Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels enz
-
Wimmehari
Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels enz
Ik heb de mogelijkheid om 's winters mijn 110 aan de 220 "te leggen"
Met een tijdschakelaar wil ik de voorruitverwarming, buitenspiegels en misschien de ventilator kort van 12V voorzien.
Ik begrijp dat dit een forse trafo moet gaan worden, alleen de voorruit vraagt al minstens 40 Amp.
Iemand een idee waar zo'n trafo te vinden, kan een lastrafo met een forse spanningsregelaar? (Aldi €59)
Ik zal niet de eerste zijn die dit wil realiseren, ben dus nieuwsgierig naar ervaringen en tips.
Gr Wim
Met een tijdschakelaar wil ik de voorruitverwarming, buitenspiegels en misschien de ventilator kort van 12V voorzien.
Ik begrijp dat dit een forse trafo moet gaan worden, alleen de voorruit vraagt al minstens 40 Amp.
Iemand een idee waar zo'n trafo te vinden, kan een lastrafo met een forse spanningsregelaar? (Aldi €59)
Ik zal niet de eerste zijn die dit wil realiseren, ben dus nieuwsgierig naar ervaringen en tips.
Gr Wim
-
Exfietser
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Makkelijkste is een dikkere accu plaatsen. Of een accu alleen daarvoor en die aan een lader hangen. Lastrafo gaat het niet worden spanning is een stuk hoger dan de gewenste 12 volt. Bovendien geeft een trafo alleen maar wisselspanning. Gelijkspanningstrafo's bestaan nu eenmaal niet. Dingen die als dusdanig verkocht worden zijn dus geen trafo's. Het kan wel met wisselspanning maar dat zou ik niet willen. Een vergissing in je bedrading en je hebt rook. Je wilt neem ik aan de spullen ook nog met de accu kunnen voeden. Dan moet je dus zeker weten de circuits van wissel en gelijk altijd gescheiden blijven met een slimme schakelaar. Die dus ook nooit fout mag staan.
Je hebt dus trafo van zo'n 60 ampere met een gelijkrichter nodig. De spanning van die trafo moet dus 9,5 volt zijn.
Want 9,5 x 1,414 - 1,4 = ongeveer 12 volt (Die 1,414 of wortel twee moet vanwege de gelijkrichting en die ander 1,4 s de spanningsval over de gelijkrichter. )
Een trafo van 60 ampere en 9,5 volt die zijn er hoor. Kijk eens bij amplimo ofzo. Kost alleen wel een paar centen. Misschien is een electronische geschakelde voeding wel goedkoper. Ook die zijn er.
Vanwege de prijs zou ik het niet doen. De optie van een extra accu en een druppelader is makkelijker. De accu met lader kan je gewoon in de schuur laten staan. koppel je alleen 12 volt aan je auto.
Arnold.
Je hebt dus trafo van zo'n 60 ampere met een gelijkrichter nodig. De spanning van die trafo moet dus 9,5 volt zijn.
Want 9,5 x 1,414 - 1,4 = ongeveer 12 volt (Die 1,414 of wortel twee moet vanwege de gelijkrichting en die ander 1,4 s de spanningsval over de gelijkrichter. )
Een trafo van 60 ampere en 9,5 volt die zijn er hoor. Kijk eens bij amplimo ofzo. Kost alleen wel een paar centen. Misschien is een electronische geschakelde voeding wel goedkoper. Ook die zijn er.
Vanwege de prijs zou ik het niet doen. De optie van een extra accu en een druppelader is makkelijker. De accu met lader kan je gewoon in de schuur laten staan. koppel je alleen 12 volt aan je auto.
Arnold.
-
Disco
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
als ik toch 220 bij de hand had zou ik voor zoiets gaan linkje
Jo
Jo
-
G-men (Gargamel)
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Voor 100 Eurie heb je idd ook een extra accu en een compacte lader. Zoals Arnold ook al opmerkt. En die kun je gewoon weer opladen tijdens het rijden, of met een losse lader als je erg lang stilstaad. Je kunt hiervoor b.v. wel een vaste laadaansluiting maken.
Een koppeling met een transformator of netvoeding levert levert je niet extra's op; behalve meer punten waar het mis kan gaan.
Gerrit.
Een koppeling met een transformator of netvoeding levert levert je niet extra's op; behalve meer punten waar het mis kan gaan.
Gerrit.
-
jamaar
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
klikklak
het is niet nodig om de acculader de gehele stroom te laten leveren, word ook te duur
als je accu goed is en je laat de spullen niet te lang aan dan kan je accu nog genoeg stroom over hebben om te starten en als je de lader er avonds weer op zet raakt hij wel weer vol genoeg
van korte ritjes komt een accu namelijk nooit vol
je zal alleen een paar goede 12 volt relais moeten vinden en een tijdklok op 12 volt om ze aan te sturen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9fab3996013cc2bc0951e2a31a94cde0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15851413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
het is niet nodig om de acculader de gehele stroom te laten leveren, word ook te duur
als je accu goed is en je laat de spullen niet te lang aan dan kan je accu nog genoeg stroom over hebben om te starten en als je de lader er avonds weer op zet raakt hij wel weer vol genoeg
van korte ritjes komt een accu namelijk nooit vol
je zal alleen een paar goede 12 volt relais moeten vinden en een tijdklok op 12 volt om ze aan te sturen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9fab3996013cc2bc0951e2a31a94cde0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15851413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
AadG
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Tweede accu met laadstroomverdeler nemen en hier in de nachtelijke uren een goeie acculader aanhangen.
-
Frank 110V8
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
En waarom niet gewoon een straalkacheltje op 220v in je interieur, he je alles in een kwartiertje warm.
-
jamaar
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
en de spiegels dan??????????????
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccbc007b5c138f48fc8b35d2a7b3188d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15852827, 600, 600, 'Loading image ...', false);
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccbc007b5c138f48fc8b35d2a7b3188d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15852827, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
AadG
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
of gewoon een verwarmde garage
-
Wimmehari
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Hallo allen, de truuk met een tweede accu lijkt me idd de beste. Was sowieso al een tijdje de bedoeling.
Het rechtstreeks voeden van buitenspiegels en voorruitverwarming stuitte eigenlijk vooral op de dure aanschaf van een trafo met gelijkrichter.
Vandaar de vraag over goedkopere trafo's.
Dank voor de tips
Van een straalkachel naar een verwarmde garage gaat het verder met een andere auto en verhuizen naar een warm land
Het rechtstreeks voeden van buitenspiegels en voorruitverwarming stuitte eigenlijk vooral op de dure aanschaf van een trafo met gelijkrichter.
Vandaar de vraag over goedkopere trafo's.
Dank voor de tips
Van een straalkachel naar een verwarmde garage gaat het verder met een andere auto en verhuizen naar een warm land
-
Marchel
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Hoi Wim,
Een 2e accu met druppellader lijkt de oplossing. Let wel op dat bij -5C de cabaciteit van de accu minder dan 10% is. Dit is juist het moment dat je de accu volop belast en de druppellader niet zoveel kan leveren. Ik zou de motor gewoon starten. Deur op slot doen en een paar minuten wachten. Dit is ook goed voor de motor wordt hij lekker rustig opgewarmd.
M.vr.gr.
Marchel
(Die zelf wel een 2e accu heeft (70a en 100A) maar geen druppellader.)
Een 2e accu met druppellader lijkt de oplossing. Let wel op dat bij -5C de cabaciteit van de accu minder dan 10% is. Dit is juist het moment dat je de accu volop belast en de druppellader niet zoveel kan leveren. Ik zou de motor gewoon starten. Deur op slot doen en een paar minuten wachten. Dit is ook goed voor de motor wordt hij lekker rustig opgewarmd.
M.vr.gr.
Marchel
(Die zelf wel een 2e accu heeft (70a en 100A) maar geen druppellader.)
-
Wimmehari
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Hallo allen, dank voor de tips!
een tweede accu met een lader, die 's nachts een tijdje laadt zal het denk ik (moeten) gaan worden.
Een externe gelijkgerichte voeding van 12V is bij aanschaf niet goedkoop, maar duurder dan een tweede accu met lader.
Een slimme, vooral goedkopere oplossing is er denk ik niet.
De oplossing straalkacheltje, verwarmde garage kent een vervolg: => andere auto => verhuizen naar warm land => enz
een tweede accu met een lader, die 's nachts een tijdje laadt zal het denk ik (moeten) gaan worden.
Een externe gelijkgerichte voeding van 12V is bij aanschaf niet goedkoop, maar duurder dan een tweede accu met lader.
Een slimme, vooral goedkopere oplossing is er denk ik niet.
De oplossing straalkacheltje, verwarmde garage kent een vervolg: => andere auto => verhuizen naar warm land => enz
-
Exfietser
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Jaja. En dan kom je zeker weer met vragen hoe je een aircopomp moet inbouwen enzo. En waar je de radiatoren moet plaatsen.
Arnold.
Arnold.
-
VeeTee
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Als je zo'n simpele oplossing kiest voor verwarming, kies je nu natuurlijk ook voor de simpele manier: Arko!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Wimmehari
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Ha Vincent, de ARKO methode moesten we zondag 19 augustus meemaken, rijdende vanuit Beieren, met het maximaal gebruikmaken van Arko.
34° buiten, ruim 44° in de auto,afzien dus. Tikje jaloers op airco rijders, dat wel.....
34° buiten, ruim 44° in de auto,afzien dus. Tikje jaloers op airco rijders, dat wel.....
-
Thimo
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Denk ook eens aan een PC voeding ( uit een server kan gauw 40A leveren ).
Bij van Cranenbroek verkopen ze ook zwaardere acculaders/starters.
Mvg Thimo.
Bij van Cranenbroek verkopen ze ook zwaardere acculaders/starters.
Mvg Thimo.
-
Marc vd K
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
klik klik zoiets dus? als dat werk ga ik ook is een plug in 230v stopcontact maken op mijn defender
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('92ded5c16ca85189e6f3e555f0c2c8bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15862800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('92ded5c16ca85189e6f3e555f0c2c8bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15862800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
-
Thimo
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Zoiets bedoel ik, alleen moet je een servervoeding pakken ( grotere uitgangsstroom ).
[HOP:US:101" target="_blank" rel="nofollow" >www.ebay.com]
Mvg Thimo.
[HOP:US:101" target="_blank" rel="nofollow" >www.ebay.com]
Mvg Thimo.
-
VeeTee
Re: Trafo inbouwen om tijdgestuurd voorruitverwarming, spiegels
Wimmehari Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ha Vincent, de ARKO methode moesten we zondag 19 augustus meemaken, rijdende vanuit Beieren, met het maximaal gebruikmaken van Arko.
> 34° buiten, ruim 44° in de auto,afzien dus. Tikje jaloers op airco rijders, dat wel.....
Ha, toen kwam ik terug van uit Friesland, ook zo heet onderweg, eerste stukje Arko, maar laatste stuk toch maar ramen dicht en Airco aan!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
> Ha Vincent, de ARKO methode moesten we zondag 19 augustus meemaken, rijdende vanuit Beieren, met het maximaal gebruikmaken van Arko.
> 34° buiten, ruim 44° in de auto,afzien dus. Tikje jaloers op airco rijders, dat wel.....
Ha, toen kwam ik terug van uit Friesland, ook zo heet onderweg, eerste stukje Arko, maar laatste stuk toch maar ramen dicht en Airco aan!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4