verwarming defender td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jimmy

verwarming defender td5

Bericht door Jimmy »

Hallo allemaal,

even een vraagje de winter komt er weer aan en nu weet ik nog van vorig jaar dat het een eeuwigheid duurde voordat mijn defender td5 op temperatuur is. Nu vind ik dat niet zo erg maar mijn vrouw wel. Is er een andere manier buiten een dure standkachel, om de auto sneller warm te krijgen. Ik ben vorig jaar al aan het tobben geweest met plaatjes achter de grill, maar naar mijn idee maakt dit niet zoveel verschil.

Alvast bedankt.

Jimmy
Teun

Re: verwarming defender td5

Bericht door Teun »

Ik ken het probleem Jimmy, idem hier...
Als het maar een beetje vriest, zit ik 's ochtends met handschoenen aan en muts op in de wagen. Ondanks dat ik een elektrische voorverwarming heb (zowel motor als interieur). 100 meter rijden is genoeg om de kou weer lekker te laten binnentreden. Ik maak me er niet al te druk meer om, maar heb inmiddels wel een radiatormuf gekocht. Van horen zeggen scheelt het wel degelijk...
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik heb zelf nooit een 220V motorvärme gehad in de Td5 maar een radiator-muf hielp weldegelijk.

Verder helpt het ook om het verstel-mecaniek even na te kijken. Er zit een trek-duw-draad in een soort fiets-buitenremkabel. De plastic-buitenmantel wil wel eens wat opstropen en dan krijg je nog weer minder trek-duw beweging en dus nog minder warmte.

En tenslotte: het koelsysteem goed ontluchten en afvullen helpt soms ook nog wat.

Echter, de Td5 maakt zo weinig warmte dat het wel even duurt voordat je echt warmte krijgt (althans zonder hulpmiddelen).

O ja, paradoxaal genoeg is ook een probleem dat je achter in de bak geen ontluchting hebt. Ik heb een vloertje in mijn HardTop bak, daaronder kan het bij koud weer gewoon onder nul blijven, en de lucht daarboven .... die voel je als een koude tocht naar voren komen als je remt.

En wat echt bijna direct helpt, beter nog als iedere motorverwarming: "Electrische stoelen". Gek genoeg heb je daardoor ook minder koude handen.

Marc (die een 220V motorvärme heeft liggen, maar die al blij is met verwarmde voorruit en een dikke jas - is het binnen koud is dan is het buiten ook koud)
Teun

Bericht door Teun »

Zijn er ook 'elektrische stoelen' in de vorm van 'inleghoezen'?
Ik heb Recaro's in m'n Td5 gebouwd en voel er niet zoveel voor om daar de bekleding (deels) af te slopen om die verwarming aan te brengen namelijk...

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
AadG

Bericht door AadG »

Ik dek altijd een gedeelte van de radiateur af met een stuk karton.
Werkt best wel.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Marc (die een 220V motorvärme heeft liggen, maar die al blij is met verwarmde voorruit en een dikke jas - is het binnen koud is dan is het buiten ook
> koud)

Nog nieuws betreffende de mogelijke inkoopactie?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Marc-my-Words

VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog nieuws betreffende de mogelijke inkoopactie?

Ja, Ja, ik kreeg net vanmiddag een veelbelovende voor-aankondiging.
Er zit schot in, dus ik moet binnengauw aan het werk.

Marc
Marc-my-Words

Je kan rond het nulpunt en kouder gerust de hele kunststof grill afdekken.
Er komt altijd onderlangs nog rijwind, en achterlangs de kunststofgrill kan de fan nog steeds koellucht door de hele radiator trekken - natuurlijk is dat wat minder als je zomers zou willen, maar de normale werking is er nog steeds. Daarom dus beter geen kartonnetje oid direct tegen de radiator.
Wat je wel goed kan doen een stuk golfkarton (liefst in de variant waarbij het karton door plastic is vervangen) achter de kunststof grill mee vastschroeven.
't Is iets meer werk als een Muff - als ik het goed heb 8 schroeven - maar verder netzo effectief.

Marc
Plaats reactie