Inhouden en afslaan 200tdi
Inhouden en afslaan 200tdi
Hallo,
Ik heb vorige week na de LRCH off-road activiteit de tank van mijn RRC met 200tdi tot op de laatste druppel leeggereden. De motor kwam niet meer op toeren en wilde op het laatst nog stationair lopen waarbij de motor afsloeg als de auto tot stilstand kwam. Met die laatste druppel haalde ik nog net een benzinestation.
Na het tanken (80 liter precies) startte de motor niet direct maar pas na een tijdje doorstarten. Daarna liep de motor prima, ongeveer 15 km naar huis gereden zonder problemen. Vanmiddag naar een locatie gereden (10km) waar we een paar uur zijn geweest. Toen we daarna naar huis wilden startte de motor niet zoals gebruikelijk direct maar moest even doorgestart worden. Vervolgens liep ie goed. Na een paar km merkte ik dat vermogen weer afnam en bij stilstand hortte en stotterde de motor weer om vervolgens af te slaan. Motor startte wel weer direct. Vervolgens met iets meer dan stationair met 40 km/uur naar huis gereden. Er kwam overigens een beetje blauwige rook uit de uitlaat. Motor kwam niet op toeren en had ook geen trekkracht.
Wat kan hier aan de hand zijn? Kan het zijn dat er lucht in het brandstofsysteem is gekomen en blijft dat er in ondanks dat er vervolgens al weer wat km's mee heb gereden. Of is het brandstoftoevoer of is het ontluchting vd brandstoftank? Dit laatste lijkt me niet direct aannemelijk gezien de constructie hiervan. Of zou er vuil in de toevoerleiding kunnen zitten.
Wie heeft een idee of soortgelijke ervaring gehad?
Bedankt voor de reacties.
Eric
Ik heb vorige week na de LRCH off-road activiteit de tank van mijn RRC met 200tdi tot op de laatste druppel leeggereden. De motor kwam niet meer op toeren en wilde op het laatst nog stationair lopen waarbij de motor afsloeg als de auto tot stilstand kwam. Met die laatste druppel haalde ik nog net een benzinestation.
Na het tanken (80 liter precies) startte de motor niet direct maar pas na een tijdje doorstarten. Daarna liep de motor prima, ongeveer 15 km naar huis gereden zonder problemen. Vanmiddag naar een locatie gereden (10km) waar we een paar uur zijn geweest. Toen we daarna naar huis wilden startte de motor niet zoals gebruikelijk direct maar moest even doorgestart worden. Vervolgens liep ie goed. Na een paar km merkte ik dat vermogen weer afnam en bij stilstand hortte en stotterde de motor weer om vervolgens af te slaan. Motor startte wel weer direct. Vervolgens met iets meer dan stationair met 40 km/uur naar huis gereden. Er kwam overigens een beetje blauwige rook uit de uitlaat. Motor kwam niet op toeren en had ook geen trekkracht.
Wat kan hier aan de hand zijn? Kan het zijn dat er lucht in het brandstofsysteem is gekomen en blijft dat er in ondanks dat er vervolgens al weer wat km's mee heb gereden. Of is het brandstoftoevoer of is het ontluchting vd brandstoftank? Dit laatste lijkt me niet direct aannemelijk gezien de constructie hiervan. Of zou er vuil in de toevoerleiding kunnen zitten.
Wie heeft een idee of soortgelijke ervaring gehad?
Bedankt voor de reacties.
Eric
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Kan natuurlijk dat er vuil ed in je brandstofsysteem zit. Het laatste beetje brandstof is doorgaands niet echt schoon. Vervang je filter eens, kijk ook even de waterafscheider na (aftappen) als die er is. Daarna goed ontluchten.
Ik weet niet veel van de 2000tdi maar deze dingen zijn volgends mij de algemene eerste handelingen.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc16bd6c8e1188ae9558d6d33840c1aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16002776, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik weet niet veel van de 2000tdi maar deze dingen zijn volgends mij de algemene eerste handelingen.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc16bd6c8e1188ae9558d6d33840c1aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16002776, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
inderdaad beginnen met de brandstoffilter(s) te vervangen. Daarna geheel starten en eventueel ontluchten.
