strippen disco/ 19l-motor/ update1
-
sjeroens
strippen disco/ 19l-motor/ update1
Gister samen met Neef Henk een Disco uit de uk gehaald ivm een motor en autobak voor in mijn 101.
Alles goed gegaan, mooie trip gehad (thanks Henk)
Een paar vraagjes:
bij onderweg kwamen we erachter dat de motor toch nieuwer was dan we dachten(disco is van '95) Er zit een 19L motor in.
is deze mass air control weg te laten?
DSCN1626.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c0ac22663f721b8924dfe53873052c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fmotorswap%25202012%2FDSCN1626.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/motorswap%202012/DSCN1626.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fmotorswap%25202012%2FDSCN1626.jpg', '', 15850773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb even rond gezocht en als ik het goed heb begrepen zit er een EMC in (electronic motor control) Maar die kan ik nog niet onder de motorkap vinden. (het is ff wennen, het ziet er anders uit als een v8 )
Fotos zijn te vinden Hier
En natuurlijk is deze post een verkapte advertentie voor de onderdelen die ik niet nodig heb
Hebben jullie nog tips over het strippen (en wat hebben jullie nodig...)
Jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2012 13:07 door sjeroens.
Alles goed gegaan, mooie trip gehad (thanks Henk)
Een paar vraagjes:
bij onderweg kwamen we erachter dat de motor toch nieuwer was dan we dachten(disco is van '95) Er zit een 19L motor in.
is deze mass air control weg te laten?
DSCN1626.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c0ac22663f721b8924dfe53873052c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fmotorswap%25202012%2FDSCN1626.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/motorswap%202012/DSCN1626.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fmotorswap%25202012%2FDSCN1626.jpg', '', 15850773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb even rond gezocht en als ik het goed heb begrepen zit er een EMC in (electronic motor control) Maar die kan ik nog niet onder de motorkap vinden. (het is ff wennen, het ziet er anders uit als een v8 )
Fotos zijn te vinden Hier
En natuurlijk is deze post een verkapte advertentie voor de onderdelen die ik niet nodig heb
Hebben jullie nog tips over het strippen (en wat hebben jullie nodig...)
Jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2012 13:07 door sjeroens.
-
Bart van Dessel
Re: strippen disco/ 19l-motor
Hoi Jeroen,
je hebt een disco automaat met EDC gekocht (Electronic Diesel Control), bestodn in 1995 al, waarschijnlijk ga je dat systeem niet overbouwen omdat het te gecompliceerd is en veel electronica waar L.R. rijders niet van houden. Luchtmassameter, ecu, electronisch gaspedaal etc etc.
Je blok en kop zijn exact hetzelfde als een ander 300 tdi blok, je hoeft alleen maar een mechanische inspuitpomp te plaatsen en de bijbehorende injectoren en inspuitleidingen. Is voor een paar honderd euro wel aan te komen. En 2 beugeltjes voor je kickdown kabel. Kun je origineel bestellen.
gr, Bart
je hebt een disco automaat met EDC gekocht (Electronic Diesel Control), bestodn in 1995 al, waarschijnlijk ga je dat systeem niet overbouwen omdat het te gecompliceerd is en veel electronica waar L.R. rijders niet van houden. Luchtmassameter, ecu, electronisch gaspedaal etc etc.
Je blok en kop zijn exact hetzelfde als een ander 300 tdi blok, je hoeft alleen maar een mechanische inspuitpomp te plaatsen en de bijbehorende injectoren en inspuitleidingen. Is voor een paar honderd euro wel aan te komen. En 2 beugeltjes voor je kickdown kabel. Kun je origineel bestellen.
gr, Bart
-
neef Henk
Zo alweer wakker Jeroen? Ben nog ff lekker zeiknat geregend vanacht op de motor naar huis maar we hebben het weer mooi klaar gespeeld!
Wel weer een tegenvaller dat je opzoek moet naar een inspuitpomp etc zoals Bart hierboven aangeeft, waarschijnlijk zal Bart je hier wel verder mee kunnen helpen. Ik hoor het wel zodra je de schuur nodig hebt!
Groeten neef Henk die ook een leuk,leerzaam,lang dagje heeft gehad.
Wel weer een tegenvaller dat je opzoek moet naar een inspuitpomp etc zoals Bart hierboven aangeeft, waarschijnlijk zal Bart je hier wel verder mee kunnen helpen. Ik hoor het wel zodra je de schuur nodig hebt!
Groeten neef Henk die ook een leuk,leerzaam,lang dagje heeft gehad.
