RVS bouten
RVS bouten
Dag,
ben voornemens om alle bouten te vervangen door RVS bouten zodat de armoedige roestige stalen exemplaren eindelijk weg kunnen.
Nu ben ik niet echt handig.
Vraag: heeft iemand dit al eerder gedaan en moet ik nog ergens op letten?
Dank
Sven
ben voornemens om alle bouten te vervangen door RVS bouten zodat de armoedige roestige stalen exemplaren eindelijk weg kunnen.
Nu ben ik niet echt handig.
Vraag: heeft iemand dit al eerder gedaan en moet ik nog ergens op letten?
Dank
Sven
Re: RVS bouten
RVS en aluminium gaat slecht samen, het aluminium zal sneller gaan oxideren dus zal je de bouten goed moeten isoleren. Die roestige stalen bouten die er nu nog in zitten heeft LR niet voor niets er in gedaan
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: RVS bouten
RVS aan je stalen onderdelen kan.
Maar RVS met aluminium kan de doodsteek zijn voor het Alu.
Galvanische corrosie is zeker in ons zoute klimaat van toepassing.
RVS en Aluminium isoleren van elkaar met plastic, isolatie lak.
Maar zoek op het forum, gebruik de zoek functie.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Maar RVS met aluminium kan de doodsteek zijn voor het Alu.
Galvanische corrosie is zeker in ons zoute klimaat van toepassing.
RVS en Aluminium isoleren van elkaar met plastic, isolatie lak.
Maar zoek op het forum, gebruik de zoek functie.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Re: RVS bouten
Ah. goed advies! Dus in de deuren kan het wel, ivm stalen schanieren en deurpost van staal? en in de motorkap staal? achterdeur ook staal?
Zijn de setjes van Paddock, daar zit ook een kunststof hoesje of dopje bij..
Zijn de setjes van Paddock, daar zit ook een kunststof hoesje of dopje bij..
Re: RVS bouten
Het goede advies is hier wel (een beetje) erg extreem streng gesteld.
Er zijn talloze gevallen waar het allemaal goed gaat, maar het komt voor dat het problemen geeft.
Ik heb tientallen fietsen met RVS, gewoon staal en aluminium, en een enkeling heeft last van het wegschimmelen van de alu spatborden.
Opvallend genoeg had met name eentje daar erg last van, maar die fiets was ook in weer en wind en bovenal in Zeeland gebruikt.
Marc
Er zijn talloze gevallen waar het allemaal goed gaat, maar het komt voor dat het problemen geeft.
Ik heb tientallen fietsen met RVS, gewoon staal en aluminium, en een enkeling heeft last van het wegschimmelen van de alu spatborden.
Opvallend genoeg had met name eentje daar erg last van, maar die fiets was ook in weer en wind en bovenal in Zeeland gebruikt.
Marc
Re: RVS bouten
Al sinds ik Hypo heb vervang ik, waar mogelijk, de stalen bouten voor RVS. Tot dusver (7 jaar) gaat het allemaal prima. Wel gebruik ik erg veel kopervet waar RVS en Aluminium met elkaar in contact komt.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('bc541eaae37dcda30a33d50e8e4f0dc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16092592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('bc541eaae37dcda30a33d50e8e4f0dc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16092592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: RVS bouten
Ik had een paar RVS boutjes gebruikt, maar daar snel van teruggekomen! (woon bij de zee)
mvg Hans
mvg Hans
Re: RVS bouten
Monteren met rijkelijk kopervet of beter nog Duralac (zinkchromaatpasta).
