het lijkt er op dat de borg warner tussen bak het veel beter doet op besneeuwde en gladde wegen dan de lt230
van het weekend in de sneeuw gespeelt met de lr's en die van mij was veel moeilijker in de slip te krijgen want bij slip locked de tussenbak en bij een droge weg unlockt deze weer vanzelf
de lt230 werkt alleen maar lekker wanneer deze gelocked zit maar rijd niet lekker op droog asfavlt bij bochten en moet dus weer handmatig unlockt worden
kan dat kloppen ? maar dan is een borg warner dus veiliger op gladde wegen opdat deze automatisch in grijpt bij slip gevaar
borg warner beter in de sneeuw ?
Re: borg warner beter in de sneeuw ?
Zoals altijd: Ieder voordeel heb se nadeel.
Echter, op de vlakke weg kan je in de sneeuw meestentijds heel goed zonder DiffLock rijden - als je goede winter(se) banden hebt dan verlies je niet zo gauw alle grip, en is het zo glad dat je wel grip verliest dan is het de vraag of je er wel verstandig aan doet dat "ongemerkt" te compenseren door een zelfdenkende tussenbak ... je moet ook kunnen remmen, en dat gaat dan ook moeilijk.
Makkelijker wordt het als je dan ook ABS/ETC hebt
.
Een BW-tussenbak, dus met een visco-koppeling heeft als nadelen dat hij 1º eigenlijk altijd een tikje te laat is in de werkelijk kritische omstandigheden en 2º dat je 'm niet uit kan zetten naar eigen inzicht.
Als ik bijv. een dik ingesneeuwde weg omhoog rijdt en dan een scherpe bocht moet nemen dan schakel ik net voor die bocht de DiffLock even uit om m aan het eind va de bocht weer in te schakelen. Als het genoeg glibbert en als de voorwielen dus weinig grip hebben dan loop je het risico dat de achterwielen de auto liefst gewoon rechtuit duwen met DiffLock. Zonder DiffLock en met wat gevoelig gas willen de voorwielen je gecontroleerder door de bocht trekken. Maar goed, dit zijn wel de extremere omstandigheden.
Marc
Echter, op de vlakke weg kan je in de sneeuw meestentijds heel goed zonder DiffLock rijden - als je goede winter(se) banden hebt dan verlies je niet zo gauw alle grip, en is het zo glad dat je wel grip verliest dan is het de vraag of je er wel verstandig aan doet dat "ongemerkt" te compenseren door een zelfdenkende tussenbak ... je moet ook kunnen remmen, en dat gaat dan ook moeilijk.
Makkelijker wordt het als je dan ook ABS/ETC hebt
.
Een BW-tussenbak, dus met een visco-koppeling heeft als nadelen dat hij 1º eigenlijk altijd een tikje te laat is in de werkelijk kritische omstandigheden en 2º dat je 'm niet uit kan zetten naar eigen inzicht.
Als ik bijv. een dik ingesneeuwde weg omhoog rijdt en dan een scherpe bocht moet nemen dan schakel ik net voor die bocht de DiffLock even uit om m aan het eind va de bocht weer in te schakelen. Als het genoeg glibbert en als de voorwielen dus weinig grip hebben dan loop je het risico dat de achterwielen de auto liefst gewoon rechtuit duwen met DiffLock. Zonder DiffLock en met wat gevoelig gas willen de voorwielen je gecontroleerder door de bocht trekken. Maar goed, dit zijn wel de extremere omstandigheden.
Marc
Re: borg warner beter in de sneeuw ?
jim Schreef:
-------------------------------------------------------
> de lt230 werkt alleen maar lekker wanneer deze
> gelocked zit maar rijd niet lekker op droog
> asfavlt bij bochten
Wie op droog asfalt met bochten met een gelockte difflock rijdt, is zelf ook niet lekker. Dus dat past prima bij elkaar.
