RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Mmmm, wat miskomt mij als ik de voorverwarmer inbouw in de onderste kachelslang bij de Range Rover (onder het inlaatspruitstuk door rechtstreeks op de waterpomp aangesloten)?
Ik weet namelijk niet wat de ingang en wat de uitgang is van de kachel (kortom: de stroomrichting.
Beredenerend zeg ik: andere waterpompaansluiting zit op de shortcut van de thermostaat. Als de motor warm genoeg is stroomt de koelvloeistof ook naar de radiator, maar als de thermostaat nog dicht zit stroomt het dus vanaf het inlaatspruitstuk naar de waterpomp toe, en vervolgens vanuit de waterpomp naar de kachel? Zit ik goed met deze redenatie?
In dat geval zou de onderste slang dus de juiste zijn. Mijn terughoudendheid zit 'm er namelijk in dat als je de andere slang hebt, de motorvoorverwarmer eigenlijk omgedraaid zou moeten zitten omdat hij anders tegen de stroom in zou pompen? En als dat nog niet het ergste is, zou ik me kunnen voorstellen dat de verwarmer zelf bij draaiende motor een obstakel zou kunnen vormen voor de doorstroming van de KVS?
Voor de duidelijkheid: ik ben inmiddels een enthousiaste selftaught knutselaar, maar totaal theoretisch opgeleid, dus als het wat spannender wordt zoek ik voor de zekerheid graag even wat bevestiging...
Ik weet namelijk niet wat de ingang en wat de uitgang is van de kachel (kortom: de stroomrichting.
Beredenerend zeg ik: andere waterpompaansluiting zit op de shortcut van de thermostaat. Als de motor warm genoeg is stroomt de koelvloeistof ook naar de radiator, maar als de thermostaat nog dicht zit stroomt het dus vanaf het inlaatspruitstuk naar de waterpomp toe, en vervolgens vanuit de waterpomp naar de kachel? Zit ik goed met deze redenatie?
In dat geval zou de onderste slang dus de juiste zijn. Mijn terughoudendheid zit 'm er namelijk in dat als je de andere slang hebt, de motorvoorverwarmer eigenlijk omgedraaid zou moeten zitten omdat hij anders tegen de stroom in zou pompen? En als dat nog niet het ergste is, zou ik me kunnen voorstellen dat de verwarmer zelf bij draaiende motor een obstakel zou kunnen vormen voor de doorstroming van de KVS?
Voor de duidelijkheid: ik ben inmiddels een enthousiaste selftaught knutselaar, maar totaal theoretisch opgeleid, dus als het wat spannender wordt zoek ik voor de zekerheid graag even wat bevestiging...
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Ik ben niet bekend met de RR, maar ik vermoed dat over het algemeen de koelleidingen gelijk zullen lopen als bij andere motoren, bv de 300 Tdi
In het plaatje hier zie je dat de kachelslang die op de waterpomp/thermostaathuis uitkomt de afvoer van de kachel is. De andere is dus de kachelaanvoer.
Misschien kun je dit vergelijk doortrekken naar de situatie bij je RR en dan een conclusie trekken?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
In het plaatje hier zie je dat de kachelslang die op de waterpomp/thermostaathuis uitkomt de afvoer van de kachel is. De andere is dus de kachelaanvoer.
Misschien kun je dit vergelijk doortrekken naar de situatie bij je RR en dan een conclusie trekken?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Mmm, ja, volgens dit plaatje zou het dus andersom zijn tov mijn bovenstaande redenatie.
In mijn hoofd heb ik natuurlijk beide redenaties al gevolgd, vandaar ook mijn twijfel en behoefte aan bevestiging...
Waarom ik koos voor de eerdere redenatie was omdat je bij warmwordende motor dan langzaam je radiateur erbij trekt. Ook heb ik tijdens mij revisie destijds begrepen dat de waterpomp van de V8 geen specifieke richtingsvoorkeur zou hebben... Vond ik toen al een raar verhaal, en dat vind ik eigenlijk nog steeds.
Ik ga verder met beredeneren, en zal regelmatig kijken of er nadere postings komen van ervaringsdeskundigen met de V8...
Punt is dat ik 'm morgen wil inbouwen, maar de auto van de vrouw is kaput (motorsteun) en dus mag ik 's morgens voor taxi spelen voor vrouw en kids. Dat betekent dat ik 's ochtends niet de tijd heb om te wachten en te voelen welke slang als eerste warm wordt, en als ik terugkom en aan de slag wil zijn ze (als het goed is) beiden lekker warm...
In mijn hoofd heb ik natuurlijk beide redenaties al gevolgd, vandaar ook mijn twijfel en behoefte aan bevestiging...
Waarom ik koos voor de eerdere redenatie was omdat je bij warmwordende motor dan langzaam je radiateur erbij trekt. Ook heb ik tijdens mij revisie destijds begrepen dat de waterpomp van de V8 geen specifieke richtingsvoorkeur zou hebben... Vond ik toen al een raar verhaal, en dat vind ik eigenlijk nog steeds.
Ik ga verder met beredeneren, en zal regelmatig kijken of er nadere postings komen van ervaringsdeskundigen met de V8...
Punt is dat ik 'm morgen wil inbouwen, maar de auto van de vrouw is kaput (motorsteun) en dus mag ik 's morgens voor taxi spelen voor vrouw en kids. Dat betekent dat ik 's ochtends niet de tijd heb om te wachten en te voelen welke slang als eerste warm wordt, en als ik terugkom en aan de slag wil zijn ze (als het goed is) beiden lekker warm...
