series 3 HOK uit belgie
-
frank
series 3 HOK uit belgie
Beste enthousiastelingen,
Ik heb sinds een maand of vier, als opvolging van mijn trouwe 90, een hok van een Land Rover onder mijn carport. Echt een trut van een wagen. THE BITCH noem ik haar voortaan!
Ze is een 88" uit 1975, het welbefaamde jaar dat landrover 4X2 bouwde voor het leger in Bels. Ding gaan bekijken in Bels. Twee ouwe mannen boden haar te koop aan. Ze wilde destijds al niet starten... Na wat gepruts kon ik een proefrit gaan maken. Stukje rijden en leren sturen. Ff stoppen om onder de kap te kijken naar de motor. Dik wiel op de kap maakte het zwaar. Goed ik steek mn kop onder de opengemaakte kap, ff kijken, en klap The Bitch liet de motorkap vol op mijn hersens belanden. Dat doet zeer... En iets in mij zei, laten staan die handel, niet kopen! Maar goed, je weet hoe dat gaat als je iets in je kop hebt en in spending mood bent...
Toch gekocht dus. Nu ruim €.5000,00 aan vertimmerd. Technische revisie noemen ze dat. Ingevoerd, APK en al wat niet meer, alles verliep klote. Te koop gezet ten einde raad. Er meldde zowaar een dokter uit Amsterdam. Die wilde komen proefrijden en komen kopen. Ik helemaal blij! Dagje vrij genomen en eens flink aan het optische werk begonnen! Poetse, lakken, in de turtlewax zetten. En je zal het niet geloven, The Bitch en ik kregen een band! De Dokter kwam proefrijden. Drie kwartier gezocht naar de sleuteltjes, uiteindelijk gevonden konden we vertrekken voor een proefrit voor de aspirant koper. Hij stapt na drie kwartier dus in, The Bitch in zijn achteruit en gaan. Ja, dat dacht ik. Na een meter besloot The Bitch te stoppen. Na wat denk en kijkwerk kwam ik erachter dat de aandrijfas van motor naar de Cardanas gewoon draait, maar de wielen staan alleen stil. Ik denk dat het Cardan kapot is gegaan. Of houd ze me voor de gek?
Koop ging dus niet door. En ik besloot om The Bitch toch maar niet met verlies te verkopen, maar haar te houden. Al rijd ze als een HOK, is altijd chagrijnig, en je kunt er niet van op aan. Tis haar gelukt, The Bitch blijft onder haar carport...
Maar is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt met het Cardan?
Heb duidelijk advies nodig!!
Groetjes,
Frank van der Linden
Ik heb sinds een maand of vier, als opvolging van mijn trouwe 90, een hok van een Land Rover onder mijn carport. Echt een trut van een wagen. THE BITCH noem ik haar voortaan!
Ze is een 88" uit 1975, het welbefaamde jaar dat landrover 4X2 bouwde voor het leger in Bels. Ding gaan bekijken in Bels. Twee ouwe mannen boden haar te koop aan. Ze wilde destijds al niet starten... Na wat gepruts kon ik een proefrit gaan maken. Stukje rijden en leren sturen. Ff stoppen om onder de kap te kijken naar de motor. Dik wiel op de kap maakte het zwaar. Goed ik steek mn kop onder de opengemaakte kap, ff kijken, en klap The Bitch liet de motorkap vol op mijn hersens belanden. Dat doet zeer... En iets in mij zei, laten staan die handel, niet kopen! Maar goed, je weet hoe dat gaat als je iets in je kop hebt en in spending mood bent...
Toch gekocht dus. Nu ruim €.5000,00 aan vertimmerd. Technische revisie noemen ze dat. Ingevoerd, APK en al wat niet meer, alles verliep klote. Te koop gezet ten einde raad. Er meldde zowaar een dokter uit Amsterdam. Die wilde komen proefrijden en komen kopen. Ik helemaal blij! Dagje vrij genomen en eens flink aan het optische werk begonnen! Poetse, lakken, in de turtlewax zetten. En je zal het niet geloven, The Bitch en ik kregen een band! De Dokter kwam proefrijden. Drie kwartier gezocht naar de sleuteltjes, uiteindelijk gevonden konden we vertrekken voor een proefrit voor de aspirant koper. Hij stapt na drie kwartier dus in, The Bitch in zijn achteruit en gaan. Ja, dat dacht ik. Na een meter besloot The Bitch te stoppen. Na wat denk en kijkwerk kwam ik erachter dat de aandrijfas van motor naar de Cardanas gewoon draait, maar de wielen staan alleen stil. Ik denk dat het Cardan kapot is gegaan. Of houd ze me voor de gek?
Koop ging dus niet door. En ik besloot om The Bitch toch maar niet met verlies te verkopen, maar haar te houden. Al rijd ze als een HOK, is altijd chagrijnig, en je kunt er niet van op aan. Tis haar gelukt, The Bitch blijft onder haar carport...
Maar is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt met het Cardan?
Heb duidelijk advies nodig!!
Groetjes,
Frank van der Linden
-
Roelandrover
Re: series 3 HOK uit belgie
9/10 is je steekas over.
Heel leuk werkje om die te vervangen bij een ex-ABL landover, want je kan het afgebroken stuk er niet langs de andere kant vh diff. uitduwen (vanwege limited slip platen).
Die Limited slip diff. is wel fijn rijden in het terrein! maar let op dat je niet te brusk vertrekt wanneer er 1 wiel van de baan staat.
Enne... Een series test u... tegen dat je alle tests doorstaan hebt, is je band zo gegroeid dat je de laro niet meer wil verkopen.
Ik had exact hetzelfde voor met mijn ex-ABL, had een jaar lang allerhande problemen (maar repareerde ze altijd met een glimlach).
Na 3j in mijn bezit (en ondertussen héél betrouwbaar) moest ik hem met veel spijt verkopen wegens plaatsgebrek voor een nieuw projectje.
En eigenlijk heb ik er nog altijd een dubbel gevoel bij, en dringt het nog niet helemaal door dat hij niet meer van mij is als ik hem op een evenement zie staan.
Maar hij is goed terrecht nu.
Het zijn ook oudere auto's, die hebben wat meer aandacht nodig.
Maar zo'n ex-ABL is zeker niet te onderschatten!
veeel succes!
ps: goed dat je het nog kan navertellen als je zo'n zware motorkap op u gekregen hebt... volgens mij heb je heel veel geluk gehad!
Heel leuk werkje om die te vervangen bij een ex-ABL landover, want je kan het afgebroken stuk er niet langs de andere kant vh diff. uitduwen (vanwege limited slip platen).
Die Limited slip diff. is wel fijn rijden in het terrein! maar let op dat je niet te brusk vertrekt wanneer er 1 wiel van de baan staat.
Enne... Een series test u... tegen dat je alle tests doorstaan hebt, is je band zo gegroeid dat je de laro niet meer wil verkopen.
Ik had exact hetzelfde voor met mijn ex-ABL, had een jaar lang allerhande problemen (maar repareerde ze altijd met een glimlach).
Na 3j in mijn bezit (en ondertussen héél betrouwbaar) moest ik hem met veel spijt verkopen wegens plaatsgebrek voor een nieuw projectje.
En eigenlijk heb ik er nog altijd een dubbel gevoel bij, en dringt het nog niet helemaal door dat hij niet meer van mij is als ik hem op een evenement zie staan.
Maar hij is goed terrecht nu.
Het zijn ook oudere auto's, die hebben wat meer aandacht nodig.
Maar zo'n ex-ABL is zeker niet te onderschatten!
veeel succes!
ps: goed dat je het nog kan navertellen als je zo'n zware motorkap op u gekregen hebt... volgens mij heb je heel veel geluk gehad!
-
Ja ja
Re: series 3 HOK uit belgie
Steekas dat zouden er dan 2 moeten zijn met een limeted slip lijkt me
-
Davy
Re: series 3 HOK uit belgie
Kan ook dat de tandjes van een aandrijfflens (meenemer wordt ie ook wel voor uitgemaakt) versleten zijn.
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6c4b86e8b863b80276f3c4d2f5e2f51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 15874748, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6c4b86e8b863b80276f3c4d2f5e2f51', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 15874748, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
frank
Re: series 3 HOK uit belgie
Las al vanalles over het speciale differentieel dat een dergelijke series 4x2 uit '75 zou hebben. Maar ik kon niets aparts ontdekken. Wie kan me vertellen hoe dit diff werkt?
Ben razend benieuwd!
Bedankt alvast voor de antwoorden!
Groet Frank
Ben razend benieuwd!
Bedankt alvast voor de antwoorden!
Groet Frank
-
Dixo
Re: series 3 HOK uit belgie
Welkom!
Als je 'm toch hebt besloten te houden, kun je 'm gelijk ombouwen naar 4x4. Kun je er ook eens echt het terrein mee in
Als je 'm toch hebt besloten te houden, kun je 'm gelijk ombouwen naar 4x4. Kun je er ook eens echt het terrein mee in
-
Roelandrover
Re: series 3 HOK uit belgie
In dit diff zitten frictieplaten, wanneer 1 wiel doorslipt (modder, zand, ijs) gaat het differentieel sperren (ong 75%).
Je moet er wel de juiste olie indoen, anders zal het niet optimaal werken.
De olie die erin moet is Limited slip olie (die van daihatsu rocky had ik gebruikt, want die hebben ook LS diff's).
Vanbuiten kan je geen verschil zien, maar als je achteraan 1 wiel vd grond krikt > versnellingsbak in neutraal en handrem af, dan kan je hem testen.
Als je met het wiel draait zal het blokkeren (indien er de juiste olie inzit).
