12V of 24V Boordspanning???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
NielsD

12V of 24V Boordspanning???

Bericht door NielsD »

Goedenavond,

Ik vraag me het volgende af.
Zijn er veel Land Rovers met een 24V boordspanning?
En wat is de ervaring hiermee. Voor en nadelen.
Het lijkt mij dat als je een keer een starthulp nodig hebt dat het dan een probleem is.

Het is gewoon een hersenspinsel van mij en is gewoon een vraag.
Ik dacht dat er veel ex defensie Defenders rondrijden en worden deze systemen terug gebouwd naar 12V of blijven de mensen met 24V rond rijden.

Wie wil zijn ervaring delen?

Groeten Niels
Peter&Jessica

Re: 12V of 24V Boordspanning???

Bericht door Peter&Jessica »

Professionele starthulpen kunnen zowel 24V als 12V aan.
Dus dat zal de fietsersbond ook wel hebben.
---Peter.
Carawagon

Bericht door Carawagon »

Voordelen van een 24 volt systeem zijn:
- De 24 volt word doorgaans verkregen door 2 accu's van 12 volt. Doordat je 2 accus hebt heb je meer vermogen dan 1 enkele accu waardoor de accu's minder snel
leeggetrokken worden dan 1 enkele accu bij dezelfde belasting.

- Het amperage dat door bepaalde elektrische verbruikers loopt neemt af naarmate de spanning hoger word. Een 55 wat lamp op 12 volt gebruikt (55/12) 4,6 ampere
een 55 wat lampj bij 24 volt verbruikt (55/24) 2,3 ampere. Hoe minder ampere er gevraagd word van je accu hoe langer die het uithoud.

ongetwijfeld zullen er nog wel wat voordelen aan zitten, maar die zou ik zo even niet weten.

Nadelen van een 24 volt systeem zijn:
- Je hebt 2 12 volt accus nodig = minder ruimte voor andere zaken

- Alle elektrische gebruikers in je auto moeten ontworpen zijn om op 24 volt te werken. denk hierbij aan je dynamo, startmotor, ontsteking, brandstofpomp, lampjes, ventilator
etc. Deze onderdelen zijn doorgaans duurder dan dezelfde onderdelen op 12 volt. Het kan zo nu en dan ook nog wel eens lastig zijn om aan bepaalde onderdelen op 24 volt
te komen omdat ze minder gebruikt worden of zelfs niet meer geproduceerd
worden. (denk hierbij bijv. aan de olietemp sensor) dit soort onderdelen kun je echter zo nu en dan nog wel eens van sloopvoertuigen halen.

Hoop dat je dr wat aan hebt.

groet, Wouter

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('57a5a41cfa9ee50d9dc0f9157250bd03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16075764, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Voordelen van een 24 volt systeem zijn:
- De 24 volt word doorgaans verkregen door 2 accu's van 12 volt. Doordat je 2 accus hebt heb je meer vermogen dan 1 enkele accu waardoor de accu's minder snel
leeggetrokken worden dan 1 enkele accu bij dezelfde belasting.

- Het amperage dat door bepaalde elektrische verbruikers loopt neemt af naarmate de spanning hoger word. Een 55 wat lamp op 12 volt gebruikt (55/12) 4,6 ampere
een 55 wat lampj bij 24 volt verbruikt (55/24) 2,3 ampere. Hoe minder ampere er gevraagd word van je accu hoe langer die het uithoud.

ongetwijfeld zullen er nog wel wat voordelen aan zitten, maar die zou ik zo even niet weten.

Nadelen van een 24 volt systeem zijn:
- Je hebt 2 12 volt accus nodig = minder ruimte voor andere zaken

- Alle elektrische gebruikers in je auto moeten ontworpen zijn om op 24 volt te werken. denk hierbij aan je dynamo, startmotor, ontsteking, brandstofpomp, lampjes, ventilator
etc. Deze onderdelen zijn doorgaans duurder dan dezelfde onderdelen op 12 volt. Het kan zo nu en dan ook nog wel eens lastig zijn om aan bepaalde onderdelen op 24 volt
te komen omdat ze minder gebruikt worden of zelfs niet meer geproduceerd
worden. (denk hierbij bijv. aan de olietemp sensor) dit soort onderdelen kun je echter zo nu en dan nog wel eens van sloopvoertuigen halen.

Temperatuursensor voor de series 3 2,25D 24 volt en 12 volt zijn hetzelfde. Je meetinstrument op je dashboard is anders. Olie- en water-temperatuursensoren zijn overigens ook hetzelfde.