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Vijf minuten eerder opstaan, motor even laten draaien met kap open en voelen...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Geert,
Als in deze foto de achterkant van het inlaatspruitstuk te zien is en links jouw kachel, dan is de bovenste slang de aanvoer naar de kachel.
--> mod_embed_images_loadimage('23c5baad7ade11f0f2259434f8e0f23f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Flandrover.startpagina.nl%252Fprikbord%252Faddon.php%253F1162%252Cmodule%253Dembed_images%252Curl%253Dhttp%25253A%25252F%25252Fi844.photobucket.com%25252Falbums%25252Fab4%25252FOudelut%25252F3AA9A311-65A0-4695-912E-149BF82DF7FD-6635-00000DF5B44061E1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fi844.photobucket.com%252Falbums%252Fab4%252FOudelut%252F3AA9A311-65A0-4695-912E-149BF82DF7FD-6635-00000DF5B44061E1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Flandrover.startpagina.nl%252Fprikbord%252Faddon.php%253F1162%252Cmodule%253Dembed_images%252Curl%253Dhttp%25253A%25252F%25252Fi844.photobucket.com%25252Falbums%25252Fab4%25252FOudelut%25252F3AA9A311-65A0-4695-912E-149BF82DF7FD-6635-00000DF5B44061E1.jpg', '', 16145610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Als in deze foto de achterkant van het inlaatspruitstuk te zien is en links jouw kachel, dan is de bovenste slang de aanvoer naar de kachel.
--> mod_embed_images_loadimage('23c5baad7ade11f0f2259434f8e0f23f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Flandrover.startpagina.nl%252Fprikbord%252Faddon.php%253F1162%252Cmodule%253Dembed_images%252Curl%253Dhttp%25253A%25252F%25252Fi844.photobucket.com%25252Falbums%25252Fab4%25252FOudelut%25252F3AA9A311-65A0-4695-912E-149BF82DF7FD-6635-00000DF5B44061E1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fi844.photobucket.com%252Falbums%252Fab4%252FOudelut%252F3AA9A311-65A0-4695-912E-149BF82DF7FD-6635-00000DF5B44061E1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Flandrover.startpagina.nl%252Fprikbord%252Faddon.php%253F1162%252Cmodule%253Dembed_images%252Curl%253Dhttp%25253A%25252F%25252Fi844.photobucket.com%25252Falbums%25252Fab4%25252FOudelut%25252F3AA9A311-65A0-4695-912E-149BF82DF7FD-6635-00000DF5B44061E1.jpg', '', 16145610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Ook hier weer hartelijk dank, Wim!
Ik ben bang dat ik in de bovenste niet genoeg ruimte/vlees/rubber over heb om de vårmer er tussen te zetten, dus dat wordt dan in de onderste en van de kachel af, helaas...
Ik ben bang dat ik in de bovenste niet genoeg ruimte/vlees/rubber over heb om de vårmer er tussen te zetten, dus dat wordt dan in de onderste en van de kachel af, helaas...
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Morgen,
Gewoon even de slang loshalen en de motor starten. Zie je vanzelf welke retour of aanvoer is. gewoon even kort startmotor laten draaien en je weet het.
f bakje (Speciekuip) eronder voor de koelvloeistof, is nml giftig
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2012 09:28 door mvd1968.
Gewoon even de slang loshalen en de motor starten. Zie je vanzelf welke retour of aanvoer is. gewoon even kort startmotor laten draaien en je weet het.
f bakje (Speciekuip) eronder voor de koelvloeistof, is nml giftig
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2012 09:28 door mvd1968.
Re: RRC: inbouw voorverwarmer: stroomrichting kvs?
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook hier weer hartelijk dank, Wim!
> Ik ben bang dat ik in de bovenste niet genoeg
> ruimte/vlees/rubber over heb om de vårmer er
> tussen te zetten, dus dat wordt dan in de onderste
> en van de kachel af, helaas..
Maakt niet veel uit, toevoer of return. Wat wel belangrijk is, is dat de stroom richting goed staat. Uiteindelijk pompt de motorverwarmer de koelvloeistof rond, via je blok naar de kachel. Dus je kachel wordt uiteindelijk ook wel warm, iets minder dan wanneer je hem direct naar de kachel zet ivm afkoelen van de leidingen.
Je kan natuurlijk ook de leidingen naar de kachel nog isoleren.
Althans zo werkt het bij mijn defender.
-------------------------------------------------------
> Ook hier weer hartelijk dank, Wim!
> Ik ben bang dat ik in de bovenste niet genoeg
> ruimte/vlees/rubber over heb om de vårmer er
> tussen te zetten, dus dat wordt dan in de onderste
> en van de kachel af, helaas..
Maakt niet veel uit, toevoer of return. Wat wel belangrijk is, is dat de stroom richting goed staat. Uiteindelijk pompt de motorverwarmer de koelvloeistof rond, via je blok naar de kachel. Dus je kachel wordt uiteindelijk ook wel warm, iets minder dan wanneer je hem direct naar de kachel zet ivm afkoelen van de leidingen.
Je kan natuurlijk ook de leidingen naar de kachel nog isoleren.
Althans zo werkt het bij mijn defender.