pinglen V8 bij 6 graden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

pinglen V8 bij 6 graden

Bericht door Maartenb »

Wij zijn met de 110 (3,9l V8, edelbrock carb, impco gasinstallatie) op vakantie in Tsjechië en het lijkt er sterk op dat de motor pingelt. De gereviseerde motor is drie weken geleden pas geplaatst, waarbij er wat opstartproblemen met de LPG installatie waren ivm gebruikte onderdelen.

Ik kan de ontsteking wat later laten zetten, wat ik sowieso ga doen om de motor niet te beschadigen, maar ik ben bang dat we dan dan straks als een slak over de Duitse snelwegen terug moeten.

Wat mij verbaast is dat de motor toch heel niet bij 6 graden zou moeten pingelen. Dit is het normale voorgeschreven ontstekingstijdstip als je op benzine rijd. LPG zou dan toch probleemloos nog eerder als 6 graden moeten kunnen staan?????

Ik heb zelf al bedacht dat het luchtfilter, wat zich achter de motor bevind veel te warme lucht krijgt van de inlaatspruitstukken. Het valt mij namelijk op dat deze motor warmer word als de 3,5l die eerder deze ruimte in beslag nam.

Verder heb ik vacuumvervroeger vast moeten zetten aangezien de schroeven een heel eind los waren gelopen.

Suggesties over de mogelijke oorzaak van mijn probleem zijn meer als welkom, aangezien ik het niet weet.

Greetz uit een somber Tsjechië,
Maarten
Wim Janssen

Re: pinglen V8 bij 6 graden

Bericht door Wim Janssen »

Is je LPG goed afgesteld? M.a.w. loopt de motor niet te arm, wat ook weer meer temperatuur tot gevolg heeft. Hier [www.demascotte.nl] wat informatie over pingelen.

groeten
Wim Janssen
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Weet je zeker dat het pingelen is ???
Een lekkende pakking van het uitlaatspruitstuk klinkt bijna exact hetzelfde. Zeker als je langs een helling of in een tunnel rijdt hoor j het extra goed..

Gerrit
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ik hoor het niet alleen als ik langs een helling of in een tunnel rij, maar ook op de open snelweg in Duitsland als we heuvelop gaan. En ik hoor het voornamelijk bij accelereren, als ik iets gas terugneem zakt het weg. Stationair draaiend hoor ik het eigenlijk niet. Op benzine lijkt het iets minder te zijn.

Ik heb de uitlaatpakkingen nog een keer nagedraaid voordat we van huis vertrokken, maar ik zal het voor de zekerheid nogmaals doen.

Hoe kan ik uitsluiten dat het pingelen is? Ontsteking later zetten, als het verdwijnt was het pingelen?

Groet, Maarten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ik heb de LPG installatie laten afstellen bij een 4x4 garage die ook Impco inbouwd. Ik ben een beetje bang om aan de installatie te gaan rommelen omdat hij er daardoor al een helemaal mee stopte. Mijn kennis hiervan schiet ruim tekort.
Ik weet nog dat de CO laag was 0,30 oid.

Als hij minder schraal moet, gaat dat met de kleine stelschroef of met de grote regelaar?

Groet, Maarten
Franc

Bericht door Franc »

Maarten,

Lastig die geluiden die een V8 kan maken. Ik heb zelf ook te maken met vergelijkbare problemen, ben er de afgelopen vakantie dagen mee zoet geweest.
Bij mij begon het pingelen onder belasting precies bij 2000 toeren. Maar het gekke was dat het soms wel, soms niet was. Om gek van te worden. Op een gegeven moment dacht ik dat het aan de getankte LPG lag !

Ik had net als jij het gevoel dat het aan te arm mengsel of foutief ontstekingstijdstip zou kunnen liggen.
Daar ben ik dan ook met "trial and error" mee aan de gang gegaan. Om te voorkomen dat ik niet meer zou weten wat de oorzaak was heb ik alle veranderingen telkens genoteerd op een notitieblokje. Eerst ben ik begonnen met het mengsel.

Het bleek uiteindelijk toch een (verlopen?) ontstekingstijdstip te zijn. Door heel voorzichtig (eerst markeren met een stift) de ontsteking later te zetter (rechtsom draaien) merkte ik dat het pingelen verdween. Ik had overigens een perfecte steile helling bij de hand.

