100ah accu in RRC ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pjotrv

100ah accu in RRC ?

Bericht door Pjotrv »

Hi , kan ik in mijn rrc een accu van 100ah zetten met de standaard alternator of moet ik een zwaardere ?

En de accu die ik wil kopen is 35 cm lang 17,5 breed en 19 cm hoog. Past dat,

THX , Pjotr
Marc-my-Words

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Marc-my-Words »

Pjotrv,

Of het past kan je waarschijnlijk zelf beter uitvinden.
Qua dynamo hoef je je niet op te winden. De max laadstroom is ± 10% van de Ah van de accu.
Alleen als je het elektriek op de auto hebt uitgebreid tot een hele kerstboom zou het kunnen dat als je die kerstboom in deze donkere dagen ook gebruikt dat de dynamo het niet kan bijbenen. Dus, tel even op welke verbruikers je hebt, en welke je gebruikelijk tesamen aan hebt staan: je wilt dat je minstens nog wat reserve hebt tov het gebruikelijk verbruik.

Marc
jamaar

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door jamaar »

De max laadstroom is ± 10% van de Ah van de accu
dit verhaal klopt niet
als je accu leeg is zal hij gewoon de maximale stroom van de dynamo pakken
een grotere accu doet er wat langer over tot de dynamo terug gaat regelen om op 14 .4 volt te blijven
zou geen probleem moeten zijn met standaard dynamo
pas als je meer gebruikers aan gaat sluiten moet je de dynamo vervangen door een grotere

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e30e6fb4d10a3d83d7a6ddaaf691cc31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16102014, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Stage-2

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Stage-2 »

De maximale stroom van de dynamo ... neuh, niet echt. Of moet ik zeggen: Echt niet!

Sluit maar eens een Ampmeter aan (heb ik; tot 60A). Ik gebruik een dynamo van 75A. En twee accu's van elk 100Ah. De laadstroom is nooit groter dan 20-30A, ook als de accu's lekker leeg zijn en de lampen branden.

Dit is geen optimale configuratie omdat de Ampmeter moeilijk is af te lezen. Dus ik hou rekening met een afwijking van plus/min 10A. Bovendien heeft de Ampmeter niet het bereik van de dynamo. Bij het lieren wil de meter het dus wel eens begeven (dan raak ik rook kwijt). Foutje in het systeem, jammer dan.

Conclusie: met een 45A dynamo (34A/45A/65A zijn standaard in de RRC) kun je best een 100Ah accu bijladen. Wees dan wel zuinig met wat je verder nog aan gebruikers inschakelt. De verlichting is goed voor 10-12A. Die heb je nodig. De onsteking zal ook nog een paar Amp vragen (max. 5?). Die heb je ook nodig. Een radio kan tot 10A trekken. Die heb je niet nodig, want je zit al bijna aan de top van je dynamo. Laadapparaten van telefoons en PDA's willen ook best wel wat vragen. Na 30-45 minuten zul je zien dat de laadstroom sterk afneemt. De accu raakt opgeladen. Dan mag je weer genieten van Frans Duits en Jan Smit.

Maar goed, de vraag is ook een beetje waarom je een accu van 100Ah wil installeren. Voor de startmotor heb je die niet nodig. En voor al het overige moet je dynamo genoeg stroom kunnen leveren.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5904132f8c53b7aa6f29012e6b9ea9f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16102299, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bfdfd7a6880550a87ebfef1d852ea311', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16102299, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Marc-my-Words »

Ach als een 100Ah past en niet te duur is dan is het zo gek nog niet (aangenomen dat je hem gewoonlijk wel voldoende bijgeladen weet te houden).

Je hebt dan wat meer reserve als je toevallig wel je lampen laat branden of 20x achtereen moet starten, en bovendien, als de accu door de ouderdom aan capaciteit gaat verliezen dan is de restcapaciteit veel langer afdoende.

