Re: Gekke Gerrit's RRC op gas: RDW goedgekeurd
Re: Gekke Gerrit's RRC op gas: RDW goedgekeurd
Op verzoek een nieuw draadje, vanwege de leesbaarheid. Vandaag opnieuw geprobeerd, de bovenste stelschroef van de verdamper helemaal ingedraaid, de onderste zover mogelijk open.
Grote regelschroef van de BLOS ook zover mogelijk open (geloof iets van 7,5 windingen). Met wat meer toeren gaat de brandstofvoorziening wel over op gas, blijft dan zo'n 20 seconden lopen en sterft vervolgens af... Dit doet-ie zowel met de carterontluchting aangesloten alsook met carterontluchting losgekoppeld...
Ik weet het niet meer, iemand nog zinvolle ideeën om toe te passen?
Groet, Geert
Quote van de laatste berichten in het oorspronkelijke draadje:
Geert LW79 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo naamgenoot.
> Bij mij zijn ook alle solenoids bekrachtigd als de
> motor loopt.
> Als ik hem op contact zet dan wordt het inductie
> relais bekrachtigd, deze valt na drie seconden
> weer af, dit is de choke funktie. Als het koud is
> moet ik hem soms 2 of 3 keer op contact zetten
> alvorens te starten, hij slaat dan wel meteen
>
Eric-Betty-Boop schreef:
> Je hebt geen regelschroef in de drooggasslang toch
> buiten de regelschroeven op de blos?
> Hoever heb je de dikke regelschroef op de blos
> open staan?
> Het lijkt me eerder dat hij met chocken genoeg gas
> krijgt om te starten maar dat hij daarna afslaat
> omdat er te weinig gas door het mengstuk komt.
> Schroef de dikke regelschroef op de blos maar een
> goed stuk open. Te rijk is eerst niet zo erg.
>
> De carterontluchting tussen blos en carb mag geen
> invloed hebben,maar bij een V8 weet je nooit,die
> zijn er nogal gevoelig op waar de
> carterontluchting zit geloof ik. Als ik bij de
> RRC,die ik een tijdje gehad heb,de slang van de
> carterontluchting lostrok storte hij stationair
> gelijk in. Wim weet veel meer van de V8 dus die
> kan daar wel wat zinnigs over zeggen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2013 14:39 door Geert Oude Luttighuis.
Grote regelschroef van de BLOS ook zover mogelijk open (geloof iets van 7,5 windingen). Met wat meer toeren gaat de brandstofvoorziening wel over op gas, blijft dan zo'n 20 seconden lopen en sterft vervolgens af... Dit doet-ie zowel met de carterontluchting aangesloten alsook met carterontluchting losgekoppeld...
Ik weet het niet meer, iemand nog zinvolle ideeën om toe te passen?
Groet, Geert
Quote van de laatste berichten in het oorspronkelijke draadje:
Geert LW79 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo naamgenoot.
> Bij mij zijn ook alle solenoids bekrachtigd als de
> motor loopt.
> Als ik hem op contact zet dan wordt het inductie
> relais bekrachtigd, deze valt na drie seconden
> weer af, dit is de choke funktie. Als het koud is
> moet ik hem soms 2 of 3 keer op contact zetten
> alvorens te starten, hij slaat dan wel meteen
>
Eric-Betty-Boop schreef:
> Je hebt geen regelschroef in de drooggasslang toch
> buiten de regelschroeven op de blos?
> Hoever heb je de dikke regelschroef op de blos
> open staan?
> Het lijkt me eerder dat hij met chocken genoeg gas
> krijgt om te starten maar dat hij daarna afslaat
> omdat er te weinig gas door het mengstuk komt.
> Schroef de dikke regelschroef op de blos maar een
> goed stuk open. Te rijk is eerst niet zo erg.
>
> De carterontluchting tussen blos en carb mag geen
> invloed hebben,maar bij een V8 weet je nooit,die
> zijn er nogal gevoelig op waar de
> carterontluchting zit geloof ik. Als ik bij de
> RRC,die ik een tijdje gehad heb,de slang van de
> carterontluchting lostrok storte hij stationair
> gelijk in. Wim weet veel meer van de V8 dus die
> kan daar wel wat zinnigs over zeggen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2013 14:39 door Geert Oude Luttighuis.