bm203101_duralac.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3efc3ac65b9399005e6526a118c466d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gaelforcemarine.co.uk%2FProductImages%2Ffullsize%2Fbm203101_duralac.jpg', 'http://www.gaelforcemarine.co.uk/ProductImages/fullsize/bm203101_duralac.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gaelforcemarine.co.uk%2FProductImages%2Ffullsize%2Fbm203101_duralac.jpg', '', 16092727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
bm203101_duralac.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3efc3ac65b9399005e6526a118c466d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gaelforcemarine.co.uk%2FProductImages%2Ffullsize%2Fbm203101_duralac.jpg', 'http://www.gaelforcemarine.co.uk/ProductImages/fullsize/bm203101_duralac.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gaelforcemarine.co.uk%2FProductImages%2Ffullsize%2Fbm203101_duralac.jpg', '', 16092727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: RVS bouten
heb alleen de boutjes van de vloerplaten vervangen omdat ik die regelmatig los maak. daar nog geen problemen na 4 jaar met rvs
nadeel van rvs, als er vuil op komt of je draait de moer te strak dan vreet moer en bout op elkaar in en krijg je ze niet meer los zonder dat ze breken
met name A2 maar ook A4 doet dit, A4 is sterker maar A2 voldoet in meeste gevallen en is duidelijk goedkoper
95% van alle roestige landrover boutjes komt na 30, 40 jaar nog gewoon los
dit omdat meestal er al tientallen reparaties geweest zijn
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bcec00f70a131ee7530e21863e46ae5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16093331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
nadeel van rvs, als er vuil op komt of je draait de moer te strak dan vreet moer en bout op elkaar in en krijg je ze niet meer los zonder dat ze breken
met name A2 maar ook A4 doet dit, A4 is sterker maar A2 voldoet in meeste gevallen en is duidelijk goedkoper
95% van alle roestige landrover boutjes komt na 30, 40 jaar nog gewoon los
dit omdat meestal er al tientallen reparaties geweest zijn
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bcec00f70a131ee7530e21863e46ae5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16093331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RVS bouten
Dit is een beetje mijn ervaring met RVS en scharnieren... [www.landroverweb.com]
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Re: RVS bouten
Zelf ook alle bouten die los zijn geweest, vervangen voor RVS.
Is een zegen om na een aantal jaar weer los te pakken.
Je moet wel kunststof ringen tussen de carrosseriering en het aluminium doen. Doe je dat niet, dan rot je bout er zo doorheen ik spreek uit ervaring.
Die kunststof ringen kun je zo kopen, eventueel via internet bij skiffy.
Is een zegen om na een aantal jaar weer los te pakken.
Je moet wel kunststof ringen tussen de carrosseriering en het aluminium doen. Doe je dat niet, dan rot je bout er zo doorheen ik spreek uit ervaring.
Die kunststof ringen kun je zo kopen, eventueel via internet bij skiffy.
Re: RVS bouten
Liever geen kopervet , dit geleidt stroom = galvanisiche corrosie.
Beter alu-vet of ceramisch vet. Ook goed om rvs mee in te smeren op de draad.
RVS heeft nou eenmaal de neiging om te "vreten" als het warm wordt. Dus bij slecht lopende schroefdraad, door bv een braampje.
Dus rvs bouten in rvs moer altijd vast zetten met of loctite ( heeft ook een smerende functie ) of vet, zelfs als er zelf-borgende moeren aanbevolen worden.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Beter alu-vet of ceramisch vet. Ook goed om rvs mee in te smeren op de draad.
RVS heeft nou eenmaal de neiging om te "vreten" als het warm wordt. Dus bij slecht lopende schroefdraad, door bv een braampje.
Dus rvs bouten in rvs moer altijd vast zetten met of loctite ( heeft ook een smerende functie ) of vet, zelfs als er zelf-borgende moeren aanbevolen worden.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Re: RVS bouten- ga het niet doen
Heren dank, score is overwegend negatief dus ga ik het niet doen.
Zal ze vervangen door nieuwe gewone bouten
Dank voor het advies
Zal ze vervangen door nieuwe gewone bouten
Dank voor het advies
Re: RVS bouten
plastick of rubber ringetje er achter, zelf gedaan van oude fiets binnenband werkt prima
Re: RVS bouten
Goede beschouwd zit er beter ook tussen een verzinkte "mild-steel" bout en aluminium een dergelijke tussenlaag.
Ook tussen gewoon staal en aluminium bestaat er een galvanisch effect (kijk maar naar de problemen met bijv deuren).
Als je galvanische effecten 100% wilt vermijden moet je een auto hebben die geheel uit één metaal(legering) is opgetrokken.