PN
-------------------------------------------------------
> de lt230 werkt alleen maar lekker wanneer deze
> gelocked zit maar rijd niet lekker op droog
> asfavlt bij bochten
Wie op droog asfalt met bochten met een gelockte difflock rijdt, is zelf ook niet lekker. Dus dat past prima bij elkaar.
PN
Re: borg warner beter in de sneeuw ?
bedankt voor je toe lichting marc. abs heb ik niet maar heb ik ook niet nodig , kwestie van gedosseert remmen en op tijd je rem weer los laten
hoezo is de bw bak te laat? met een lt230 ben je zeker te laat omdat je eerst moet stoppen om die in te schakelen en stel je rijd een spiegel gladde helling op is dat iets wat je eigelijk niet wil.
ik zie eigenlijk alleen maar steed meer voordelen van de bw bak bij bevroren en besneewde wegen
hoezo is de bw bak te laat? met een lt230 ben je zeker te laat omdat je eerst moet stoppen om die in te schakelen en stel je rijd een spiegel gladde helling op is dat iets wat je eigelijk niet wil.
ik zie eigenlijk alleen maar steed meer voordelen van de bw bak bij bevroren en besneewde wegen
Re: borg warner beter in de sneeuw ?
jim,
Je zou gelijk hebben als je moest stoppen om DiffLock in en uit te schakelen, maar je moet niet stoppen, het in- en uit-schakelen gaat zelfs beter bij een rollende auto. Je kan dus zoals ik al beschreef het DiffLock kort voor de bocht even Un-Locken, en aan het eind van de bocht weer Locken.
Als je een helling afrijdt waar je ijzige passages verwacht kan je ook beter kiezen voor Diff-Lock, je remt niet, anders dan op de motor, en je wilt niet dat ineens een wiel gaat schuiven want dan verliesje je "motorrem" bij een open middendifferentieel – de visco-koppeling heeft geen "voorkennis" en zal open zijn zolang je zonder glibberen naar beneden rijdt en pas actief worden als je al aan het glijden bent .... en je wilt niet gaan glijden want het is dan moeilijk om de auto weer "terug te krijgen".
(Het enige waar je voor moet uitkijken is het inschakelen terwijl één van de wielen doorslipt, je zou dan het hele lock-mecaniek kunnen vergruizen.)
Als je van High naar Low gaat, dan moet je wel (hoegenaamd) stilstaan, van Low naar High kan weer wel rollend/rijdend.
Marc
PS Het is uiteindelijk een geval van ieder nadeel hep se voordeel, bij een visco hoef je niet na te denken over het ja of nee van DiffLock.
Je zou gelijk hebben als je moest stoppen om DiffLock in en uit te schakelen, maar je moet niet stoppen, het in- en uit-schakelen gaat zelfs beter bij een rollende auto. Je kan dus zoals ik al beschreef het DiffLock kort voor de bocht even Un-Locken, en aan het eind van de bocht weer Locken.
Als je een helling afrijdt waar je ijzige passages verwacht kan je ook beter kiezen voor Diff-Lock, je remt niet, anders dan op de motor, en je wilt niet dat ineens een wiel gaat schuiven want dan verliesje je "motorrem" bij een open middendifferentieel – de visco-koppeling heeft geen "voorkennis" en zal open zijn zolang je zonder glibberen naar beneden rijdt en pas actief worden als je al aan het glijden bent .... en je wilt niet gaan glijden want het is dan moeilijk om de auto weer "terug te krijgen".
(Het enige waar je voor moet uitkijken is het inschakelen terwijl één van de wielen doorslipt, je zou dan het hele lock-mecaniek kunnen vergruizen.)
Als je van High naar Low gaat, dan moet je wel (hoegenaamd) stilstaan, van Low naar High kan weer wel rollend/rijdend.
Marc
PS Het is uiteindelijk een geval van ieder nadeel hep se voordeel, bij een visco hoef je niet na te denken over het ja of nee van DiffLock.