Terreinwagen Congo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Carl4cv

Terreinwagen Congo

Bericht door Carl4cv »

Hoi allen,

Ik ben betrokken bij de stichting DIBA (http://www.stichtingdiba.nl/diba) die zich inzet voor mensen in Congo door de bouw van een school en het slaan van waterputten.

Nu is de stichting op zoek naar een goede terreinwagen om daar ter plekke te gebruiken. Iemand tips voor welk merk/type? Mijn hart gaat natuurlijk uit naar de laro maar wil wel een beetje objectief blijven ;-) Het moet een robuste makkelijk te onderhouden auto zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Carl, Kris, Floor en Imre

"Bobby" Defender 110 RHD 11-1984

GroteFoto-MD3XXLBR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d75d70def5de123233e4ed4d769a204', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MD3XXLBR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MD3XXLBR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MD3XXLBR.jpg', '', 15984665, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sorry....anoniempje

Re: Terreinwagen Congo

Bericht door sorry....anoniempje »

Een betrouwbare robuuste terreinwagen in Afrika, tja, ons hart zegt Land Rover maar het verstand gaat eerder naar een Toyota. Ik zou in ieder geval geen Land Rover voor dit doel nemen, ik rij er zelf dagelijks mee al 12 jaar lang mee, maar alleen in Nederland waar we de ANWB hebben.

Hartelijke groet, Ano
Marco 109

Bericht door Marco 109 »

Ach, grote en bekende hulporganisaties stappen allemaal weer terug over naar Defenders nadat ze over waren naar Toyota's.
heeft iets met onrepareerbaarheid van Toyota's en dure onderdelen daarvan te maken....
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Zelfs het Franse leger - dat jarenlang de Peugeot P4 (een Puch-Mercedes-kloon) als standaard had - is over naar de LandRover.
Dus als prijs/kwaliteit het zelfs van Frans chauvinisme wint, dan loopt het wel los mbt de onderhoudsgevoeligheid.

En als het echt eenvoudig etc moet zijn dan is een Renault R4 waarschijnlijk beter.

Marc
wilberth

Bericht door wilberth »

wat is er mis met een tot nagenoeg nieuwe gereviseerde 90/110 van het engelse leger?
Lijkt me qua betrouwbaarheid niets mis mee (de 2.5 NA dus) en zit ook niets ingewikkelds op...

weet alleen niet wat een beetje de gangbare merken daar zijn, dat bepaald meestal ook wel een deel van de onderhoudbaarheid zeg maar. Als de plaatselijk smid bij het zien van de auto een feest van herkenning ervaart en wellicht nog 3 slopers achter de schuur heeft liggen. Er is nu eenmaal niet altijd budget om die makkelijk verkrijgbare onderdelen op te laten sturen.

Groet, Wilberth
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Een goede Defender of Discovery 300 tdi (die heeft geen electronica) met een nieuwe radiateur, visco, thermostaat, distributie etc etc kan heel lang mee en is heel betrouwbaar. En ik geloof dat ze in Afrika ook vanzelf in het electronica tijdperk komen, ze zullen vanzelf mee moeten, dus de TD5's en TD4's zullen ook wel welkom zijn.

Gr, Bart
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik heb familie in donker afrika wonen en ben daar ooit geweest.
Wij zijn hier gewend om onderdelen te bestellen en met nieuwe onderdelen reparaties uit te voeren.

Ik heb mij verbaasd wat de mensen daar konden maken van ruwe grondstoffen en weinig gereedschap.
Zaken die wij al jaren niet meer repareren en weggooien, worden daar gewoon nog gerepareerd en gemaakt.

Ik denk dat juist een landrover, wat gewoon vrij simpele techniek is voor deze landen uitermate geschikt is.

Hoewel ik wel meer t...ta's heb zien rijden als Landrovers.

Maar goed, wij reden daar in een M....bussie, maar dat kwam omdat mijn familie dat importeerde in dat land.
Rudolff

Bericht door Rudolff »

Als het echt om de bush-bush gaat waar nauwelijks onderdelen zijn is een Land Rover de eerste keus vanwege zijn supereenvoudige techniek. Daarnaast lepel je er bijna elk merk motor in als de jouwe het opgeeft. Maar die echte oerwouden worden ook daar steeds schaarser, dus een Toyota is zeker een goede keus. Alleen niet de nieuwste modellen, dan ben je voor een kapotte lichtunit via DHL de prijs van een gebruikte laro kwijt. neem dan maar een zakje ronde bolletjes van Land Rover mee.......
paul be

Bericht door paul be »

onzin

ik rij ook al jaren land rover, diverse modellen. Buiten het normale onderhoud cq slijtagedelen geen gekkigheden. Denk dat een Laro onbetrouwbaar wordt als die extreem gebruikt wordt met gebrekkig onderlhoud. Dat is wat er heel vaak gebeurd.