Mocht dit niet helpen dan kun je de opvoerpomp gaan vervangen (dat ding aan de zijkant van je blok). Vanaf je opvoerpomp gaat er 1 leiding naar de tank en 1 naar je filter of 1 vanaf je filter en 1 naar je hoge druk pomp.
Mocht dit niet helpen dan kun je de opvoerpomp gaan vervangen (dat ding aan de zijkant van je blok). Vanaf je opvoerpomp gaat er 1 leiding naar de tank en 1 naar je filter of 1 vanaf je filter en 1 naar je hoge druk pomp.
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Dank voor deze eerste aanwijzingen. Wat is de procedure van ontluchten? Heb ik nog nooit gedaan. Heb pas 10.000 km met de auto gereden.
gr.,
Eric
gr.,
Eric
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
ik denk ook of het filter of je opvoerpompje, ontluchten hoeft niet echt, gewoon doorstarten, hoogstens even het kleine boutje beetje losdraaien op je branstoffilterhuis tijdens starten.
gr, bart
gr, bart
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Dan eerst het brandstoffilter maar 's vervangen.
Bedankt zover!
Eric
Bedankt zover!
Eric
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Eric, is de 200tdi later ingebouwd? Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Mijn 90 was van oorsprong een benzine auto. Aan de pijp die in de tank de diesel opzuigt zat onderaan ook nog een filtertje (schijnt alleen bij benzine uitvoeringen zo te zijn). We hebben ons helemaal lens gezocht naar de oorzaak en toen bleek dat dat filtertje totaal verstopt zat. Wil je netjes ontluchten dan kun je het kleine boutje bovenop het brandstoffilter losdraaien en met de hevel op opvoerpomp diesel doorpompen. Hoeft niet echt, maar is wel netjes.
Succes met je zoektocht.
Succes met je zoektocht.
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Ik heb het filter vervangen. Kwam wel bruin drab uit. Nieuwe filter erop gezet, direct starten en lopen. Vervolgens laten lopen en het boutje een beetje losgedraaid tot de brandstof er uit kwam. Dat gebeurde vrij snel. Proefritje maken, leek aanvankelijk zelfs beter te lopen maar na een kilometer of 7/8 weer hetzelfde. Inhouden en tenslotte nog een beetje stationair naar huis geprutteld.
Opnieuw het filter er af gehaald. Kwam nauwelijks rommel uit. Weer het filter gemonteerd en opnieuw het boutje los gedraaid. Nu kwam er echter geen brandstof meer uit! Terwijl de motor liep.
De motor is idd later ingebouwd en was eerst een benzine V8. Dat filtertje zou bij mij dus ook wel eens (of een van de) boosdoeners kunnen zijn. Waar zit dat filter? Direct bij de uitgang van de tank? Dat houdt in dat de tank eerst leeg moet zijn om dat te controleren neem ik aan? Er zit alleen net nog een kleine 80 liter diesel in...
gr,
Eric
Opnieuw het filter er af gehaald. Kwam nauwelijks rommel uit. Weer het filter gemonteerd en opnieuw het boutje los gedraaid. Nu kwam er echter geen brandstof meer uit! Terwijl de motor liep.
De motor is idd later ingebouwd en was eerst een benzine V8. Dat filtertje zou bij mij dus ook wel eens (of een van de) boosdoeners kunnen zijn. Waar zit dat filter? Direct bij de uitgang van de tank? Dat houdt in dat de tank eerst leeg moet zijn om dat te controleren neem ik aan? Er zit alleen net nog een kleine 80 liter diesel in...
gr,
Eric
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Filtertje zat bij mij onderaan de pijp die aan de tank sender zit. Tank hoeft niet leeg. Hele tank sender kun je vanaf de bovenkant van de tank loshalen. Wel even nieuw pakkinkje of vloeibare pakking ertussen bij het monteren.