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Zit net te denken: ik heb een PCV-klep op/in mijn spruitstuk zitten, aangesloten op de PCV-ingang van de Edelbrock. Kan daar een probleem zitten?
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Geert,
De grote regelschroef op de BLOS op ca. 3 omwentelingen uitdraaien. De regelschroef onder de luchtschuif van de BLOS helemaal indraaien zodat de schuif in rust zover mogelijk openstaat.
Ik weet even niet welke de bovenste en onderste stelschroef op jouw (OMVL?) verdamper zijn, maar de grootste/dikste van de twee is de stationairafstelling. Deze moet zeker niet helemaal open maar in een stand waarbij de auto nog net stationair loopt. Begin eens met 2 omwentelingen uitgedraaid. De kleine kun je in eerste instantie dichtdraaien.
Als je inderdaad alle solenoids open hebt bij starten, zou hij zo moeten lopen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
De grote regelschroef op de BLOS op ca. 3 omwentelingen uitdraaien. De regelschroef onder de luchtschuif van de BLOS helemaal indraaien zodat de schuif in rust zover mogelijk openstaat.
Ik weet even niet welke de bovenste en onderste stelschroef op jouw (OMVL?) verdamper zijn, maar de grootste/dikste van de twee is de stationairafstelling. Deze moet zeker niet helemaal open maar in een stand waarbij de auto nog net stationair loopt. Begin eens met 2 omwentelingen uitgedraaid. De kleine kun je in eerste instantie dichtdraaien.
Als je inderdaad alle solenoids open hebt bij starten, zou hij zo moeten lopen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Dankjewel, Wim!
Natuurlijk meteen aan de slag (stond overkapt en dus droog bij het tanken) en daarna even geprobeerd op een indistrieterrein.
Grote regelschroef van de BLOS staat nu 3 1/4 slag open, de dikke schroef van de OMVL 2 slagen. De motor loopt bij verhoogd stationair op gas, en staat ook toe in toeren te klimmen. Vooruitgang dus?! Met gas los slaat-ie echter af (loopt dus nog niet stationair).
Hoeveel slagen moet de kleine schroef van de BLOS (die in de grote regelschroef zit) uitgedraaid staan? Die staat nu 2 slagen uit...
Moet ik het stationair laten lopen puur proberen door de dikke schroef van de verdamper telkens een kwart slag verder uit te draaien tot-ie ook stationair blijft lopen? Of moet ik ook nog iets verstellen aan de kleine schroef binnen de grote regelschroef van de BLOS?
Mijn dank zal eeuwig, groots en meeslepend zijn...!
Natuurlijk meteen aan de slag (stond overkapt en dus droog bij het tanken) en daarna even geprobeerd op een indistrieterrein.
Grote regelschroef van de BLOS staat nu 3 1/4 slag open, de dikke schroef van de OMVL 2 slagen. De motor loopt bij verhoogd stationair op gas, en staat ook toe in toeren te klimmen. Vooruitgang dus?! Met gas los slaat-ie echter af (loopt dus nog niet stationair).
Hoeveel slagen moet de kleine schroef van de BLOS (die in de grote regelschroef zit) uitgedraaid staan? Die staat nu 2 slagen uit...
Moet ik het stationair laten lopen puur proberen door de dikke schroef van de verdamper telkens een kwart slag verder uit te draaien tot-ie ook stationair blijft lopen? Of moet ik ook nog iets verstellen aan de kleine schroef binnen de grote regelschroef van de BLOS?
Mijn dank zal eeuwig, groots en meeslepend zijn...!
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Geert,
Eerlijk gezegd ben k er nog niet precies uit hoe die twee elkaar beinvloeden, maar ik zou die kleine schroef op de BLOS nog 2 slagen verder uitdraaien en daarna met de grote schroef op de verdamper de goede stationairloop zoeken. Voor Eric en mijzelf is dat gemakkelijk met doen met de AFR meter. Jij zult dat een beetje op het gehoor moeten doen. Draai hem zover uit dat de stationairloop niet meer beter wordt en begin dan terug te draaien totdat de stationairloop slechter wordt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Eerlijk gezegd ben k er nog niet precies uit hoe die twee elkaar beinvloeden, maar ik zou die kleine schroef op de BLOS nog 2 slagen verder uitdraaien en daarna met de grote schroef op de verdamper de goede stationairloop zoeken. Voor Eric en mijzelf is dat gemakkelijk met doen met de AFR meter. Jij zult dat een beetje op het gehoor moeten doen. Draai hem zover uit dat de stationairloop niet meer beter wordt en begin dan terug te draaien totdat de stationairloop slechter wordt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Weeerom super bedankt voor de reactie, Wim!
