Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert Oude Luttighuis

Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Bezig met het afronden van mijn LPG-conversie: de elektriek. Een en ander wijst zich redelijk eenvoudig, maar ik loop tegen 1 issue aan.

Bij het inlezen/voorbereiden heb ik de mening gevormd dat de LPG-installatie via de bobine geschakeld moet worden, zodat de afsluiters geen stroom meer krijgen op het moment dat de motor uitvalt en derhalve dichtgaan en de toevoer van LPG stopt.

Vandaag echter wel even gemeten, en bij het (geforceerd) afslaan van de motor heb ik op beide polen van de bobine geen wegvallende spanning maar een keurige constante 12V. Die snapte en snap ik even niet. Hoe krijgt het LPG-systeem (in dezen het veiligheidsrelais nu het signaal dat de motor gestopt is en dat dus de toevoer van LPG dichtgezet moet worden?
Leendert

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Leendert »

Als je een speciaal voor LPG schakel relais hebt moet je met een draad een spoeltje wikkelen (10 x rond) om de centrale draad van de boubine en die draad aansluiten op de juiste stekker van het relais.
Als de ontsteking werkt bij draaiende motor levert dit een spanning in die spoel die het relais vast houd.
Stopt de motor om welke reden dan ook vervalt het stroompje in de spoel en valt het relais uit en gaat het LPG systeem uit.
Geert Oude Luttighuis

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ah, dat kan echt alleen maar zo? Ik had begrepen dat je 'm ook kon aansluiten op de - pool van de bobine?
Leendert

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Leendert »

Wat je zelf al aangeeft is dat als de motor uitvalt er gewoon spanning blijft staan op de bobine, deze spanning word immers geschakeld door het contact.
En het LPG systeem moet uitvallen doordat de motor stopt door een andere oorzaak dan het contact uitzetten.

aanvulling: de - draad van de boubine word geschakeld door de contact punten, bij dichtstaande contactpunten maakt de - inderdaad massa maar bij openstaande punten niet.
Dat zou betekenen als de motor stil staat met contact punten open of dicht verschil uitkan maken of het systeem uitgaat of niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2012 23:26 door Leendert.
Geert Oude Luttighuis

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

De draad is doorgeknipt (het relais komt uit een andere auto waar een gasinstallatie werd uitgebouwd, net als de verdamper overigens). Kun je hiervoor een doodnormale stroomdraad gebruiken?
Geert Oude Luttighuis

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Overigens wordt in het schema dat bij dit GMS veiligheidsrelais is gevoegd de aansluiting toch echt gewoon met de -pool van de bobine gemaakt? Je begrijpt: mijn verwarring is compleet!

[www.autogasparts.eu]#
Leendert

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Leendert »

Nu ga ik niet beweren dat dat niet goed is.
Op de - draad staat natuurlijk een puls schakeling door de contactpunten.
Wat je dan moet testen is als het relais aangesloten is via de - van de boubine het relais uitvalt bij uitvallende motor.
Overigens als je een spoeltje gaat maken gaat dit inderdaad met een gewone draad.
Geert Oude Luttighuis

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Cheers mate!
Geert LW79

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert LW79 »

Dat relais heet een inductierelais, is bij mij al 2 keer stuk geweest, de eerste keer schakelde hij dus niet meer af en er bleef dus gas stromen met de motor af, de 2e keer schakelde hij dus niet meer en moest ik op benzine mijn weg vervolgen. is volgens mij wel verplicht om bij keuring een werkend systeem te hebben dat de gastoevoer afsluit.
bij mij zit hij volgens mij ook gewoon rechtstreeks op de bobine.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('22960e812b40b1d10feee6b0a40a2743', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16133433, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VeeTee

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door VeeTee »

Dat lijkt maar zo... In het schema in je PDF gaat zwart (15) naar massa, wit (1) is de primaire kring die via de onderbreker hoogfrequent geschakeld wordt waardoor een hoge inductiespanning ontstaat in de secundaire spoel.
Het spoeltje om de witte draad (1) kan dus via inductie de pulserende spanning op deze draad oppikken en zo het relais bedienen.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Geert Oude Luttighuis

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Dus toch gewikkeld om de bobinekabel, en niet op de -pool aangesloten...
Ik begon ook alweer te twijfelen door het contactpunten-verhaal in een reactie van Leendert, want ik heb een electronische ontsteking ipv contactpunten. Ik ga gewoon kijken wat het relais doet op de bobine-pool en anders een draadje wikkelen om de bobinekabel.
Dank voor het meedenken!
VeeTee

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door VeeTee »

Electronisch of contactpuntjes maakt in principe niets uit, de bobinekabel geeft bij draaiende motor een pulserende spanning, die je op wilt pikken met het spoeltje. Draait de motor niet, dan werkt de onderbreker niet (mechanisch dan wel elektronisch) maar blijft er wel 12V op de ingang van de bobine staan.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Eric&Betty Boop

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Eric&Betty Boop »

Inderdaad Geert, ff een spoeltje wikkelen om de centrale bobinekabel die naar de verdelerkap gaat.
Wat vulcaniserend tape er om heen zodat hij op zijn plek blijft en klaar is Geert.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('408346c0777e7de9d9d37aa29a147ac3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16133519, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a1ff29355d96d26f5e3a0b61fbbb46d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16133519, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Schakeling LPG-installatie bij afslaan motor

Bericht door Wim Janssen »

Mag ook gewoon de min van de bobine zijn. Als de motor loopt, heb je hier een pulserende 12V door de contactonderbreking. Als de motor stilstaat heb je hier een vaste 12V of 0V afhankelijk van de stand van de verdeler. Megajolt geeft hiervoor bijv. ook een pulserend signaal uit.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie