Aluminium blok in Defender.
Aluminium blok in Defender.
Heeft iemand (goede of slechte) ervaringen met een aluminium blok in zijn Defender? Kan er eentje kopen (1983 - V8 - 3,5 liter petrol) en die heeft zo'n blok.
Hoor het graag, alvast bedankt.
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Hoor het graag, alvast bedankt.
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Aluminium blok in Defender.
Ehhhh
Is een standaard Land Rover blok dus waarom niet...
Gerard
Is een standaard Land Rover blok dus waarom niet...
Gerard
Ik heb heel goede ervaringen met de aluminium blokken in de Defender ,ik rijd er dagelijks mee.Ze werden tenslotte vele 10tallen jaren door Rover gebouwd.De produktielijn is overigens weer terug naar Amerika (speedboatmotoren) . Vr gr Henk B.
Las hier : [www.rover-repair-nyc.com] het artikel met daarin o.m :
The designers knew that steel and aluminum expand at different rates when heated. And car engines make the transition from cold to hot every time they are run. So it was absolutely vital that the steel liners be fitted tightly enough that they would never move, no matter hot how the engine got. When the tooling was new, that was what happened. When the tooling wore out, the liners weren’t always so tight anymore.
The block problems were compounded by ongoing engine development.
De auto waar ik interesse in heb heeft inmiddels al ruim 350.000 op de teller dus dat lijkt me een goed blok, immers hij heeft het al sedert 1983 uitgehouden. Ik begrijp dat een goed aluminium motorblok 'garant' staat voor langdurig gebruik?
Een fijn weekeind iedereen,
Groetjes uit de zonnige bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
The designers knew that steel and aluminum expand at different rates when heated. And car engines make the transition from cold to hot every time they are run. So it was absolutely vital that the steel liners be fitted tightly enough that they would never move, no matter hot how the engine got. When the tooling was new, that was what happened. When the tooling wore out, the liners weren’t always so tight anymore.
The block problems were compounded by ongoing engine development.
De auto waar ik interesse in heb heeft inmiddels al ruim 350.000 op de teller dus dat lijkt me een goed blok, immers hij heeft het al sedert 1983 uitgehouden. Ik begrijp dat een goed aluminium motorblok 'garant' staat voor langdurig gebruik?
Een fijn weekeind iedereen,
Groetjes uit de zonnige bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Als ik dit artikel lees dan lijkt het mij alsof de eerste V8 3,5 liter motoren in 1983 geen problemen gaven? Kan iemand dit bevestigen voordat ik een spreekwoordelijk kat in de zak koop?
Hartelijke dank! Fijne zondag,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Hartelijke dank! Fijne zondag,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Bij de latere 3.9 en 4.6 liters kan je inderdaad problemen krijgen met koppakking lekkages e.d. De 3.5 is wat dat betreft een beter blok met een relatief kleine kans op lekkages en problemen . Verdere punten over de rover v8:
- nokkenas kan nogal slijten, en daardoor minder power, hou rekening die een keer te moeten vervangen. (is vaak erg de moeite waard, doe er dan direct een van een 3.9 in voor wat meer power)
- oliehuishouding; moet relatief vaak olie wisselen, anders wordt het blok erg smerig van binnen met sludge e.d.(vrn bij korte stukken) kijk even in de olievuldop of het er een beetje fris uit ziet.
- verder lijkt de v8 vrij snel 'mooi' te lopen.
- met zo'n kilometerstand kan je natuurlijk wel wat onderhoud verwachten, maar er zijn erg veel rover v8-en gebruikt in allerlei auto's dus onderdelen volop (en redelijk betaalbaar) te verkrijgen!
- ik weet niet in hoeverre je veel door water oid moet rijden, de ontsteking houdt daar niet zo van, dan zou je beter een diesel kunnen kiezen
- ze zijn niet erg erg zuinig in benzineverbruik...
hopelijk kan je hier wat mee,
Succes met je keuze.
Groet, Tom
- nokkenas kan nogal slijten, en daardoor minder power, hou rekening die een keer te moeten vervangen. (is vaak erg de moeite waard, doe er dan direct een van een 3.9 in voor wat meer power)
- oliehuishouding; moet relatief vaak olie wisselen, anders wordt het blok erg smerig van binnen met sludge e.d.(vrn bij korte stukken) kijk even in de olievuldop of het er een beetje fris uit ziet.
- verder lijkt de v8 vrij snel 'mooi' te lopen.