Het AFR-verhaal is mij duidelijk, de meter en de sonde liggen ook al klaar, moet alleen nog even een gat en een lasmoer (laten) fixen in de uitlaat...
Zolang-ie niet stationair blijft lopen, blijf ik dus de dikke schroef van de verdamper langzaam verder open zetten? (nadat ik de kleine schroef van de BLOS nog 2 slagen extra heb gegeven)
Het AFR-verhaal is mij duidelijk, de meter en de sonde liggen ook al klaar, moet alleen nog even een gat en een lasmoer (laten) fixen in de uitlaat...
Zolang-ie niet stationair blijft lopen, blijf ik dus de dikke schroef van de verdamper langzaam verder open zetten? (nadat ik de kleine schroef van de BLOS nog 2 slagen extra heb gegeven)
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Whoehoe, ben er bijna!!! Net vóór ik oma ging halen nog even wat gedraaid (kleine op de BLOS dus in totaal 4 slagen uit, grote schroef op de verdamper naar 2,5 slagen uit) en in Oisterwijk tijdens het wachten even overgeschakeld. Stationair hield-ie 't met pijn en moeite en met brandend oliedruklampje vanwege te weinig toeren zo'n 20 seconden vol... Daar ben ik al heel blij mee...
Grote schroef van de verdamper nog een klein stukkie uitdraaien en dan heb ik 'm basis-lopend (of reken ik mezelf nu te rijk?)...
Dan kan ik met de kleine schroef op de verdamper toch CO en toerental een beetje bijstellen?
Me happy!
Grote schroef van de verdamper nog een klein stukkie uitdraaien en dan heb ik 'm basis-lopend (of reken ik mezelf nu te rijk?)...
Dan kan ik met de kleine schroef op de verdamper toch CO en toerental een beetje bijstellen?
Me happy!
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Ik heb gister mijn BLOS ook binnen gekregen en het app. eens goed bekeken, zie er er goed uit.
Nu begrijp ik waarom het zo goed moet kunnen werken.
Ook de zin van de AFR meter wordt me duidelijk dus ook maar bestellen.
Ik heb wel pas na de kerst tijd dus dan zal ik er ook iets over posten.Ik heb een test blok in de een verrijdbare test bank hangen dus ga daar eerst eens mee aan de slag.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10fb466df54f2385caebc70b0002c32b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16148393, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu begrijp ik waarom het zo goed moet kunnen werken.
Ook de zin van de AFR meter wordt me duidelijk dus ook maar bestellen.
Ik heb wel pas na de kerst tijd dus dan zal ik er ook iets over posten.Ik heb een test blok in de een verrijdbare test bank hangen dus ga daar eerst eens mee aan de slag.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10fb466df54f2385caebc70b0002c32b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16148393, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Yes!
Ik heb mijn eerste meters op gas afgelegd...
Op een gegeven moment hield-ie 't stationair net niet meer uit, maar dat komt bij de finetuning wel goed. Ik heb de veiligheidsschakeling nog met een gewoon relais (inductierelais was kapot helaas), dus ik neem even een risico ivm blijvend stromend gas, but it worked!
Ook de tank maar volgegooid: ruim 86 liter, en er zal nog een liter of 4-5 in gezeten hebben. Raar: de 80%-vuller werkt wel (vlotter licht bijgebogen), maar het metertje op de tank slaat eigenlijk niet uit... Terwijl beiden door de vlotter bediend zouden moeten zijn (multivalve). Later nog maar eens naar kijken.
Ik ben blij!
Ik heb mijn eerste meters op gas afgelegd...
Op een gegeven moment hield-ie 't stationair net niet meer uit, maar dat komt bij de finetuning wel goed. Ik heb de veiligheidsschakeling nog met een gewoon relais (inductierelais was kapot helaas), dus ik neem even een risico ivm blijvend stromend gas, but it worked!
Ook de tank maar volgegooid: ruim 86 liter, en er zal nog een liter of 4-5 in gezeten hebben. Raar: de 80%-vuller werkt wel (vlotter licht bijgebogen), maar het metertje op de tank slaat eigenlijk niet uit... Terwijl beiden door de vlotter bediend zouden moeten zijn (multivalve). Later nog maar eens naar kijken.
Ik ben blij!
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Geert,
Weet je zeker dat de 80% vuller en de niveaumeting in eenzelfde appendage zitten? Ik zie meestal 2 verschillende appendages.
Betreffende je stationairloop. Kun je de stationairstand van de carburateur (gasklep) niet bijstellen?
Voor de rest is het natuurlijk mooi dat hij nu loopt en dat je kunt gaan finetunen. Misschien toch goed om na montage van je lambdasonde en AFR meter het spul een keer met een viergasmeter te laten afstellen bij een gasboer. Leer je altijd van en je kunt direct controleren of je AFR meter goed werkt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Weet je zeker dat de 80% vuller en de niveaumeting in eenzelfde appendage zitten? Ik zie meestal 2 verschillende appendages.
Betreffende je stationairloop. Kun je de stationairstand van de carburateur (gasklep) niet bijstellen?
Voor de rest is het natuurlijk mooi dat hij nu loopt en dat je kunt gaan finetunen. Misschien toch goed om na montage van je lambdasonde en AFR meter het spul een keer met een viergasmeter te laten afstellen bij een gasboer. Leer je altijd van en je kunt direct controleren of je AFR meter goed werkt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Yep, gaat zeker gebeuren!
Vwb de appendages: ik heb er maar één..: heb een verticale ringtank met een multivalve (103 liter bruto) en ik heb de multivalve zelf gemonteerd. Heb dus ook gezien dat zowel indicator als 80%-vuller worden bediend door een en dezelfde vlotter. Hooguit is de vlotter bij het in de tank plaatsen losgekomen van het bedieningsarmpjd van de niveaumeter, maar het kan natuurlijk ook een slecht contact zijn. Ik ga binnenkort gewoon het metertje eens loshalen en opnieuw bevestigen.
Worst kaas scenario moet ik op de dagteller gaan rijden, daar ben ik ook geen uitzondering in, en de niveau-aanduiding van de verticale tanks met multivalve staan toch al niet bekend als uiterst betrouwbaar...
Al sal regt kom!
Vwb de appendages: ik heb er maar één..: heb een verticale ringtank met een multivalve (103 liter bruto) en ik heb de multivalve zelf gemonteerd. Heb dus ook gezien dat zowel indicator als 80%-vuller worden bediend door een en dezelfde vlotter. Hooguit is de vlotter bij het in de tank plaatsen losgekomen van het bedieningsarmpjd van de niveaumeter, maar het kan natuurlijk ook een slecht contact zijn. Ik ga binnenkort gewoon het metertje eens loshalen en opnieuw bevestigen.
Worst kaas scenario moet ik op de dagteller gaan rijden, daar ben ik ook geen uitzondering in, en de niveau-aanduiding van de verticale tanks met multivalve staan toch al niet bekend als uiterst betrouwbaar...
Al sal regt kom!
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Mooi dattie loopt Geert.
Dat hij in het begin niet wilde lopen op lpg kwam dat door het kapotte inductierelais?
En nu als een haas die AFR-meter inbouwen en goed afstellen dat ding.
Zolang je nog geen zicht hebt op het mengsel kan hij beter iets te rijk staan dan te arm.
Die meters op de tank heb je niet veel aan. Die van mij geeft iets meer dan een halve tank aan als hij vol is,en als hij op leeg staat heb ik nog gas genoeg.
Ik weet gewoon hoeveel Km ik kan rijden op een tank en ik rij altijd de tank leeg. Dan rij ik een stuk op benzine tot ik weer lpg tank. Zo rijdt Betty na iedere 300Km 10-20Km op benzine en dan blijft dat ook gangbaar.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3087db9d6fa4495dd3a356dc1615945', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16149593, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3b5a239a8756f0c224d64243debb11e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16149593, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat hij in het begin niet wilde lopen op lpg kwam dat door het kapotte inductierelais?
