Ik ben met een herbouw van mijn 109 Stawag bezig (chassiswissel)en ga ook naar een 200tdi met een 300tdi turbo incl.spruitstuk.
Voor zover ik kan zien is de downpipe hiervoor geen probleem, echter hoe ga ik uitkomen met de turbo tov. mijn stuurhuis?
Heeft er iemand ervaring/foto's met het inbouwen van een 300tdi in een series? Heb het archief al doorgespit maar kom weinig bruikbaars tegen..
Passen en meten wordt op dit moment voor mij wat lastig aangezien de body nog naast het chassis staat.
Bvd.
Lute
Stuurhuis en turbo....
Re: Stuurhuis en turbo....
Je zou hier eens kunnen kijken:
[www.series2club.co.uk]
Onder het kopje "Workshop Wisdom" een kopje "300Tdi conversions". Wel zal daar het grootste deel RHD zijn, met het stuurhuis aan de andere kant.
In België is dit een mooi voorbeeld:
[www.xrover.be]
Al zijn daarvan helaas de foto's niet meer zichtbaar.
[www.series2club.co.uk]
Onder het kopje "Workshop Wisdom" een kopje "300Tdi conversions". Wel zal daar het grootste deel RHD zijn, met het stuurhuis aan de andere kant.
In België is dit een mooi voorbeeld:
[www.xrover.be]
Al zijn daarvan helaas de foto's niet meer zichtbaar.
Re: Stuurhuis en turbo....
Heb een 300tdi spruitstuk met turbo op een 200tdi blok in een 90 LHD. Past mooi met de turbo t.o.v. De stuurstang. Ik had juist het probleem dat de downpipe precies boven de motorsteun uitkomt. Hiervoor hebben we een op maat gemaakte downpipe gefabriceerd met behulp van het eerste deel van een 300tdi uitlaat en een extra las bocht.
Kan op dit moment helaas geen foto's voor je maken omdat het blok bij het revisiebedrijf staat. Voordeel van 300tdi turbo is dat je inlaatslang mooi achter het blok langs kan leggen en je luchtfilter rechts kunt monteren waar veel meer ruimte is.
Ik weet niet of alles al gemonteerd hebt, maar hier een paar dingen waar ik tegenaan ben gelopen. Misschien heb je er iets aan. Even een hitteschildje maken tussen turbo en startmotor. De standaard drukleiding van turbo naar inspuitpomp past net als je die boven over het blok legt. Verder is het friemelen als je het inlaatspruitstuk van de 200tdi gebruikt. Je moet dan eerst het inlaatspruitstuk losjes monteren en dan de rest. Verder is het nodig om de olieleidingen van en naar de turbo van de 300tdi te gebruiken omdat de turbo hoger zit. Monteer eerst die olieleidingen voordat je spruitstukken monteert, anders is het bijna onmogelijk een sleutel op de koppelingen te krijgen.
Groetjes
Joachim
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9f8dc38f03b54a09277e0c8f2806461', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', 'http://automotivesticker.nl/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', '', 16166255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kan op dit moment helaas geen foto's voor je maken omdat het blok bij het revisiebedrijf staat. Voordeel van 300tdi turbo is dat je inlaatslang mooi achter het blok langs kan leggen en je luchtfilter rechts kunt monteren waar veel meer ruimte is.
Ik weet niet of alles al gemonteerd hebt, maar hier een paar dingen waar ik tegenaan ben gelopen. Misschien heb je er iets aan. Even een hitteschildje maken tussen turbo en startmotor. De standaard drukleiding van turbo naar inspuitpomp past net als je die boven over het blok legt. Verder is het friemelen als je het inlaatspruitstuk van de 200tdi gebruikt. Je moet dan eerst het inlaatspruitstuk losjes monteren en dan de rest. Verder is het nodig om de olieleidingen van en naar de turbo van de 300tdi te gebruiken omdat de turbo hoger zit. Monteer eerst die olieleidingen voordat je spruitstukken monteert, anders is het bijna onmogelijk een sleutel op de koppelingen te krijgen.
Groetjes
Joachim
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9f8dc38f03b54a09277e0c8f2806461', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', 'http://automotivesticker.nl/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fautomotivesticker.nl%2Fhandtekening.jpg', '', 16166255, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Stuurhuis en turbo....
Ik heb nog niets gemonteerd, dus het kan inderdaad ook goed zijn dat ik de uitlaat wat moet "verlassen" om dat passend te krijgen.. daar zie ik geen problemen in dat gaat me lukken.
Ik maak me meer zorgen over mijn stuurhuis en de turbo, voor zover ik kan inschatten komen die allebei ongeveer op de zelfde plek uit, ik zal straks de boel eens opmeten.
Lute
Ik maak me meer zorgen over mijn stuurhuis en de turbo, voor zover ik kan inschatten komen die allebei ongeveer op de zelfde plek uit, ik zal straks de boel eens opmeten.
Lute
Re: Stuurhuis en turbo....
gebruik een bekrachtigd stuurhuis van een toyota lj70 o.i.d.
deze komt aan de buitenkant van je chassis en dan zit je bijna in lijn met je stuurwiel. even een stuuras met 2 kruisjes zoeken en dan heb jij
een stuurbekrachtinging op je series dit lek vrij is, en kun jij lekker een 300tdi inbouwen.
ik heb het ook gedaan bij mijn 88, waar nu een v8 in ligt.
wat voor bak en assen gebruik jij.
deze komt aan de buitenkant van je chassis en dan zit je bijna in lijn met je stuurwiel. even een stuuras met 2 kruisjes zoeken en dan heb jij
een stuurbekrachtinging op je series dit lek vrij is, en kun jij lekker een 300tdi inbouwen.
ik heb het ook gedaan bij mijn 88, waar nu een v8 in ligt.
wat voor bak en assen gebruik jij.
Re: Stuurhuis en turbo....
Ik gebruik mijn gewone series 3 bak (suffix A) en salisbury achteras rover vooras.
Ik weet dat dit ietwat minimaal is en dat het oppassen is met het vermogen ism.assen en bak, heb het fout en goed zien gaan
Heb je foto's van de ombouw in je 88 ?
Groet'n Lute
Ik weet dat dit ietwat minimaal is en dat het oppassen is met het vermogen ism.assen en bak, heb het fout en goed zien gaan

Heb je foto's van de ombouw in je 88 ?
Groet'n Lute