Galvanische effecten zijn dus niet te vermijden, dus als je RVS wilt - en rekening wilt houden met de andere eigenschappen van RVS (qua sterkte etc). - dan kan het dus best (liefst met wat voorzorgen). Als leuk en vaker door mij genoemd voorbeeld: ik heb een fiets met een deels RVS frame, en daaraan zitten zowel aluminium delen als stalen delen en schroeven en bouten van allerlei kwaliteiten (en ook nog allerlei andere metalen en legeringen) – als je die fiets dag in dag uit in de zeewind zet en gebruikt en nooit schoon maakt dan vallen de gaten in het aluminium waar je bijstaat, als je een heel klein beetje aandacht aan een en ander geeft (ik ben daarin tamelijk lui) dan gaat het prima (hoogstens roesten de "mildste" boutjes wat sneller).
Marc
PS Stel dat meneer LandRover overal RVS-bouten had gebruikt dan waren er vast speciale mild-steel after-market setjes geweest met als voordelen: véél sterker, geen risico op "vreten" minder noodzaak om ze te "isoleren" en als enige risico dat van het roesten.
Ofwel in gewoon Nederlands: ieder voordel hep se nadeel, en in iets inhoudelijker bewoording: als je rekening houdt met de materiaal-kwaliteiten en eigenschappen heeft iedere oplossing zijn goede kanten.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2012 09:34 door Marc-my-Words.
Ook tussen gewoon staal en aluminium bestaat er een galvanisch effect (kijk maar naar de problemen met bijv deuren).
Als je galvanische effecten 100% wilt vermijden moet je een auto hebben die geheel uit één metaal(legering) is opgetrokken.
Galvanische effecten zijn dus niet te vermijden, dus als je RVS wilt - en rekening wilt houden met de andere eigenschappen van RVS (qua sterkte etc). - dan kan het dus best (liefst met wat voorzorgen). Als leuk en vaker door mij genoemd voorbeeld: ik heb een fiets met een deels RVS frame, en daaraan zitten zowel aluminium delen als stalen delen en schroeven en bouten van allerlei kwaliteiten (en ook nog allerlei andere metalen en legeringen) – als je die fiets dag in dag uit in de zeewind zet en gebruikt en nooit schoon maakt dan vallen de gaten in het aluminium waar je bijstaat, als je een heel klein beetje aandacht aan een en ander geeft (ik ben daarin tamelijk lui) dan gaat het prima (hoogstens roesten de "mildste" boutjes wat sneller).
Marc
PS Stel dat meneer LandRover overal RVS-bouten had gebruikt dan waren er vast speciale mild-steel after-market setjes geweest met als voordelen: véél sterker, geen risico op "vreten" minder noodzaak om ze te "isoleren" en als enige risico dat van het roesten.
Ofwel in gewoon Nederlands: ieder voordel hep se nadeel, en in iets inhoudelijker bewoording: als je rekening houdt met de materiaal-kwaliteiten en eigenschappen heeft iedere oplossing zijn goede kanten.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2012 09:34 door Marc-my-Words.
Re: RVS bouten
Even heel simpel gezegd: gewoon staal en aluminium gaan een oxidatie met elkaar aan. RVS en aluminium ook maar dan heftiger/sneller dus als je geen voorzorgsmaatregelen neemt dan heb je dus eerder problemen, dat is wat ik bedoelde in mijn eerste berichtje
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: RVS bouten
Ik heb RVS gebruikt Bij de verzonken Rangerover Classic alles wat niet 10.9 moest zijn is nu RVS met name aan de carosserie.
De auto is alweer 5 jaar verder en zelfs daar waar alu op zink gebout zit met RVS is geen corrosie aanwezig. de auto wordt zelden goed afgespoten.
Ik heb ceramies vet gebruikt op alle bouten/moeren. en verder geen kunstof ringen oid.
Ik heb het vermoeden dat het verzinken van de koets en al het andere staal er voor zorgt dat corosie niet optreed misschien werkt het chassis/koets als een zink annode zoals op schepen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De auto is alweer 5 jaar verder en zelfs daar waar alu op zink gebout zit met RVS is geen corrosie aanwezig. de auto wordt zelden goed afgespoten.
Ik heb ceramies vet gebruikt op alle bouten/moeren. en verder geen kunstof ringen oid.
Ik heb het vermoeden dat het verzinken van de koets en al het andere staal er voor zorgt dat corosie niet optreed misschien werkt het chassis/koets als een zink annode zoals op schepen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )