bobine ''lekt'' vonken
-
casper109
bobine ''lekt'' vonken
Prikkers,
Ik heb sinds kort het probleem van een vonken uitslaande bobine: vanuit de ''high voltage'' uitgang naar de plus en min op deze bobine. Dit is nu al de tweede nieuwe bobine die dit doet.Het is een zog
Flamethrower 40.000 Volt en 3 Ohm. Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt?
Er zit een 123 ontsteking in de auto (109 Stawag 4 cyl benz.) en rijdt op LPG.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
groet en dank,
Casper 109
Ik heb sinds kort het probleem van een vonken uitslaande bobine: vanuit de ''high voltage'' uitgang naar de plus en min op deze bobine. Dit is nu al de tweede nieuwe bobine die dit doet.Het is een zog
Flamethrower 40.000 Volt en 3 Ohm. Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt?
Er zit een 123 ontsteking in de auto (109 Stawag 4 cyl benz.) en rijdt op LPG.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
groet en dank,
Casper 109
-
Bart van Dessel
Re: bobine ''lekt'' vonken
Misschien de leverancier 's aanspreken? Heb je ook de bijpassende bougiekabels erop zitten?
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Franc
Re: bobine ''lekt'' vonken
Casper,
Komt me bekend voor. Had hetzelfde met een Flamethrower (vroegtijdig overleden) en een andere nieuwe bobine.
Nu heb ik een heel goedkope bobine, waarbij de lengte van de "hals" langer is en geen probleem meer.
Wat nog kan zijn is dat je de afstand van de contactpunten wat kleiner moet maken. LPG zorgt voor meer weerstand en dat kan wellicht voldoende zijn voor deze problemen.
Andere bougiekabels, of een klein stukje van het einde van de bobinekabel afhalen (zodat deze dieper valt) kan ook helpen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Komt me bekend voor. Had hetzelfde met een Flamethrower (vroegtijdig overleden) en een andere nieuwe bobine.
Nu heb ik een heel goedkope bobine, waarbij de lengte van de "hals" langer is en geen probleem meer.
Wat nog kan zijn is dat je de afstand van de contactpunten wat kleiner moet maken. LPG zorgt voor meer weerstand en dat kan wellicht voldoende zijn voor deze problemen.
Andere bougiekabels, of een klein stukje van het einde van de bobinekabel afhalen (zodat deze dieper valt) kan ook helpen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Bart van Dessel
Re: bobine ''lekt'' vonken
Hé Franc, je moet naar je broer luisteren, op lpg moet je koken en niet op rijden!
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Hans 109
Re: bobine ''lekt'' vonken
Het zou vervuiling kunnen zijn. Anders een te korte kruipstroomweg.
Je zou eens kunnen proberen om op de hals van de hsp uitgang een brede nylon ring te zetten. Hierdoor wordt de kruipstroomweg langer. We nauwkeurig passend maken, goed verlijmen en afisoleren met de haarlak die je vast ergens thuis vindt...
mvg Hans
Je zou eens kunnen proberen om op de hals van de hsp uitgang een brede nylon ring te zetten. Hierdoor wordt de kruipstroomweg langer. We nauwkeurig passend maken, goed verlijmen en afisoleren met de haarlak die je vast ergens thuis vindt...
mvg Hans
-
Tom_RRC
Re: bobine ''lekt'' vonken
Het heeft niet zuivel met je contact puntjes te maken. Kijk vooral je hp circuit na; goefe bougiekabels, bougie afstand iets verkleinen, etc.
-
G-men (Gargamel)
Re: bobine ''lekt'' vonken
Als het echt langs de buitenkant loopt, dan zou ik toch eerder denken aan een te grote weerstand in het hoogspanningscircuit.
40kV is een extra hoge spanning; normale bobines komen daar niet in de buurt.
In dat soort gevallen moet je er ook voor zorgen dat de rest van het hoogspanningscircuit 100% is. Dus kabels, rotor/verderer en bougies.
Als je geinvesteerd hebt in een 123 ontsteking en een flamethrower, dan zou ik kiezen voor siliconen bougiekabels (mocht dat nog niet gedaan zijn). De originele van rubber zullen bij die spanning als ze wat verouderen al snel gaan "lekken" .
40kV is een extra hoge spanning; normale bobines komen daar niet in de buurt.
In dat soort gevallen moet je er ook voor zorgen dat de rest van het hoogspanningscircuit 100% is. Dus kabels, rotor/verderer en bougies.
Als je geinvesteerd hebt in een 123 ontsteking en een flamethrower, dan zou ik kiezen voor siliconen bougiekabels (mocht dat nog niet gedaan zijn). De originele van rubber zullen bij die spanning als ze wat verouderen al snel gaan "lekken" .
-
Franc
Re: bobine ''lekt'' vonken
Haha, ik heb al naar hem geluisterd en voor je het weet heb je 2 Landrovers...
-
casper109
Re: bobine ''lekt'' vonken OPGELOST
Het was inderdaad een defect aan twee van de vijf siliconen kabels ondanks dat deze er ca 4 jaar en 19.000 km op zaten. Bij doormeting bleek dat de bobine kabel en die van cyl 4 niets meer deden. Nieuwe kabels en bougies erin en alles draait weer als vanouds.
Veel dank voor alle reacties,
Casper109
Veel dank voor alle reacties,
Casper109