boutjes en moertjes
boutjes en moertjes
waar halen jullie engelse maten boutjes en moertjes?
gr Edwin
Foto-IMHZLFJD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab59d84d8748c96c4ac36a12c8e8bcb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IMHZLFJD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IMHZLFJD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IMHZLFJD.jpg', '', 15939227, 600, 600, 'Loading image ...', false);
gr Edwin
Foto-IMHZLFJD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab59d84d8748c96c4ac36a12c8e8bcb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IMHZLFJD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IMHZLFJD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IMHZLFJD.jpg', '', 15939227, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: boutjes en moertjes
Bestel ze gewoon in engeland of hier in nederland bij een laro onderdelen handel halen
Re: boutjes en moertjes
Bij fabory..
Die kunnen practisch alles leveren.
110 200TDI 1983
Die kunnen practisch alles leveren.
110 200TDI 1983
Re: boutjes en moertjes
Bij de locale trekker onderdelen boer. Veel van hun moertjes en boutjes zijn ook engelse of USA maten. Ze hebben dus een groot assortiment of kunnen eraan komen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('26e0d0ee38d1f1bb43db2c667a566e99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15940493, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2012 21:09 door richard78.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('26e0d0ee38d1f1bb43db2c667a566e99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15940493, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2012 21:09 door richard78.
Re: boutjes en moertjes
Berner, Würth en inderdaad bij Fabory hebben ze ALLES. Geen aandelen, wel goede ervaringen,
gr, Bart
gr, Bart
Re: boutjes en moertjes
Hierbij aansluitend:
Voor sommige bouten en moeren moet je natuurlijk exact de in de manual gespecificeerde bouten en moeren hebben.
Maar volgens mij kun je heel veel gewoon vervangen door metrische bouten en moeren. Hebben jullie bepaalde maten en lengtes standaard als grijpvoorraad omdat je weet dat je die vaak kunt gebruiken?
Het is toch lastig om per bout de lengte en dikte te bepalen en die te gaan halen bij de lokale bouwmarkt. Niet zo heel efficient sleutelen.
Is het bijvoorbeeld slim M6 en M8 in de lengtes 30mm en 50mm te hebben? Samen met een flinke doos Nylock moeren.
Of ga ik in de praktijk dadelijk hele andere maten tegen komen?
Mvg
Ad
Voor sommige bouten en moeren moet je natuurlijk exact de in de manual gespecificeerde bouten en moeren hebben.
Maar volgens mij kun je heel veel gewoon vervangen door metrische bouten en moeren. Hebben jullie bepaalde maten en lengtes standaard als grijpvoorraad omdat je weet dat je die vaak kunt gebruiken?
Het is toch lastig om per bout de lengte en dikte te bepalen en die te gaan halen bij de lokale bouwmarkt. Niet zo heel efficient sleutelen.
Is het bijvoorbeeld slim M6 en M8 in de lengtes 30mm en 50mm te hebben? Samen met een flinke doos Nylock moeren.
Of ga ik in de praktijk dadelijk hele andere maten tegen komen?
Mvg
Ad
Re: boutjes en moertjes
Ik sleutel hoofdzakelijk aan RRC en Disco's en daar zitten nog maar weinig oude engelse maten onder, alleen de cardanassen, differentieelen, bevestigingsbouten koets op chassis en nog wat ik vergeten ben, deze bouten hebben een diameter van ca. 9mm en die kun je niet zomaar vervangen door M8. Moet natuurlijk wel allemaal 100% passen anders rammelen ze nog harder:-)
gr, Bart
gr, Bart
Re: boutjes en moertjes
afhankelijk van welke auto Ad
In mijn series is praktisch alles engels en dat wil ik graag zo houden.
Natuurlijk kan je veel vervangen door metrisch maar ik vind het niet prettig sleutelen als alles door elkaar gebruikt wordt.
Je pakt dan al snel een net niet passende sleutel waardoor je de bout en moer kapot maakt.
Verder ga ik met Bart mee m10 is te dik en m8 is te ruim,het past allemaal net niet.
