Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Stroink, One-Ten.nl

Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Met dank aan Eric Corton:

Hier in Cortonville komen ze veelvuldig voorbij. De klassieke Amerikanen. Als het aan Rutte en Samsom ligt kunnen we daar op korte termijn wel mee ophouden. Want zij vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor die ouwe stinkende lorren.

Zelf zijn we geneigd het hartgrondig oneens te zijn met deze voorgenomen maatregel. Maar eerlijk is eerlijk, onze weerstand komt rechtstreeks voort uit onze liefde voor het Amerikaanse staal. En op dat soort gevoelens kun je geen beleid maken. Rutte en Samsom zullen niet op basis van een ‘gut-feeling’ tot deze maatregel besloten hebben. Hun beslissing is gebaseerd op feiten. Joop Atsma, demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,beweert in een interview met BNR Radio dat sommige oldtimers wel zestig tot honderd keer meer vervuilen. Dat is niet best. Honderd keer meer!

Misschien moeten we ons eens verdiepen in de feiten waarop de heren zich baseren. Want als wij die feiten ook kennen, kunnen we het zien zoals Rutte en Samsom. En dan kan ons verstand ons hart uitleggen dat het niet anders meer kan. Dat het nu echt tijd wordt om afscheid te nemen van dat tijdperk. Dat we met zo’n klein clubje liefhebbers niet meer verantwoordelijk willen zijn voor die onevenredige schade die wij het milieu berokkenen. Als dit kleine stukje culturele erfgoed het totale erfgoed van volgende generaties in de weg zit, moeten we conclusies trekken. Pijnlijk, maar noodzakelijk. Voor Moeder Aarde, onze kinderen en onze kleinkinderen.

Feit 1: aandeel in het wagenpark van ‘oldtimers’ t.o.v. personenauto’s
Het Centraal Bureau voor de Statistiek lijkt een mooi beginpunt voor onze speurtocht naar wat onze politiek leiders al lang weten. Uit de informatie op de site van het CBS valt op te maken dat er in Nederland een kleine 9 miljoen personenauto’s op kenteken staan. Circa 300.000 daarvan zijn ouder dan 25 jaar en dus, op zijn minst deels, vrijgesteld van de MRB. De groep waar het om gaat, de categorie ‘oldtimers’, is dus 3,3% van het totale wagenpark.

Feit 2: aandeel in de verkeersprestatie van ‘oldtimers’ t.o.v. personenauto’s
Die 9 miljoen auto’s samen reden 104 miljard kilometer in 2011. Een gemiddelde van ca 12 duizend kilometer per jaar. Gemiddeld rijdt een oldtimer er net geen 3000 per jaar volgens het CBS. 3000 kilometer x 300.000 oldtimers = 900 miljoen kilometer per jaar. De hele categorie is dus verantwoordelijk voor 0,87% van het totaal aantal door personenauto’s gereden kilometers in Nederland.

Feit 3: het vervuilingsaandeel van personenauto’s t.o.v. de totale vervuiling
Volgens een publicatie van het voormalige ministerie van VROM, was het aandeel van het verkeer in de emissies in 2010 18%. En volgens het CBS is ruim 81% van de emissies door het verkeer afkomstig van personenauto’s. De rest komt van vrachtverkeer, motorfietsen, trekkers, scooters etc. Personenauto’s vervuilen dus 18% x 81% = 14,6%.

Feit 4: percentage dat jongere auto’s schoner zijn dan ‘oldtimers.’
Het wordt wat ingewikkelder allemaal. Bij het Compendium voor de Leefomgeving, leren we dat ‘uitstoot’ onderverdeeld wordt in gassen en stoffen. De emissiehoeveelheden worden geschat op basis van de hoeveelheid verkochte brandstoffen. Het Compendium beschikt over gegevens die de periode 1990-2011 bestrijken. Door te kijken naar de afname van de verschillende gassen en stoffen sinds 1990, kunnen we redelijk nauwkeurig het verschil in emissie tussen auto’s van voor en van na 1990 bepalen. Het Compendium zegt, samengevat:

• Vluchtige organische stoffen (VOS) 93% minder
• Koolmonixide (CO) 52% minder
• Kooldioxide (CO2) evenredig gestegen met de stijging van het aantal kilometers
• Stikstofoxiden (NOx) 59% minder
• Fijn stof (PM10) 58% minder

Nu wordt het echt zweten. Want bovenstaande stoffen komen in verschillende verhoudingen voor. En die verschillen ook weer per brandstof. We moeten de afzonderlijke verbeteringen dus wegen om te kunnen bepalen hoeveel schoner de jongere auto’s in zijn algemeenheid zijn geworden. Voor diesel is dat niet moeilijk want 1 op de 4 auto’s in Nederland is een diesel. Voor LPG is dat lastiger. Want het feit dat er een installatie ingebouwd zit, zegt niets over de kilometers die op LPG worden gereden. We laten deze brandstofsoort dus buiten beschouwing in de weging. Dat heeft weinig invloed, omdat LPG wel minder uitstoot dan benzine, maar de afzonderlijke componenten van de uitstoot verhoudingsgwijs ongeveer gelijk zijn.