Carl:
Als je eisen zijn robuust en makkelijk onderhoud: defender.

defender 110 300TDi
Jambo

Bericht door Jambo »

Hoi Carl,

Het hangt er denk ik van af of je een nieuwe of een gebruikte wagen zoekt. En waar je hem wilt kopen; daar of hier?
Hoewel ik hier Land Rover rij, heb ik tijdens mijn 2 jaar in Kameroen in een Toyota gereden. Simpelweg omdat de onderdelen daarvoor makkelijker te krijgen zijn. Die situatie zal in DR Congo vergelijkbaar zijn. Zeker als je verder van een grote stad verwijderd zit. Kijk maar wat er in die buurt rond rijdt. Ik verwacht vooral veel Toyota (Land Cruiser, Hilux) en waarschijnlijk een paar Nissan Patrols. Zorg in ieder geval dat de uitvoering die je kiest een zo simpel mogelijke is. Ga in het geval van Toyota voor een 3L of 5L motor en neem geen automaat maar een handbak.
Groet,

Hanno
Gert

Bericht door Gert »

Carl,

Puur uit interesse, ben je er wel eens geweest, en zo ja, heb je je ter plekke verdiept in stichtingen en andere "goede doelen" ??

Groeten
Carl4cv

Bericht door Carl4cv »

Heren,

Allemaal bedankt voor jullie input, we zullen er ons over gaan beraden.

@ gert: In Congo ben ik nog nooit geweest, De West-kust van Afrika heb ik wel bezocht. De stichting DIBA waar ik me mee bezig hou, is een nederlandse stichting opgerciht door een Congolese vrouw die hier in Nederland woont. Op dit moment wordt er een school gebouwd en die is nu in de afrondingsfase. Daar ben ik wel trots op
Puffino

Bericht door Puffino »

en dat durf jij niet eens hardop te zeggen? Tjonge... Lef heb je niet. En als je zo afhankelijk bent van de ANWB ben ik benieuwd wie het onderhoud aan jouw Land Rover doet.

Toyota gaat niet kapot, doet het altijd. BIJNA altijd. ALS je er shit aan hebt ben je de pisang. Dat is het grote voordeel van Land Rover. Goedkoop en simpel te repareren. Is helaas wat vaker nodig, maar is dan wel heel simpel.

Dus het gaat om welke stijl je hebt. Kijk naar wat er in Afrika rondrijdt: voornamelijk Toyota... Dus kun je er snel en betaalbaar aan onderdelen komen is het geen slechte keus.

Hangt er dus mogelijk een beetje vanaf waar je zit in Congo.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
plaetje

Bericht door plaetje »

Mijn oom heeft 25jaar ervaring in (belgië congo) en heeft altijd landrover gereden, omdat het leger alle onderdelen heeft.
Hij was daar in de mijn industrie aan het werk

limburgrover
louis

Bericht door louis »

Beste Carl,

Heb Kabwe even opgezocht met google. Nou niet bepaald op de route.. Denk ongeveer 'n maand rijden vanaf Kinshasa, en als je geluk hebt kom je heel aan.
Grote probleem wat ik zie:
1. diesel prijs zal sky high zijn, want hoe krijg je diesel in Kabwe of omgeving.
De prijs gaat omhoog als je Kinshasa achter je laat.
ik heb overlander reports gezien die $3 p/liter betaalden op de route Kinshasa - Lumbumbashi
2. Alle auto's gaan stuk. maakt niet uit of 't Landy of Toyo's zijn. repareren kunnen de Afrikanen als de besten, maar soms moet je 'n onderdeel kopen, en dan is 't niet effe Budget-Parts bellen.
Misschien is d'r 'n vliegveld in de buurt, zodat je met 1-2 weken wat uit Kinshasa kunt regelen.
Maar belangrijkste is om goed netwerk te hebben van personen in Kinshasa die dat voor jouw kunnen regelen en te vertrouwen zijn.
En als 't over land of met de boot+overland moet komen, dan ga maar 'n siesta doen, want dan kan 't wel eens 'n paar maanden duren.
3. het vinden van 'n goede `oude` toyo of landy. al het nieuwe spul (electronisch) valt af.

Als je perse 'n auto wilt hebben, dan neem er 2 mee, en dan gebruik je de 2e voor spare parts na aankomst,
of je auto hier vol laden met spares, zodat je 'n paar jaar vooruit kan.
Want 'n auto die stuk is, is snel aan de Jungle overgeleverd en dus weggegooid geld.
Plaats reactie