Gr Edwin
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2012 11:11 door Edwin109.
In mijn series is praktisch alles engels en dat wil ik graag zo houden.
Natuurlijk kan je veel vervangen door metrisch maar ik vind het niet prettig sleutelen als alles door elkaar gebruikt wordt.
Je pakt dan al snel een net niet passende sleutel waardoor je de bout en moer kapot maakt.
Verder ga ik met Bart mee m10 is te dik en m8 is te ruim,het past allemaal net niet.
Gr Edwin
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2012 11:11 door Edwin109.
Re: boutjes en moertjes
Net als richard78 haal ik ze bij een landbouw bedrijf.
Alle soorten en maten op voorraad en prima prijzen. Ook hét adres voor DOT3 en GL4.
Land Rovers zijn nou eenmaal landbouwvoertuigen.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d47ed08bb47de2c2206fe7bf2a82f72e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 15941905, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2012 11:38 door Gromit.
Alle soorten en maten op voorraad en prima prijzen. Ook hét adres voor DOT3 en GL4.
Land Rovers zijn nou eenmaal landbouwvoertuigen.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d47ed08bb47de2c2206fe7bf2a82f72e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 15941905, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2012 11:38 door Gromit.
Re: boutjes en moertjes
Ik ben met een Defender 110 uit 1983 bezig. Bij het demonteren was me ook al opgevallen dat er veel (bijna alles) metrisch gebruikt is. En bovendien verschillende maten door elkaar heen. (Kennelijk is er al eerder veel aan gesleuteld)
Ik snap wel dat sommige bouten en moeren echt exact moeten passen, maar ik ben niet zo secuur geweest dat ik bij elke bout die ik los gehaald heb de maten opgenomen heb en dat genoteerd heb. Vanuit de onderdelen catalogus kan ik uiteraard wel bestellen. Maar dan lees ik nog niet wat het exact is. Het staat omschreven als moer of bout. Maar de maat en soort draad staan er helaas niet bij.Of kan ik dat ook weer ergens makkelijk terug vinden?
Zo is SH110251L de schroef om de veerschoteltjes aan de vooras te schroeven. Wat is dit voor een schroef?
Dus de bouten die exact pas in een bus moeten vallen zal ik een voor een moeten bestellen vrees ik. Dat kost helaas tijd en geld. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de grote bouten die door Radius-Armen gaan ofzo. Ze lopen vaan in een metalen bus in een rubber ofzo.
Maar er zijn volgens mij ook veel zaken die door bouten en moeren alleen bij elkaar gehouden worden. Dan is een iets langere bout of zelfs een iets dunnere natuurlijk minder van belang. De treksterkte is dan waarschijnlijk belangrijker. Vandaar mijn vraag: Is het handig te standaardiseren op bepaalde moeren en bouten. En welke maten zijn dan vaak makkelijk om te hebben in jullie ervaring.
Gewoon om een grijpvoorraad aan te leggen. Ik weet dat je met een paar maten niet alles kunt oplossen. Maar er zal vast een grote gemene deler zijn waar ik een heel eind mee kom? Voor de uitzonderingen moet ik dan natuurlijk nog steeds naar de winkel of iets bestellen
Groeten
Ad
Ik snap wel dat sommige bouten en moeren echt exact moeten passen, maar ik ben niet zo secuur geweest dat ik bij elke bout die ik los gehaald heb de maten opgenomen heb en dat genoteerd heb. Vanuit de onderdelen catalogus kan ik uiteraard wel bestellen. Maar dan lees ik nog niet wat het exact is. Het staat omschreven als moer of bout. Maar de maat en soort draad staan er helaas niet bij.Of kan ik dat ook weer ergens makkelijk terug vinden?
Zo is SH110251L de schroef om de veerschoteltjes aan de vooras te schroeven. Wat is dit voor een schroef?
Dus de bouten die exact pas in een bus moeten vallen zal ik een voor een moeten bestellen vrees ik. Dat kost helaas tijd en geld. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de grote bouten die door Radius-Armen gaan ofzo. Ze lopen vaan in een metalen bus in een rubber ofzo.
Maar er zijn volgens mij ook veel zaken die door bouten en moeren alleen bij elkaar gehouden worden. Dan is een iets langere bout of zelfs een iets dunnere natuurlijk minder van belang. De treksterkte is dan waarschijnlijk belangrijker. Vandaar mijn vraag: Is het handig te standaardiseren op bepaalde moeren en bouten. En welke maten zijn dan vaak makkelijk om te hebben in jullie ervaring.
Gewoon om een grijpvoorraad aan te leggen. Ik weet dat je met een paar maten niet alles kunt oplossen. Maar er zal vast een grote gemene deler zijn waar ik een heel eind mee kom? Voor de uitzonderingen moet ik dan natuurlijk nog steeds naar de winkel of iets bestellen
Groeten
Ad
Re: boutjes en moertjes
Ik ben nu mijn series 3 aan het opbouwen. In het begin wou ik ook alles engels houden, maar het is toch iets duurder. Bovendien krijg je van sommige onderdelen (zoals de motorrubbers) vaak de metrische variant, dus helemaal engels hou je het toch niet.
Ik heb via de groothandel M6x20, M8x25 en M10x25 met bijbehorende moeren en ringen besteld, alles in 100st.verpakking. M6 voor 1/4", M8 voor 5/16" en M10 voor 3/8". Dat zijn volgens mij de meest voorkomende. Andere diameters en lengtes kom je zeker tegen, maar die kun je beter in kleinere aantallen bij de bouwmarkt ofzo halen.
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Ik heb via de groothandel M6x20, M8x25 en M10x25 met bijbehorende moeren en ringen besteld, alles in 100st.verpakking. M6 voor 1/4", M8 voor 5/16" en M10 voor 3/8". Dat zijn volgens mij de meest voorkomende. Andere diameters en lengtes kom je zeker tegen, maar die kun je beter in kleinere aantallen bij de bouwmarkt ofzo halen.
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Re: boutjes en moertjes
Persoonlijk haal ik niets bij de bouwmarkt want dat is echt rotzooi.....................beetje kracht erop met aandraaien en knap, is een te slappe kwaliteit dus. Bij de echte ijzerwarenhandel heb je minimaal 8.8 en dat is een stukje sterker als de karwei/gamma etc shit.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: boutjes en moertjes
Ik probeer zo veel mogelijk in RVS terug te monteren.
Minimaal A2 kwaliteit...
110 200TDI 1983
Minimaal A2 kwaliteit...
110 200TDI 1983
Re: boutjes en moertjes
Zo lang je ze maar goed invet, isoleert met plastic ringetjes en ze niet rechtstreeks in getapte onderdelen draait die van ijzer of aluminium zijn. Anders gaat het uit ervaring verschrikkelijk vreten. Zink ligt er chemisch dichter in de buurt, waardoor je dit effect iets minder hebt. Bij gevoelige delen ook die voldoende invetten/isoleren. Verder gebruik ik graag kopervet om er voor te zorgen dat bouten en moeren over langere termijn ook weer uit elkaar willen.
Mijn voorkeur ligt er dus sterk bij om RVS boutwerk te ontwijken tenzij het ook op RVS toegepast wordt.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f84bd0cf98662f99a6ada268af131bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15946419, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mijn voorkeur ligt er dus sterk bij om RVS boutwerk te ontwijken tenzij het ook op RVS toegepast wordt.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f84bd0cf98662f99a6ada268af131bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15946419, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: boutjes en moertjes
leuk en leerzaam draadje geworden.
Nooit geweten dat rvs vreet in ijzer of aluminium.
Reactie van metalen(en als Landrover rijden wel iets mee bekend ) is dus wel iets om echt rekening mee te houden.
Zelf gebruik ik ook graag kopervet,ideaal spul.
Bij landbouw bedrijven kwam ik alleen voor de GL4 en echte kruipolie(geen wd40 dus) maar ze hebben dus veeeeeel meer bruikbaar spul
Gr Edwin
Nooit geweten dat rvs vreet in ijzer of aluminium.
Reactie van metalen(en als Landrover rijden wel iets mee bekend ) is dus wel iets om echt rekening mee te houden.
Zelf gebruik ik ook graag kopervet,ideaal spul.
Bij landbouw bedrijven kwam ik alleen voor de GL4 en echte kruipolie(geen wd40 dus) maar ze hebben dus veeeeeel meer bruikbaar spul
Gr Edwin
Re: boutjes en moertjes
RVS is doorgaands ook niet zo sterk als gewoon staal. Dus nog een rede om voor gewoon staal 8.8 te gaan.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d62365c3d50d583792d7593d71ad3fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15947794, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d62365c3d50d583792d7593d71ad3fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15947794, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: boutjes en moertjes
Thx. Dat is wel een tip waar ik mee vooruit kan.
Ga zo ook een grijp-voorraad aanleggen.
Gebruiken jullie veel Nyloc moeren? Of toch veel normale moeren met een spring-ringetje?
Groeten,
Ad
Ga zo ook een grijp-voorraad aanleggen.
Gebruiken jullie veel Nyloc moeren? Of toch veel normale moeren met een spring-ringetje?
Groeten,
Ad
Re: boutjes en moertjes
**********************************
JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------.
Verder gebruik ik graag kopervet om er voor te zorgen dat bouten en moeren......
**********************************
Gebruik dan liever aluminiumvet, kopervet is net zo erg of zelfs erger dan RVS voor aluminium.
Let op dat je bij staal / verzinkt minimaal 8.8 gebruikt.
Bouwmarkt heeft vaak dan ook 4.6 kwaliteit, en die heeft niet de gewenste sterkte.
Peter
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2012 18:27 door Peter SERIES III -109.
JustinvS Schreef:
-------------------------------------------------------.
Verder gebruik ik graag kopervet om er voor te zorgen dat bouten en moeren......
**********************************
Gebruik dan liever aluminiumvet, kopervet is net zo erg of zelfs erger dan RVS voor aluminium.
Let op dat je bij staal / verzinkt minimaal 8.8 gebruikt.
Bouwmarkt heeft vaak dan ook 4.6 kwaliteit, en die heeft niet de gewenste sterkte.
Peter
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2012 18:27 door Peter SERIES III -109.
Re: boutjes en moertjes
voor de series zijn; 3/8 UNF
7/16 UNF
5/16 UNF
de meest gebruikte moeren volgens mij (verbeter mij als ik het fout heb)
Moet wel zeggen dat UNF ook niet altijd past
Volgens de monteur in het landbouwhuis is het dan BSF
Bouten blijft lastig ivm de lengte maar korter maken kan altijd.
7/16 UNF
5/16 UNF
de meest gebruikte moeren volgens mij (verbeter mij als ik het fout heb)
Moet wel zeggen dat UNF ook niet altijd past
Volgens de monteur in het landbouwhuis is het dan BSF
Bouten blijft lastig ivm de lengte maar korter maken kan altijd.
Re: boutjes en moertjes
Dat klopt van dat bsf. Is NET weer een iets andere draad met ook andere maat sleutels. Veel gebruikt op de assen en versnellingsbak. En dan bestaat er nog bsw wat de grove draad variant is.
Re: boutjes en moertjes
ben met de versnellingsbak bezig vandaar dat ik dit nu ook weet.
Ik maar denken dat een series makkelijk sleutelen is
Ik maar denken dat een series makkelijk sleutelen is
Re: boutjes en moertjes
Bij plaatwerkdelen gebruik ik gewone moeren en ringen. Voor verbindingen waar kracht op komt te staan, kun je nylocmoeren gebruiken. (Bijv. motorrubbers, trekhaak). Qua borging is een veerring maar iets meer dan een gewone ring. Als je zekerheid wil, zijn nylocmoeren of loctite gewoon een stuk beter.
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Re: boutjes en moertjes
je kan ook nog borgen met nordic ringen. Met vertanding op de ringen die draai je ook niet meer zomaar los. Manieren genoeg om een moer op z'n plaats te houden.