-
Bart van Dessel
Tips en goedbedoelde adviezen van mijn kant altijd! De spullen heb ik misschien in huis, ben ik niet zeker van. Heb een inspuitpomp liggen die ik binnenkort effe op een disco zet voor te testen,
gr, Bart
gr, Bart
-
sjeroens
Heren thanks.
Ik ga nog ff denken wat ik met al die electrozooi doe. Motor loopt nu lekker...
@ henk, zal wel lekker fris geweest zijn inde regen... laadspanning op de accu is 14.2V, het was idd de startonderbreker waardoor het leek of hij te weinig spanning had...
Eerst het ding maar strippen en naar de sort-out toe. Daarna zien we wel.
Jeroen
Ik ga nog ff denken wat ik met al die electrozooi doe. Motor loopt nu lekker...
@ henk, zal wel lekker fris geweest zijn inde regen... laadspanning op de accu is 14.2V, het was idd de startonderbreker waardoor het leek of hij te weinig spanning had...
Eerst het ding maar strippen en naar de sort-out toe. Daarna zien we wel.
Jeroen
-
Dixo
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> En natuurlijk is deze post een verkapte
> advertentie voor de onderdelen die ik niet nodig
> heb
> Hebben jullie nog tips over het strippen (en wat
> hebben jullie nodig...)
Hoe is de conditie van de body? Roest op de bekende plekken? En de aluminiumoxide al toegeslagen?
-------------------------------------------------------
> En natuurlijk is deze post een verkapte
> advertentie voor de onderdelen die ik niet nodig
> heb
> Hebben jullie nog tips over het strippen (en wat
> hebben jullie nodig...)
Hoe is de conditie van de body? Roest op de bekende plekken? En de aluminiumoxide al toegeslagen?
-
sjeroens
Body ziet er goed uit,ik heb er niet zo op gelet. Zo uit mijn hoofd zitten er wat roestplekken bij de achterdeurpost, achter in.
Kan wel ff gaan kijken en foto's maken
Jeroen
Kan wel ff gaan kijken en foto's maken
Jeroen
-
sjeroens
Re: strippen disco/ 19l-motor update1
Ben vandaag aan het interieur begonnen.
Voordat ik alles los gooi: In welke stand moet ik de autobak zetten? Als alles eruit is ga ik de distributieriem vervangen.
Hier nog nuttige links, al eerder genoemd in prikje van neef henk:
[www.landroverclubholland.nl]-
[forums.lr4x4.com]
Jeroen
Voordat ik alles los gooi: In welke stand moet ik de autobak zetten? Als alles eruit is ga ik de distributieriem vervangen.
Hier nog nuttige links, al eerder genoemd in prikje van neef henk:
[www.landroverclubholland.nl]-
[forums.lr4x4.com]
Jeroen
-
Exfietser
Waarom altijd zo negatief over die electronica. Ik zou alles gewoon overzetten. Die electronica hebben ze er niet voor de leuk opgezet. Een electronsch geregelde motor kan veel beter lopen omdat altijd alles exact op tijd gebeurt. De motor kan er zuiniger en mischien ook minder lawaaiig door worden. In de bergen (met ijle lucht dus) zal de motor net als anders minder vermogen hebben maar veel minder roken omdat de verhouding lucht brandstof met de lucht massameter optimaal wordt gehouden. De motor loopt dan dus zuiniger maar presteerd hetzelfde. Dank zij die electronica zijn de motor prestaties en emissies de laatste 15 jaar enorm verbeterd. Terwijl het eigenlijke motorprincipe niet veel anders is geworden dan de motoren die ze in 1940 gebruikten. Nog altijd een krukas en zuigers enzo. De materialen en de maatvoering van de motoren zijn natuurlijk wel verbeterd.
Bij die electronische geregelde motoren heb je alleen waarschijnlijk geen schroefjes waar je aan kunt kloten. Dat moet je dan met een computer doen. En door alle noodzakelijke sensoren wordt het lastiger om een storing te vinden. Maar is echt niet onoverkomelijk hoor.
Je hebt nu een goed lopende motor. Als je alles overzet moet je toch weer goed lopende motor hebben? Misschien dat je hem dan naderhand alsnog mechanisch gaat maken, Ik heb altijd zoiets van maak een verandering stap voor stap. Lukt het niet dan kun je een stap terug naar een weer werkende situatie. Als je tien stappen tegelijk doet weet je nooit meer welke van de 10 stappen de foute is geweest.
Dat is wat ik zou doen. in elk geval.
Arnold.
Bij die electronische geregelde motoren heb je alleen waarschijnlijk geen schroefjes waar je aan kunt kloten. Dat moet je dan met een computer doen. En door alle noodzakelijke sensoren wordt het lastiger om een storing te vinden. Maar is echt niet onoverkomelijk hoor.
Je hebt nu een goed lopende motor. Als je alles overzet moet je toch weer goed lopende motor hebben? Misschien dat je hem dan naderhand alsnog mechanisch gaat maken, Ik heb altijd zoiets van maak een verandering stap voor stap. Lukt het niet dan kun je een stap terug naar een weer werkende situatie. Als je tien stappen tegelijk doet weet je nooit meer welke van de 10 stappen de foute is geweest.
Dat is wat ik zou doen. in elk geval.
Arnold.
-
sjeroens
Arnold,
Fijn dat je meedenkt, ik ben ook niet negatief over electra. De reden waarom ik het weg wil laten is dat de luchtinlaat dan met een bochtje op de luchtinlaat/ filter van de v8 kan (uit de 101) scheelt weer ruimte.... Verder deel ik je mening: if it aint broken don't fix it... Ik neem het ombouwen alleen mee in de overweging.
Terug naar mijn laatste vraag: in welke stand moet ik de autobak zetten voordat ik de accu ontkoppel en de electradraden weghaal?
Groet,
Jeroen
Fijn dat je meedenkt, ik ben ook niet negatief over electra. De reden waarom ik het weg wil laten is dat de luchtinlaat dan met een bochtje op de luchtinlaat/ filter van de v8 kan (uit de 101) scheelt weer ruimte.... Verder deel ik je mening: if it aint broken don't fix it... Ik neem het ombouwen alleen mee in de overweging.
Terug naar mijn laatste vraag: in welke stand moet ik de autobak zetten voordat ik de accu ontkoppel en de electradraden weghaal?
Groet,
Jeroen
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Het is ontzettend veel werk om alles over te zetten. Electronisch gaspedaal, EGR, LMM, ECU. De bedrading zit helemaal verweven in de discovery kabelboom, dus eigenlijk moet je een eigen kabelboom maken.
-
Exfietser
De bij de 300tdi horende filters passen niet? Mischien die ombouwen naar een exemplaar met een verhoogde inlaat links naast de portier?
Arnold.
Arnold.
-
Bart van Dessel
Arnold, ik rij zelf een Discovery 300 tdi automaat met EDC en het is een fantastisch systeem, hij rijdt veel prettiger dan een 300 tdi met mechanische pomp. Maar het overbouwen is gewoon een hele klus, ik ben een keer (jaartjes geleden) begonnen met het uitsplitsen van de kabelboom. Ik ben halverwege gestopt...... Ook het electronisch gaspedaal is lastig over te bouwen. Verder is het systeem gewoon heel goed, iedere Golf 3 tdi, passat tdi, Audi 80/A4 tdi is er mee uitgerust. Er staat met koeieletters BOSCH op de ecu. Een TD5 is veel makkelijk over te bouwen met z'n electronica.
Gr, bart
Gr, bart
-
sjeroens
De inlaat van de v8 bij de 101 zit achter de bestuurder (links). Zit daar prima, is zo'n grote cylindervormige. Die wilde ik eigenlijk laten zitten. weet niet of de 300tdi versie past, zo ver ben ik nog niet.... Ik bewaar hem wel, wellicht later erin bouwen.
Blijft vraag over de stand van de automaat staan: In zijn P, neutraal of in zijn 1?
Groet,
Jeroen
Blijft vraag over de stand van de automaat staan: In zijn P, neutraal of in zijn 1?
Groet,
Jeroen
-
Bart van Dessel
Gewoon in de P of N, maakt volgens mij niks uit. Het terugbouwen tegen de motor is veel belangrijker dat dat goed gaat. En zorg voor een grote oliekoeler. Een 101 heeft de luchtweerstand van een flatgebouw en de automaat zal harder moeten werken dus hogere olietemperaturen. Bij een RRC of Discovery loopt ie al vlot op richting 130 graden,
Gr, bart
Gr, bart
-
sjeroens
Thanks,
Heb hem nu in de N staan, kan ik de aandrijfassen makkelijker eruit halen.
Ik zal rekening houden met het oliekoelverhaal, was van plan om op de autobak een temp-sensor te zetten.
Jeroen
Heb hem nu in de N staan, kan ik de aandrijfassen makkelijker eruit halen.
Ik zal rekening houden met het oliekoelverhaal, was van plan om op de autobak een temp-sensor te zetten.
