Assen vervangen of reviseren?
Assen vervangen of reviseren?
Een vraag aan jullie die er vast meer van weten dan ik.
Mijn defender 90 heeft de standaard assen uit 1986. Er zit best wat vrije slag in beide differentielen. Pak hem beet goed een kwart slag...
De achteras heeft gewoon standaard trommels en geen montage punten voor stabi's
De vooras heeft wel schijven, swivels zijn nog erg netjes, maar er lekt wel een kering, waardoor ik olie op een remschrijf krijg. Daar MOET dus wat aan gebeuren.
De auto is nu RHD en dat blijft hij denk ik ook gewoon, het stoort mij niet!
Zouden jullie deze assen reviseren of gewoon een setje van een disco eronder? Iemand die iets heeft liggen? Past dat er gewoon onder?!
Lease-auto 2012 Volvo V50 D2 -- Speeltje 1 2004 Lotus Elise 111R -- Speeltje 2 1986 Land Rover 90 200 Tdi
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2012 20:38 door David.
Mijn defender 90 heeft de standaard assen uit 1986. Er zit best wat vrije slag in beide differentielen. Pak hem beet goed een kwart slag...
De achteras heeft gewoon standaard trommels en geen montage punten voor stabi's
De vooras heeft wel schijven, swivels zijn nog erg netjes, maar er lekt wel een kering, waardoor ik olie op een remschrijf krijg. Daar MOET dus wat aan gebeuren.
De auto is nu RHD en dat blijft hij denk ik ook gewoon, het stoort mij niet!
Zouden jullie deze assen reviseren of gewoon een setje van een disco eronder? Iemand die iets heeft liggen? Past dat er gewoon onder?!
Lease-auto 2012 Volvo V50 D2 -- Speeltje 1 2004 Lotus Elise 111R -- Speeltje 2 1986 Land Rover 90 200 Tdi
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2012 20:38 door David.
Re: Assen vervangen of reviseren?
achteras van een defender 300tdi of td5 of een disco 1, rrc is normaal plug and play.
Ik zou voor revisie gaan want als je het goed wilt doen moet je dit ook doen bij de as die je 2de hands koopt (je weet dan namelijk ook niet wat je hebt)
Die vrije slag in je diff is goed af te stellen, nieuwe lagers erin is wel aan te raden (kroon en pinion lagers incl shims). het diff kun af laten stellen (is wel aan te raden als je zelf de spullen niet hebt en niet weet waar je op moet letten) de vrije slag op het diff is terug te brengen naar nagenoeg spelingsvrij (helemaal spelingsvrij kan wel maar mag niet want de verschillende delen zetten uit waardoor A) de smering niet meer goed is en het geheel vast loopt en blokkeert)
Als je het helemaal goed wilt doen moet je ook even je bak en tussenbak laten reviseren daar zit waarschijnlijk ook veel te veel speling op.
mbt de swivels die moet je na revisie ook op het juiste moment afstellen (trekkracht afstellen met een unster zonder dat je die grote keerring hebt gemonteerd)
Ik weet niet waar je woont maar eventueel wil ik wel meekijken/ helpen als het niet te ver weg is
Ik zou voor revisie gaan want als je het goed wilt doen moet je dit ook doen bij de as die je 2de hands koopt (je weet dan namelijk ook niet wat je hebt)
Die vrije slag in je diff is goed af te stellen, nieuwe lagers erin is wel aan te raden (kroon en pinion lagers incl shims). het diff kun af laten stellen (is wel aan te raden als je zelf de spullen niet hebt en niet weet waar je op moet letten) de vrije slag op het diff is terug te brengen naar nagenoeg spelingsvrij (helemaal spelingsvrij kan wel maar mag niet want de verschillende delen zetten uit waardoor A) de smering niet meer goed is en het geheel vast loopt en blokkeert)
Als je het helemaal goed wilt doen moet je ook even je bak en tussenbak laten reviseren daar zit waarschijnlijk ook veel te veel speling op.
mbt de swivels die moet je na revisie ook op het juiste moment afstellen (trekkracht afstellen met een unster zonder dat je die grote keerring hebt gemonteerd)
Ik weet niet waar je woont maar eventueel wil ik wel meekijken/ helpen als het niet te ver weg is
De speling die je voelt aan je diff-flens is een bijna altijd de opstelsom van allemaal kleine spoelinkjes in de vooras.
- diff zelf
- overbrenging naar steelas 2x
- overbrenging naar homokineet 2x
- in de homokineet 2x
- overbrenging naar aandrijf-flens 2x
Laten we zeggen, 12 punten x een klein beetje........ (en aan de diff-flens voelt dit x 3.54, de overbrengingsverhouding in het diff)
Alles vernieuwen is een kostbare grap.
Het controleren van de aandrijf-flens bij de wielen is zeer makkelijk te doen, makkelijk te vervangen en is een onderdeel waar vaak al wat speling op zit.
Als je de ruimte hebt zou ik een andere as kopen en die geheel nalopen voordat je deze monteert......
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('921f09ae069dd743f984018c70946e51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16140922, 600, 600, 'Loading image ...', false);
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2012 07:46 door Hendrik "Blue-Box".
- diff zelf
- overbrenging naar steelas 2x
- overbrenging naar homokineet 2x
- in de homokineet 2x
- overbrenging naar aandrijf-flens 2x
Laten we zeggen, 12 punten x een klein beetje........ (en aan de diff-flens voelt dit x 3.54, de overbrengingsverhouding in het diff)
Alles vernieuwen is een kostbare grap.
Het controleren van de aandrijf-flens bij de wielen is zeer makkelijk te doen, makkelijk te vervangen en is een onderdeel waar vaak al wat speling op zit.
Als je de ruimte hebt zou ik een andere as kopen en die geheel nalopen voordat je deze monteert......
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('921f09ae069dd743f984018c70946e51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16140922, 600, 600, 'Loading image ...', false);
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2012 07:46 door Hendrik "Blue-Box".
@defendertje90, ik woon in Scheveningen en heb ik Maasdijk een werkplaatsje waar de auto nu ook staat. Ik heb daar de beschikking over een brug en allerhande ander gereedschap.
In iedergeval een keer die lekkage van de vooras oplossen zou ik graag willen doen, maar iemand die dat eerder gedaan heeft erbij hebben zou perfect zijn. Zo'n diff afstellen, kan jij dat? Een keer een hele zooi onderdelen bestellen en de boel aanvallen lijkt mij erg leuk.
@Hendrik, andere assen is ook prima ik heb er inderdaad de ruimte voor. Maar waar haal ik ze vandaan? Het heeft inderdaad weinig zin de zooi van een ander eronder te zetten.
David
In iedergeval een keer die lekkage van de vooras oplossen zou ik graag willen doen, maar iemand die dat eerder gedaan heeft erbij hebben zou perfect zijn. Zo'n diff afstellen, kan jij dat? Een keer een hele zooi onderdelen bestellen en de boel aanvallen lijkt mij erg leuk.
@Hendrik, andere assen is ook prima ik heb er inderdaad de ruimte voor. Maar waar haal ik ze vandaan? Het heeft inderdaad weinig zin de zooi van een ander eronder te zetten.
David
lekkage vooras is een leuk klusje.
Zorg dat je de goede keeringen en alle nieuwe pakkingen hebt en vervang ze alle 4 (2 x binnen en 2 X buiten)
Lekkage komt door je buitenste keering maar je binnenste is ook lek (anders komt er niet zoveel olie)
Heb het laatst zelf ook gedaan. Was de eerste keer en is niet moeilijk. Zijn genoeg handleidingen te vinden online
Ik heb een complete achteras bij bolleboom vandaan gehaald. Was een disco 1 as met schijfremmen. Zo eronder gezet, niet gereviseerd
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2012 17:47 door mvd1968.
Zorg dat je de goede keeringen en alle nieuwe pakkingen hebt en vervang ze alle 4 (2 x binnen en 2 X buiten)
Lekkage komt door je buitenste keering maar je binnenste is ook lek (anders komt er niet zoveel olie)
Heb het laatst zelf ook gedaan. Was de eerste keer en is niet moeilijk. Zijn genoeg handleidingen te vinden online
Ik heb een complete achteras bij bolleboom vandaan gehaald. Was een disco 1 as met schijfremmen. Zo eronder gezet, niet gereviseerd
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2012 17:47 door mvd1968.
David Schreef:
-------------------------------------------------------
> @defendertje90, ik woon in Scheveningen en heb ik
> Maasdijk een werkplaatsje waar de auto nu ook
> staat. Ik heb daar de beschikking over een brug en
> allerhande ander gereedschap.
>
> In iedergeval een keer die lekkage van de vooras
> oplossen zou ik graag willen doen, maar iemand die
> dat eerder gedaan heeft erbij hebben zou perfect
> zijn. Zo'n diff afstellen, kan jij dat? Een keer
> een hele zooi onderdelen bestellen en de boel
> aanvallen lijkt mij erg leuk.
>
> @Hendrik, andere assen is ook prima ik heb er
> inderdaad de ruimte voor. Maar waar haal ik ze
> vandaan? Het heeft inderdaad weinig zin de zooi
> van een ander eronder te zetten.
>
> David
Hmm eindje rijden voor mij ik moet van omgeving Tilburg komen. Die lekkage is zeker op te lossen geen probleem. Diff afstellen kan ik zo niet heb de spullen niet liggen maar ik stuur je wel even een pb
> @defendertje90, ik woon in Scheveningen en heb ik
> Maasdijk een werkplaatsje waar de auto nu ook
> staat. Ik heb daar de beschikking over een brug en
> allerhande ander gereedschap.
>
> In iedergeval een keer die lekkage van de vooras
> oplossen zou ik graag willen doen, maar iemand die
> dat eerder gedaan heeft erbij hebben zou perfect
> zijn. Zo'n diff afstellen, kan jij dat? Een keer
> een hele zooi onderdelen bestellen en de boel
> aanvallen lijkt mij erg leuk.
>
> @Hendrik, andere assen is ook prima ik heb er
> inderdaad de ruimte voor. Maar waar haal ik ze
> vandaan? Het heeft inderdaad weinig zin de zooi
> van een ander eronder te zetten.
>
> David
Hmm eindje rijden voor mij ik moet van omgeving Tilburg komen. Die lekkage is zeker op te lossen geen probleem. Diff afstellen kan ik zo niet heb de spullen niet liggen maar ik stuur je wel even een pb
defendertje90 Schreef:
> David Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @defendertje90, ik woon in Scheveningen en heb
> ik
> > Maasdijk een werkplaatsje waar de auto nu ook
> > staat. Ik heb daar de beschikking over een brug
> en
> > allerhande ander gereedschap.
> >
> > In iedergeval een keer die lekkage van de
> vooras
> > oplossen zou ik graag willen doen, maar iemand
> die
> > dat eerder gedaan heeft erbij hebben zou
> perfect
> > zijn. Zo'n diff afstellen, kan jij dat? Een
> keer
> > een hele zooi onderdelen bestellen en de boel
> > aanvallen lijkt mij erg leuk.
> >
> > @Hendrik, andere assen is ook prima ik heb er
> > inderdaad de ruimte voor. Maar waar haal ik ze
> > vandaan? Het heeft inderdaad weinig zin de zooi
> > van een ander eronder te zetten.
> >
> > David
>
>
> Hmm eindje rijden voor mij ik moet van omgeving
> Tilburg komen. Die lekkage is zeker op te lossen
> geen probleem. Diff afstellen kan ik zo niet heb
> de spullen niet liggen maar ik stuur je wel even
> een pb
Naar Tilburg komen is natuurlijk ook prima! Ik zie je pb-tje wel binnenkomen.
In iedergeval vast bedankt voor het meedenken. Overigens heb ik in maasdijk dus wel een brug, dus mocht jij wat te klussen hebben en er een brug bij nodig hebben roep je maar.
> David Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @defendertje90, ik woon in Scheveningen en heb
> ik
> > Maasdijk een werkplaatsje waar de auto nu ook
> > staat. Ik heb daar de beschikking over een brug
> en
> > allerhande ander gereedschap.
> >
> > In iedergeval een keer die lekkage van de
> vooras
> > oplossen zou ik graag willen doen, maar iemand
> die
> > dat eerder gedaan heeft erbij hebben zou
> perfect
> > zijn. Zo'n diff afstellen, kan jij dat? Een
> keer
> > een hele zooi onderdelen bestellen en de boel
> > aanvallen lijkt mij erg leuk.
> >
> > @Hendrik, andere assen is ook prima ik heb er
> > inderdaad de ruimte voor. Maar waar haal ik ze
> > vandaan? Het heeft inderdaad weinig zin de zooi
> > van een ander eronder te zetten.
> >
> > David
>
>
> Hmm eindje rijden voor mij ik moet van omgeving
> Tilburg komen. Die lekkage is zeker op te lossen
> geen probleem. Diff afstellen kan ik zo niet heb
> de spullen niet liggen maar ik stuur je wel even
> een pb
Naar Tilburg komen is natuurlijk ook prima! Ik zie je pb-tje wel binnenkomen.
In iedergeval vast bedankt voor het meedenken. Overigens heb ik in maasdijk dus wel een brug, dus mocht jij wat te klussen hebben en er een brug bij nodig hebben roep je maar.
pb zit in je inbox. Brug kan ik hier in de omgeving ook regelen maar als we bij jou een brug hebben is dat natuurlijk mooi