Versnellingsbak vervangen onder een stage one (109 V8)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
matthijs

Versnellingsbak vervangen onder een stage one (109 V8)

Bericht door matthijs »

Beste mannen,

Ik heb nu een lt95 eronder liggen hierbij is de difflock stuk gelopen. ik zou graag de bak willen vervangen met een 5 bak bijvoorbeeld een lt77 wie heeft hier ervaring mee en wat moet ik doen om een andere bak passen te krijgen. welke versnellingsbak raden jullie aan?

Vriendelijke groet,

Matthijs

one life en gaan
Teun

Re: Versnellingsbak vervangen onder een stage one (109 V8)

Bericht door Teun »

Ik zou op zoek gaan naar een LT85 Matthijs, Zelfde specs (oerdegelijk dus), is 1:1 over te zetten én heeft 5 standjes...

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
matthijs

Bericht door matthijs »

is deze santana bak even lang als de lt95? wand anders zou ik de aandrijfassen moeten laten maken/aanpassen ?
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Matthijs,

Ik heb een LT85 met MT230 onder mijn Ninety liggen en wil van de week wel eens even meten hoe lang deze bak vanaf het blok tot aan de tussenbak is.
Daarnaast ben je natuurlijk ook geïnteresseerd hoever de voorste uitgang van de bak vanaf het motorblok afsteekt en hoe lang de bak is tussen de twee flensen.

Morgen kom ik hier niet aan toe, maar donderdag zal dit wel lukken.

Zoals gezegd, de LT85 heeft 5 versnellingen, waarvan de vijf echt een overdrive is. Als je een dergelijke bak koopt, zou ik wel goed kijken of de bak lager geluiden maakt of een luidruchtige "Vijf" heeft. Dit tandwiel is gemakkelijk te vervangen. Ik zou dan in een keer de Baulkring en het tandwiel lager vervangen.

Een R380 met bijpassende tussenbak is ook een goede en zelfs betere oplossing omdat de achteruit hiervan ook gesynchroniseerd is (hebben ze voor alle zekerheid gedaan omdat de achteruit achter de vijf ligt).

Groeten en sleutel ze,

Jos
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Heb het een keertje uitgezocht ivm olielekkage uit de bell house....
Een LT95 is niet 1:1 te vervangen met een andere bak; omdat de tussenbak en V-bak in 1 en dezelfde behuizing zitten.. In de eerste one-ten modellen is deze bak ook gebruikt.
In latere 110-V8 is hij vervangen door de LT85 met een losse tussenbak (LT230).

1:1 vervangen kan dus alleen door een andere LT95, of je diff-lock repareren ? Vaak is het de actuator of het bedieningsventie dat lek is, waardoor het vacuum niet bij de actuator komt.
Is waarschijlijk ook verruit de goedkoopste oplossing.

Ga je echt voor iets anders, dan is de LT85 de minst bewerkelijke. Je hebt dan echter wel een losse tussenbak nodig om het spul compleet te maken..
Daarnaast volgens mij ook een andere bell-house nodig en je moet in elk geval de tunnel en bak steunen aanpassen ivm andere pook en high/low gearing. Deze zit bij de LT95 onder de bestuurdersstoel)
Propshafts zou moeten passen denk ik. Het is niet moeilijk, maar nog best een redelijke klus.
Overigens moet je jezelf afvragen of een LT85 vanuit onderdelenstandpunt nog echt handig is. Deze bak is ook al erg op leeftijd en de vraag is hoelang je nog aan de onderdelen kunt komen c.q. wat de conditie is van de bak die je koopt.
Ik zou dan sterk overwegen een R380 te monteren; dat is wel wat meer werk.

Gerrit

.
matthijs

Bericht door matthijs »

Dankje voor jullie reacties,

Ik ga toch de bak repareren met een oude die ik nog heb liggen, misschien in de verdere toekomst een r 380 eronder knutselen.

groetjes
Plaats reactie