Heb je overigens het BDP gecontroleerd toen je het blok hebt gereviseerd? Die willen nogal eens afwijken en dan kan 6 graden zomaar 9 graden zijn of erger.
Rijden als een slak hoef je overigens niet bang voor te zijn als je de ontsteking maar niet te ver verdraait.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
G-men (Gargamel)

Als hij echt op 6 graden staat zou hij op LPG nooit mogen pingelen; zeker niet als hij CO gesteld is door een garage.Octaangetal van LPG is iets over de 100.
Hoe pingelen te herkennen staat o.a. in de link die Wim al vermeld heeft. Als je een flink stuk gereden hebt zou het ook aan de bougies te zien moeten zijn. (Te) hoge temperatuur dat is ook een indicatie.

Checken van ontsteking is eerste wat te doen, eventueel kun je de huidige stand markeren en hem iets later zetten (naar rechts draaien) en eens kijken of het weg is. (± 3 graden) Qua brandstof lijkt de oorzaak me onwaarschijnlijk als het zowel bij gas als bij benzine optreed. Dat je het op gas wat meer hoort kan verklaard worden door de hetere verbranding op gas.

Weet je zeker dat je niet toevallig een uitlaatpakking verkeerd om hebt gemonteerd ??? Als je de oude losse pakkingen hebt gebruikt is het heel eenvoudig deze, 180 graden gedraaid (gespiegeld) te monteren. Past prima, ziet er ook goed uit. Afsluiten doen ze dan echter niet goed met een tikkend geluid als gevolg. (been there done that) En........ je hoort dat vooral als hij zwaarder belast wordt. Bij gas ook luider als op benzine.Op zich past dat wel 100% bij de symptomen die je beschrijft.
Of heb je de metalen (4.6) pakkingen gebruikt ?? Dan kan dat het niet zijn.
Kijk overigens wel uit met aantrekken van die bouten. Er staat een moment voor en te vast kan resulteren in breken. Dus niet elke keer ietsie vaster.....

Als je er niet zeker van bent, zou ik proberen een lokale garagist te vinden die kan vaststellen of het wel of geen pingelen is en even de ontsteking kan checken.
Licht lekkende pakking kun je rustig mee thuis komen en hier oplossen, maar je wilt niet terug rijden met een pingelende motor !

Succes !

Maartenb Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik hoor het niet alleen als ik langs een helling
> of in een tunnel rij, maar ook op de open snelweg
> in Duitsland als we heuvelop gaan. En ik hoor het
> voornamelijk bij accelereren, als ik iets gas
> terugneem zakt het weg. Stationair draaiend hoor
> ik het eigenlijk niet. Op benzine lijkt het iets
> minder te zijn.
>
> Ik heb de uitlaatpakkingen nog een keer nagedraaid
> voordat we van huis vertrokken, maar ik zal het
> voor de zekerheid nogmaals doen.
>
> Hoe kan ik uitsluiten dat het pingelen is?
> Ontsteking later zetten, als het verdwijnt was het
> pingelen?
>
> Groet, Maarten
Mrah

Bericht door Mrah »

Koop ff zelf een stroboscoop, kun je lekker zelf e.e.a. stellen/uitproberen. Zo moeilijk is het niet.

Je moet alleen wel de voedingsdraden van de stroboscoop verlengen want de accu zit te ver weg bij een defender
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Mrah,je kunt ook de B+ van de dynamo gebruiken voor de voeding van de stroboscooplamp. Maarten welke ontsteking heb je ook alweer op je motor? Vr gr Henk B.
Mrah

Bericht door Mrah »

Volgens mij heeft hij er een 35DM8 op zitten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ehmmm, de elektronische variant. Puntjes heeft hij niet.

Word binnenkort vervangen door een 123, die thuis nog op de plank ligt.

Groet, Maarten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Gerrit,

Ik heb de motor niet zelf gemonteerd, dus ik kan je niet vertellen hoe de pakkingen zitten.

Kan ik ze nu nog loshalen en controleren, of zijn ze dan al te ver heen? Hoe moeten ze wel zitten dan?

CO was laag bij de laatste meting. Garage vond het moeilijk hem goed te stellen aangezien het een oude mixer betreft die niet helemaal zuiver lijkt (het dopje op de CO schroef mist, het afdichtrubbertje van de CO-schroef is beschadigd/uitgehard,.....).
Ik had hem al gezegd een nieuwe mixer aan te schaffen bij thuiskomst.
Kan een te laag CO het probleem zijn, zoals Wim al suggesteerde?

Ik ga morgen de bougies eens controleren, na de info in Wim zijn link te hebben gelezen. Daar was ik nog niet aan toe gekomen.

Groet, Maarten
Paul Rasch

Bericht door Paul Rasch »

Beste Maarten,

Ik heb geen verstand van de afstelling op Gas, maar 0,30% CO zou voor benzine veel te laag zijn, dus te arm, dus na enige tijd te heet, etc.
Kan een van de V8 LPG rijders hier iets over zeggen?

Groet Paul Rasch

1950 80"
1982 109" Stage One V8, benzine

Maartenb Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik weet nog dat de CO laag was 0,30 oid.
>

> Groet, Maarten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Franc,

Ik heb het BDP niet gecontroleerd aangezien ik het blok niet gereviseerd heb. Misschien kan ik dit alsnog doen?

Ik heb wel eens gelezen dat je een schroevendraaier op de zuiger van de 1e cilinder moet zetten en dan voelen wanneer hij op het dode punt komt. Dan kan ik op de krukas aflezen of de merktekens overeen komen. Is het ook zo simpel?

Groet, Maarten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ik heb een stroboscoop thuis liggen (al ben ik er niet erg bedreven mee). Dit is alleen 900km verderop.
In uiterste nood kan ik er hier ook een kopen/lenen natuurlijk.

Groet, Maarten
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ik verdacht mijn motor ook ooit, toen bleken de moeren van de uitlaatverbinding een beetje losgetrild.
Aansluiting van de downpipe, zeg maar...
Jansen

Bericht door Jansen »

Ik snap niet dat Maarten met zo,n auto naar tsjechie rijdt terwijl hij zelf geen bal verstand van motoren heeft en alles heeft laten doen. In principe rijdt ie in een voor hem onbekende auto.. Ik kan wel wat tips geven maar ik ben bang dat Maarten zelf niet kundig genoeg is om dat te checken.
Franc

Bericht door Franc »

Maarten,

Dat is eigenlijk niet al te precies. Beste manier is eigenlijk met een micrometer, maar het kan ook met een oude bougie waar je een lange punt aan maakt.
Draai die in cylinder 1 en draai de motor voorzichtig tot deze blokkeert. Maarkeer dit punt en draai de motor tegengesteld tot deze weer blokkeert. TDC is in het midden.

Het staat ergens in een artikel op internet met plaatjes, maar kan het zo 123 niet vinden.

Als het je uitlaatpakking is zou ik ook even testen met een assistent om de uitlaat dicht te houden met een doek.
PS: Het moment van de bouten in het uitlaatspruitstuk is niet al te hoog, pas op dat je niks kapot draait.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Lennart SII 109 2.25B

Bericht door Lennart SII 109 2.25B »

Ik snap dat wel....

Lennart
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Maarten , denk erom dat als het een immitatie Lucas elektronische ontsteking betreft , deze je motor kan vernielen.Je stelt hem bijv. af op 6 graden stationair ,maar bij meer toeren vervroegd hij veel te veel en begint de motor te pingelen met alle gevolgen van dien.Je kunt de Lucas oa. herkennen aan het huis met ingeslagen typenrs. In het huis van de immitatie staat niets.Ik hoop voor je dat je een echte,orginele hebt.Succes. Vr gr Henk B.
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ik zal morgen eens kijken, maar ik verwacht een originele Lucas aan te treffen.

Groet, Maarten
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Heel voorzichtig denk ik dat ook een beetje. 5 dagen voor een relatief lange reis een 2e hands LPG installatie op een nieuw/ander/vreemd motorblok knutselen zonder de tijd te hebben alles goed te testen vind ik niet helemaal verstandig. Zeker als je niet over ruime kennis van zaken beschikt.
Maar Maarten, ik hoop evengoed dat je het opgelost krijgt en dat je een nog een fijne vakantie mag hebben. En als je goed leest zijn zo'n beetje alle adviezen gegeven alleen moet jij er iets mee gaan doen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
PS. ik ben dus een andere Jansen als hierboven.

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Wim,

Dat jij een andere Jansen bent, had ik al begrepen. Ik heb het artikel over pingelen inmiddels gelezen en snap nu (ongeveer) wat er gebeurt.

