olie druk in turbo te hoog 2.8 international OPGELOST!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

olie druk in turbo te hoog 2.8 international OPGELOST!

Bericht door neef Henk »

Beste mensen,

Na het monteren van een nieuwe turbo (de oude was overleden zie: [landrover.startpagina.nl] ) heb ik even gestart om te checken of alles weer dicht, lekvrij was. Helaas, dit is dus niet het geval Bovenop de turbo waar de olie aanvoer is lekt er olie en het komt ook weer uit de uitlaat. Nu vermoed ik dat de olie dus niet wegloopt uit de turbo. Er lijkt mij dus teveel carterdruk te zijn. Als ik de olie vuldop eraf haal dan voel ik duidelijk lucht eruit komen. Kan het zijn dat de carter ventilatie niet meer werkt of kan het nog ergens anders aan liggen?

Het blok (2.8 international) heeft pas 40.000km gelopen en gebruikt geen olie of koelvloeistof.

Groeten neef Henk

Het probleem is opgelost! De lekkage bovenop de turbo werd veroorzaakt door verkeerde (te grote) ringentjes die bij de nieuwe turbo waren geleverd. Ik heb de oude koperen ringetjes weer gemonteerd en het lekken is voorbij. De olie die uit de uitlaat kwam was waarschijnlijk nog oude olie die ergens in de uitlaat was achtergebleven. Door de uitlaat weg te laten kon ik geen lekkage meer uit de turbo zien komen De uitlaat goed doorgespoten met remmenreiniger en ff op zijn kop laten uitdruipen en weer gemonteerd. Nadat alles nogmaals was gecheckt een proefrit gemaakt en regelmatig even gestopt om alles te controleren, alles bleef goed, geen lekkages meer
Iedereen bedankt voor de hulp!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2012 19:36 door neef Henk.
Frans Bonnes

Re: olie druk in turbo te hoog 2.8 international

Bericht door Frans Bonnes »

Henk.

Is de retourleiding van de turbo naar de motor wel open.
Als je de vuldop eraf hebt, heb je geen overdruk meer in het carter en zou de olie van de turbo wel weg moeten kunnen, tenminste dat lijkt mij.

fb
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Is je carterslang die aan het kunststof potje aan kleppendeksel zit wel aangesloten op de inlaat? Daar kan ie z'n druk een beetje kwijt. Hoe vaak ververs je de olie? Misschien al je oliekanaaltjes een keer flushen met Forté, ik heb dit pas gedaan bij een 300 tdi, het scheelt echt veel! De olie is na 2000 km nog helder, en dat bij een diesel met 380.000 km!

Gr, Bart

PS je hebt de VNT turbo toch niet ingeleverd of weggedaan??
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Nee Bart, de oude turbo heb ik nog liggen (als ik ooit weer geld heb laat ik die reviseren)
Normaal ververs ik 1x per jaar de olie, ik rij ongeveer 10.000km per jaar dus dat lijkt mij wel goed. De carterslang zit aangesloten op de luchtinlaat, het potje heb ik verwijdert en gekeken of deze vuil was, is helemaal schoon en alle drie de openingen laten makkelijk lucht door dus dit is niet verstopt. De motor heeft ongeveer 40.000km gedraaid dus net ingelopen
Hopelijk kan ik morgenavond alle slangen en leidingen checken op blokkades.

Als ik ga flushen met Forte dan moet volgens mij de motor toch lopen?

Groeten neef Henk

Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Betreft Forté zoals ik het heb gedaan: motor goed warm rijden, dan stationair de flush toevoegen aan de olie, klein half uurtje laten lopen, motor NIET belasten! Iets verhoogd stationair laten pruttelen. Dan olie aflaten, goed uit laten druppen, verse olie en nieuw filter en potje top end threatment toevoegen. Forté is niet echt goedkoop maar ik ben van mening dat het topspul is, beter als flushen met ATF, is mijn mening,

gr, Bart
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Daar was ik al bang voor, om te kunnen flushen moet de motor dus lopen en dat gaat niet zolang mijn turbo de olie eruit gooit....................

Eerst maar eens uitzoeken waarom dit gebeurt

Groeten neef Henk
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Henk,

Met 40.000 km en zeer regelmatige oliewissel moet een flush toch niet nodig zijn. Ik zou eerst eens controleren of de retour vanaf de turbo vrij is. En weet jij ook wat er mis is gegaan met je originele turbo?

Groet Frank
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik durf het niet te zeggen wat er is mis gegaan. Tijdens het rijden (al ongeveer 30km gereden) viel opeens het vermogen weg. Kon nog maar net 70km/uur halen. Aan de kant om te checken wat er aan de hand was maar niets kunnen vinden. De motortemperatuur was goed, olie genoeg, koelwater was prima. Weer doorgereden maar nog steeds geen vermogen, na een paar minuten rijden kwam er opeens witte/grijze rook uit de uitlaat dus gauw aan de kant en toen zag ik dat er olie uit de uitlaat liep en er ook olie bij de turbo lekte. Op transport naar huis door de ANWB en later die week de turbo verwijderd.
Het asje in de turbo met daaraan de vaantjes lag behoorlijk los en sommige vaantjes waren beschadigd. Het luchtfilter was redelijk grijs/zwart, leek wel of er veel roet in zat.
Nieuwe turbo kunnen vinden, alle luchtslangen gereinigd en nieuw lucht filter geplaatst, olie filter vernieuwd en ook de motor olie ververst en alles weer terug gemonteerd. Na het starten begon het al vrij snel weer te lekken boven op de turbo waar de olie aanvoer ingaat en ook uit de uitlaatkant kwam weer olie. Snel de motor uit gezet.
Nu heb ik dus een vermoeden dat er ergens een verstopping zit waardoor de olie niet weg kan uit de turbo. Retour slangetje vanaf de turbo los gehaald maar deze is gewoon goed, kan er gewoon doorheen kijken. Ook kan ik zo in het carter kijken via dat gat waar de slang opzit dus dat lijkt me ook goed.
Ga zometeen maar eens de andere slangen loshalen en checken die uit het carter komen naar de carterontluchting.
Kan het ook misschien zijn dat de oliepomp teveel druk geeft? Hoe kan ik dat checken?

Groeten neef Henk

Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Henk,

Zou een verstopping van je olieafvoerkanaal niet de oorzaak kunnen zijn van het stukgaan van je vorige turbo? Hij krijgt dan inmers minder smering en koeling. Ik zou in iedergeval je oliedruk etc nameten het zou zonde zijn als je meer problemen krijgt met zo'n nieuw blok

Groet Fank
Plaats reactie