'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik

'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Erik »

Hallo allemaal,

Erik hier, Ik rij op dit moment in Ghana met een LR 200TDi.

Ik heb een vraagje, is het mogelijk om de 'breather cyclone' zelf schoon te maken? Hij is denk ik verstopt. Zo ja, hoe en met welk spul zou ik dat hier het beste kunnen doen? De lokale LR monteur zegt dat het niet kan en wil mij graag voor veel geld een nieuwe verkopen...

dank!

ps: ik las ergens op dit form dat de uit-pijp van de breather voor het luchtfilter terug de luchtaanzuiging in moet.Komt er dan niet heel veel troep (olie) in het luchtfilter? Bij mij zit hij na het luchtfilter maar voor de turbo geplaatst?
Eric&Betty Boop

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Je bedoeld de olieafscheider van de carterontluchting? Dat kleine ronde zwarte potje dat naast het kleppendeksel zit?
Je zou hem door kunnen spuiten met remmenreiniger.
Maar waarom denk je dat hij verstopt zit? Komt er te veel olie mee naar de turbo?
Dan denk ik eerder aan te hoge carterdruk door bv versleten zuigers/zuigerveren.
Hebben ze de compressie al gemeten.

De uit-pijp zit bij een 2,5TD inderdaad voor het luchtfilter aangesloten.
Of dat bij de 200tdi ook zo is zou ik ff op moeten zoeken. Hij moet iig voor de turbo en niet na de turbo op het inlaatspruitstuk want dat geeft problemen. Dan ga je de turbodruk het carter in pompen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('292f2e6fe31788bc7fe0956d40f78084', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16117192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e01054c276f601bfc4b05a421c0b2ba2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16117192, 600, 600, 'Loading image ...', false);
erik

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door erik »

Hallo Eric,

Ik weet niet of er teveel olie naar de turbo gaat, maar er ligt wel wat olie vlak na de breatherconnectie in de ribbels van de aanzuigslang. (na ongeveer 2000km rijden)
Compressie niet gemeten zo ver was ik nog niet. Er is wat meer zwarte rook dan normaal. Eerste wat ze dan willen doen is dat zwarte potje vervangen.

Hoe zou je een verstopte breather kunnen herkennen?
Remmenreiniger.. lijkt dat op benzine?
Hier maken ze remmen schoon met benzine....

thanks
Erik
Eric&Betty Boop

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Een heel klein beetje olie/vettigheid in het inlaattraject is op zich niet echt verontrustend.
Hoeveel is "wat olie"?
Teveel olie geeft blauwe rook. Zwarte rook is onvolledig verbrande diesel.

Remmenreiniger is een heel vluchtig oplossmiddel/ontvetter. Een soort thinner.
Meestal in een spuitbus.
Als je dat niet hebt kan je hem gewoon in een bakje benzine gooien en lekker laten weken en doorspoelen.
Die olieafscheider is gewoon een centrifugaalfiltertje.
De carterdampen worden in dat potje in werveling gebracht waardoor de aanwezige olie neerslaat op de zijkanten van het potje en dan door de onderste aansluiting terug kan lopen naar het carter.
De dampen gaan dan via de zij-uitgang terug naar de luchtinlaat.

Maar wat is het probleem waarvoor je bij die garage staat? Die zwarte rook?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee2e9179f7d8aefe0d4bc75b6a200362', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16117234, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3404d01e89dbb7b495535e53d161b198', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16117234, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erik

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Erik »

hoi,

Ja ik was bij de garage vanwege zwarte rook.

Ik dacht eerst aan te rijk afgestelde injector/turbodruk regeling.
Maar omdat de druk van de turbo niet hoger kwam dan 0,5 bar heb ik gister zelf maar ens op dit forum en google gezocht.
Ik heb nu de wastegate versteld en ga straks een test ritje maken.
Dat stellen was heel moeilijk (heb het op de tast moeten doen) omdat de turbo omgedraaid gemonteerd is. De regelaar zit tussem het blok en de turbo.

De vraag over de breather was omdat dat het eerste was wat ze hier wilde aanpakken.
Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat er geen filter materiaal of iets dergelijks inzit.
Dat betekend eigenlijk dat ze niet kapot kunnen? wanneer zou je die breather dan wel moeten vervangen?

Erik.
Eric&Betty Boop

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik heb zo'n olieafscheider nog nooit open gemaakt,maar als er al iets van een filter in zit is het volgens mij een grof gaasfilter van metaal. Gewoon ff lekker doorspoelen moet genoeg zijn.

Maar is de wastegate nog wel gangbaar dan? Die wil nog wel eens vast gaan zitten door vervuiling(roet en roest). Dat zou de lage turbodruk kunnen verklaren. Het stangetje vanaf de actuator verdraaien helpt dan niet.

Of de turbo is aan het hemelen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b7b522d225e5554147be4e4ad48a8fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16117278, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b1db2d5932dc2c026238507f138abeaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16117278, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eric&Betty Boop

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Intercooler slangen gecheckt op scheurtjes?
Een gedelamineerde slang kan inwendig dichtklappen zonder dat je dat aan de buitenkant ziet en dat geeft ook jou symptomen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b2b11fa483a3842ee96a741a5585d33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16117291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('007ec820a6573f9916a52b0496d7a06e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16117291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erik

Wastegate

Bericht door Erik »

Erik

wat is Hemelen???

het handeltje waar de stang van de regelaar aanvast zit kon ik gewoon heen en weer bewegen. Ik neem aan dat de klep dan niet vast zit?
Op stand dicht kon ik de stang van de regelaar eenvoudig van van het klepje aftrekken, Moet er een beetje spanning op de regelaar staan bij het monteren?

Ik heb hem nu een mm of 6 ingedraaid (korter gemaakt) en met een beetje pielen weer vastgezet aan de klep.
Vanmorgen nog geen tijd gehad om te testen. Maar denk dat het wel geholpen heeft want nu geeft de drukmeter (zonder te rijden) al meer dan 0.45 bar aan als ik goed gas geef, dat deed hij eerst niet.
Ik zal de slangen straks ook even van binnen bekijken. Maar ik verwacht daar niet veel van.

O ja, de olie in de slangen is niet erg veel. Een plasje tussen de eerste 2 ribbels van de luchtslang (het lijkt op een grote versie van een stofzuigerslang) maar alleen vlak na de invoer van de breather, erg lokaal allemaal. de rest van de slang heeft wat aanslag, maar het druipt niet ofzo.

De motor is zit er nog niet zolang in. het is een wagen uit 84. de turbo paste niet zo goed en is dus een beetje verdraaid. Hij hangt ondersteboven onder de 'exhaust manifold' lijkt het.

Groet.
Erik
disco ronl

Re: Wastegate

Bericht door disco ronl »

breather is inderdaad een gewoon potje zonder filter, kan wel behoorlijk vervuild zijn, goed doorspoelen dus, testen door op alle openingen even te blazen, moet lucht door kunnen naar alle kanten.
olie in de luchtfilterslang bij de breather pijp is niet ongewoon en niet zo erg zolang als het maar niet te veel is, olie neerslag na de turbo in de slang gebeurt ook, en zolang het niet veel is is er niets aan de hand.

voel even in de turbo aan het schoepenrad of er niet te veel speling zit, een beetje links/rechts beweging mag zolang al het rasje maar niet de zijkanten kan raken, speling in de lengte van het asje moet heel klein zijn.

check/vervang je lucht filter, als deze verstopt dan trek de motor moeilijk lucht en zuigt die meer olie aan via de breather.
check/clean alle luchtslangen en interkoeler, zoeg dat alle slangen echt goed luchtdicht zijn gemonteerd (na turbo).

heb je nog een EGR? check die op lekken of sluit hem af met een blindplaatje tussen uitlaatspruitstuk en EGR klep.

ps raar dat je de wastegate moets verstellen, zoiets verloopt niet (dacht ik). het klopt wel dat de wategate een voorspanning moet hebben in rust op de klep.
check het slangetje tussen turbo en wastegate op lekken. en het slangetje tussen turbo en inspuitpomp (zit op de zelfde plek als het wastegate slangetje op de turbo: althans zo is het bij een 300tdi)

succes
Erik

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Erik »

Oke,

Ik heb wat rond gereden. Na het verstellen van de wastegate heb ik nu een turbodruk van maximaal 0,7 bar. Ook minder zwarte rook bij het doortrekken. Dat is 0,2 meer dan eerst. Ik vraag me af of ik de stang van de regelaar nog verder moet inkorten.

Als de klep dicht staat en de regelaar in ruststand, hoever moet het gat van de regelstang af staan van het palletje van de klep waar hij overheen geschoven moet worden voor hij met het klipje geborgt wordt?