PS, Twee 12 volt accu's van 45 Ah in serie geeft een 24 Volt accu van 45 Ah.
. Twee 12 volt accu's van 45 Ah parallel geeft een 12 Volt accu van 90 Ah.

Nog een voordeel,
Als je start met een 24 volt systeem en je bekabeling naar de startmotor heeft door slechte contacten een verlies van ongeveer 1 volt dan ben je 1 bij een 24 volt systeem 1 vierentwintigste van je vermogen kwijt. Start je op twaalf volt met dezelfde bedrading dan ben je 1 zesde van je vermogen kwijt. Dat scheelt een factor vier. En dan ben ik vergeten mee te nemen dat de startstroom twee keer groter is waardoor het spannings verlies ook nog eens verdubbelt.

Op 24 volt zijn er leuke (truckers) gadgets te krijgen die er vanwege het vermogen niet zijn op twaalf volt. Magnetron oventjes, koffieautomaten die twee keer sneller zijn enz.

Wat lampen betreft enzo is verder alles te koop. Je startmotor, gloeipluggen, dynamo enzo zijn wat duurder. Waarvan je gloeipluggen en je ruitenwissermotor extremen zijn. Maar daar zijn oplossingen voor met slimme schakelingen of een omvormertje.

Als een 24 volt auto hebt nooit terugbouwen naar 12 volt. Vrachtwagens en legervoertuigen hebben niets voor niets
jamaar

Bericht door jamaar »

Als je weet dat T y ta zeer lang de landcruisers 24 volt maakte maar nu ook terug is naar 12 volt dan weet je dat 12 volt gunstiger is
dat het voor andere beter uitpakt om op 24 v te blijven doet daar niets aan af
het enige voordeel is betere start vermogen
nadelen 2 accu's, dus zwaarder
afhankelijk van vrachtwagen spullen
omvormer naar 12 volt voor radio enz
en dat punt van starthulp is wel degelijk van belang als je ergens in de rimboe staat met lege accu's want wet van murphy maakt dat er dan maar 1 auto in de buurt is met 12 volt of iemand op de fiets die wel tegen betaling berijd is de accu van het dorp, voor de tv, te halen
jamaar

Bericht door jamaar »

Als een 24 volt auto hebt nooit terugbouwen naar 12 volt. Vrachtwagens en legervoertuigen hebben niets voor niets

niet mee eens
A landrovers zijn geen vrachtwagens, al laad ik af en toe wel vracht
B we zijn niet meer in het leger, die hebben het voornamelijk voor de radio wagens gedaan maar de gewone landrovers, mercedes zijn ook in het leger12 volt

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6538ce6a95f7db3340ef3d78b4458dc5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16076491, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

voor nood kan je een 24 volt overstarten met een 12 vol accu, eerst 1 accu vullen, en dan de starkabels op de ander plaatsen.
zal niet juis wezen ivm verkeerde belasting onderling, maar kan prima.
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

voor nood kan je een 24 volt overstarten met een 12 vol accu, eerst 1 accu vullen, en dan de starkabels op de ander plaatsen. dus op een enkele accu starten.
zal niet juist wezen ivm verkeerde belasting onderling, maar kan prima.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je weet dat T y ta zeer lang de landcruisers
> 24 volt maakte maar nu ook terug is naar 12 volt
> dan weet je dat 12 volt gunstiger is
> dat het voor andere beter uitpakt om op 24 v te
> blijven doet daar niets aan af
> .....

Dat de diverse autofabrikanten het kennelijk makkelijker vinden 12 V te installeren heeft meer met gemakzucht en economie te maken als met beter.
Als 12 V beter was waarom zouden ze dan 24 V kiezen voor vrachtwaggels.

Zoals hiervoor al door Exfietser/Arrnold gezegd: bij hetzelfde vermogen heb je de halve stroom, bij het zelfde "verlies" (dwz weerstand) heb je dus tweemaal "winst". Bij 12 V gaat er 10 Amp naar twee 60W koplampen, bij 24 V is dat 5 Amp, zit er een 0,1 Ohm weerstand in het koplamp-circuit het je bij 12 V slechts 11 V voor de koplampen, en bij 24 V houd je 23,5 V voor de koplampen over.

Dit principe geldt voor alle verbruikers !! Met de moderne hulpmiddelen kan je gemakkelijk van 24 V terug naar 12 V voor die accessoires die op 24 V niet of moeilijk te verkrijgen zijn.