Marc

PS Het lijkt heel aannemelijk dat de laadstroom himmelhoch kan oplopen bij een lege accu, maar ook een lege accu heeft een inwendige weerstand, dus de laadstroom blijft (gelukkig) beperkt – en bovendien, het is beter een startaccu niet leeg te trekken maar steeds vol te houden en steeds de "top" te gebruiken.
jamaar

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door jamaar »

met jou meet opstelling, inderdaad echt niet.
ik heb heel wat dynamo systemen aangesloten en als het goed is aangesloten en de accu echt leeg krijg je keurig de maximale waarde van de dynamo te zien, je moet natuurlijk wel de motor op toeren zetten want geen dynamo's geeft 100 % bij stationair
ik werkte ook met 400 tot 1200 ampere accu's, dan zie je gewoon een uur lang de maximale stroom op de meter met 100 ampere dynamo
bij kleine accu,s kan die maximale stroom zeer kort zijn, te kort om op je meter te zien maar soms net genoeg om een te krappe meter te mollen

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7684cd6ae6f66f21502ad7fd37c81960', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16102447, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Marc-my-Words »

Tjamaar .... 10% van 1200 Ah is 120 A.
En natuurlijk is bij een geheel lege accu de stroom (wat) hoger als die 10%.
Of dat goed is voor een gemiddelde start-accu ?
Ik laad een per ongeluk tot nul ontladen startaccu liever met een 2 A druppellader op.
Je hebt met een bescheiden laadstroom meer kans dat de accu weer tot een gezond leven komt.
Ja, Ja, het neemt dan even wat langer.
Met dep-cycle accu's is het een ander verhaal.
Die 400 - 1200 Ah accu's waren vast geen standaard startaccu's.

Blijft staan het antwoord op de oorspronkelijke vraag:
Voor de accu hoeft de dynamo niet groter.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2012 20:43 door Marc-my-Words.
Frank 110V8

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Frank 110V8 »

Pjotr,

Even nameten, maar volgens mij past het kijk even naar de leidingen van je Airco mits gemonteerd, deze zijn bepalend voor de ruimte die jij hebt.

Groet Frank
jamaar

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door jamaar »

de 400 ampere zijn twee gewone startaccu,s die in een boot stonden en met een 100 amp dynamo geladen werd. de 1200 is van een vorkheftruck waar ik een 160 ampere lader bij had en die stond regelmatig ook 160 te laden + 40 van de zonnepanelen en als ik geluk had nog 20 van de molen
in de buurt waar ik woon hebben we pas sinds 5 jaar wal aansluiting daarvoor werkte iedereen met accu.s en ik heb hier veel 12 en 24 volt systemen aangelegd met kleine en grote accu's, zonnepanelen, windmolens en aggregaten naar gelang de portemonnee van de opdrachtgever
die 10% waar jij van uit gaat is een amateur vuistregel waarmee je echt niets fout kan doen maar is zeker niet voor professioneel werk
als een accu TE leeg is geld inderdaad het advies om heel voorzichtig te laden tot de 10 volt bereikt is en dan mag vol geladen worden, dan zal je ook zien dat het mogelijk is dat een accu bijna net zo veel ampere op kan nemen als dat hij af kan geven tijdens starten, zij het dat die periode heel kort is anders komt hij boven de gas spanning, wat helemaal niet erg is als je maar water bij blijft vullen.een echt goede lader heeft ook een periode van laden die dat doet want alleen dan komt je accu echt 100% vol

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e1b2aae3d7ad0e8fcdb407059cb0a71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16102988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alan T

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Alan T »

Wat de afmetingen betreft
as ut mot krijg je em er in
maar eigelijk past het niet lekker
heb die er in gehad maar moest de kabelboom opzij legen en dan zat ie nog klem tegen de radiateur {1986 3.5 efi}
Marc-my-Words

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Marc-my-Words »

Kijk, dat geeft wel wat meer nuance aan een en ander. We zijn het dus eigenlijk gewoon eens.

En mijn eenvoudige niet te dure druppelladertje van de Biltema laadt dus helemaal volgens het boekje.
Niet te hoog qua startspanning, later opbouwend naar net boven de 14 V en als de accu eenmaal vol is terug op 13 komma nog wat.
Enige jammere is dat ie op helemaal vol niet om de zoveel tijd weer opnieuw met 14 doorlaadt (met een eenvoudig truukje kan je hem "foppen" en doet ie het wel, even de 220 onderbreken en hij "denkt" dat ie blanco begint en hij laadt dan dus door naar 14 + (zou je dit dus automatisch willen doen dan heb je slechts een eenvoudige tijdklok nodig).

Marc
paul be

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door paul be »

als we het toch over accu´s hebben, ik heb er precies twee jaar geleden een nieuwe accu ingezet van ongeveer 100Ah in mijn 300Tdi. Ik merk nu al dat ie meer moeite heeft bij starten als het rond de 0 graden is snachts. Met de winter op komst verwacht ik dus problemen. Ik heb een paar weken geleden voor de eerste keer gedestilleerd water bijgevuld.
Maar twee jaar levensduur vind ik erg kort als hij deze winter niet doorkomt. Kan ik nog wat doen? of ligt het aan een slecht merk cq goedkope accu (was 110 euro geloof ik).
Ik zag bijvoorbeeld eens bij conrad apparaten om je accu op te peppen ofzoiets. iemand tips?

defender 110 300TDi
Marc-my-Words

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Marc-my-Words »

Paul Be,

Laadt jou accu wel genoeg op, of ontlaad je hem ongewild met een of andere "sluipverbruiker"?
Meten is weten: meet eens wat de spanning op de polen is (en ook op de klemmen), koud, tijdens het starten en direct daarna met stationair en verhoogde toeren (kijk eventueel ook nog hoeveel de spanning zakt als je met halfgas alle grote verbruikers aan zet (groot licht, aanjager en diverse electrische verwarmingen).

Wat een gemene bron van ellende kan zijn: Toch niet helemaal frisse accupolen. Dat werkt dubbel - de accu laadt slechter en zodra je stroom vraagt levert ie ook beroerd. Wees blij dat je nu al iets merkt, nu kan je je accu nog eens goed opladen – wanneer een accu slecht geladen de koude winter ingaat gaat ie snel verder achteruit.

En als een tenslotte: Een druppellader kan een goede remedie zijn bij slecht laden door veel kleine eindjes en/of weinig gebruik. Gebruik je de auto veel en landere einden dan moet de dynamo het gewoon kunnen bijbenen.

Marc
Jos Daalmans

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

De laastroom wordt bepaald door het spanningsverschil tussen de dynamo en de EMK (Elektro Motorische Kracht) van de accu en die nu eenmaal altijd 12 volt.
Afhankelijk van de dikte en lengte van de kabels tussen de accu en de dynamo (die dus een bepaalde weerstand hebben) en de inwendige weerstand van de accu wordt de laadstroom bepaald.

- Let op, de klemspanning van de accu is niet de EMK.

Voorbeeld, dynamo levert 14,4 volt (U). 14,4 Volt minus de EMK geeft een spanningsverschil van 2,4 Volt.
As er een stroom (I) van 20 Ampère zou lopen, en met de wet van Ohm U=IxR of R=U/Ikomt er een totale weerstand van 0,12 Ohm.
Deze 0,12 Ohm is dus de som van de weerstand (R) van de kabels en de inwendige weerstand van de accu.
Hoe beter de accu, hoe lager de inwendige weerstand.

Om even aan te geven hoe gevaarlijk het kortsluiten van een accu is het volgende voorbeeld:
Stel de inwendige weerstand van de accu is 0,02 Ohm.
Bij het kortsluiten van de accu is de klemspanning 0 Volt, de EMK blijft 12Volt.
De kortsluitstroom is dan I=U/R =12/0,02 = 600 Ampère. Oeps en dat is veel en kan tot een explosie leiden.
Hoe zwaarder de accu, hoe lager de inwendige weerstand.

Als een accu vol raakt, kan de accu geen energie (lees stroom) meer omzetten in "chemie" (wat anders is een accu niet) en loopt de laadstroom terug.
Stopt de dynamo, zakt de accu weer naar zijn EMK spanning van 12 Volt.

Meten van je EMK, neem een goede digitale voltmeter en hoed deze aan de polen terwijl de klemmen los zijn.

Kortsluitproef: DON'T TRY THIS AT HOME.

Groeten,

Jos
paul be

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door paul be »

bedankt voor de tips marc, dat zal ik zo eens meten en nakijken. Ik heb geen toeters en bellen verder in de auto, maar kan iig checken of er geen electrisch foutje is.
ik rijd dagelijks 12 km heen en weer. toch normaal gebruik lijkt me. Achterruitverwarming zelfs niet meer in gebruik (ruit gesneuveld).
G-men (Gargamel)

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> De laastroom wordt bepaald door het
> spanningsverschil tussen de dynamo en de EMK
> (Elektro Motorische Kracht) van de accu en die nu
> eenmaal altijd 12 volt.
> Afhankelijk van de dikte en lengte van de kabels
> tussen de accu en de dynamo (die dus een bepaalde
> weerstand hebben) en de inwendige weerstand van de
> accu wordt de laadstroom bepaald.
>
> - Let op, de klemspanning van de accu is niet de
> EMK.
>
> Voorbeeld, dynamo levert 14,4 volt (U). 14,4 Volt
> minus de EMK geeft een spanningsverschil van 2,4
> Volt.
> As er een stroom (I) van 20 Ampère zou lopen, en
> met de wet van Ohm U=IxR of R=U/Ikomt er een
> totale weerstand van 0,12 Ohm.
> Deze 0,12 Ohm is dus de som van de weerstand (R)
> van de kabels en de inwendige weerstand van de
> accu.
> Hoe beter de accu, hoe lager de inwendige
> weerstand.
>
> Om even aan te geven hoe gevaarlijk het
> kortsluiten van een accu is het volgende
> voorbeeld:
> Stel de inwendige weerstand van de accu is 0,02
> Ohm.
> Bij het kortsluiten van de accu is de klemspanning
> 0 Volt, de EMK blijft 12Volt.
> De kortsluitstroom is dan I=U/R =12/0,02 = 600
> Ampère. Oeps en dat is veel en kan tot een
> explosie leiden.
> Hoe zwaarder de accu, hoe lager de inwendige
> weerstand.
>
> Als een accu vol raakt, kan de accu geen energie
> (lees stroom) meer omzetten in "chemie" (wat
> anders is een accu niet) en loopt de laadstroom
> terug.
> Stopt de dynamo, zakt de accu weer naar zijn EMK
> spanning van 12 Volt.
>
> Meten van je EMK, neem een goede digitale
> voltmeter en hoed deze aan de polen terwijl de
> klemmen los zijn.
>
> Kortsluitproef: DON'T TRY THIS AT HOME.
>
> Groeten,
>
> Jos

ElectroMotorischeKracht..... is lang geleden dat ik die gehoord heb. moest echt weer ff terugdenken.

Voor het opslaan maakt de accu gebruik van een chemisch omzetteing, bij laden wordt zuur onder invloed van de laadspanning opgenomen in de accuplaten; bij ontladen komt dit zelfde zuur weer vrij en wekt weer spanning op.
Voor uitleg gebruik ik vaak de vergelijking met water..
De accu is een hoog reservoir, de dynamo is een pomp en de verbruiker is een turbine. Onderaan zit een tweede reservoir.
Laden is dus het bovenste reservoir volpompen vanuit onderste tank door de pomp, ontladen is energie gebruiken dmv de turbine
Vrij grof qua vergelijking, maar veel mensen snappen dan ineens beter het verschil tussen spanning en stroom.