Ik heb hem nu zo ingedraaid dat het gat van de stang precies naast het palletje van de klep viel. Ik moest dus een beetje trekken en spanning op de regelaar zetten om hem eroverheen te drukken.

Ik zal morgen nog even checken of het drukslangetje naar de regelaar niet lekt en zal de breather even doorspuiten (met thinner of toch liever benzine?)

Overigens totaal geen witte rook, dus ik neem aan dat er geen speling op de turbo zit en die geen olie verbruikt?

groet.
Erik
disco ronl

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door disco ronl »

uit handboek 300tdi (weet niet zeker of dat gelijk is bij een 200tdi)

klephefboom zo ver mogelijk naar actuator duwen en zo houden (klep dicht stand)
actuator onderdruk zetten met 0,75 tot 0,83 BAR ( 57-62 cm Hg)
verstel nu het stangetje zo dat het oogje van het stangetje makkelijk op de hefboom geplaats kan worden.

bij mijn weten is dat ongeveer gelijk aan 2 tot 5 mm verschil bij ruststand (zonder druk)
Erik

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Erik »

Ik denk dat ik dan een probleem heb met het slangetje of de actuator.
Ik heb hem ongeveer 5 mm op spanning gezet.
Ik zal nog eens zoeken of het bij een 200tdi ook 5 mm is.

Eerst maar eens het slangetje vervangen.

Thanks.
disco ronl

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door disco ronl »

als de actuator niet werkt maar de klep in het uitlaatspruitstuk staat wel dicht dan zou de motor goed moeten draaien, zonder rook, het enige is dan dat de klep dus niet meer opengaat bij teveel turbo druk en dat wil je niet want dat kan de motor beschadigen.
Erik

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Erik »

Heb het nog eens gecontroleerd, de klep kan gewoon open en dicht. Het buisje naar de actuator is oke. Maar als daar een lek in zou zitten zou de turbo druk dan niet juist te hoog worden?
Ik denk dat ik de actuator stang nog verder kan inkorten (heb hem nu ongeveer 6mm verkort) maar dat zou ook kunnen duiden op een slappe veer in de actuator? Nu komt hij niet boven de 0.7 bar uit.
Het zou natuurlijk ook nog aan de meter zelf kunnen liggen. of het pijpje naar de meter...
Joadalama

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Joadalama »

Erik, ik lees hier het verhaal en wordt er een beetje bang van. De wastegate is een essentieel onderdeel van je turbo systeem. Zoals eerder gezegd is deze klep belangrijk om een te hoge turbodruk te voorkomen. Zomaar op de bonnefooi het stangetje inkorten lijkt mij geen goed plan.
Als er verlies is van turbodruk dan komt dat niet doordat het stangetje opeens te lang is, maar dan is er een andere oorzaak. Die zou ik eerst opzoeken voordat ik aan dat stangetje zou gaan draaien.
- Is de actuator (het pillendoosje) nog wel goed? Te testen door na demontage er met bijvoorbeeld een voetpomp met manometer druk op te zetten. Bij een 200tdi turbo moet rond de 0,8 bar het stangetje naar buiten komen.
- Is het hete deel van de turbo (uitlaatkant) helemaal dicht? Heb bij mijn oude turbo gezien dat er een gaatje in het staal zat waardoor druk ontsnapte. Ook een matige uitlaatpakking kan dit veroorzaken.
- Hoe is de afdichting van de wastegate zelf? Helaas ook alleen na demontage te inspecteren. Als er roet/kool tussen de klep en het huis zit, kan hier ook druk weglekken.
- Pakking van het in- en uitlaatspruitstuk niet lek?
- Je geeft aan dat het turbohuis verdaait is omdat het anders niet paste. Heb je dat zelf gedaan, zo ja, heb je dan nauwkeurig de nieuwe gaatjes gemaakt om de actuator aan te bevestigen? De plek van bevestiging bepaald namelijk de afstand tussen actuator en wastegate.

