De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
In mijn mailbox na een protest mailtje naar de FEHAC
Bunnik, december 2012
Beste klassieker liefhebber,
De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.
In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.
Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.
Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.
Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.
Grote FEHAC enquête 2012 - 2013
De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen
Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.
Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”)
Met vriendelijke groet,
FEHAC
Bert Pronk,
voorzitter.
Bunnik, december 2012
Beste klassieker liefhebber,
De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.
In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.
Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.
Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.
Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.
Grote FEHAC enquête 2012 - 2013
De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen
Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.
Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”)
Met vriendelijke groet,
FEHAC
Bert Pronk,
voorzitter.
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Helder.
Niet voor iedereen prettig maar toch helder.
Ondanks dat ik nog een aantal auto's heb die nu ook belasting houdend (kunnen) worden kan ik me wel aansluiten bij de stelling van de FEHAC.
Ook in mijn optiek is de belasting vrijstelling nooit bedoelt geweest voor auto's die dagelijks gebruikt worden.
Mogelijk hebben vele van ons meegeholpen aan het om zeep helpen van deze regeling.
Mogelijk zijn dit de mensen die nu het meeste "lawaai" maken.
Even voor de duidelijkheid, naast al mijn belastingvrije Land Rover's was mijn 130 HCPU mijn dagelijkse auto en daar werd keurig voor betaald.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cd8c12121de9d7c0a96388b46e30eeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16135417, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Niet voor iedereen prettig maar toch helder.
Ondanks dat ik nog een aantal auto's heb die nu ook belasting houdend (kunnen) worden kan ik me wel aansluiten bij de stelling van de FEHAC.
Ook in mijn optiek is de belasting vrijstelling nooit bedoelt geweest voor auto's die dagelijks gebruikt worden.
Mogelijk hebben vele van ons meegeholpen aan het om zeep helpen van deze regeling.
Mogelijk zijn dit de mensen die nu het meeste "lawaai" maken.
Even voor de duidelijkheid, naast al mijn belastingvrije Land Rover's was mijn 130 HCPU mijn dagelijkse auto en daar werd keurig voor betaald.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cd8c12121de9d7c0a96388b46e30eeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16135417, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Net Rutte , ik zie géén enkel verschil
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
zoals altijd een ieder voor zich. wie het hards roept krijgt gelijk. het zijn niet die paar oldtimers die misbruik maken. het is gewoon geld kloppenrij bij de auto bezitters. (Natuurlijk groeit het aantal oldtimers na 100 jaar auto rijden?)
Wedje maken dat het kwarttarief het volgende is wat eraan gaat? ik zie ze wel rijden hoor die mercedes 408jes!
ben er al klaar mee
Wedje maken dat het kwarttarief het volgende is wat eraan gaat? ik zie ze wel rijden hoor die mercedes 408jes!
ben er al klaar mee
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Hoeveel mensen hebben nu een Land Rover als enige auto? En wie gebruikt hem nu als dagelijkse auto? Volgens mij niet veel mensen, mijn klanten in elk geval niet.
Vroeger toen ik nog de goedkopere ongerestaureerde auto's verkocht kwam dat wel iets vaker voor maar ook niet veel.
Ik heb zelf ook veel Defenders, en betaal MRB voor een aantal 'gewone' auto's. Dan maakt het eigenlijk niet meer uit waar je in rijdt, je kan maar in één auto tegelijk rijden en als je in de oltimer rijdt staat de auto waar MRB betaald is stil terwijl er toch voor betaald wordt.
Maar voor jou in Frankrijk maakt het toch niet meer uit wat voor regeling er komt? Of heb je nog NL kentekens?
Vroeger toen ik nog de goedkopere ongerestaureerde auto's verkocht kwam dat wel iets vaker voor maar ook niet veel.
Ik heb zelf ook veel Defenders, en betaal MRB voor een aantal 'gewone' auto's. Dan maakt het eigenlijk niet meer uit waar je in rijdt, je kan maar in één auto tegelijk rijden en als je in de oltimer rijdt staat de auto waar MRB betaald is stil terwijl er toch voor betaald wordt.
Maar voor jou in Frankrijk maakt het toch niet meer uit wat voor regeling er komt? Of heb je nog NL kentekens?
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
De Mercedes W124's worden gewoon weer gedumpt en er komen nog oudere W123's voor in de plaats. En men rijdt gewoon weer belastingvrij, alleen wel iets vervuilender, maar als het maar gratis is..
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Ik blijf erbij dat alles over één kam wordt geschoren.
Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een oldtimer-bezitter en een belastingvrij-rijder, om het zomaar even te noemen.
Ik zou gaan voor de regeling die geldt voor campers.
Maar ja, ze hebben het in Den Haag zelf zo bedacht samen met de RDW.
Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een oldtimer-bezitter en een belastingvrij-rijder, om het zomaar even te noemen.
Ik zou gaan voor de regeling die geldt voor campers.
Maar ja, ze hebben het in Den Haag zelf zo bedacht samen met de RDW.
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Frans Mien Mesjien Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik blijf erbij dat alles over één kam wordt
> geschoren.
> Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een
> oldtimer-bezitter en een belastingvrij-rijder, om
> het zomaar even te noemen.
> Ik zou gaan voor de regeling die geldt voor
> campers.
> Maar ja, ze hebben het in Den Haag zelf zo bedacht
> samen met de RDW.
Leg mij is uit wat het verschil is behalve die kilometers.
-------------------------------------------------------
> Ik blijf erbij dat alles over één kam wordt
> geschoren.
> Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een
> oldtimer-bezitter en een belastingvrij-rijder, om
> het zomaar even te noemen.
> Ik zou gaan voor de regeling die geldt voor
> campers.