Vijf dagen van te voren is iets overdreven, de motor zit er nu drie weken in. Mijn oude motor had flinke olieproblemen, ik had het moment dus niet helemaal voor het kiezen.
Ik durfde het daarmee niet aan.
Ik heb vooraf een hoop ervaring van anderen gebruikt om mijn eigen onbekendheid met dit blok en de materie van de LPG te compenseren, maar dat is helaas helemaal gelukt,
Nu zit ik eenmaal in (een zonnig) Tsjechië en kan ik de ANWB alarmcentrale bellen en mij probleem hun probleem maken, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik probeer dus via dit forum aan informatie te komen om een duidelijker beeld van de, mogelijke, problemen te krijgen en deze eventueel met een lokale garage op te lossen.
Dit is volgens mij ook waarvoor dit forum is. Het uitwisselen van kennis en kunde.

Ik ben dan ook erg blij met de nuttige informatie,tips en suggesties die jij en anderen hebben gedaan. Jullie hebben mij een stuk verder geholpen en ik hoop dat het tot een oplossing van het probleem leid.

Met vriendelijke groet,
Maarten Beijer
Maartenb

Re: pingelen V8 bij 6 graden - UPDATE

Bericht door Maartenb »

Vanmiddag heb ik de bougies verwijderd, schoongemaakt en de elektrodeafstand iets verkleind naar 0,7mm. Alle bougies, op een na, waren wit met bloemkooltjes.
De andere bougie bleek nattig/zwart (cilinder 4).

Hierna heb ik het ontstekingstijdstip wat verlaat. Eerst iets te veel naar mijn zin. Hij was gestopt met pingelen, maar trok nauwelijks meer in de vierde versnelling.
Uiteindelijk heb ik een goede middenweg gevonden. Hij trekt iets minder, naar mijn idee, maar het pingelen is gelukkig weg.

Heeft iemand een idee waar de zwarte bougie door veroorzaakt kan zijn? Kan dit worden toegeschreven aan het inlopen van de motor?

Groet, Maarten
Roel

Bericht door Roel »

CO afstelling voor LPG moet je ook controleren bij ca. 3000 toeren. Dan weet je pas of hij te arm of te rijk staat. Een basisafstelling is:
1) stelschroef open draaien
2) de motor op ca. 3000 toeren houden
3) de stelschroef in de slang dichtdraaien totdat er toerenval is
4) schroef 3/4 slag uitdraaien. Bij 1/2 slag zou hij nog net iets te arm kunnen staan (tenminste de mijne)

Het stationair CO stel je af op de verdamper en nu voor jou niet zo belangrijk.

Werkt je vacuumvervroeging en je centrifugaalvervroeging? Vacuumvervroeging kun je snel controleren door bij stationair draaiende motor aan het slangetje vanaf de vacuumdoos te zuigen. Toerental moet stijgen. Voor de controle van de centrifugaalvervroeging moet je een stroboscooplamp hebben. Je kunt deze wel mechanisch even testen als je de verdelerkap eraf haalt. Dan weet je of hij vast zit of niet.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Roel

Bericht door Roel »

zet die zwarte bouge eens op een andere plaats en kijk na een rit of hij zwart blijft en de andere wit. Dan weet je in ieder geval of je bougie defect is of dat de 4e cilinder last heeft van olieverbruik oid

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
G-men (Gargamel)

Mooi dat het pingelen in ieder geval weg is. Hij mag eigenlijk "net niet" pingelen. Als je hem te laat zet gaat je vermogen erg hard achteruit omdat de zuiger dan al voorbij het BDP is. Ik neem aan dat je de bougies wel schoongemaakt hebt ???

Thuis maar even aan de co-meter hangen en ook even de carbs ven goed af laten stellen als je de 123 ontsteking gemonteerd hebt. Lijkt er namelijk op alsof hij erg arm is afgesteld; en de Rover blokjes hebben liever een wat rijker mengsel. Even aandringen dat ze hem net binnen de norm zetten (1,5 % op LPG), en niet zo laag mogelijk.
Zwarte bougie wordt meestal veroorzaakt door teveel benzine of door olie verbruik. Aangezien de andere bougies erop duiden dat hij toch vrij arm loopt zou ik gokken dat er wel wat olie verbrand (is) wordt in die cilinder.

