Motorblok wissel, timing niet correct.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan Willem

Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door Jan Willem »

Hallo mede prikkers,

Ik heb mijn 200tdi discovery blok eruit gehaald vanwege een scheur in het onderblok. Nu ligt er een andere 200tdi discovery motor in. Deze heeft een gereviseerde dieselpomp, alles geïnstalleerd en gestart. Hij liep maar niet mooi, timing brandstofpomp was verkeerd dacht ik.

Nu de boel weer open en zie ik dat het motorblok niet goed op tijd staat, brandstofpomptandwiel is goed en geblokkeerd, tandwiel hiernaast staat ook goed. Alleen het krukastandwiel staat op 11 uur ipv recht omhoog richting de pijl (12 uur). Heb een paar keer rondgedraaid maar hij klopt niet.

Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen? Mijn oude blok heb ernaast staan als vergelijkingsmateriaal en deze klopt wel.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jan Willem
Nijhuis

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door Nijhuis »

Spanning van de riem, op tijd zetten, spanning er weer op.
Bart van Dessel

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door Bart van Dessel »

Ja, dacht ik ook, gewoon even riem op tijd zetten, andere mogelijkheden bestaan niet volgens mij. 5 minuutjes werk.

Gr, Bart
defendertje90

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door defendertje90 »

Alles op tijd zetten inderdaad en de riem terug op spanning. Daarna even een aantal keer ronddraaien met de hand om te kijken of alles goed blijft en de riem niet verspringt.

Controleer ook even of je geen stoterstangen krom hebt
Arthur Verhalle

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door Arthur Verhalle »

Jan Willem,

Het is inderdaad een kwestie van "eventjes" snaar los, krukas goed zetten, snaar weer terug erop.

Met echter wel de kanttekening even te checken of de juiste stand volgens het boekje ook werkelijk overeenkomt met de situatie zoals die bedoeld is. Oftewel controleer of 12uur ook overeenkomt met het overeenkomstige bovenste dode punt in de juiste cilinder. Dit hoeft niet per sé op 12 uur of 11 uur te zitten, er zijn andere standen mogelijk. Vraag niet waarom dit zo is, het kan.....


Arthur
Hendrik "Blue-Box"

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Denk om het afstel verschil tussen een nieuwe en gebruikte riem
een gebruikte riem wordt gemonteerd met minder druk!!!

zie handboek.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3950e87e57e5505d87eb6dff6383e69e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16155522, 600, 600, 'Loading image ...', false);
defendertje90

Re: Motorblok wissel, timing niet correct.

Bericht door defendertje90 »

inderdaad voorspanning is minder ivm de rek die er al (een heel stuk) uit is waardoor de druk op de riem minder mag worden
Plaats reactie