Bij het milieuloket zijn de samenstellingen van de uitlaatgassen van de verschillende brandstoffen beschikbaar. We weten nu dus wat en in welke hoeveelheid er uit de uitlaat komt. Per gas/stof wegen we dan de hoeveelheid in de benzine 4x, in diesel 1x. Daarmee hebben we dus het gewogen aandeel in de uitstoot van die specifieke stof. Dat vermenigvuldigen we met de dalingspercentages die het Compendium voor de individuele gassen en stoffen aangeeft. Zo berekenen we per stof de effectieve bijdrage aan de totale vermindering. En als we die percentages dan optellen, weten we hoeveel schoner de auto’s sinds 1990 zijn geworden.

tabelemissies.png --> mod_embed_images_loadimage('d385e091329e3d06b159d1bc805def9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcortonville.com%2Fimgupload%2Fgarage%2Ftabelemissies.png', 'http://cortonville.com/imgupload/garage/tabelemissies.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcortonville.com%2Fimgupload%2Fgarage%2Ftabelemissies.png', '', 16132609, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Vijfenvijftig procent dus. Auto’s van na 1990 zijn gemiddeld dus iets meer dan de helft schoner geworden in vergelijking met auto’s van voor 1990. Anders gezegd: auto’s van voor 1990 zijn 2,2 x zo vervuilend. We kunnen ook van dat gemiddelde getal uitgaan voor de oldtimers, omdat veel verbeteringen pas eind jaren ‘80, begin ‘90 werden geïntroduceerd. CO2 laat zelfs pas vanaf 2008 een dalende trend zien.

Feit 5: het vervuilingsaandeel van ‘oldtimers’ t.o.v. de totale vervuiling
Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor 14,6% van de vervuiling. Oldtimers hebben een aandeel van 0,87% in het verkeer van personenauto’s en ze zijn een factor 2,2 meer vervuilend. Het vervuilingsaandeel van oldtimers is dus 0,87% x 2,2 x 14,6% = 0,28%.

Feit 6: De impact van het tot nul terugbrengen van ‘oldtimers’.
Jongere auto’s hebben een uitstoot die gemiddeld 55% lager ligt. Dat betekent dat als de kilometers niet in oldtimers maar in jongere auto’s gereden zouden worden, de totale uitstoot naar de lucht met 55% x 0,28% = 0,15% zou verminderen.

Feit 7: Toekomstig vervuilingsaandeel van ‘oldtimers’.
Voor de toekomst is het zeer aannemelijk dat het aandeel (nog) kleiner zal worden. De dit jaar ingevoerde regels omtrent MRB van oldtimers heeft ervoor gezorgd dat alleen auto’s van voor 1986 nog volledig belastingvrij zijn. Het bezit van een oldtimer van na dat bouwjaar wordt dus steeds minder aantrekkelijk. De groep volledig belastingvrije auto’s wordt vanzelf kleiner, aangezien de leeftijd steeds hoger wordt. En ook aan het leven van een oldtimer komt een keer een einde. Het aandeel zal nog verder dalen omdat verbeteringen uiteindelijk ook doorschuiven naar de oldtimers. De Priussen, Leafs en Volts van nu zijn over 25 jaar immers ook oldtimers.

Feit 8: Verlengde levenscyclus van ‘oldtimers’.
Het is wel duidelijk dat oldtimers als milieufactor niet meedoen. Maar eerlijk is eerlijk, als we kijken naar de minpunten moeten we ook de pluspunten meenemen. Hoe klein beide ook zijn. Als we een op feiten gebaseerde afweging willen maken, moeten we daarom ook de verlengde lifecycle meenemen. Want recycling is prachtig, maar ook recycling belast het milieu. Het vergt grondstoffen, afvalstoffen en energie voor sloop, sortering, bewerking, productie, transport en opslag. En gedurende dat hele proces komen emissies vrij. Het onderhouden en op de weg houden van een klassieker, is op dit punt dus duurzamer dan naar de schroot brengen.

