Zwaardere dynamo op 200TDI?
Zwaardere dynamo op 200TDI?
Mijn dynamo lijkt defect: [landrover.startpagina.nl]
Ik meen dat er standaard op een 200TDI een 65A dynamo zit maar nu bedacht ik dat het misschien wel verstandig is om gelijk een zwaarder te nemen zodat de 2 aanwezige accu's beter/sneller geladen worden.
Uiteraard zijn er genoeg dynamo's pas te maken met wat knutselwerk maar bestaan er kant en klare zwaardere dynamo's die gelijk passen?
Google zegt dat er wat conversies zijn en dat de 100A dynamo van een 300TDI gelijk past nadat de v pully is overgezet maar heeft Google gelijk? Iemand ervaring?
Als het lastig is dan ga ik voor de standaard dynamo want 65A is al flink wat om te laden en grote stroomverbruikers heb ik maar heel af en toe aan boord.
Ik meen dat er standaard op een 200TDI een 65A dynamo zit maar nu bedacht ik dat het misschien wel verstandig is om gelijk een zwaarder te nemen zodat de 2 aanwezige accu's beter/sneller geladen worden.
Uiteraard zijn er genoeg dynamo's pas te maken met wat knutselwerk maar bestaan er kant en klare zwaardere dynamo's die gelijk passen?
Google zegt dat er wat conversies zijn en dat de 100A dynamo van een 300TDI gelijk past nadat de v pully is overgezet maar heeft Google gelijk? Iemand ervaring?
Als het lastig is dan ga ik voor de standaard dynamo want 65A is al flink wat om te laden en grote stroomverbruikers heb ik maar heel af en toe aan boord.
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
QuoteRaro74 Ik meen dat er standaard op een 200TDI een 65A dynamo zit maar nu bedacht ik dat het misschien wel verstandig is om gelijk een zwaarder te nemen zodat de 2 aanwezige accu's beter/sneller geladen worden.
Zonde van de investering. Accu's gaan niet sneller laden met meer en grotere dynamo's. De accu bepaald de laadstroom en niet de dynamo. En die stroom zal (gelukkig) nooit meer bedragen dan zo'n max 10 ampere
Als je even gaat zoeken op dit pb zul je wel vinden hoe het zit. Heb al vaak uitgelegd over het hoe en waarom in deze kwestie. Ook wanneer het wel zinnig is om een hele grote dynamo en of accu te plaatsen.
Arnold.
Zonde van de investering. Accu's gaan niet sneller laden met meer en grotere dynamo's. De accu bepaald de laadstroom en niet de dynamo. En die stroom zal (gelukkig) nooit meer bedragen dan zo'n max 10 ampere
Als je even gaat zoeken op dit pb zul je wel vinden hoe het zit. Heb al vaak uitgelegd over het hoe en waarom in deze kwestie. Ook wanneer het wel zinnig is om een hele grote dynamo en of accu te plaatsen.
Arnold.
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
Dat snap ik niet. Waarom worden er dan Land Rover dynamo's verkocht van 45, 65, 80, 90 en 100A? Waarom heeft een 300TDI een zwaardere dynamo dan een 200TDI?
Alles is afhankelijk van wat het amperage van je accu(s) is en wat voor stroomverbruikers er op zitten
Welke capaciteit zou je dan toewijzen aan een accuvermogen van 170A?
Maar de investering van een €20 duurdere dynamo van 100A kan ik wel hebben hoor
Alles is afhankelijk van wat het amperage van je accu(s) is en wat voor stroomverbruikers er op zitten
Welke capaciteit zou je dan toewijzen aan een accuvermogen van 170A?
Maar de investering van een €20 duurdere dynamo van 100A kan ik wel hebben hoor
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
Een 100A dynamo van de 300tdi heeft niet voor niets een multiriem. Een enkele v-snaar trekt dat niet. Soms wil het wel met een dubbele v-snaar, maar dan moet je dus ook dubbele pulleys hebben, en dat past weer niet zo lekker achter de viscofan.
Twee dynamo's heb ik geprobeerd. Complex en heel veel overcapaciteit.
Vervolgens alleen de 80A dynamo gebruikt (zwaarste met V-snaar) en eigenlijk nooit meer dan 50A opbrengst gemeten (met lege accu's en alle lampen, koelkast, laders, ventilatoren, verzin het maar).
65A is rijkelijk genoeg. Je hoeft echt niet groter als dat ook nog aanpassingskosten met zich meebrengt.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99fffb757720febdd345bd2a44fb2563', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15914551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6a67bb935a841b5f93db5d19721b862', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15914551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Twee dynamo's heb ik geprobeerd. Complex en heel veel overcapaciteit.
Vervolgens alleen de 80A dynamo gebruikt (zwaarste met V-snaar) en eigenlijk nooit meer dan 50A opbrengst gemeten (met lege accu's en alle lampen, koelkast, laders, ventilatoren, verzin het maar).
65A is rijkelijk genoeg. Je hoeft echt niet groter als dat ook nog aanpassingskosten met zich meebrengt.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99fffb757720febdd345bd2a44fb2563', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15914551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6a67bb935a841b5f93db5d19721b862', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15914551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
Vergelijk de dynamo eens met een emmer. Je hebt een emmer van 10 liter en een even hoge emmer van 20 liter. Als je in beide bodems een even groot gat maakt, zal uit allebei evenveel water lopen. Dus zeg 1 liter per minuut. De grote emmer zal alleen twee keer zo lang water geven als de kleine. Maar niet meer liters per minuut. Dan moet je namelijk het gat groter maken. En dat doe je niet met een grotere dynamo. Dat gat dat is je accu. Grotere accu is groter gat. Laadstroom is afhanklijk van de conditie en lading van de accu. En maximaal grofweg 10% van capaciteit. Dus een 70 ampère uur accu trekt maximaal 7 ampere.
Wil je de laadstroom vergroten dan moet je de laadspanning verhogen. (In het emmer voorbeeld is dat de (vloeistof)hoogte van de emmers of te wel de waterdruk.) Dus als je accu met 90 ampere wilt laden moet je je boordspanning verhogen. En flink ook. Naar 20 volt ofzo. Je zult even moeten proberen hoeveel spanning je nodig hebt.
Leuk experiment. Vertel even hoe het is afgelopen als je het hebt geprobeerd. Ik zou wel afstand houden, veiligheidsbril enz.
Alles is afhankelijk van wat het amperage van je accu(s) is en wat voor stroomverbruikers er op zitten
Yep dus een elektrische ventilator die 20 ampère trekt. Elektrisch verwarmde ruiten, stoelen, weer een ampère of 20, gewone koplamp verlichting, kachel ventilator, airco plus de 17 ampère laadstroom van je accu. Je loopt snel naar de negentig ampère hoor. De capaciteit van je dynamo wordt bepaald door de elektrische verbruikers die je op de auto hebt. Heb jue die niet dan is een grote dynamo nergens voor nodig.
Welke capaciteit zou je dan toewijzen aan een accuvermogen van 170A? 17 ampère dus. En het is geen accuvermogen maar accucapaciteit.
Maar de investering van een €20 duurdere dynamo van 100A kan ik wel hebben hoor grinning smiley Als jij al die moeite doen wil om een andere beugel te maken enzo. Je gaat je gang maar. Je zult alleen geen enkel verschil merken betreffende het laden van de accu.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2012 01:11 door Exfietser.
Wil je de laadstroom vergroten dan moet je de laadspanning verhogen. (In het emmer voorbeeld is dat de (vloeistof)hoogte van de emmers of te wel de waterdruk.) Dus als je accu met 90 ampere wilt laden moet je je boordspanning verhogen. En flink ook. Naar 20 volt ofzo. Je zult even moeten proberen hoeveel spanning je nodig hebt.
Leuk experiment. Vertel even hoe het is afgelopen als je het hebt geprobeerd. Ik zou wel afstand houden, veiligheidsbril enz.
Alles is afhankelijk van wat het amperage van je accu(s) is en wat voor stroomverbruikers er op zitten
Yep dus een elektrische ventilator die 20 ampère trekt. Elektrisch verwarmde ruiten, stoelen, weer een ampère of 20, gewone koplamp verlichting, kachel ventilator, airco plus de 17 ampère laadstroom van je accu. Je loopt snel naar de negentig ampère hoor. De capaciteit van je dynamo wordt bepaald door de elektrische verbruikers die je op de auto hebt. Heb jue die niet dan is een grote dynamo nergens voor nodig.