En nu als een haas die AFR-meter inbouwen en goed afstellen dat ding.
Zolang je nog geen zicht hebt op het mengsel kan hij beter iets te rijk staan dan te arm.
Die meters op de tank heb je niet veel aan. Die van mij geeft iets meer dan een halve tank aan als hij vol is,en als hij op leeg staat heb ik nog gas genoeg.
Ik weet gewoon hoeveel Km ik kan rijden op een tank en ik rij altijd de tank leeg. Dan rij ik een stuk op benzine tot ik weer lpg tank. Zo rijdt Betty na iedere 300Km 10-20Km op benzine en dan blijft dat ook gangbaar.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3087db9d6fa4495dd3a356dc1615945', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16149593, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3b5a239a8756f0c224d64243debb11e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16149593, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Zo wil ik het ook doen, Eric, blijven die rubbers en sproeiers ed ook goed.
Eerst wilde hij niet omdat de instellingen gewoon way-off waren (zowel BLOS als verdamper) en dan heb je een uitgangspunt nodig van waaruit je kunt gaan starten.
Nu loopt hij dus in de basis. Ik weet niet hoe ik 'm nu naar wat rijker zet (doe ik dat op de verdamper of op de BLOS?), maar het relais was bij inbouw al kapot. Nu dus een gewoon maak/breek-relais, waardoor de afsluiters dus niet dichtslaan bij afslaande motor. Vandaar dat ik daar nu verder even geen risico in neem en nog ff op benzine blijf rijden. Maar de (ongeveer) 3 km testrit van vandaag geeft vertrouwen dat het goed komt!
Eerst wilde hij niet omdat de instellingen gewoon way-off waren (zowel BLOS als verdamper) en dan heb je een uitgangspunt nodig van waaruit je kunt gaan starten.
Nu loopt hij dus in de basis. Ik weet niet hoe ik 'm nu naar wat rijker zet (doe ik dat op de verdamper of op de BLOS?), maar het relais was bij inbouw al kapot. Nu dus een gewoon maak/breek-relais, waardoor de afsluiters dus niet dichtslaan bij afslaande motor. Vandaar dat ik daar nu verder even geen risico in neem en nog ff op benzine blijf rijden. Maar de (ongeveer) 3 km testrit van vandaag geeft vertrouwen dat het goed komt!
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Vandaag besteld, overmorgen in huis
Inductierelais
Geert (geen aandelen)
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('588db547d7a367bf1f52da2d0f2fdda6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16149654, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Inductierelais
Geert (geen aandelen)
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('588db547d7a367bf1f52da2d0f2fdda6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16149654, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Afstellen doe ik nu alleen nog maar met de regelschroeven op de blos.
Ik heb een Landi-Hartog 90E verdamper en die is vergelijkbaar met de OMVL R90E.
Alleen heeft de Landi maar 1 regelschroef voor het stationair en de OMVL heeft er 2.
De regelschroef in de drooggasslang komt bij de blos te vervallen en die functie wordt nu vervult door de dikke schroef op de blos. Met de dunne schroef op de blos kan je dan het stationairmengsel fijn afregelen.
Ik heb wel gemekt dat als je de dikke schroef verdraait het stationair mengsel ook verandert.
Als je hem dus op hogere toeren wat rijker zet met de dikke schroef moet je daarna met het dunne schroefje het stationair mengsel weer wat terug schroeven.
Als je de AFR-meter hebt ingebouwd kan je precies zien hoe hij reageert op het verdraaien.
Ik heb trouwens de aanslagschroef voor de schuif helemaal uitgedraaid. De schuif kan dus helemaal dicht bij mij.
Hoever de schuif werkelijk dicht staat bij stationair weet ik dus niet want dat wordt nu bepaald door het vaccuum in de aanzuigslang.
Betty loopt nu zijdezacht stationair en veel mooier dan bij stationair op benzine.
Als ik de aanslagschroef inschroef zodat de schuif omhoog gaat wordt het stationair mengsel armer maar het stationair toerental verandert niet echt.
Doordat de opening groter wordt neemt de luchtsnelheid in de blos af(de vlinderklep in de carb staat nog steeds dicht) waardoor er minder gas wordt meegezogen en het mengsel dus armer wordt.