Jeroen
-
Exfietser
Dat die kabelboom uitsplitsen een hele klus is dat snap ik. Maar zou je met het schema erbij niet zelf iets kunnen knutselen? Alleen als het echt onmogelijk om de disco boom te redden natuurlijk. Hoeveel draden komen er nu eigenlijk uit zo'n 300tdi? En weet jij wat nu eigenlijk het verschil is tussen een z.g. electronische pomp en een mechanische? Bijde pompen worden aangedreven door de distributie toch. Dus timing en zo is helemaal mechanisch. Het enige electrische dat ik me kan voorstellen is mischien een actuator op de pomp voor de vervroeging en iets voor turbodruk afhankelijke brandstof regeling. Bij de mechanische gaat dat heb ik wel eens gelezen met een slangetje. Ik kan me voorstellen dat ze dat nu via de ecu willen regelen aan de hand van een electronische turbodrukmeting.
Want kun je verder nog electrisch doen op zo'n eigenlijk mechanische pomp?
Arnold.
Want kun je verder nog electrisch doen op zo'n eigenlijk mechanische pomp?
Arnold.
-
Bart van Dessel
Het zijn 2 totaal verschillende pompen, bij de EDC pomp wordt bijvoorbeeld de diesel-verrijking bij hogere turbodruk electronisch geregeld, de inspuitdruk is meen ik iets hoger, verstuivers zijn ook anders. De electronische heeft dezelfde aansluitpunten op het blok en de distributie/pulley past ook gewoon. Ik heb ze heel vaak ge-demonteerd en gemonteerd, appeltje-eitje.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Exfietser
Uit jouw verhaal begrijp ik dat er dus maar 1 draadje naar die pomp gaat. Er zit toch ook een electrische afsluiter op zo'n pomp. Dan zijn dat dus twee draadjes. Dat is toch nog geen hele kabelboom.
Als ik dan verder nog even alle elektrische dingen op de motor bekijk kom ik op het volgende:
Electrische afsluiter injectiepomp.
Brandstof regelaar op de injectiepomp.
Toereteller.
Watertemperatuur sensor.
Oliedruksensor.
Olietemperatuursensor.
turbodruk sensor als dat er op zit.
Luchtmassameter.
Zijn de wastegate en egr ook electrisch?
Dat zijn dan 8 draadjes. (Of 10 met egr en wastgate erbij.) Het zou kunnen dat de brandstofregeling op de injectie pomp met een soort servo'tje met terugmelding werkt. Dan heb je in plaats van 1 draad misschien drie of vier draden. Het is mogelijk dat de luchtmassa meter er ook meer heeft.
Maar het blijft toch een overzichtelijk aantal draadjes. Die kun je toch wel zelf opnieuw maken en aanleggen. Dan hoef je niet de bestaande disco boom uit elkaar te peuteren. Van die boom heb je waarschijnlijk toch veel draden niet nodig.
Als je het schema van de disco erbij hebt kun je die draden gewoon zelf maken. Vanaf het betreffende aansluitpunt op de ecu naar de sensor of actuator op de motor. Ondanks dat een mechanische pomp er anders uitziet als de elektrische is er als ik jouw verhaal zo lees niet heel veel verschil. Het slangetje dat de turbodruk naar de pomp leid en daarmee de brandstof toevoer regelt is alleen vervangen door een regeling die vanuit de ecu wordt gestuurd. Ik denk zomaar dat de de meetwaarde van de luchtmassameter gebruikt worden om daarmee de brandstof regeling op de pomp te sturen. Een turbodrukmeting is dan niet eens nodig en zit er misschien niet eens in. Maar dat weet ik niet.
Ik zou er gewoon voor gaan en de elektrische variant gebruiken. Dan kan je hem misschien ook makkelijker (laten) tunen of remappen.
Verder heb ik geen ervaring met deze motoren dus misschien zit ik er helemaal naast met dit verhaal. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die elektriekerie een onoverkomelijk probleem is.
Arnold.
Als ik dan verder nog even alle elektrische dingen op de motor bekijk kom ik op het volgende:
Electrische afsluiter injectiepomp.
Brandstof regelaar op de injectiepomp.
Toereteller.
Watertemperatuur sensor.
Oliedruksensor.
Olietemperatuursensor.
turbodruk sensor als dat er op zit.
Luchtmassameter.
Zijn de wastegate en egr ook electrisch?
Dat zijn dan 8 draadjes. (Of 10 met egr en wastgate erbij.) Het zou kunnen dat de brandstofregeling op de injectie pomp met een soort servo'tje met terugmelding werkt. Dan heb je in plaats van 1 draad misschien drie of vier draden. Het is mogelijk dat de luchtmassa meter er ook meer heeft.
Maar het blijft toch een overzichtelijk aantal draadjes. Die kun je toch wel zelf opnieuw maken en aanleggen. Dan hoef je niet de bestaande disco boom uit elkaar te peuteren. Van die boom heb je waarschijnlijk toch veel draden niet nodig.
Als je het schema van de disco erbij hebt kun je die draden gewoon zelf maken. Vanaf het betreffende aansluitpunt op de ecu naar de sensor of actuator op de motor. Ondanks dat een mechanische pomp er anders uitziet als de elektrische is er als ik jouw verhaal zo lees niet heel veel verschil. Het slangetje dat de turbodruk naar de pomp leid en daarmee de brandstof toevoer regelt is alleen vervangen door een regeling die vanuit de ecu wordt gestuurd. Ik denk zomaar dat de de meetwaarde van de luchtmassameter gebruikt worden om daarmee de brandstof regeling op de pomp te sturen. Een turbodrukmeting is dan niet eens nodig en zit er misschien niet eens in. Maar dat weet ik niet.
Ik zou er gewoon voor gaan en de elektrische variant gebruiken. Dan kan je hem misschien ook makkelijker (laten) tunen of remappen.
Verder heb ik geen ervaring met deze motoren dus misschien zit ik er helemaal naast met dit verhaal. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die elektriekerie een onoverkomelijk probleem is.
Arnold.
-
Bart van Dessel
Er gaan heel veel draadjes naar die pomp, het lijkt me inderdaad wel een uitdaging om zoiets aan te sluiten. Maar dat kost tijd. Ik heb mijn RRC 300 tdi aut. ook omgebouwd naar mechanische pomp, maar een volgende keer doe ik toch een poging om het EDC gebeuren erin te krijgen. Dat rijdt stukken beter, met een simpele powerbox nóg beter. Ik heb ook een '73 RRC 2 drs. met volledig werkende 4.2 met injectie, is me ook gelukt, alleen is de efi van een v8 veel simpeler. Maar tijd is een probleem bij mij.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
neef Henk
Misschien moet jij dan maar komen helpen met het aansluiten van de electra als we de motor en bak in de 101 hebben gelegd Arnold
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
Benno
Re: strippen disco/ 19l-motor/ update1
Jeroen, zijn de stoelen nog stevig ? Dan heb ik wel interesse voor de twee voorstoelen, evt. voor de losse deksels/bakjes in de achterbak en de beugel waarmee je de achterdeur van binnenuit dichttrekt. Die zijn bij mij allemaal beschadigd nl.
enne, als ik het spul in een andere auto zou zetten zou ik ook serieus twijfelen over alle electronica. Alles loopt over de ECU ook het motormanagement. Je moet dus heel de boom zo'n beetje uitbouwen en overnemen. verder zit er een bloedirritante startonderbreker in het circuit waar je moeilijk vanaf komt. Mechanische pomp (en andere injectoren) lijkt me verreweg het eenvoudigste, zeker als je toch de distributie al wilt wisselen dan ligt alles al bijna los.
Succes met je ombouw.
Benno
enne, als ik het spul in een andere auto zou zetten zou ik ook serieus twijfelen over alle electronica. Alles loopt over de ECU ook het motormanagement. Je moet dus heel de boom zo'n beetje uitbouwen en overnemen. verder zit er een bloedirritante startonderbreker in het circuit waar je moeilijk vanaf komt. Mechanische pomp (en andere injectoren) lijkt me verreweg het eenvoudigste, zeker als je toch de distributie al wilt wisselen dan ligt alles al bijna los.
Succes met je ombouw.
Benno
-
Exfietser
Lijkt me best een uitdaging. Wil namelijk hetzelfde doen. 300tdi staat al kaar zelfs. Zit alleen ff in het buitenland. Ik vraag me af wat jullie met die propshafts doen. Laten jullie nieuwe met de juiste lengte maken? Of de bestaande op maat maken. Gaan jullie voor een dubbel kruis om de 101 rumble kwijt te raken.
Arnold. (Die mechanische problemen altijd lastiger dan elektrische problemen vind.)
Arnold. (Die mechanische problemen altijd lastiger dan elektrische problemen vind.)