Marc (die zelf 12 V heeft omdat het nu eenmaal zo in zijn auto zit)
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Nog een leuke. Door je bedrading en schakel materiaal (waaronder de beroemde lichtschakelaar) loopt de halve stroom bij gelijkblijvend vermogen. De bedrading kan dus half zo dik worden. Alleen hebben ze dat nu net gelukkig weer niet gedaan.

En het blijft zo dat in extreme koude 24 volt een enorm voordeel is.

Arnold.
jamaar

Bericht door jamaar »

Beter is zo een ruim begrip dat iedereen dat anders invult
dat je met vrachtwagens blijft vergelijken is een beetje dom want nogmaals een landrover is dat niet!
de startstroom van een landrover motor is prima op 12 volt te beheersen een 500 pk diesel van een vrachtwagen kan je niet meer met 12 volt bedienen, zou dat wel het geval zijn reken er maar op dat ze dan gelijk naar 12 volt gaan, want in de auto wereld telt elke kilo en cent ook
de lengte van vrachtwagens maakt ook nog dat de dikte van bedrading gunstig kan uitvallen voor 24 volt
betrouwbaarheid komt om de hoek kijken, met 2 accu's is de kans van stukgaan 2x zo hoog
punt van bedrading dikte doet in dit geval ook niet ter zaken want die is van landrover ontworpen voor 12 volt
ook al zou je die naar 24 volt aanpassen dan win je wat gewicht maar dat weegt niet op tegen de kilo's van een 2e accu
komt nog bij dat je rekensommetjes niet kloppen je gaat uit van 12 volt maar je moet uitgaan van 14.4/28.8 volt want je gebruikt de auto met draaiende motor neem ik aan
jouw "moderne" hulp middelen lopen een beetje achter tegenwoordig net zo makkelijk om van 12 naar 24 volt te gaan of naar 230, geef toe, beetje duur
gebruik al 30 jaar 24 volt in mijn woonboot omdat de stromen te hoog zijn, 5kw omvormer en de lengte van de verlichtingsbedrading lang is, dus dan is er wel winst
maar in mijn auto's geen 24 volt als ik het kan vermijden, zeker met deze brandstof prijzen tel ik ook de kilo's
er is nog niet zo lang geleden(paar jaar) een hele discussie geweest in de auto wereld om alles naar 24 of zelfs hoger te gooien van wegen het toegenomen motor vermogen en veel zwaardere belasting door extra verbruikers, nooit meer wat van gehoord.

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4f94baf973a7cd2aeeab8fdca7ce5a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16077230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

jamaar Schreef:
> Beter is zo een ruim begrip dat iedereen dat
> anders invult
> dat je met vrachtwagens blijft vergelijken is een
> beetje dom want nogmaals een landrover is dat
> niet!
> de startstroom van een landrover motor is prima op
> 12 volt te beheersen een 500 pk diesel van een
> vrachtwagen kan je niet meer met 12 volt bedienen,
> zou dat wel het geval zijn reken er maar op dat ze
> dan gelijk naar 12 volt gaan, want in de auto
> wereld telt elke kilo en cent ook
> de lengte van vrachtwagens maakt ook nog dat de
> dikte van bedrading gunstig kan uitvallen voor 24
> volt
> betrouwbaarheid komt om de hoek kijken, met 2
> accu's is de kans van stukgaan 2x zo hoog
> punt van bedrading dikte doet in dit geval ook
> niet ter zaken want die is van landrover ontworpen
> voor 12 volt
> ook al zou je die naar 24 volt aanpassen dan win
> je wat gewicht maar dat weegt niet op tegen de
> kilo's van een 2e accu
> komt nog bij dat je rekensommetjes niet kloppen je
> gaat uit van 12 volt maar je moet uitgaan van
> 14.4/28.8 volt want je gebruikt de auto met
> draaiende motor neem ik aan
> jouw "moderne" hulp middelen lopen een beetje
> achter tegenwoordig net zo makkelijk om van 12
> naar 24 volt te gaan of naar 230, geef toe, beetje
> duur
> gebruik al 30 jaar 24 volt in mijn woonboot omdat
> de stromen te hoog zijn, 5kw omvormer en de lengte
> van de verlichtingsbedrading lang is, dus dan is
> er wel winst
> maar in mijn auto's geen 24 volt als ik het kan
> vermijden, zeker met deze brandstof prijzen tel ik
> ook de kilo's
> er is nog niet zo lang geleden(paar jaar) een hele
> discussie geweest in de auto wereld om alles naar
> 24 of zelfs hoger te gooien van wegen het
> toegenomen motor vermogen en veel zwaardere
> belasting door extra verbruikers, nooit meer wat
> van gehoord.