Wim heeft de aanslagschroef een stuk ingeschroeft en heeft dat jou ook aangeraden. Een V8 is geen 2,25 dus reageert er misschien ook heel anders op. Je zal zelf wat moeten expirimenteren wat het beste bevalt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07ecafd746d42c75ec5b20fda34a8e69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16149707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f6dda81465ba92b85bb265aeda8ec865', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16149707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb een Landi-Hartog 90E verdamper en die is vergelijkbaar met de OMVL R90E.
Alleen heeft de Landi maar 1 regelschroef voor het stationair en de OMVL heeft er 2.
De regelschroef in de drooggasslang komt bij de blos te vervallen en die functie wordt nu vervult door de dikke schroef op de blos. Met de dunne schroef op de blos kan je dan het stationairmengsel fijn afregelen.
Ik heb wel gemekt dat als je de dikke schroef verdraait het stationair mengsel ook verandert.
Als je hem dus op hogere toeren wat rijker zet met de dikke schroef moet je daarna met het dunne schroefje het stationair mengsel weer wat terug schroeven.
Als je de AFR-meter hebt ingebouwd kan je precies zien hoe hij reageert op het verdraaien.
Ik heb trouwens de aanslagschroef voor de schuif helemaal uitgedraaid. De schuif kan dus helemaal dicht bij mij.
Hoever de schuif werkelijk dicht staat bij stationair weet ik dus niet want dat wordt nu bepaald door het vaccuum in de aanzuigslang.
Betty loopt nu zijdezacht stationair en veel mooier dan bij stationair op benzine.
Als ik de aanslagschroef inschroef zodat de schuif omhoog gaat wordt het stationair mengsel armer maar het stationair toerental verandert niet echt.
Doordat de opening groter wordt neemt de luchtsnelheid in de blos af(de vlinderklep in de carb staat nog steeds dicht) waardoor er minder gas wordt meegezogen en het mengsel dus armer wordt.
Wim heeft de aanslagschroef een stuk ingeschroeft en heeft dat jou ook aangeraden. Een V8 is geen 2,25 dus reageert er misschien ook heel anders op. Je zal zelf wat moeten expirimenteren wat het beste bevalt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07ecafd746d42c75ec5b20fda34a8e69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16149707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f6dda81465ba92b85bb265aeda8ec865', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16149707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
dat kan goedkoper (ook geen aandelen)
Bovendien bepaald geen goede ervaring met de lpg-onderdelenshop(muts)...
Maar evengoed bedankt!
Bovendien bepaald geen goede ervaring met de lpg-onderdelenshop(muts)...
Maar evengoed bedankt!
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Eric,
QuoteWim heeft de aanslagschroef een stuk ingeschroeft en heeft dat jou ook aangeraden. Een V8 is geen 2,25 dus reageert er misschien ook heel anders op. Je zal zelf wat moeten expirimenteren wat het beste bevalt.
We hebben hier laatst even over gecommuniceerd en daarna heb ik hier wat mee gaan experimenteren. Mijn ervaring is dat als je de schuif verder dicht draait, de reactie bij gas geven langer uitblijft. Is ook wel logisch want de schuif moet eerst open getrokken worden. E.e.a. wordt natuurlijk ook beinvloed door de afstand van de BLOS tot de gasklep, wat bij mij vrij groot is. Maar ook de SU carburateurs geven al een vertraging. Al met al moet dit voor iedere opstelling apart bekeken worden.
Ik heb Geert dit even geadviseerd om deze de eerste keer ver open te zetten omdat het dan zeker werkt. Voor finetuning op stationairloop moet hij misschien verder dicht.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
QuoteWim heeft de aanslagschroef een stuk ingeschroeft en heeft dat jou ook aangeraden. Een V8 is geen 2,25 dus reageert er misschien ook heel anders op. Je zal zelf wat moeten expirimenteren wat het beste bevalt.
We hebben hier laatst even over gecommuniceerd en daarna heb ik hier wat mee gaan experimenteren. Mijn ervaring is dat als je de schuif verder dicht draait, de reactie bij gas geven langer uitblijft. Is ook wel logisch want de schuif moet eerst open getrokken worden. E.e.a. wordt natuurlijk ook beinvloed door de afstand van de BLOS tot de gasklep, wat bij mij vrij groot is. Maar ook de SU carburateurs geven al een vertraging. Al met al moet dit voor iedere opstelling apart bekeken worden.