-
neef Henk
We hoeven niets aan te passen als het goed is. Door de bak op de juiste plek te monteren kunnen de bestaande assen blijven. Bij mijn eigen 101 heb ik wel de aandrijfassen laten aanpassen omdat de motor al was gemonteerd en ik graag ipv de LT95 een automaat wilde, geen zin om de motor opnieuw te moeten plaatsen dus gekozen voor het aanpassen van de aandrijfassen. Leuk dat je de motor al hebt Arnold, nu nog een 101?
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Ook ik wil graag een werkende EDC in een Defender, het is best te doen, in Engeland rijden er wel een paar rond. Ik heb alleen hetzelfde probleem als Bart; geen tijd om twee dagen te gaan puzzellen. Als jij nou mooie EDC conversiesetjes ontwikkelt wil ik ze waarschijnlijk wel kopen, en Bart misschien ook wel..
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
De startblokkering stelt nou juist helemaal niets voor bij dit systeem, is met twee draadjes te bypassen...
-
Exfietser
Als ik een 101 heb en mijn 109 klaar is ga ik dat uitzoeken. De 300tdi die ik heb staan is er een voor een automaat. Ik heb alleen de automaat er niet bij. Dus hoe en wat ik ga doen weet ik nog niet. Automaat erbij zoeken of een hele complete disco ergens scoren. Ik heb namelijk ook de ecu niet. Maar ik heb al gezien dat je die ook los kunt scoren. Van die hoop losse spullen moet dan iets bruikbaars gemaakt worden. Dat wordt een redelijke uitdaging denk ik. Dus als ik zover ben gaat daar ook wel weer iets uit komen.
Maar ja moet eerste weer een paar maanden naar het buitenland. Dus dan ligt alles stil.
Arnold.
Maar ja moet eerste weer een paar maanden naar het buitenland. Dus dan ligt alles stil.
Arnold.
-
Frans Bonnes
101 heb ik nog wel voor je, met een slechte 3.5 V8 motor.
En een slechte achterbalk, nieuwe is er bij
fb
En een slechte achterbalk, nieuwe is er bij
fb
-
Bart van Dessel
Paul, dat bypassen met 2 draadjes, is dat ook zo met een EDC systeem?? Ik dacht dat het alleen bij een handbak zo simpel was.
gr, Bart
gr, Bart
-
sjeroens
En ik heb binnenkort een goede v8 te koop.
zie : fantastische v8 + lpg
Over het behouden van het edc verhaal ben ik nog niet uit. ik ben nogal lui en kies voor de makkelijkste oplossing...
Jeroen
zie : fantastische v8 + lpg
Over het behouden van het edc verhaal ben ik nog niet uit. ik ben nogal lui en kies voor de makkelijkste oplossing...
Jeroen
-
Andrew Colville
Zowel de #00tdi EDC als de Td5 heeft een losse motor draadboom, net als de 3.5 V8 efi en ook de 3.9, die twee motoren kan ik binnen 15 minuten aangsloten en lopend hebben ( veel te vaak gedaan )
De motor draadboom van een Td5 stel ook nis voor uiteindelijk +- 15 draden nar de motor en nog een 15 tal naar de auto.
De 300tdi EDC zal ook slechts een 15 tal draden hebben die naar de motor lopen, deze draden zorgen voor alle signalen van sensoren en naar de inspuit pomp.
Het zijn er diversen afankelijk van de motor en ook de opties die de auto heeft, maar het merendeel heb je simpelweg niet nodig en ook de ECU heeft er verder geen last van als deze signalen er niet zijn.
Als de alarm/startonderbreker zo makkelijk te omzeilen zoals Paul aangeeft , dan stelt het inbouwen van een 300tdi met EDC verder niet veel voor.
Bij de Td5 moet de ecu worden aangepast omdat deze zonder alarm ecu/ boord computer simpelweg nooit zal starten, inmiddels weet ik wie dat kan verzorgen tegen een vergoeding.
Bij de EDC 300tdi verwacht ik dan wel dat eendeel ( Het motor deel ) los zal zijn ( ik meen dat deze met twee of 3 multie stekker zit) het andere deel zal zoals eerder gezegd zijn verwerkt in de hoofd kabel boom van de donor auto.
Dan kun je twee dingen doen
1 je demonteerd de nodige componenten ( gaspedaal, automaat ecu indienvan toepassing alarm ecu ) knipt de stekker erbij ruim af en gaat met een draadboom schema en soldeerbout aan de slag.
2 Je haalt de hele kabelboom uit de auto en snijdt de bescherming open en volgt elke draad tot het uit einde en waar deze op aangesloten zit, zonder ook maar iets af te knippen.