Neemaar, niet waar, is mijn eerste inval.

Jamaar, Je maakt een paar afstekertjes die net zo misplaatst zijn en het afstekertje waarbij ziektekostenpremie als nivelleringsmiddel wordt gezien.

Qua startvermogen is 2x 45 Ah in serie of in parallel gelijk (vermogen is nl AxV), dus is ook het gewicht gelijk (dwz: één 90 Ah accu zal waarschijnlijk een fractie lichter zijn als twee 45 Ah accu's). Dat de twee accu's die samen 24 V moeten leveren een kleine verhoging van het pech-risico inhouden is juist, maar als je dit argument doortrekt moet je accuut een 1 cyl motorfiets nemen: halvering van de kans op lekke banden en 1 cyl geeft 4x zo weinig pech.

Qua bedrading is de LandRover op 12V ingericht, dat is juist, maar op verschillende punten is die 12 V installatie wel minimaal, dus een halvering van bijv. de licht-stroom is eigenlijk meer dan welkom.

Voor de rekensommetjes maakt het weinig uit of je 12 en 24 V hanteert of 14,4 en 28,8 V (waarbij opgemerkt dat de meeste 12 V LandRovers tgv de verliezen maar zelden die 14,4 V haalt).
Voor de vergelijking van een 12 V met een 24 V systeem valt het verschil tussen de gebruikelijke benaming en de werkelijke boordspanning zelfs geheel weg, het gaat immers om verhoudingswaarden.

En tenslotte: 24 V installaties worden niet alleen voor 500 pk vrachtwaggels gebruikt maar ook voor lichtere vrachtwaggeltjes. Tel daarbij op dat een LandRover ook in buiten-gemiddelde situaties gebruikt worden, en 24 V is toch minder "gek" als je het voorstelt.
Versta mij goed, ik ga mijn 12 V auto niet ombouwen, maar omgekeerd een 24 V auto overhaast ombouwen omdat 12 V zoveel voordelen heeft .... is evenzo een onhandige zet. Ofwel: ieder nadeel hep se voordeel.

Marc
NielsD

Bericht door NielsD »

JaMaar en alle andere,

Alle voertuigen binnen Defensie zijn nog steeds 24V.
Dit is nato standaard en daar moet Nederland ook aan voldoen.
De Defender moet de Daf en Scania op kunnen starten en andersom.
Het word wel lastig een tank opstarten met een Defender maar een Scania lukt dat wel.

Maar ik ben wel weer wat wijzer geworden. Wel weer een leuke discussie....
Even wat anders dan de politieke toestanden...

Anton heeft wel een puntje, accu's afzonderlijk opladen.
Er was iets met geduld en er altijd achter komen als je op dat moment weg moet.

Maar overal is een oplossing voor.

Als ik in de toekomst een EX MOD defender aan wil schaffen maakt het dus niet uit welke spanning er overheerst.
Marc-my-Words

NielsD Schreef:
> ....
>
> Anton heeft wel een puntje, accu's afzonderlijk
> opladen.
> Er was iets met geduld en er altijd achter komen
> als je op dat moment weg moet.
>
> Maar overal is een oplossing voor.
>
> Als ik in de toekomst een EX MOD defender aan wil
> schaffen maakt het dus niet uit welke spanning er
> overheerst.

Als de accu's moe zijn in de betekenis "aan het hemelen" dat is een slordige noodoplossing de 12V hulp-accu over de slechtste van de twee zetten, een kruisje slaan, en hopen dat de hulp-accu samen met de beste van de twee nog net genoeg "uhhmp" geven om de motor aan het draaien te krijgen.

Ik weet het, het is slordig - quick and dirty - maar wellicht helpt het in geval van nood.
Als de accu's zover heen zijn ben je toch aan nieuwe toe dus je hoeft er dan toch niet zuinig meer op te zijn.

Marc
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Ze zijn niet voor niks van 6 naar 12v in auto's gegaan. Juist met grote verbruikers heb je een enorm voordeel. Zie de rekensom van Marc maak die eens bij een lier of startmotor en bedenk dat je het verlies kwijt bent en dat het voordeel dubbelop gaat.
Plaats reactie