Gevoelsvervuiling
Het valt dus allemaal meer dan ontzettend mee met die oldtimers. Er is blijkbaar sprake van ‘gevoelsvervuiling’. Zoals we soms gevoelstemperaturen ervaren die veel lager zijn dan de feitelijke temperatuur. Zo lijkt het ook met de vervuiling van oldtimers te zijn. Die ‘gevoelsvervuiling’ is opgelopen door de vrij massale import van vooral Duitse diesels, die precies 25 jaar oud zijn. Die auto’s worden uit de milieuzones in Duitsland geweerd en naar Nederland geëxporteerd. Hier komen ze terecht in de stadswijken, waar ze dagelijks korte stukjes rijden. De motor maakt daardoor relatief veel kilometers met een lage bedrijfstemperatuur, waardoor de emissies extra hoog zijn. En aangezien deze auto’s nog geen directe inspuiting, roetfilter en uitlaatgascirculatie hebben, is dat duidelijk merkbaar. Niet gek dus, dat die gevoelsvervuiling is opgelopen en de publieke opinie zich tegen de oldtimertjes begint te keren. Maar het heeft niets met liefde voor klassieke auto’s te maken en is dus oneigenlijk gebruik van de regeling. Als simpelweg de grens verhoogd wordt van 25 naar 30 jaar (zoals in de rest van Europa) zullen de meeste van deze diesels heel snel weer verdwijnen.

Financiëel motief
Het is klip en klaar dat het schrappen van de vrijstelling helemaal niets met het milieu te maken heeft. Er is op dat vlak domweg geen resultaat te behalen. Wellicht dat de gevoelsvervuiling heeft meegespeeld. Waarschijnlijk rijden er rond het binnenhof een boel zware rokers. Maar het motief zal vooral financiëel zijn. Vadertje Staat zegt het voor Moeder Aarde te doen, maar hoopt ondertussen wel 156 miljoen extra belastinginkomsten te beuren. Daar is op zich niets mis mee, maar zeg dat dan gewoon. Nu wordt onnodig en ongefundeerd een hele grote groep liefhebbers weggezet als a-sociaal of onverantwoordelijk.

Sociaal-Economische schroot
En hoe zit het eigenlijk met die 156 miljoen. Dat lijkt een minstens zo overdreven getal als de getallen die Atsma roept over de vervuiling. Want het schrappen van de vrijstelling zal voor de meeste eigenaren gewoon het afscheid van hun klassieker zijn. Helemaal als dat een Amerikaan is. Klassieke Amerikanen zijn groot en zwaar en dan is de MRB genadeloos. Het verbruik is nog niet eens het grootste struikelblok, want er worden doorgaans niet zoveel kilometers mee gereden. Het zijn vooral de hoge onderhouds- en reparatiekosten en de kosten voor replacement parts die een aanslag op de portemonee doen. Kosten die eigenlijk alleen maar op te brengen zijn omdat er geen MRB betaald hoeft te worden. De Buick LeSabre van Maria Pels bijvoorbeeld, gaat € 615,- per kwartaal kosten. Ze reed er dit jaar tot nu toe 1.500 kilometer mee. Ze zal de auto dus buiten de zomer gaan schorsen. Want ze betaalt ook al € 265,- per kwartaal voor haar Chrysler 300C HEMI. Het is niet op te brengen. Dus wordt er geschorst of verkocht. En dat laatste zal bepaald niet meevallen. De vraag naar dit soort auto’s zal een diepe val maken, terwijl het aanbod een scherpe stijging zal laten zien. Overnight wordt op honderdduizenden auto’s misschien wel meer dan de helft afgeschreven.

En er zijn veel meer negatieve economische en sociale gevolgen. Niet verwonderlijk als een hele subcultuur inclusief bedrijfstak, marktdynamiek en erfgoed de nek wordt omgedraaid. Bedrijven gaan omvallen of op zijn minst saneren. Mensen komen op straat te staan. Er zullen minder omzetbelastingen en invoerrechten worden gebeurd. De vennootschaps-belasting, vermogensbelasting en inkomstenbelasting zullen minder opbrengen. Er zal meer geld aan uitkeringen uitgaan. Als we dat allemaal meenemen, wat blijft er dan over van die 156 miljoen? Als er bij het becijferen van dat getal evenveel zorgvuldigheid betracht is als bij de uitspraken over de vervuiling, is ook op dit punt een verrassing niet uitgesloten. Er is dus nog wat rekenwerk te doen.

Stay tuned.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2012 19:39 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Ruben Hummel

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Ruben Hummel »

En zo klets een ieder in zijn eigen voordeel....

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f6f02b942740412032c7346fb79825af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 16132642, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Dit is nou juist eens één van de weinige stukjes gebaseerd op feiten in plaats van op eigen meningen, belangen en gevoelens.
Dennis Fabel

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Dennis Fabel »

Mooi en goed verhaal
Joep

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Joep »

Top stuk.

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6ad7afbb1b4d3474282c46ff463824c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 16132680, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CamperChris

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door CamperChris »

Hebben KNAC en FEHAC al gereageerd?

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32f20489576423447bf346dfd5d02268', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16132802, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e248bb36dc7f91f808dac3c80044b90b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16132802, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Ruben Hummel

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Ruben Hummel »

.....de overheid kletst over milieu, terwijl velen anders weten...

Iedereen heeft zijn eigen belangen. Het is leuk om te zien hoeveel energie mensen steken in het onderuit halen van argumenten.
Jos Daalmans

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Goed verhaal, veel tijd in gestoken en verklaarbaar. Helaas is onze politiek niet verklaarbaar.

Groeten,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecdc67484546a66c9bfcde4f99cd24d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16132815, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a63f3536203916314f10642f5aa92f04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16132815, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Iedereen weet inmiddels dat het niet om het milieu gaat. LPG accijns omhoog, MRB vrijstellingsleeftijd omhoog waardoor er dus vervuilendere auto's belastingvrij de weg op gaan en de meeste stukjes uit het verhaal van Corton zijn inmiddels ook wel algemeen bekend, en de regering is daar ook wel van op de hoogte. Zelfs de KNAC begint op hun facebookpagina al een beetje toe te geven dat het milieuargument alleen maar wordt gebruikt als draagkrachtvergroter omdat er geld binnen moet komen.

Het is goed dat mensen er zo veel energie in steken, dat is nodig om de grote groep mensen te activeren die alles wat ze wordt verteld door overheid of oldtimerorganisatie maar klakkeloos als waarheid aannemen,
forbert 90-200Tdi

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Verwacht geen rechtvaardigheid, zeker niet van de staat.
Streef het slechts na, zeker in je eigen omgeving.
Heb ik van m'n ouwe wijze vader geleerd.
Da was ook 'n ouwe vrijdenker.

M'n Laro is uit '93, geen punt.
Maar d'r staat hier ook 'n Scim, 'n CX en nog wat meer geschorsten.

De ook treurige
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja, er is een grote stroom aan reacties binnengekomen, hierop hebben ze al twee keer een officieel statement uitgegeven waarin ze zichzelf binnen enkele zinnen tegenspreken. Ze houden vast aan de opties uit hun enquete en zullen dit ook als enige opties aan de regering presenteren.
Diesels moeten het slachtoffer worden, want er moet geld binnenkomen vinden fehac en knac.
De FEHAC heeft inmiddels dezelfde enquete op haar website geplaatst.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

milieu is in sommige milieus voornamelijk geld!
mooi stuk!
forbert 90-200Tdi

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Okay, het is tegen de stroom, zeker tegen de hele branche die zich ontwikkeld heeft, en alleen maar geld willen slepen, dat weet ik.
Ik denk zelfs dat het meer kost dan het opbrengt. Symboolpolitiek.
Ik ben er ook niet voor, die hele ophef.

Mijn gemoed zegt me echter nog steeds dat ze die hele 60 dgaen kaart nooit hadden moeten opheffen. We hadden 'n mooie, echte klassiekercultuur. Het werd 'n knakerig goedkope diesel cultuurtje.
Jammer, maar helaas.

Paul, ik snap je zeker, ze zagen zo de poten onder je stoel weg, bah.
VeeTee

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door VeeTee »

Goed stuk Paul, en helemaal mee eens, maar (hoewel je wel "met dank aan Eric Corton"schrijft), is een volledige bronvermelding wel zo netjes:

[cortonville.com]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Apke

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Apke »

Mooi stuk en duidelijk onderbouwd.

Door de percentages van oldtimers te gebruiken van het totale autobeeld ontstaat echter een zwak punt.
Als je de berekening met 4x4's in plaats van oldtimers zou maken, dan zouden de uitkomsten wel eens dezelfde richting op kunnen wijzen. Hetzelfde zou je ook kunnen doen met bijvoorbeeld bestelbussen, kleine auto's, zwarte auto's (komen ook niet zoveel voor), enz.

Verder alle eer naar de schrijver en bedankt voor het delen Paul.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bade4f8966abe72055d2b7889325826f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16133003, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Geert Oude Luttighuis

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Zo lees ik het graag! Een verhaal gebaseerd op feiten. Hulde!
Marc-my-Words

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Marc-my-Words »

Apke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi stuk en duidelijk onderbouwd.
>
> Door de percentages van oldtimers te gebruiken van
> het totale autobeeld ontstaat echter een zwak
> punt.
> Als je de berekening met 4x4's in plaats van
> oldtimers zou maken, dan zouden de uitkomsten wel
> eens dezelfde richting op kunnen wijzen. Hetzelfde
> zou je ook kunnen doen met bijvoorbeeld
> bestelbussen, kleine auto's, zwarte auto's (komen
> ook niet zoveel voor), enz.
>
> Verder alle eer naar de schrijver en bedankt voor
> het delen Paul.

Precies, je kan met zoek en vervang OldTimer vervangen door RollsRoyce of rose auto of Trabant of Maserati (die laatste drie heb ik toevallig binnen nog geen 100 m afstand). Da's wel een zwak puntje in het verhaal.
Maar omgekeerd is de veel gehoorde en sociaal wenselijke uitspraak dat het allemaal aan die vieze oldtimers te wijten is dus minstens zo bedenkelijk (want gewoonweg niet waar). Het is wel handig als je zo'n zondebok hebt, want dat helpt je direct aan een goed geweten (als je tenminste niet net in de beklaagdenbank zit) ... zonden en zondebokken zijn we erg goed in, past goed bij de calvinistische volksaard (versta mij goed, deze volksaard strekt zich ook uit over de katholieken, lutheranen, humanisten etc.).

Marc

PS Dit soort (deels paradoxale) rekensommetjes gelden vaak ook voor bijv. gezond eten en daarmee ziekten voorkomen. Zoveel kilo groente eten halveert de kans op .... noem maar op aan kwalijke ziekte ..... en dan denk je doen. Als je dan kijkt naar hoeveel kans je hebt op de desbetreffende kwalijke kwaal .... dan blijkt een halvering daarvan iets in de grote-orde van het winnen van de loterij. (Wat niet wil zeggen dat je het gezonde eten net zo goed kan laten.)
Chris

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Chris »

Goed verhaal Paul, kan jij niet voor ons gaan praten in Den Haag.

Chris
Katteker

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door Katteker »

Wauw, mooi en goed stuk!
marcel 2

Re: Oldtimer-vervuiling, vooral slecht voor gezond verstand

Bericht door marcel 2 »

De fehac heeft het rapport eerst niet goed gekeurd.Er stonden 2 fouten in!!!!

Fout 1 (uitstoot)

link : correctie raport


Een oplettende lezer heeft ons gewezen op een foutje op blz 3, in de rechtse kolom ongeveer halverwege de pagina.
Er staat "Voor CO2 geldt, dat een jaar lang oldtimer rijden gelijk staat aan circa 0,5 kton CO2."
Dit moet "0,5 ton CO2" zijn.
Zo ook iets verder op. Hier staat "2,4 kton CO2"; dit moet "2,4 ton CO2" zijn.


Fout 2 (verkeerde doel groep auto's onderzocht)

Fahac reactie op site volvo klassieker vereniging

Een essentiële fout is dat het rapport het begrip "oldtimer" hanteert als verzamelbegrip voor alle oude personenauto's, en geen onderscheid maakt tussen auto's die uit liefhebberij worden gehouden en auto's die voor dagelijks gebruik zijn aangeschaft. Oldtimers zijn oude tot zeer oude auto's, maar lang niet al die oude auto's zijn historische voertuigen zoals wij die koesteren

Dit komt omdat de genoemde kilometrages van tamelijk jonge auto's, van 9 jaar en ouder, dienen als onderbouwing voor die van de oldtimers van het rapport, dus zonder afbakening tussen de echte oldtimers en de recente import.


Reactie Fahac : Oldtimers zijn oude auto's , maar alle oude auto's zijn geen oldtimers

Het rapport is bij mij weten daar na niet meer gecorrigeerd, atma heeft toen het advies gegeven de regeling zo te laten. ( 30 okt 2012 ?)


Groeten Marcel



Even een grafiek over auto gebruik van Nederland 2010


kilometers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('029a052e7a15609c035e8863ecc41aa0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg231.imageshack.us%2Fimg231%2F3977%2Fkilometers.jpg', 'http://img231.imageshack.us/img231/3977/kilometers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg231.imageshack.us%2Fimg231%2F3977%2Fkilometers.jpg', '', 16133506, 600, 600, 'Loading image ...', false);



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2012 00:19 door marcel 2.
Plaats reactie