perkins 4.182 ervaringen
-
hansserie
perkins 4.182 ervaringen
Ik heb een Perkins 4.182 diesel (oorspronkelijk uit een of ander Mazda apparaat) in mijn 110 liggen.
Ik wil graag ervaringen delen met mensen die ook deze motor in hun Laro hebben.
Punten waar ik nu mee zit : trillen, herrie, onderdelen uitlaatsysteem.
Overigens ben ik heel tevreden met die motor, loopt altijd, goed trekkracht onderin.
Groet, Hans
Ik wil graag ervaringen delen met mensen die ook deze motor in hun Laro hebben.
Punten waar ik nu mee zit : trillen, herrie, onderdelen uitlaatsysteem.
Overigens ben ik heel tevreden met die motor, loopt altijd, goed trekkracht onderin.
Groet, Hans
-
rinie
Re: perkins 4.182 ervaringen
je hebt nu wel een echte traktor met zo een perkins diesel
-
Wim Janssen
Re: perkins 4.182 ervaringen
Hans,
Met deze Perkins heb ik geen ervaring, wel met de Perkins Prima. Voor onderdelen kun je terecht bij Kemper en van Twist in Dordrecht. Wel wat duurder dan Land Rover onderdelen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met deze Perkins heb ik geen ervaring, wel met de Perkins Prima. Voor onderdelen kun je terecht bij Kemper en van Twist in Dordrecht. Wel wat duurder dan Land Rover onderdelen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
jamaar
Re: perkins 4.182 ervaringen
Hans
ik heb al 25 jaar zijn grote broertje in een ambu llA liggen(4.236) en ja ik heb veel aan geluidsisolatie gedaan en kan nu goed de radio horen als die op halve kracht staat
oorspronkelijk uitlaat zelf gebouwd en demper van een mercedes 407 gebruikt maar nu een rvs side pipe demper van t y ta landcruiser omdat ik achter een extra tank van 110 liter er onder heb
heb er wel een flexibel stuk tussen zitten vanaf het spruitstuk recht naar beneden van 40 cm
onderdelen geeft wim al aan en verder zijn die op het net en bij de plaatselijke tractor of heftruck boer te vinden
aangezien het een oude motor is, kan het raadzaam zijn om de klepafdichtingen te vervangen, bij mij zaten er maar 4 in en waren glashard, olieverbruik is nu heel erg laag
ik heb de motor ook op stevigere rubbers staan en het trillen valt mee maar is wel meer dan het standaard torretje
voor mij is dit een ideale motor, met een paar nadelen maar die neem ik op de koop toe
als het goed is kan hij je een 1,000,000 km tevreden houden
de 4.182 is het zelfde alleen voor de ambu met 3 ton net te ligt.
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7157ed57925564802e705c812e2085f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15857859, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2012 17:05 door jamaar.
ik heb al 25 jaar zijn grote broertje in een ambu llA liggen(4.236) en ja ik heb veel aan geluidsisolatie gedaan en kan nu goed de radio horen als die op halve kracht staat
oorspronkelijk uitlaat zelf gebouwd en demper van een mercedes 407 gebruikt maar nu een rvs side pipe demper van t y ta landcruiser omdat ik achter een extra tank van 110 liter er onder heb
heb er wel een flexibel stuk tussen zitten vanaf het spruitstuk recht naar beneden van 40 cm
onderdelen geeft wim al aan en verder zijn die op het net en bij de plaatselijke tractor of heftruck boer te vinden
aangezien het een oude motor is, kan het raadzaam zijn om de klepafdichtingen te vervangen, bij mij zaten er maar 4 in en waren glashard, olieverbruik is nu heel erg laag
ik heb de motor ook op stevigere rubbers staan en het trillen valt mee maar is wel meer dan het standaard torretje
voor mij is dit een ideale motor, met een paar nadelen maar die neem ik op de koop toe
als het goed is kan hij je een 1,000,000 km tevreden houden
de 4.182 is het zelfde alleen voor de ambu met 3 ton net te ligt.
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7157ed57925564802e705c812e2085f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15857859, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2012 17:05 door jamaar.
-
Stage-2
Re: perkins 4.182 ervaringen
Vergeet even het vergelijk tussen de 4.236 en de 4.182. Het zijn geheel verschillende motorblokken, en de 4.182 is sterker dan de 4.236 (sorry, Jamaar, dat argument gaat dus niet op).
De 4.182 komt uit de 200-serie en is door Mazda in licentie gebouwd. Het is de grootste motor uit die serie.
Een leuk blok, dat weinig te maken heeft met trekkers. Het is een snelloper, met een slag van 105mm en 58 kW/3000 rpm. Echt automotive, dus. Ik had 4 jaar lang een RRC met dat blok., met een knots van een Holset H1C turbo en intercooler.
Voor het uitlaatsysteem ken ik maar 1 bevredigende oplossing: laat iets moois op maat maken in RVS. (zie bijv. hier).
Herrie is een serieus punt. Isoleren, isoleren en nog eens isoleren. In de motorruimte, in de cabine. Een looddeken over het blok zou best een hoop kunnen schelen (ben ik nooit aan toe gekomen).
Trillen. Waar het voor de hand ligt om de v-bak op de vaste plek te laten liggen, zullen dus de motorsteunen moeten worden aangepast. Te vaak zie ik dat dat gebeurt zonder oog voor de balans in de ophanging. Ook in mijn RRC hing het blok teveel aan de v-bak, en had zonder die bak geen enkele balans. Volgens mij, maar ik heb er niet voor doorgeleerd, kan dat leiden tot ongewenste trillingen in chassis en carrosserie. Plus een ongewenste belasting van v-baksteunen. Je zou dus kunnen kijken of de steunen wel op de juiste plek zitten, en of de juiste dempers zijn gebruikt voor dit zware blok. Daar zit serieuze winst.
In het gebruik was ik heel tevreden over het blok. Het kon langdurige piekbelasting aan op de snelweg, zonder een krimp. (Bijv. in twee dagen naar Algeciras, of in 1 dag naar Kufstein). Leuke bottom power in het terrein.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b249588f12cbbe8ac711bdc109e1aca2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15858318, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9223a93e665b8b3a268bf8bf3a530ae3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15858318, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De 4.182 komt uit de 200-serie en is door Mazda in licentie gebouwd. Het is de grootste motor uit die serie.
Een leuk blok, dat weinig te maken heeft met trekkers. Het is een snelloper, met een slag van 105mm en 58 kW/3000 rpm. Echt automotive, dus. Ik had 4 jaar lang een RRC met dat blok., met een knots van een Holset H1C turbo en intercooler.
Voor het uitlaatsysteem ken ik maar 1 bevredigende oplossing: laat iets moois op maat maken in RVS. (zie bijv. hier).
Herrie is een serieus punt. Isoleren, isoleren en nog eens isoleren. In de motorruimte, in de cabine. Een looddeken over het blok zou best een hoop kunnen schelen (ben ik nooit aan toe gekomen).
Trillen. Waar het voor de hand ligt om de v-bak op de vaste plek te laten liggen, zullen dus de motorsteunen moeten worden aangepast. Te vaak zie ik dat dat gebeurt zonder oog voor de balans in de ophanging. Ook in mijn RRC hing het blok teveel aan de v-bak, en had zonder die bak geen enkele balans. Volgens mij, maar ik heb er niet voor doorgeleerd, kan dat leiden tot ongewenste trillingen in chassis en carrosserie. Plus een ongewenste belasting van v-baksteunen. Je zou dus kunnen kijken of de steunen wel op de juiste plek zitten, en of de juiste dempers zijn gebruikt voor dit zware blok. Daar zit serieuze winst.
In het gebruik was ik heel tevreden over het blok. Het kon langdurige piekbelasting aan op de snelweg, zonder een krimp. (Bijv. in twee dagen naar Algeciras, of in 1 dag naar Kufstein). Leuke bottom power in het terrein.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b249588f12cbbe8ac711bdc109e1aca2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15858318, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9223a93e665b8b3a268bf8bf3a530ae3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15858318, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
jamaar
Re: perkins 4.182 ervaringen
kan zo snel geen pk gegevens van de 2.182 vinden maar mijn 4.236 levert 61kw/83pk bij 2800 dus een klein beetje meer en komt uit een berliet vrachtwagen daardoor ook afgesteld op 3000 rpm
4.182 de eerdere type hebben voorkamers en de latere zijn direct ingespoten
3000 rpm is geen snelloper maar zit in de middenmoot
het blok is gebaseerd op de 4.203 en klik dat is wel degelijk het kleine broertje van de 4.236
hier nog een cadeautje als je het nog niet gevonden had handboek
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e8d4b47e229bcb7c1c184c1cb312d2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15858708, 600, 600, 'Loading image ...', false);
4.182 de eerdere type hebben voorkamers en de latere zijn direct ingespoten
3000 rpm is geen snelloper maar zit in de middenmoot
het blok is gebaseerd op de 4.203 en klik dat is wel degelijk het kleine broertje van de 4.236
hier nog een cadeautje als je het nog niet gevonden had handboek
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e8d4b47e229bcb7c1c184c1cb312d2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15858708, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Stage-2
Re: perkins 4.182 ervaringen
'k Ga geen bronnenstrijd voeren, maar blijkbaar beschikken we over andere bronnen. Daarom alleen een bron die mijn herinnering en eerdere bewering staaft.
Gegevens over 4.182 en 4.236
Ik sluit niet uit dat andere bronnen ook andere cijfers zullen produceren.
Maar over de afstamming wil ik wel kwijt dat ook op het door jou aangehaalde S2C forum de afstamming van de 4.203 wordt tegengesproken. Wat ook wel logisch lijkt vanwege de totaal andere opbouw. De "J" build list (4.203) is al niet echt te vergelijken met de "L" build list (4.236). De 200-serie is van de "G" build list en is met weinig Perkins motoren van voor die tijd te vergelijken: veel compacter en lichter van constructie (bijna 200kg lichter dan de 4.236), meer lichtmetalen delen, en een andere (maar wel lineaire) brandstofpomp uit Japan.
(Build list = de gemeenschappelijke basisspecificatie voor een serie motorblokken; als je de tweede letter toevoegt krijg je de build list voor een specifiek blok of een specifieke toepassing).
Just sharing.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27485dfc24ba1b20b061eb6eb0a731ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15859202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19e3621a991272c269517fdbb740c760', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15859202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gegevens over 4.182 en 4.236
Ik sluit niet uit dat andere bronnen ook andere cijfers zullen produceren.
Maar over de afstamming wil ik wel kwijt dat ook op het door jou aangehaalde S2C forum de afstamming van de 4.203 wordt tegengesproken. Wat ook wel logisch lijkt vanwege de totaal andere opbouw. De "J" build list (4.203) is al niet echt te vergelijken met de "L" build list (4.236). De 200-serie is van de "G" build list en is met weinig Perkins motoren van voor die tijd te vergelijken: veel compacter en lichter van constructie (bijna 200kg lichter dan de 4.236), meer lichtmetalen delen, en een andere (maar wel lineaire) brandstofpomp uit Japan.
(Build list = de gemeenschappelijke basisspecificatie voor een serie motorblokken; als je de tweede letter toevoegt krijg je de build list voor een specifiek blok of een specifieke toepassing).
Just sharing.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27485dfc24ba1b20b061eb6eb0a731ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15859202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19e3621a991272c269517fdbb740c760', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15859202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
jamaar
Re: perkins 4.182 ervaringen
er staan in in de door jou aangehaalde site alleen maar de laagste waarde vermeld
mijn motor heeft meer vermogen omdat die in een vrachtwagen gezeten heeft en dus hogere toeren draait
er zijn van alle motoren heel veel verschillende uitvoeringen, naargelang bouwjaar en doelstelling dus je kan nooit aan de hand van één tabelletje zeggen wat je hebt.
maar je kan er van uitgaan dat mijn motor 83 pk heeft bij 2800 toeren en 250 n/m bij 1200 toren, die gegevens staan gewoon in het handboek wat ik er bij heb
verder is mijn blok inderdaad een beetje zwaar daarom ook maar stuurbekrachtiging er in gezet
afkomst is ook niet belangrijk voor ons, veel belangrijker is of het een goed blok is
ik kan mijn blok ook aan niemand aanraden, vanwege het gewicht, maar ik ben heel blij met mijn tractor en het is ongelooflijk wat hij op lage toeren presteert en bij 100 km/h is het ook goed te doen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13a02a10ddc3c8cecfa30c1f47294f18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15859982, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mijn motor heeft meer vermogen omdat die in een vrachtwagen gezeten heeft en dus hogere toeren draait
er zijn van alle motoren heel veel verschillende uitvoeringen, naargelang bouwjaar en doelstelling dus je kan nooit aan de hand van één tabelletje zeggen wat je hebt.
maar je kan er van uitgaan dat mijn motor 83 pk heeft bij 2800 toeren en 250 n/m bij 1200 toren, die gegevens staan gewoon in het handboek wat ik er bij heb
verder is mijn blok inderdaad een beetje zwaar daarom ook maar stuurbekrachtiging er in gezet
afkomst is ook niet belangrijk voor ons, veel belangrijker is of het een goed blok is
ik kan mijn blok ook aan niemand aanraden, vanwege het gewicht, maar ik ben heel blij met mijn tractor en het is ongelooflijk wat hij op lage toeren presteert en bij 100 km/h is het ook goed te doen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13a02a10ddc3c8cecfa30c1f47294f18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15859982, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
hansserie
Re: perkins 4.182 ervaringen
Om met de beantwoording van de laatste vraag te beginnen : Ik woon in Zuid Limburg.
Ik ben tevreden over de 4.182 (uit de 200 series inderdaad, staat ook een sticker met MAZDA op) maar :
1) graag wat minder trillen, met name bij stationair, de ramen rammelen zowat uit mijn auto.
2) ombouw naar turbo, want de kruissnelheid is nu 105 en met geladen aanhanger heeft hij het wel moeilijk op de snelweg. Klopt het dat ik mijn NA diesel zou kunnen ombouwen naar een turbo versie ? Is een dergelijke set op de markt te koop ?
Groet, Hans.
Ik ben tevreden over de 4.182 (uit de 200 series inderdaad, staat ook een sticker met MAZDA op) maar :
1) graag wat minder trillen, met name bij stationair, de ramen rammelen zowat uit mijn auto.
2) ombouw naar turbo, want de kruissnelheid is nu 105 en met geladen aanhanger heeft hij het wel moeilijk op de snelweg. Klopt het dat ik mijn NA diesel zou kunnen ombouwen naar een turbo versie ? Is een dergelijke set op de markt te koop ?
Groet, Hans.
-
hansserie
Re: perkins 4.182 ervaringen
Ik heb even het serie nummer nagekeken van mijn 4.182.
Het is C01-J2425S.
De J schijnt voor te staan voor de plaats waar gebouwd, in dit geval Japan.
De S zou het bouwjaar betekenen, de S kan 1988 of 2008 betekenen, in mijn geval ga ik dan uit van 1988.
In een van bovenstaande mails gat het over J build en G build. Staat dit dan weer los van de J in mijn serienummer ?
Het is C01-J2425S.
De J schijnt voor te staan voor de plaats waar gebouwd, in dit geval Japan.
De S zou het bouwjaar betekenen, de S kan 1988 of 2008 betekenen, in mijn geval ga ik dan uit van 1988.
In een van bovenstaande mails gat het over J build en G build. Staat dit dan weer los van de J in mijn serienummer ?
-
jamaar
Re: perkins 4.182 ervaringen
ik zou er een mailtje aan kemper en van twist aan wagen
ik weet dat bij sommige motoren er niet zo maar een turbo op kan, er zijn dan bvb. geen olie sproeiers gemonteerd om de zuigers koel te houden
en tegen stationair trillen, gewoon iets hoger toeren afstellen, probleem opgelost
tenzij je verstuivers niet goed zijn want dat is een eerste vereiste, veroorzaakt ook onregelmatig lopen bij stationair
neem aan dat je top snelheid bedoeld bij 105? meer haalt hij dacht ik niet met 3000 toeren
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc97a070773aff70b6f4fee08c81c158', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15864443, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ik weet dat bij sommige motoren er niet zo maar een turbo op kan, er zijn dan bvb. geen olie sproeiers gemonteerd om de zuigers koel te houden
en tegen stationair trillen, gewoon iets hoger toeren afstellen, probleem opgelost
tenzij je verstuivers niet goed zijn want dat is een eerste vereiste, veroorzaakt ook onregelmatig lopen bij stationair
neem aan dat je top snelheid bedoeld bij 105? meer haalt hij dacht ik niet met 3000 toeren
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc97a070773aff70b6f4fee08c81c158', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15864443, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Stage-2
Re: perkins 4.182 ervaringen
Hans,
De genoemde oliekoeling zit geloof ik wel in dit blok. Een onhandig probleem met een turbo is de sturing van de distributiepomp. Je moet dus een pomp hebben waarvan de opbrengst zich laat sturen door de turbodruk.
Zonder dat kunstje moet je de basisopbrengst van de pomp handmatig verhogen. Bij lage toeren is het mengsel dan te rijk, omdat de turbo nog geen extra lucht aanvoert (roken), en bij hoge toeren te schraal omdat de turbo te veel lucht aanvoert. Zo was het bij mij.
Kortom: het kan, maar maar met een hoop werk en kosten. Als ik hier op de lijst dan lees dat voor 650 euro een 200tdi blok wordt aangeboden, zou ik niet gaan knutselen.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bfc6e00fb7c7065135c482bc037c2776', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15864632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('794d5bbac62e980634c1dd10704bb01d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15864632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De genoemde oliekoeling zit geloof ik wel in dit blok. Een onhandig probleem met een turbo is de sturing van de distributiepomp. Je moet dus een pomp hebben waarvan de opbrengst zich laat sturen door de turbodruk.
Zonder dat kunstje moet je de basisopbrengst van de pomp handmatig verhogen. Bij lage toeren is het mengsel dan te rijk, omdat de turbo nog geen extra lucht aanvoert (roken), en bij hoge toeren te schraal omdat de turbo te veel lucht aanvoert. Zo was het bij mij.
Kortom: het kan, maar maar met een hoop werk en kosten. Als ik hier op de lijst dan lees dat voor 650 euro een 200tdi blok wordt aangeboden, zou ik niet gaan knutselen.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bfc6e00fb7c7065135c482bc037c2776', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15864632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('794d5bbac62e980634c1dd10704bb01d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15864632, 600, 600, 'Loading image ...', false);