Ik heb Geert dit even geadviseerd om deze de eerste keer ver open te zetten omdat het dan zeker werkt. Voor finetuning op stationairloop moet hij misschien verder dicht.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Uiteindelijk heb ik de schuif niet omhoog gezet in ruststand. Die is dius volledig afhankelijk van de aanzuiging. Dus nog een optie om 't 'm in stationairloop iets makkelijker te maken, denk ik dan?
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Poep! Nou wil-ie niet meer...
Terug naar de basis: grote schroef BLOS op 3 1/4, kleine schroef 4 slagen uit. Grote schroef op de verdamper 3 1/2 slag open, kleine schroef (tijdelijk dicht), schroef van de BLOS-schuif helemaal open gehad, maar hij wil niet meer blijven lopen...
Terug naar de basis: grote schroef BLOS op 3 1/4, kleine schroef 4 slagen uit. Grote schroef op de verdamper 3 1/2 slag open, kleine schroef (tijdelijk dicht), schroef van de BLOS-schuif helemaal open gehad, maar hij wil niet meer blijven lopen...
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
En dan kom je tot de ontdekking dat de OMVL-verdamper 2 gas-uitgangen heeft (wist ik niet) en dat je er één continu open hebt staan... -dôh-
Net afgedopt en de motor draait iig weer op gas. Vanavond naar HPO voor afstelling/finetuning.
Wat kun je je dan dom voelen, zeg. De uitgang aan de onderkant was niet aangesloten, en zat uit het zicht door de bevestiging op de wielkast. Nu de aanvoerslang naar de BLOS op deze (onderste) aansluiting gezet en de bovenste afgedopt met een stuk slang met grote bout erin...
Net afgedopt en de motor draait iig weer op gas. Vanavond naar HPO voor afstelling/finetuning.
Wat kun je je dan dom voelen, zeg. De uitgang aan de onderkant was niet aangesloten, en zat uit het zicht door de bevestiging op de wielkast. Nu de aanvoerslang naar de BLOS op deze (onderste) aansluiting gezet en de bovenste afgedopt met een stuk slang met grote bout erin...
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Afstellen was redelijk eenvoudig, stond nagenoeg goed. Henk van HPO supersympathieke vent met kennis van zaken trouwens (nu ook een beetje BLOS )! Morgen de RDW maar eens bellen...
Re: Gekke Gerrit's RRC: BLOS afstellen op gas
Zo, volgende week dinsdag (5 februari) keuringsafspraak bij de RDW.
Zijn er ervaringsdeskundigen die me nog tips kunnen geven? Heb ingebouwd volgens voorschrift, papieren bij de tank en multivalve, en uitstoot is gemeten/afgesteld bij de gasspecialist.
Tegenwoordig hoef je bij de APK niet eens meer je kentekenpapieren te overleggen, is dat bij deze keuring wel nodig/verplicht?
Zijn er ervaringsdeskundigen die me nog tips kunnen geven? Heb ingebouwd volgens voorschrift, papieren bij de tank en multivalve, en uitstoot is gemeten/afgesteld bij de gasspecialist.
Tegenwoordig hoef je bij de APK niet eens meer je kentekenpapieren te overleggen, is dat bij deze keuring wel nodig/verplicht?
Re: Gekke Gerrit's RRC op gas: RDW goedgekeurd
Vanmorgen in Rijen geweest voor de brandstofwijziging op de RRC.
Achter het loket een hork van een ambtenaar, maar de keurmeester ontdooide na enkele minuten en heeft de ombouw goedgekeurd. Nu wachten op de nieuwe papieren, heb een tijdelijke grijze variant meegekregen?
108 liter bruto gastank on the move, de motor loopt heerlijk op LPG, ik is blij!
Achter het loket een hork van een ambtenaar, maar de keurmeester ontdooide na enkele minuten en heeft de ombouw goedgekeurd. Nu wachten op de nieuwe papieren, heb een tijdelijke grijze variant meegekregen?
108 liter bruto gastank on the move, de motor loopt heerlijk op LPG, ik is blij!