Bij de Td5 is dit vreij eenvoudig omdat de ECU 2 stekkers heeft een rode hier zitten alle draden in van de motor draadboom, de andere zwarte zitten alle + en - draden op en ook de overige draden die de Motor ecu kan gebruiken, alarm, airco pomp,abs TC, Difflock aan uit Hi/Lo stand brandstof pomp, maar iik de besturing voor de teller unit.
Bij mijn project heb ik de motor boom intact gelaten, voor de auto kant ga ik zelf een kabelboom maken waar de bedrading inzit van de benodigde sensoren en andere ECU's
Bart als je nou eens een edc motor boom en 300tdi draadboom mijn kant op sllingert dan wil ik best een keer kijken wat wat doet en wat niet nodig is, als ik eenmaal weet hoe of wat dan zijn EDC's net zo simpel als 3.9 V8 voortaan.
Groetjes Andrew
2 deurs Range Rover classic met Discovery 2 Td5/R380, Discovery 1 300tdi kabelboom met Alarm, Airco, ABS/TC, Classic Softdash, Under constrution.........heel heel langzaam geen tijd
De motor draadboom van een Td5 stel ook nis voor uiteindelijk +- 15 draden nar de motor en nog een 15 tal naar de auto.
De 300tdi EDC zal ook slechts een 15 tal draden hebben die naar de motor lopen, deze draden zorgen voor alle signalen van sensoren en naar de inspuit pomp.
Het zijn er diversen afankelijk van de motor en ook de opties die de auto heeft, maar het merendeel heb je simpelweg niet nodig en ook de ECU heeft er verder geen last van als deze signalen er niet zijn.
Als de alarm/startonderbreker zo makkelijk te omzeilen zoals Paul aangeeft , dan stelt het inbouwen van een 300tdi met EDC verder niet veel voor.
Bij de Td5 moet de ecu worden aangepast omdat deze zonder alarm ecu/ boord computer simpelweg nooit zal starten, inmiddels weet ik wie dat kan verzorgen tegen een vergoeding.
Bij de EDC 300tdi verwacht ik dan wel dat eendeel ( Het motor deel ) los zal zijn ( ik meen dat deze met twee of 3 multie stekker zit) het andere deel zal zoals eerder gezegd zijn verwerkt in de hoofd kabel boom van de donor auto.
Dan kun je twee dingen doen
1 je demonteerd de nodige componenten ( gaspedaal, automaat ecu indienvan toepassing alarm ecu ) knipt de stekker erbij ruim af en gaat met een draadboom schema en soldeerbout aan de slag.
2 Je haalt de hele kabelboom uit de auto en snijdt de bescherming open en volgt elke draad tot het uit einde en waar deze op aangesloten zit, zonder ook maar iets af te knippen.
Bij de Td5 is dit vreij eenvoudig omdat de ECU 2 stekkers heeft een rode hier zitten alle draden in van de motor draadboom, de andere zwarte zitten alle + en - draden op en ook de overige draden die de Motor ecu kan gebruiken, alarm, airco pomp,abs TC, Difflock aan uit Hi/Lo stand brandstof pomp, maar iik de besturing voor de teller unit.
Bij mijn project heb ik de motor boom intact gelaten, voor de auto kant ga ik zelf een kabelboom maken waar de bedrading inzit van de benodigde sensoren en andere ECU's
Bart als je nou eens een edc motor boom en 300tdi draadboom mijn kant op sllingert dan wil ik best een keer kijken wat wat doet en wat niet nodig is, als ik eenmaal weet hoe of wat dan zijn EDC's net zo simpel als 3.9 V8 voortaan.
Groetjes Andrew
2 deurs Range Rover classic met Discovery 2 Td5/R380, Discovery 1 300tdi kabelboom met Alarm, Airco, ABS/TC, Classic Softdash, Under constrution.........heel heel langzaam geen tijd
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Hmmm, dat weet ik eigenlijk niet. Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb er nooit goed naar gekeken, omdat ik eigenlijk ook alleen met de mechanische pomp werk...
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
ja, je hebt zeker gelijk. Met EDC is de bypass niet meer eenvoudige omdat het dan door de ECU wordt gestuurd.
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
o.a. deze man : tacr2man van het LR4x4 forum (link werkt alleen als je ingelogd ben op LR4x4) heeft EDC ingebouwd in zijn Defender. Hij heeft daar wel eens aangegeven dat hij bereid is tips te geven, dus de liefhebbers kunnen hem mailen.
-
De Defender
Zijn andere inspuitleidingen en injectoren wel nodig?
Ik ben ook bezig met het inbouwen van een 300tdi met een automaat uit een Disco van 1997.