Welke capaciteit zou je dan toewijzen aan een accuvermogen van 170A? 17 ampère dus. En het is geen accuvermogen maar accucapaciteit.
Maar de investering van een €20 duurdere dynamo van 100A kan ik wel hebben hoor grinning smiley Als jij al die moeite doen wil om een andere beugel te maken enzo. Je gaat je gang maar. Je zult alleen geen enkel verschil merken betreffende het laden van de accu.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2012 01:11 door Exfietser.
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
Mo geeft hier een belangrijke beperking aan.
De aandrijving van de Dynamo, de plaats waar eigenlijk de energie vandaan komt, kan op verschillende manieren gebeuren.
hierbij speelt bijvoorbeeld de type snaar en de grote (diameter en breedte) van de poulie (oppervlakte raakvlak met de snaar) een grote rol.
Indien je een te zware dynamo plaatst voor de energie die de snaar kan overbrengen wordt de levensduur van de snaar ernstig verkort.
Op zich voor de Dynamo geen ramp maar wel voor de andere organen die ook door die riem aangedreven worden/werden.
Ik heb het zelf bij een Defender van een cursist gezien dat door het doorbranden van de snaar deze knapte tijdens het rijden op de snelweg en al rondvliegend door de motorruimte een van de waterslangen kapotgeslagen had. Gevolg: koelwater weg, eigenaar is de waarschuwing op het dashboard niet opgevallen, blok overleden...........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ac1b990663b22431095d6cade0c5c7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15914627, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De aandrijving van de Dynamo, de plaats waar eigenlijk de energie vandaan komt, kan op verschillende manieren gebeuren.
hierbij speelt bijvoorbeeld de type snaar en de grote (diameter en breedte) van de poulie (oppervlakte raakvlak met de snaar) een grote rol.
Indien je een te zware dynamo plaatst voor de energie die de snaar kan overbrengen wordt de levensduur van de snaar ernstig verkort.
Op zich voor de Dynamo geen ramp maar wel voor de andere organen die ook door die riem aangedreven worden/werden.
Ik heb het zelf bij een Defender van een cursist gezien dat door het doorbranden van de snaar deze knapte tijdens het rijden op de snelweg en al rondvliegend door de motorruimte een van de waterslangen kapotgeslagen had. Gevolg: koelwater weg, eigenaar is de waarschuwing op het dashboard niet opgevallen, blok overleden...........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ac1b990663b22431095d6cade0c5c7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15914627, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
maw waarom je een dynamo hebt groter dan 10A is omdat de rest van het amperage door je gebruikers benut word. Als je nu 90A aan gebruikers heb dan is een 100A dynamo nuttig. Maar je accu laad niet sneller op.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6aa44f77565a5e3ced2cd2f26e954925', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15915225, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6aa44f77565a5e3ced2cd2f26e954925', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15915225, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
Na wat GeGoogle blijken er niet alleen 100A v-riem conversies te zijn maar ook kant-en-klare 100A dynamo's met v-pully. Die beperking is er dus niet,
Desalniettemin heb ik de keuze gemaakt en ga voor een standaard 65A dynamo. Al die tijd is het laden namelijk goed gegaan in de huidige setting dus dan laten we het maar zo.
Bedankt in ieder geval allemaal voor de waardevolle input.
Desalniettemin heb ik de keuze gemaakt en ga voor een standaard 65A dynamo. Al die tijd is het laden namelijk goed gegaan in de huidige setting dus dan laten we het maar zo.
Bedankt in ieder geval allemaal voor de waardevolle input.
Re: Zwaardere dynamo op 200TDI?
Na wat GeGoogle blijken er niet alleen 100A v riem conversies te zijn maar ook kant-en-klare 100A dynamo's met v pully. Die beperking is er dus niet,
Desalniettemin heb ik de keuze gemaakt en ga voor een standaard 65A dynamo. Al die tijd is het laden namelijk goed gegaan in de huidige setting dus dan laten we het maar zo.
Bedankt in ieder geval allemaal voor de waardevolle input.
Desalniettemin heb ik de keuze gemaakt en ga voor een standaard 65A dynamo. Al die tijd is het laden namelijk goed gegaan in de huidige setting dus dan laten we het maar zo.
Bedankt in ieder geval allemaal voor de waardevolle input.