Heb even een fotootje gezocht van een tank sender RRC tot 1985. Het is het rood omcirkelde filtertje.
zprc45101.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e6e4b747c52968fc35ec6bf50a754fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg17%2F1513%2Fzprc45101.jpg', 'http://imageshack.us/a/img17/1513/zprc45101.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg17%2F1513%2Fzprc45101.jpg', '', 16006779, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groeten
Joachim
Heb even een fotootje gezocht van een tank sender RRC tot 1985. Het is het rood omcirkelde filtertje.
zprc45101.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e6e4b747c52968fc35ec6bf50a754fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg17%2F1513%2Fzprc45101.jpg', 'http://imageshack.us/a/img17/1513/zprc45101.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg17%2F1513%2Fzprc45101.jpg', '', 16006779, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groeten
Joachim
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Bedankt voor het plaatje Joachim. Ik heb even in de Haynes gekeken (nog niet bij de auto) maar bij de RRC zit dit element aan de zijkant vd tank. Ik zal er wel wat liters (de helft vd vulling ongeveer) uit moeten halen.
Wellicht een idee om het element uberhaupt te vervangen, want de brandstofmeter is ook niet zuiver meer. Zal in het circuit wel wat weerstand (teveel) zitten.
Is er iemand die een paar jerrycans heeft die ik even mag gebruiken? Ik woon in Bennekom.
groet,
Eric
Wellicht een idee om het element uberhaupt te vervangen, want de brandstofmeter is ook niet zuiver meer. Zal in het circuit wel wat weerstand (teveel) zitten.
Is er iemand die een paar jerrycans heeft die ik even mag gebruiken? Ik woon in Bennekom.
groet,
Eric
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Hoi Eric,
controleer even goed of je aanzuigleiding aan de zijkant zit, hij kan nl ook in de bovenkant zitten, als je auto oorspronkelijk een V8 efi is geweest. Is je auto een carb. V8 geweest dan zal ie inderdaad in de zijkant zitten bij je vlotter.
Gr, Bart
controleer even goed of je aanzuigleiding aan de zijkant zit, hij kan nl ook in de bovenkant zitten, als je auto oorspronkelijk een V8 efi is geweest. Is je auto een carb. V8 geweest dan zal ie inderdaad in de zijkant zitten bij je vlotter.
Gr, Bart
Re: Inhouden en afslaan 200tdi (opgelost!)
Gisteren de aanzuigbuis vervangen. Dit was inderdaad het euvel. Rondje van 10 km en nergens meer last van.
Bij het terugplaatsen echter niet opgelet. Het filtertje dat aan het einde vd buis hoort te zitten was er vanaf gegaan (blijkbaar) en die zag ik pas liggen toen alles gemonteerd was. Zou het nodig zijn om dat filtertje terug te plaatsen? Brandstoffilter vd 200 TDI vangt natuurlijk veel af. Is dit afdoende of moet het filtertje bij de aanzuigzijde er alsnog op?
Bij monteren van de aanzuigbuis draai je een ring zeg maar klem achter een paar lipjes. De ring hield echter op twee lipjes en niet op drie. M.i. hoeft dat geen probleem te zijn, omdat het wel blijft hangen. Of heeft iemand hier andere ervaring mee?
groet,
Eric
Bij het terugplaatsen echter niet opgelet. Het filtertje dat aan het einde vd buis hoort te zitten was er vanaf gegaan (blijkbaar) en die zag ik pas liggen toen alles gemonteerd was. Zou het nodig zijn om dat filtertje terug te plaatsen? Brandstoffilter vd 200 TDI vangt natuurlijk veel af. Is dit afdoende of moet het filtertje bij de aanzuigzijde er alsnog op?
Bij monteren van de aanzuigbuis draai je een ring zeg maar klem achter een paar lipjes. De ring hield echter op twee lipjes en niet op drie. M.i. hoeft dat geen probleem te zijn, omdat het wel blijft hangen. Of heeft iemand hier andere ervaring mee?
groet,
Eric
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Hoi,
Ik zou ter bescherming van je brandstofpomp even een grog filtertje in je dieselslang zetten.
Ik zou ter bescherming van je brandstofpomp even een grog filtertje in je dieselslang zetten.
Re: Inhouden en afslaan 200tdi
Filter in de tank is niet nodig en groffilter tussen tank en filter zetten is ook niet nodig hebben ze bij land rover ook nooit gedaan. Vroeger was dit wel nodig maar tegenwoordig zijn alle brandstoffen goed zuiver dus geen rotzooi in je systeem