Spanning : (hoogteverschil tussen beide reservoirs (druk).)
Dit verschil wordt aangegeven in Volts, een accu is een spanningsbron bestaande uit 6 cellen,met een nominale spanning van 2 volt per cel. (6x2 = 12v)
De maximale nominale laadspanning per cel is 2,4 volt. (14,4 volt), hierboven kan de checmische reactie het niet bijhouden en zal de accu gas gaan produceren.

Weerstand (doorlaat) :
Dit is de "weerstand" die de stroom (dus niet de spanning) ondervindt wanneer hij van + naar - loopt. Zie het als de dikte van een waterleiding. Hoe dunner de leiding, hoe hoger de weerstand. Bij kabels wordt deze eenvoudigweg bepaald door de dikte; in geval vcan de accu door de constructie en de ladingstoestand.

Stroom (volume) : Dit is de hoeveelheid electronen die stroomt en wordt bepaald door de spanning en de weerstand van het circuit.
Bij het laden van de accu wordt de stroom bepaald door de interne weerstand van de accu,de weerstand van de bekabeling en de interne weerstand/capaciteit van de dynamo.
Bij volledig ontladen accu's kan er inderdaad kortstondig de maximale stroom van de dynamo gevraagd worden; zodra echter een beetje lading in de accu zit, zal deze zeer snel afnemen. Als de accucapaciteit erg groot is, zal dit uiteraard langer duren. Bij een 100Ah zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Dat trekt een 45A dynamo zonder veel problemen.

Bij ontlading wordt de maximale stroom beperkt door de snelheid waarmee de accu de chemische enrgie kan omzetten in electrische energie. Dit is afhankelijk van de interne constructie en wordt vaak aangegeven met CCA (Cold Cranking Amp) Bij een diesel is deze in het algemeen een stuk hoger als bij een benzinemotor omdat de startmotor door de hogere compressie veel meer stroom vraagt. Daarom zal een 45Ah accu voor een benzinemotor snel kapotgaan als je hem op een diesel hangt.... even opletten dus !

Veel mensen zullen de EMK die Jos bedoelt verwarren met de inductiespanning die optreed als je een spoel spanningsloos maakt. Deze wordt vaak als (tegen) EMK aangemerkt. mooi voorbeeld is de secundaire spanning die opgewekt wordt door de bobine bij het openen van de contactpunten. Deze wordt afgevlakt door de condensator in de strooomverdeler van een benzinemotor, zo niet dan hoor je dat hele mooie storen op de radio.... .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2012 23:09 door G-men (Gargamel).
RaRo74

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door RaRo74 »

Pjotrv Schreef:
-------------------------------------------------------

> En de accu die ik wil kopen is 35 cm lang 17,5
> breed en 19 cm hoog. Past dat,
>
> THX , Pjotr

Bij mij zou het niet passen. Originele bekabeling zit in de weg en een bevestigingsbeugel van de radiator. 34 centimeter zou net strak passen maar 33 is beter.
Jos Daalmans

Re: 100ah accu in RRC ?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi G-men,

Goeie aanvulling, was voor mij ook al 46 jaar geleden dat ik daar het eerst mee kennis maakte, maar het is wel logisch (als je niet voor stroombeestjes bang bent).

Een zware accu is geen probleem voor een 45A dynamo (standaard dynamo dus). Ga je extreem veel stroom gebruiken door extra lampen, koelkast, achteruit verwarming etc, geen probleem zolang je onder de 35 tot 40A blijft (de motor elektronica heeft ook nog wat nodig. De accu zal dan niet of nauwelijks geladen worden (omdat de spanning dan minder wordt als 14,2 volt), maar een zware accu kan daar wel een uurtje zonder. Niet structureel doen dus, je hebt bij de volgende start van de auto graag een volle accu.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Plaats reactie