- met zo'n kilometerstand kan je natuurlijk wel wat onderhoud verwachten, maar er zijn erg veel rover v8-en gebruikt in allerlei auto's dus onderdelen volop (en redelijk betaalbaar) te verkrijgen!
- ik weet niet in hoeverre je veel door water oid moet rijden, de ontsteking houdt daar niet zo van, dan zou je beter een diesel kunnen kiezen
- ze zijn niet erg erg zuinig in benzineverbruik...
hopelijk kan je hier wat mee,
Succes met je keuze.
Groet, Tom
Dat motorblok is door Buick ontworpen, maar Rover heeft het al vanaf 1964 verder ontwikkeld. Zie voor wat meer achtergrondinformatie:
[www.aronline.co.uk]
Hermen
[www.aronline.co.uk]
Hermen
Bedankt! Hier kan ik zeker wat mee, het model wat ik op het oog heb is een 1983 - 3,5 liter - 8 cylinder en waarschijnlijk dus zonder problemen. Wat ik persoonlijk prettig vind is de automatische onsteking: geen geprul meer met contactpuntjes!
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
De 3.5 is in de jaren 60 ontworpen en toen speelde dat probleem.
De 3.5 is in 83 standaard geleverd met de 3.5 Rover erin; dus dat gaat prima. met 350k betwijfel ik of het nog het originele blok is. Of hij moet al een keer gereviseerd zijn.
Maar dat oeft geen enkel probleem te zijn, de blokken zijn (erg) hufterproof, zolang je maar op tijd de olie verwisseld, zoals boven ook al vermeld is. Nokkenas gaat 80-160k mee, afhankelijk van gebruik en hoe trouw de olie vervangen wordt.
Kijk anders ook even op de website van RPI, daar staat erg veel info over de V8. [www.v8engines.com]
Overigens is een '83er one-ten 3,5 niet per definitie voorzien van een electronische ontsteking. Origineel waren er vrij veel met "puntjes"
Maar het is wel veel makkelijker.
Gerrit
Corné van Dongen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt! Hier kan ik zeker wat mee, het model wat
> ik op het oog heb is een 1983 - 3,5 liter - 8
> cylinder en waarschijnlijk dus zonder problemen.
> Wat ik persoonlijk prettig vind is de automatische
> onsteking: geen geprul meer met contactpuntjes!
>
> Groetjes,
>
> Corné.
De 3.5 is in 83 standaard geleverd met de 3.5 Rover erin; dus dat gaat prima. met 350k betwijfel ik of het nog het originele blok is. Of hij moet al een keer gereviseerd zijn.
Maar dat oeft geen enkel probleem te zijn, de blokken zijn (erg) hufterproof, zolang je maar op tijd de olie verwisseld, zoals boven ook al vermeld is. Nokkenas gaat 80-160k mee, afhankelijk van gebruik en hoe trouw de olie vervangen wordt.
Kijk anders ook even op de website van RPI, daar staat erg veel info over de V8. [www.v8engines.com]
Overigens is een '83er one-ten 3,5 niet per definitie voorzien van een electronische ontsteking. Origineel waren er vrij veel met "puntjes"
Maar het is wel veel makkelijker.
Gerrit
Corné van Dongen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt! Hier kan ik zeker wat mee, het model wat
> ik op het oog heb is een 1983 - 3,5 liter - 8
> cylinder en waarschijnlijk dus zonder problemen.
> Wat ik persoonlijk prettig vind is de automatische
> onsteking: geen geprul meer met contactpuntjes!
>
> Groetjes,
>
> Corné.
Artikel gaat over de nieuwe blokken. Disco en P38
That means the last crop of engine blocks – those made from the late 1990s through the end of production in 2005 – are weaker than the blocks that
[www.v8engines.com]
That means the last crop of engine blocks – those made from the late 1990s through the end of production in 2005 – are weaker than the blocks that
[www.v8engines.com]
oh nee, dat is absoluut nog geen garantie.
Een goede garantie heb je pas als je begint met een goed blok (dat lijkt dit te zijn) EN hem dan ook nog eens goed onderhoudt, HEEL goed. En er verder ook aardig voor bent, qua rijstijl passend bij dat blok.
In dat geval .. ja.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Een goede garantie heb je pas als je begint met een goed blok (dat lijkt dit te zijn) EN hem dan ook nog eens goed onderhoudt, HEEL goed. En er verder ook aardig voor bent, qua rijstijl passend bij dat blok.
In dat geval .. ja.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL