ingesleten tuimelaars
ingesleten tuimelaars
Hallo allemaal, daar ben ik weer.
Vanmiddag de cilinder kop van mijn 2.25 diesel er afgehaald en de tappeds vervangen, deze waren behoorlijk ingesleten.
Verder zag ik dat sommige kleptuimelaars ook enig sinds waren ingesleten op het drukpunt van de klep, dus de kleppen afstellen heeft geen zin, want je krijgt ze niet op de goede voelermaatafstand (0.25)
Zou je de tuimelaars ook kunnen bewerken zodat het glijvlak weer vlak wordt.
Heeft iemand dit al eens gedaan en kan het uberhaupt wel wat ik bedenk???
Of is het beter om nieuwe te plaatsen.
Gerrit
Vanmiddag de cilinder kop van mijn 2.25 diesel er afgehaald en de tappeds vervangen, deze waren behoorlijk ingesleten.
Verder zag ik dat sommige kleptuimelaars ook enig sinds waren ingesleten op het drukpunt van de klep, dus de kleppen afstellen heeft geen zin, want je krijgt ze niet op de goede voelermaatafstand (0.25)
Zou je de tuimelaars ook kunnen bewerken zodat het glijvlak weer vlak wordt.
Heeft iemand dit al eens gedaan en kan het uberhaupt wel wat ik bedenk???
Of is het beter om nieuwe te plaatsen.
Gerrit
Re: ingesleten tuimelaars
gejenama.mijnalbums.nl hier staan enkele foto,s (even knippen en plakken in het adresbalk)
Bij het demonteren kwam ik weer een aantal losse bouten tegen en tussen het in/uitlaat spruitstuk zat geen pakking.
De glijvlakken van de oude tappeds zijn behoorlijk ingesleten en niet vlak meer, dus alles (tappeds en rollers) vervangen, ook de klepstoters gaan er nieuw in.
Cilinderkop ga ik morgen inspecteren, zo op het eerste gezicht zijn de klepseals lek, er zit olie aan 7 van de 8 klepstelen.
Nieuwe klepgeleiders en seal zijn besteld, ik twijfel nog of ik er ook direct nieuwe kleppen in ga zetten.
Zuigers (bovenkant) en cilinderwanden zien er goed uit, zo ook de onderkant van de cilinderkop.
Gerrit
Bij het demonteren kwam ik weer een aantal losse bouten tegen en tussen het in/uitlaat spruitstuk zat geen pakking.
De glijvlakken van de oude tappeds zijn behoorlijk ingesleten en niet vlak meer, dus alles (tappeds en rollers) vervangen, ook de klepstoters gaan er nieuw in.
Cilinderkop ga ik morgen inspecteren, zo op het eerste gezicht zijn de klepseals lek, er zit olie aan 7 van de 8 klepstelen.
Nieuwe klepgeleiders en seal zijn besteld, ik twijfel nog of ik er ook direct nieuwe kleppen in ga zetten.
Zuigers (bovenkant) en cilinderwanden zien er goed uit, zo ook de onderkant van de cilinderkop.
Gerrit
Re: ingesleten tuimelaars
Ha Gerrit waarom niet gelijk de kleppen met de geleiders vervangen je hebt het nu toch allemaal los. Neem gelijk de voorkamers mee en je hebt weer een prachtig nieuw kopje.
Re: ingesleten tuimelaars
Moi Laro Tijn,
Ik denk dat ik dat ook ga doen, ik heb de boel nu toch los liggen. Geleiders en seals zijn al besteld, ik zoek alleen nog de juiste kleppen, ik wil even zekerheid hebben welke ik moet hebben LHD of RHD.
Als ik achter de auto sta is het een LHD. (left hand drive)
En ik wou ze gewoon bij Paddock bestellen, volgens mij zijn zij de goedkoopste.
De voorkamers zitten er nog vast in en zo als ik heb kunnen zien, zijn ze niet gescheurd dus om die nou te vervangen lijkt me niet nodig.
Gerrit.
Ik denk dat ik dat ook ga doen, ik heb de boel nu toch los liggen. Geleiders en seals zijn al besteld, ik zoek alleen nog de juiste kleppen, ik wil even zekerheid hebben welke ik moet hebben LHD of RHD.
Als ik achter de auto sta is het een LHD. (left hand drive)
En ik wou ze gewoon bij Paddock bestellen, volgens mij zijn zij de goedkoopste.
De voorkamers zitten er nog vast in en zo als ik heb kunnen zien, zijn ze niet gescheurd dus om die nou te vervangen lijkt me niet nodig.
Gerrit.
Re: ingesleten tuimelaars
Ha Gerrit,
Een auto bekijk je altijd van uit rij richting dus klopt je theorie als je stuur dan links zit.
Hierbij nog wat onderdeel nummers voor je kleppen.
Inlaat klep partnummer ERC6795 (2.25 diesel)
uitlaatklep partnummer ERC6794 (2.25 diesel)
Deze kan je ook gewoon bij Landro bestellen kost iets van rond de 5 euries per stuk voor inlaat en rond de 7 euries per stuk voor de uitlaat.
Succes met je klus.
Martijn.
Een auto bekijk je altijd van uit rij richting dus klopt je theorie als je stuur dan links zit.
Hierbij nog wat onderdeel nummers voor je kleppen.
Inlaat klep partnummer ERC6795 (2.25 diesel)
uitlaatklep partnummer ERC6794 (2.25 diesel)
Deze kan je ook gewoon bij Landro bestellen kost iets van rond de 5 euries per stuk voor inlaat en rond de 7 euries per stuk voor de uitlaat.
Succes met je klus.
Martijn.
Re: ingesleten tuimelaars
Nooit geweten dat LHD of RHD iets met de kleppen te maken heeft...
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: ingesleten tuimelaars
Hallo Erik,
LHD / RHD heeft ook niets met de kleppen te maken, maar wel met de tuimelaars.
Gerrit.
LHD / RHD heeft ook niets met de kleppen te maken, maar wel met de tuimelaars.
Gerrit.
Re: ingesleten tuimelaars
Bedankt voor je informatie.
Ik heb besloten om de kleppen niet te vervangen maar ze opnieuw te gaan inslijpen op de klepzitting.
Ik heb besloten om de kleppen niet te vervangen maar ze opnieuw te gaan inslijpen op de klepzitting.
Re: ingesleten tuimelaars
Is ook nieuw voor mij
(maakt volgens mij geen reet uit, motor RHD en LHD is volgens mij hetzelfde)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60330f6415ab53020a0a69854e39e6fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15989440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
(maakt volgens mij geen reet uit, motor RHD en LHD is volgens mij hetzelfde)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60330f6415ab53020a0a69854e39e6fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15989440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ingesleten tuimelaars
Ik vind alles best, maar de vraag was of je tuimelaars ook kunt bewerken, en wat dachten jullie!!!
Ja het kan.
Ik heb een motorenrevisie bedrijf gebeld (DMR in Assen) en die deed dit wel vaker, zelfs bij oudere BMW,s.
IK de bandschuurmachine op de kop in de workmade vast gezet een heel fijn schuurbandje er op en met beleid en een timmermans oog de tuimelaars weer vlak gemaakt, even gepolijst met polijstpasta en hartstikke mooi glad man.
Vanmorgen de zaak in elkaar gesleuteld, ontluchten en toen G!@####$%^&*()_!@ me, was de accu leeg.
De accu,s geladen en vanmiddag starten en na wat gepruttel starten en lopen als een tierelier.
Dit was mijn vraag en hier hebben jullie een antwoord.
De groeten Gerrit.
Ja het kan.
Ik heb een motorenrevisie bedrijf gebeld (DMR in Assen) en die deed dit wel vaker, zelfs bij oudere BMW,s.
IK de bandschuurmachine op de kop in de workmade vast gezet een heel fijn schuurbandje er op en met beleid en een timmermans oog de tuimelaars weer vlak gemaakt, even gepolijst met polijstpasta en hartstikke mooi glad man.
Vanmorgen de zaak in elkaar gesleuteld, ontluchten en toen G!@####$%^&*()_!@ me, was de accu leeg.
De accu,s geladen en vanmiddag starten en na wat gepruttel starten en lopen als een tierelier.
Dit was mijn vraag en hier hebben jullie een antwoord.
De groeten Gerrit.
Re: ingesleten tuimelaars
leuke oplossing!
Voor de onderdelen in en aan het motorblok maakt het niet uit of je auto LHD of RHD is.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('223a04d8bcb518c820fabb753f1e1b45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15996802, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Voor de onderdelen in en aan het motorblok maakt het niet uit of je auto LHD of RHD is.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('223a04d8bcb518c820fabb753f1e1b45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15996802, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"