Kan verkeerde klepspeling ook overdruk geven in je carter?
Naar aanleiding van mijn probleem met de turbo (http://landrover.startpagina.nl/prikbord/15979044/olie-druk-in-turbo-te-hoog-28-international#msg-15979044) zit ik te denken of het ook misschien aan mijn klepspeling kan liggen, deze heb ik nog nooit gesteld omdat de motor altijd prima reed. Zit er verschil in afstelling tussen een 300tdi en een 2.8 international? Ik heb dit dus nog nooit gedaan, moet ik nog ergens op letten?
Groeten neef Henk
kleppen stellen 300tdi / 2.8 international zelfde procedure?
Re: kleppen stellen 300tdi / 2.8 international zelfde procedure?
Kleppen stellen doe ik bij iedere beurt, klein of groot, dat hoort bij je onderhoud en is belangrijk, is ook zo gebeurt, het kan best zijn dat er een klep open blijft staan die veel te strak staat, daardoor kun je inderdaad een heel hoge carterdruk krijgen. Klepspeling bij een 2.8 weet ik niet maar het lijkt me dat die hetzelfde is als bij een 300 tdi, daar zal Google wel een antwoord op geven. Is je riem toevallig geen tandje versprongen? Zit er toevallig olie in je distributiehuis?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: kleppen stellen 300tdi / 2.8 international zelfde procedure?
Hmmm ... ik probeer het me voor te stellen: carterdruk bij een open klep.
Ik geloof dat er heel veel fout kan gaan bij een niet sluitende klep, maar carterdruk zit daar niet bij. Als er al zoiets kan gebeuren moet het gas ook voorbij de klepseals stromen, of langs de zuigers. En dat laatste is weer onwaarschijnlijk bij een lekkende klep (weg van de minste weerstand).
In alle andere gevallen verdeelt zich de druk in het inlaatspruitstuk of de uitlaat (afhankelijk van welke klep zou lekken). En beide trajecten staan weer niet verbinding met het carter.
Dat laat onverlet dat er niets mis is met regelmatig kleppenstellen.
De oliedruk bij de turbo wordt toch bepaald door de oliepomp? Volgens mij moet je dan controleren of de doorstroom van de olie langs de turbolagers wel groot genoeg is. Als de boel daar wordt tegengehouden, kan de druk wel oplopen, met de bijbehorende lekkage als gevolg.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c43adb803bd3c8ddce36b7137c6fecdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15982081, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7608e8957212d67ea8b9e4e16f2c906', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15982081, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik geloof dat er heel veel fout kan gaan bij een niet sluitende klep, maar carterdruk zit daar niet bij. Als er al zoiets kan gebeuren moet het gas ook voorbij de klepseals stromen, of langs de zuigers. En dat laatste is weer onwaarschijnlijk bij een lekkende klep (weg van de minste weerstand).
In alle andere gevallen verdeelt zich de druk in het inlaatspruitstuk of de uitlaat (afhankelijk van welke klep zou lekken). En beide trajecten staan weer niet verbinding met het carter.
Dat laat onverlet dat er niets mis is met regelmatig kleppenstellen.
De oliedruk bij de turbo wordt toch bepaald door de oliepomp? Volgens mij moet je dan controleren of de doorstroom van de olie langs de turbolagers wel groot genoeg is. Als de boel daar wordt tegengehouden, kan de druk wel oplopen, met de bijbehorende lekkage als gevolg.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c43adb803bd3c8ddce36b7137c6fecdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15982081, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7608e8957212d67ea8b9e4e16f2c906', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15982081, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: kleppen stellen 300tdi / 2.8 international zelfde procedure?
Verhoogde carterdruk ook niet mogelijk bij een niet sluitende inlaatklep? De ruimte boven de kleppen, onder het kleppendeksel dus, staan wel zeker in verbinding met het carter. Aansluiting zit aan je kleppendeksel vast.