De electronische pomp heb ik vervangen door een mechanische van een 200tdi.
Volgens de verkoper zou dat moeten passen / werken.
De injectoren en leidingen van de 300 heb ik laten zitten.
Ondertussen ben ik zo ver dat de motor even heeft gelopen.
Hij start makkelijk, loopt mooi stationair en lijkt goed op het gas (een beetje) te reageren.
Over de sensoren heb ik nog de nodige vragen; o.a. welke zijn geschikt om te gebruiken.
Er zit bijvoorbeeld een watertemp.sensor voor en na de thermostaat, zo lijkt het althans.
Groeten,
Sybolt
Ik ben ook bezig met het inbouwen van een 300tdi met een automaat uit een Disco van 1997.
De electronische pomp heb ik vervangen door een mechanische van een 200tdi.
Volgens de verkoper zou dat moeten passen / werken.
De injectoren en leidingen van de 300 heb ik laten zitten.
Ondertussen ben ik zo ver dat de motor even heeft gelopen.
Hij start makkelijk, loopt mooi stationair en lijkt goed op het gas (een beetje) te reageren.
Over de sensoren heb ik nog de nodige vragen; o.a. welke zijn geschikt om te gebruiken.
Er zit bijvoorbeeld een watertemp.sensor voor en na de thermostaat, zo lijkt het althans.
Groeten,
Sybolt
-
sjeroens
Re: strippen disco/ 19l-motor/ samenvatting
Heren een korte samenvatting (verbeter waar het nodig is):
Ik heb 2 mogelijkheden:
alles laten zitten:
- Voordeel: loopt beter
- te doen: 15 draadjes en een hoop gepuzzel.
- Nadeel: twijfel of het elektronisch gaspedaal met bijpassende kabels (voor o.a. kickdown en cruisecontrol) passen.
Ombouwen naar mechanische inspuiting
- voordeel: geen gedoe met uitzoeken electra, orgineel gaspedaal 101 kan blijven zitten
- te doen: inspuitpomp 200tdi overzetten of 300tdi + toebehoren.
- nadeel: kost weer poen... en zal iets rendement voller lopen.
vraag: heeft iemand een (gekleurd) electrisch schema van een disco1 (met name het motorsysteem)
Groet,
Jeroen
Ik heb 2 mogelijkheden:
alles laten zitten:
- Voordeel: loopt beter
- te doen: 15 draadjes en een hoop gepuzzel.
- Nadeel: twijfel of het elektronisch gaspedaal met bijpassende kabels (voor o.a. kickdown en cruisecontrol) passen.
Ombouwen naar mechanische inspuiting
- voordeel: geen gedoe met uitzoeken electra, orgineel gaspedaal 101 kan blijven zitten
- te doen: inspuitpomp 200tdi overzetten of 300tdi + toebehoren.
- nadeel: kost weer poen... en zal iets rendement voller lopen.
vraag: heeft iemand een (gekleurd) electrisch schema van een disco1 (met name het motorsysteem)
Groet,
Jeroen
-
Bart van Dessel
Hij loopt inderdaad op de inspuitleidingen en injectoren vd EDC, die kun je evt. laten zitten. Er zit maar 1 watertemp.sensor, die zit in je thermostaathuis, een hele kleine. Als je een grotere moet gebruiken van je 101 dan kun je die in d ekop inbouwen ipv de EGR sensor, die heb je helemaal niet nodig. Herken je aan de vierkante/rechthoekige stekker aansluiting.
Gr, bart
Gr, bart
-
Benno
Jeroen, ik heb een haynes liggen van een disco die je zo mag lenen staan in ieder geval wat schemas in, ook van de EDC. Langeweg is vlakbij zoals je weet.
benno
benno
-
Bart van Dessel
Ik heb evt. de workshop manuals van L.R. op cd-rom en dvd, die wil ik beschikbaar stellen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
neef Henk
Persoonlijk zou ik voor een andere pomp etc gaan maar dat komt omdat ik geen snars snap van electra. Als er onderweg iets kapot zou gaan hoef ik dus ook niet te puzzelen met een EDC. Ik snap natuurlijk wel dat de motor beter loopt in de oorspronkelijke versie maar als deze aangepast wordt voor "zonder" electra zal je geen groot verschil merken lijkt mij.
Ik denk dat als je makkelijk (en lees goedkoop) de vervangende componenten kan scoren je beter daarvoor kan gaan.
Groeten neef Henk
Ik denk dat als je makkelijk (en lees goedkoop) de vervangende componenten kan scoren je beter daarvoor kan gaan.
Groeten neef Henk