Hallo allemaal,
Ik was vandaag onder de motorkap aan het rommelen (relais voor de verlichting geïnstalleerd, na de zoveelste doorgefikte schakelaar). Het viel mij op dat er een slangetje van de EGR solenoids los hing. Ik heb in de WSM's zitten snuffelen, daarin stond dat voor mijn model het slangtje aan het luchtfilterhuis vast hoort te zitten. Kan iemand mij vertellen waar op het luchtfilterhuis dat slangtje thuis hoort? Ik kan nergens een slangnippeltje o.i.d. ontdekken.
Met vriendelijke groet,
Sigurd
Waar moet het EGR slangetje? Defender TD5 2002
-
Sj@rif
Re: Waar moet het EGR slangetje? Defender TD5 2002
De EGR selenoid heeft meerdere slangetjes, geel en blauw als ik me niet vergis. Deze gaan naar de EGR en de vacuumleiding die buiten langs het inlaatspruitstuk loopt, en bij mij niet naar het luchtfilterhuis (heb de EGR er een tijdje geleden uitgehaald).
Stomme vraag misschien, maar als er iets loshangt, heb je dan nog wel de EGR?
Als de vacuumleiding los is zou je dat wel moeten merken. Als je geen EGR meer hebt kun je de hele selenoid weghalen, hou je alleen een los stekkertje over, de ECU doet hier niets mee. Zo heb ik dat in m'n TD5 1999 gedaan tenminste
Grr, Sj@rif
110 TD5 1999
Stomme vraag misschien, maar als er iets loshangt, heb je dan nog wel de EGR?
Als de vacuumleiding los is zou je dat wel moeten merken. Als je geen EGR meer hebt kun je de hele selenoid weghalen, hou je alleen een los stekkertje over, de ECU doet hier niets mee. Zo heb ik dat in m'n TD5 1999 gedaan tenminste
Grr, Sj@rif
110 TD5 1999
-
Sigurd
Hallo Sj@rif,
Bedankt voor je reaktie. Ik heb inmiddels de oplossing.
Ik heb even gebeld naar ET Coevorden, die waren zo aardig om het even na te lopen bij een TD5 die ze daar hadden staan. Er zit een nippel vlak bij de de AAP sensor op het deksel van het luchtfilterhuis. Die had ik over het hoofd gezien. Ik had 'm waarschijnlijk wel gezien als ik het deksel er af gehaald had.
Het gaat overigens om de ontluchting/ventilatieslang van de solenoids. Bij jouw pré 2002 TD5 is het iets anders opgelost, daar hebben ze één solenoid toegepast, Het ontluchtingsslangetje heeft een eigen luchtfiltertje. (d.w.z. als de WSM klopt). In 2002 hebben ze dit wegens strengere emissienormen aangepast, Ze hebben de ontluchting van twee solenoids samengevoegd met een T-stukje. Die leiding loopt dan vervolgens naar het luchtfilter van de motor.
Ik ben blij dat het weer in orde is, het blijft toch knagen als er iets niet lekker zit.
Nogmaals bedankt voor jouw reaktie.
Gr,
Sigurd
Bedankt voor je reaktie. Ik heb inmiddels de oplossing.
Ik heb even gebeld naar ET Coevorden, die waren zo aardig om het even na te lopen bij een TD5 die ze daar hadden staan. Er zit een nippel vlak bij de de AAP sensor op het deksel van het luchtfilterhuis. Die had ik over het hoofd gezien. Ik had 'm waarschijnlijk wel gezien als ik het deksel er af gehaald had.
Het gaat overigens om de ontluchting/ventilatieslang van de solenoids. Bij jouw pré 2002 TD5 is het iets anders opgelost, daar hebben ze één solenoid toegepast, Het ontluchtingsslangetje heeft een eigen luchtfiltertje. (d.w.z. als de WSM klopt). In 2002 hebben ze dit wegens strengere emissienormen aangepast, Ze hebben de ontluchting van twee solenoids samengevoegd met een T-stukje. Die leiding loopt dan vervolgens naar het luchtfilter van de motor.
Ik ben blij dat het weer in orde is, het blijft toch knagen als er iets niet lekker zit.
Nogmaals bedankt voor jouw reaktie.
Gr,
Sigurd
-
Sj@rif
Ha Sigurd, mooi dat je het hebt opgelost, ik was me er niet van bewust dat dit aan de 2002 versie anders is. Ik herinner nu inderdaad dat er een klein los filtertje aan hing. En dat ik eens een TD5 met gele milieu sticker voor Duitsland zag, terwijl ik een rode heb, was inderdaad een >2002.
VrGr, Sj@rif
VrGr, Sj@rif