> Maar ja, ze hebben het in Den Haag zelf zo bedacht
> samen met de RDW.
Leg mij is uit wat het verschil is behalve die kilometers.
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Laat ik voorop stellen dat er niemand misbruik maakt van de geboden gelegenheid om een auto te rijden die is vrijgesteld van MRB.
Ik rijd zo af en toe eens met mijn oldtimer, een Series III uit 1973, en heb voor privégebruik een "moderne" auto en voor mijn werk een eigen bedrijfsauto.
Iemand die belastingvrij rijdt met een "oldtimer", eigenlijk yountimer, doet dit omdat dat goedkoop rijden is, vooral met ( Mercedes) diesels.
Er wordt nu uit Den Haag met een dikke vinger gewezen naar die mensen die gebruik maken van een auto die dus is vrijgesteld van MRB.
En ze noemen alles tot 1987 voor het gemak een oldtimer.
Ik rijd zo af en toe eens met mijn oldtimer, een Series III uit 1973, en heb voor privégebruik een "moderne" auto en voor mijn werk een eigen bedrijfsauto.
Iemand die belastingvrij rijdt met een "oldtimer", eigenlijk yountimer, doet dit omdat dat goedkoop rijden is, vooral met ( Mercedes) diesels.
Er wordt nu uit Den Haag met een dikke vinger gewezen naar die mensen die gebruik maken van een auto die dus is vrijgesteld van MRB.
En ze noemen alles tot 1987 voor het gemak een oldtimer.
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
kort gezegt, als je veel kilometers maakt in een oldtimer ben je geen liefhebber.
Je moet er maar van houden om in dat tochtige hok rond te rijden, altijd wat te sleutelen hebben. ding iedere week schoon houden van modder. goodies zoeken en erop schroeven. weekendje terreinrijden.
zucht, maar geen status van hobbyist.
maar strekking van het verhaal is, je mag wel een oldtimer bezitten en koesteren, maar vooral niet in rijden. en dat terwijl het een auto is.
Je moet er maar van houden om in dat tochtige hok rond te rijden, altijd wat te sleutelen hebben. ding iedere week schoon houden van modder. goodies zoeken en erop schroeven. weekendje terreinrijden.
zucht, maar geen status van hobbyist.
maar strekking van het verhaal is, je mag wel een oldtimer bezitten en koesteren, maar vooral niet in rijden. en dat terwijl het een auto is.
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Nee hoor, dat zeg IK niet. Dat zeggen mensen die geen (deze) hobby hebben en denken dat geld dat ze van anderen "nodig hebben" van hun is.
Het gaat hier in al deze discussies uiteindelijk over geld en niet over het milieu.
En ik denk dat het zo nog heel lang door zal gaan.
Maar goed, in deze posting werden we op de hoogte gesteld van de acties van de belangenorganisties voor oldtimerbezitters. We zullen zien hoe het verder verloopt.
Het gaat hier in al deze discussies uiteindelijk over geld en niet over het milieu.
En ik denk dat het zo nog heel lang door zal gaan.
Maar goed, in deze posting werden we op de hoogte gesteld van de acties van de belangenorganisties voor oldtimerbezitters. We zullen zien hoe het verder verloopt.
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
Ik heb privé nog verschillende Nederlandse auto's, Land Rovers maar ook andere merken.
Op dit moment allemaal belastingvrij en met de meeste wordt niet meer dan 100 km. per jaar gereden.
Omdat voor deze auto's slecht aan Franse homologatie documenten te komen is, is invoer in Frankrijk zeer lastig.
In onze Nederlandse onderneming gebruiken we een Land Rover die ca. 200 km per jaar rijdt in combinatie met een paardentrailer.
die is nu nog belastingvrij, maar ik kan moeilijk een Franse auto in de Nederlandse onderneming stoppen........
De keuze van de overheid zal voor mij dus ook gevolgen hebben.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('265898a78e456db407676f93e13a834b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16136319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op dit moment allemaal belastingvrij en met de meeste wordt niet meer dan 100 km. per jaar gereden.
Omdat voor deze auto's slecht aan Franse homologatie documenten te komen is, is invoer in Frankrijk zeer lastig.
In onze Nederlandse onderneming gebruiken we een Land Rover die ca. 200 km per jaar rijdt in combinatie met een paardentrailer.
die is nu nog belastingvrij, maar ik kan moeilijk een Franse auto in de Nederlandse onderneming stoppen........
De keuze van de overheid zal voor mij dus ook gevolgen hebben.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('265898a78e456db407676f93e13a834b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16136319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
als de oude dieselmotor een probleem is, waarom word er dan zo moeilijk gedaan om een modernere in te bouwen?
of waarom niet lpg bijmengen voor een hetere verbranding?
of waarom niet lpg bijmengen voor een hetere verbranding?
Re: De reactie van de FEHAC op ons enquete protest
hmmm, ik snap niet waarom er zo wordt gevingerwijst ( hmm, klopt dit wel?)naar iedereen die binnen de kaders v/d wet een " oldtimer" rijdt, diesel of niet.
als het een LR is mag het wel,rij je in een Merc. mag het niet??
heb zelf buiten m'n LR ( 200TDi) WB vrij een E23 ( BMW 728, LPG) als dagelijkse voiture, maar denk er dus over om in m'n LR een V8 te lepelen, idd, vanwege de WB. is dat milieuvriendelijk?
als het een LR is mag het wel,rij je in een Merc. mag het niet??
heb zelf buiten m'n LR ( 200TDi) WB vrij een E23 ( BMW 728, LPG) als dagelijkse voiture, maar denk er dus over om in m'n LR een V8 te lepelen, idd, vanwege de WB. is dat milieuvriendelijk?