Betreft oliedruk: kan het zijn dat de plunjer vastzit en dat ie daardoor teveel druk opbouwt? Of is dat te verwaarlozen? Tis maar een gok van mij....
gr, Bart
Betreft oliedruk: kan het zijn dat de plunjer vastzit en dat ie daardoor teveel druk opbouwt? Of is dat te verwaarlozen? Tis maar een gok van mij....
gr, Bart
Re: kleppen stellen 300tdi / 2.8 international zelfde procedure?
Beide dank voor de adviezen, gelukkig is het turbo probleem opgelost
De lekkage bovenop de turbo werd veroorzaakt door verkeerde (te grote) ringentjes die bij de nieuwe turbo waren geleverd. Ik heb de oude koperen ringetjes weer gemonteerd en het lekken is voorbij. De olie die uit de uitlaat kwam was waarschijnlijk nog oude olie die ergens in de uitlaat was achtergebleven. Door de uitlaat weg te laten kon ik geen lekkage meer uit de turbo zien komen De uitlaat goed doorgespoten met remmenreiniger en ff op zijn kop laten uitdruipen en weer gemonteerd. Nadat alles nogmaals was gecheckt een proefrit gemaakt en regelmatig even gestopt om alles te controleren, alles bleef goed, geen lekkages meer
Nu eerst weer verder met de zolder want de vliezen van de vrouw begonnen al zenuwachtig te worden doordat ik al die tijd in de garage zat In de kerstvakantie maar eens de kleppen gaan stellen (het motortje draait nog perfect rond dus nu ff geen haast ermee)
Groeten neef Henk
De lekkage bovenop de turbo werd veroorzaakt door verkeerde (te grote) ringentjes die bij de nieuwe turbo waren geleverd. Ik heb de oude koperen ringetjes weer gemonteerd en het lekken is voorbij. De olie die uit de uitlaat kwam was waarschijnlijk nog oude olie die ergens in de uitlaat was achtergebleven. Door de uitlaat weg te laten kon ik geen lekkage meer uit de turbo zien komen De uitlaat goed doorgespoten met remmenreiniger en ff op zijn kop laten uitdruipen en weer gemonteerd. Nadat alles nogmaals was gecheckt een proefrit gemaakt en regelmatig even gestopt om alles te controleren, alles bleef goed, geen lekkages meer
Nu eerst weer verder met de zolder want de vliezen van de vrouw begonnen al zenuwachtig te worden doordat ik al die tijd in de garage zat In de kerstvakantie maar eens de kleppen gaan stellen (het motortje draait nog perfect rond dus nu ff geen haast ermee)
Groeten neef Henk
Re: kleppen stellen 300tdi / 2.8 international zelfde procedure?
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verhoogde carterdruk ook niet mogelijk bij een
> niet sluitende inlaatklep? De ruimte boven de
> kleppen, onder het kleppendeksel dus, staan wel
> zeker in verbinding met het carter. Aansluiting
> zit aan je kleppendeksel vast.
Tussen het inlaatspruitstuk en de ruimte onder het kleppendeksel zitten nog steeds de klepsteelseals (hoop ik). De weg van de minste weerstand is dan via het spruitstuk. De kans is dus klein dat je carterdruk opbouwt via de ieniemienie lekkage langs de klepstelen.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61305025d18aa413ee07acaa54c13a2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15983525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1afd977fe7eb2e7fef60cbd4d9ea2aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15983525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Verhoogde carterdruk ook niet mogelijk bij een
> niet sluitende inlaatklep? De ruimte boven de
> kleppen, onder het kleppendeksel dus, staan wel
> zeker in verbinding met het carter. Aansluiting
> zit aan je kleppendeksel vast.
Tussen het inlaatspruitstuk en de ruimte onder het kleppendeksel zitten nog steeds de klepsteelseals (hoop ik). De weg van de minste weerstand is dan via het spruitstuk. De kans is dus klein dat je carterdruk opbouwt via de ieniemienie lekkage langs de klepstelen.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61305025d18aa413ee07acaa54c13a2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15983525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1afd977fe7eb2e7fef60cbd4d9ea2aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15983525, 600, 600, 'Loading image ...', false);