Verder al eerder gezegd in dit draadje, de binnenkant van de slangen tussen turbo en intercooler en intercooler naar inlaatspruitstuk inspecteren. Nat van de olie duidt op een turbo die olie lekt op de afdichtingen in het turbohuis. Beetje zwart is niet erg. Ook al eerder gezegd, het kan zijn dat de binnenkant van de slangen los zijn gegaan. Door een losse "flap" aan de binnenkant kan die flap de slang inwendig aflsuiten waardoor er geen/weinig lucht naar het inlaatspruitstuk kan. Andere indicatie van olieverbruik via de turbo is de vervuiling van de intercooler aan de binnenkant. Dit kun je zien door naar binnen te kijken via de gaten waar normaal de slangen op zitten. Met name onder hoopt olie zich dan op. Natte boel onderin is slecht nieuws wat betreft de staat van de turbo.

Hoe klinkt de turbo als deze aan het werk is? Een goede turbo met luchtdichte slangen moet je eigenlijk bijna niet horen. Een zeer duidelijk aanwezige turbofluit wijst meestal op een probleem in het slangen gedeelte of versleten turbo lager (speling op de as). Lucht lek in het slangengedeelte zorgt ook voor een lagere turbodruk. Mijn advies zou zijn om eerst alle slangen tussen turbo, intercooler en inlaatspruitstuk nauwkeurig te inspecteren en het dan pas bij de turbo zelf te gaan zoeken.

Mochten ze in Ghana geen remmenreiniger kennen, dan kun je overwegen om wasbenzine of schone diesel te gebruiken als je de breather nog schoon wil maken.

Succes met je zoektocht naar het probleem

groeten
Joachim
Erik

WasteGate.

Bericht door Erik »

Joachim,

dank voor je antwoord.

Ik heb de Turbo er niet zelf ingezet. Volgens de garage was de vorige niet goed en moest er een nieuwe in.
Die oude heb ik ook nog liggen, er zit een beetje (1,5mm) speling op het asje, bijna niets in de lengte richting. maar er komt wel een soort gruis tussen de vrije(uitlaat)-rotor en het gevinde centrale lagerdeel uit. de vervangende turbo is overigens wel een oud maar nog goed exemplaar.

De 200tdi zit erg ver naar achter onder de motorkap. De versnellingbak zit nog op de originele plaats. vandaar dat ze een het pielen zijn geweest met het monteren van de turbo. De uitlaat tussen de turbo en de motersteun.

Bij het afleveren waren ze overigens voor het gemak het slangetje naar de actuator vergeten. Dat heb ik van de oude turbo gebruikt. Ik ben de lengte van de actuator stang gaan aanpassen omdat na inspectie vorige week bleek dat het boutje waar het oog mee geborgt moet worden op een andere plek vastgeroest zat dan waar hij de stang zou borgen. Ik heb de lengte genomen van de actuator stang van de oude turbo (hopende dat die beter was)
Daarnaast was de actuator stang zonder enige druk van en op het palletje van de klep te schuiven. Dat leek mij niet de bedoeling, ik heb hem vervolgens ongeveer 5 mm korter gemaakt. met als gevolg een druk winst van 0,2 bar (op de meter)

Ik ga woensdag nog eens alles checken en nalopen. Ik zal laten weten wat het resultaat is.

Heel erg bedankt in ieder geval.
Groet!
Erik.
Erik

Re: 'breather cyclone' zelf schoonmaken?

Bericht door Erik »

Hallo Joachim

De breather schoongewassen, maar was eigenlijk niet vuil.
Alle slangen bekeken maar die zijn ook oke...
Toen met een compressor 1 bar op het buisje van de actuator gezet,
die gaat dan langzaam open. Als ik de druk eraf haal slaat ie met een pang terug.
Turbo druk meter getest. geeft netjes de ingestelde druk van de lucht compressor aan.
Ook nog een beetje aan de rotor van de turbo gewiebeld, maar dat lijkt ook oke.
Niet heel veel olie in de pijp naar de intercooler. Wel een beetje zwartige aanslag natuurlijk.
Er was wel 1 slangklem (die de pijp aan de turbo vast klemde) een beetje lam toen ik hem opnieuw wilde vast maken. Vervangen dus.
Er was, bij nader inspectie, rond die klem ook wat olie aanslag op de turbo te zien, (met aangekoekt vuil) maar ook weer niet zoveel dat het echt opviel.

Ik heb nog geen tijd gehad om het resultaat te testen.

Ik denk toch aan de lengte van de actuator stang.

Eigenlijk had ik de actuator bij 0,5 bar moeten testen bedenk ik me nu. Dan had ik kunnen zien of de actuatorveer 'lam' was. Stom zeg.

Goed zal ik volgende keer doen.

Groet!

Erik
Plaats reactie