Gezien de voorgeschiedenins (net gereviseerd), het slecht af te stellen van de mixer en het pingelen zou ik het nu eerst even aankijken en ook even het oliepeil in de gaten houden/checken. Pas als de LPG en ontsteking 100% werkt zal e.e.a. stabiliseren en kun je er iets zinnigs over zeggen.
Ik zou hem op de snelweg niet te zwaar belasten (volgas e.d.) tot je zeker weet dat alles in orde is.
Als het blok echt gereviseerd is, kan het te maken hebben met het inlopen van de zuigerveren. Hoeft dus niet perse een probleem te zijn.

G
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Maarten,

Hoe uitgebreid was de revisie? Sommige vinden een koppakkking vervangen al een revisie. Maar hij heeft dus nieuwe zuigers/zuigerveren/lagers? Dan is Tsjechië wel een mooie rit om je motor in te rijden. Heeft hij wat olie verbruikt? Gelukkig heb je zelf de ontsteking kunnen verzetten zodat ie niet meer pingelt. Als je thuis komt maar snel de 123 erop zetten. Verder vind ik het knap dat je toch een beetje op de gok zo ver weg bent gegaan zonder al te veel L.R. kennis, beetje roulette als je het mij vraagt. Maar hopelijk gaat de terugreis zonder problemen zonder gaatjes in de zuigers van het pingelen. Ben ook benieuwd naar je bevindingen met de 1-2-3 ignition, ik ben er heel tevreden mee op m'n AZU250 (met 652cc voor de kenners).

Gr, Bart van Dessel
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Bart,

Soms moet je een gokje wagen. Het is toch veel leuker om met 110 op vakantie te gaan dan met de familie-runabout??

Wat de revisie betreft is alleen het nodige gedaan. Cilinders gehoond, zuigerveren vervangen, krukaslagers vervangen, nieuwe nokkenas, distributie, koppen gevlakt, klepsteelrubbers vervangen, etc.

Dit heb ik overigens wegens tijdgebrek zelf niet gedaan, net als het inbouwen. Ik heb in het verleden wel een 2,5l benzine gereviseerd, rij al LR sinds 2000 (hiervoor een serie3, 88&quot, dus geheel onbekend is het niet. Je kan alleen niet alles weten en V8 motoren met bijpassende gasinstallatie zijn nieuw voor mij.

De motor gebruikt wel olie op het moment. Alles moet nog even inlopen, dus dat word vanzelf minder als het goed is. Vanmiddag de bougies gecontroleerd en zoals te verwachten viel waren deze wil uitgeslagen. Alleen de zwarte bougie in cilinder 4 had ik niet verwacht.

Thuis ga ik inderdaad met de 123 aan de gang. Ik heb de TUNE uitvoering gekocht en daarvoor moet ik nog een paar curves fabriceren. Hier was ik zo vlak voor de vakantie maar niet meer aan begonnen. Je moet het ook niet overdrijven en het jezelf moeilijker maken als nodig is....

Groet, Maarten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Gerrit,

Ik heb de bougies inderdaad schoongemaakt met een messing borsteltje. Ik vind het idee van Roel, om twee bougies uit te wisselen wel een goede. Dit zal ik later nog doen.

Misschien probeer ik de ontsteking nog iets eerder te zetten, op zoek naar de pingelgrens. Ik belast de motor sowieso niet voluit ivm het inrijden.
Thuis zal ik het LPG mengsel wat rijker laten zetten, zoals jij schreef. Zelf blijf ik er nu af, want ik heb gezien hoe kritisch de motor hierop kan reageren en ik wil niet dat hij ermee stopt. Ik heb overigens een 300a mixer, net als jij. Thuis gaat er wel een nieuwe op omdat deze toch niet helemaal fris meer is, maar het kan ook een revisiesetje worden.

Ik ga dan ook maar eens een endoscoop lenen om de in de cilinders te controleren of de motor schade heeft opgelopen door het pingelen.

Groet, Maarten
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Als je bijna alleen op gas rijdt en hij pingelt, dan staat de ontsteking wel érg vroeg, lpg heeft de positieve eigenschap om een heel hoge pingelgrens te hebben, oftewel hij pingelt pas erg laat. Octaangetal van gas is ook erg hoog, boven de 100. Dus als je de ontsteking iets terugzet en hij pingelt niet meer dan staat hij waarschijnlijk nog vrij vroeg. Als de ontsteking te laat staat dan wordt de motor ook warmer.

Gr, Bart
Plaats reactie