Het diff spert heel zacht, je voelt het niet wanneer deze spert (maar merkt wel dat je op sommige stukken makkelijker doorgraakt).
Ik ben echt een voorstander van "die abl rommel" hoor!
Geef hem enkele maandjes wat liefde en je zal er geen afstand meer willen van doen.
Momenteel heb ik een ABL LS diff in m'n series III 88 zitten, en tijdens roadbooks krijg ik wel is de vraag of ik eeen ARB in m'n achteras zitten heb (is wel met 4x4).
Het zwakke punt is dat je niet kan kiezen wanneer hij spert, vertrek rustig op gladde ondergronden.
Wanneer je dan hard optrekt kunnen je wielen snel doorspinnen en je makkelijk een steekas breekt.
Steekas vervangen kan best lastig zijn!!! maar toch wil ik niets anders in m'n achteras!
Je moet er wel de juiste olie indoen, anders zal het niet optimaal werken.
De olie die erin moet is Limited slip olie (die van daihatsu rocky had ik gebruikt, want die hebben ook LS diff's).
Vanbuiten kan je geen verschil zien, maar als je achteraan 1 wiel vd grond krikt > versnellingsbak in neutraal en handrem af, dan kan je hem testen.
Als je met het wiel draait zal het blokkeren (indien er de juiste olie inzit).
Het diff spert heel zacht, je voelt het niet wanneer deze spert (maar merkt wel dat je op sommige stukken makkelijker doorgraakt).
Ik ben echt een voorstander van "die abl rommel" hoor!
Geef hem enkele maandjes wat liefde en je zal er geen afstand meer willen van doen.
Momenteel heb ik een ABL LS diff in m'n series III 88 zitten, en tijdens roadbooks krijg ik wel is de vraag of ik eeen ARB in m'n achteras zitten heb (is wel met 4x4).
Het zwakke punt is dat je niet kan kiezen wanneer hij spert, vertrek rustig op gladde ondergronden.
Wanneer je dan hard optrekt kunnen je wielen snel doorspinnen en je makkelijk een steekas breekt.
Steekas vervangen kan best lastig zijn!!! maar toch wil ik niets anders in m'n achteras!
-
Eric&Betty Boop
Re: series 3 HOK uit belgie
Ja ja Schreef:
-------------------------------------------------------
> Steekas dat zouden er dan 2 moeten zijn met een
> limeted slip lijkt me
Als het een LSD diff met frictieplaten is dan is dat inderdaad zo (en
een LSD in een Belgje heeft frictieplaten).
Maar bij een A(utomatic) T(orque) B(aising) LSD diff die met tand-en wormwielen werkt is dat niet het geval.
Dan sta je toch echt stil als 1 wiel kompleet van de grond is.
Lees dit stukje maar eens van Ashcroft.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2729ba6d16c7e60ce28ae73d42fa0ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15875685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1dbd589311331ebac0df4c241411ecad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15875685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Steekas dat zouden er dan 2 moeten zijn met een
> limeted slip lijkt me
Als het een LSD diff met frictieplaten is dan is dat inderdaad zo (en
een LSD in een Belgje heeft frictieplaten).
Maar bij een A(utomatic) T(orque) B(aising) LSD diff die met tand-en wormwielen werkt is dat niet het geval.
Dan sta je toch echt stil als 1 wiel kompleet van de grond is.
Lees dit stukje maar eens van Ashcroft.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2729ba6d16c7e60ce28ae73d42fa0ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15875685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1dbd589311331ebac0df4c241411ecad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15875685, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
frank
Re: series 3 HOK uit belgie
Ombouwen naar 4X4... Heb er weleens aan gedacht, maar besef ook wel de authenticiteit van een 4X2 met LSD. Voor nu gaat hij werken op mijn kwekerij als tractor. Mocht het tegenvallen dan bouw ik The Bitch alsnog wel om. Is dat veel werk? Andere vooras, tussenbak of de complete bak verwisselen? Ga nu eerst proberen om dr op eigen houtje de carport te laten verlaten. Want The Bitch heeft die mooi ingepikt van mijn Citroen Dyane. Eigenlijk haar plekje...
-
JaJa
Re: series 3 HOK uit belgie
Heeft zo een Bitch hok ook een lage gearing ???
En zo ja staat de pook wel in een van de twee
En zo ja staat de pook wel in een van de twee
-
Jurgen van Aken
Re: series 3 HOK uit belgie
Nope,
zo'n Belg heeft geen hoge / lage gearing, enkel een LSD (die erg goed presteert )
Meestal zijn 't van die ex-radio wagens, en werden met name op / rond vliegvelden ingezet.
Jurgen
zo'n Belg heeft geen hoge / lage gearing, enkel een LSD (die erg goed presteert )
Meestal zijn 't van die ex-radio wagens, en werden met name op / rond vliegvelden ingezet.
Jurgen