Weber op V8 rookt zwart, welke sproeiers??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

Weber op V8 rookt zwart, welke sproeiers??

Bericht door Maartenb »

Hallo,

Net een Weber 500 carb op mijn 3,9l V8 gemonteerd. Loopt prima, maar bij het gasgeven komt er een zwarte pluim uit de uitlaat. Als ik het gas loslaat lijkt de motor af te slaan, maar doet dit (net) niet. Ik was al op de hoogte van het feit dat de sproeiers in de carb waarschijnlijk te groot zouden zijn voor deze motor. Mijn vraag is welke sproeiers ik dan wel moet monteren. Is er iemand die dit al eens bij de hand heeft gehad en nog weet welke (kleinere) sproeiers ik nodig heb?

Greetz, Maarten
G-men (Gargamel)

Re: Weber op V8 rookt zwart, welke sproeiers??

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hij loopt dan in elk geval niet te arm.

Zonder gekheid. Voor de 3.9 weet ik het niet; maar ik heb voor de 4.6 er ook een set andere naalden en sproeiers in gezet om hem goed te krijgen. Voor de oude 3.5 heb ik de moeite niet genomen omdat die eigenlijk alleen op gas liep en tzt toch vervangen moest worden ivm slijtage. Bij dat blok had je ook het nadeel was dat je als hij warm was, en je reed op benzine, je wat langer moest doorstarten (verzuipen)

Wat er nu inzit :

Edelbrock nummer 1422 - metering jets .083
Edelbrock nummer 1460 - .needles 065X052

Nu loopt hij over het hele toerenbereik netjes qua Co en 4-gasmeting. Ik kan me echter voorstellen dat je voor een 3.5 nog iets kleinere nodig hebt. Maar dat zou je denk ik moeten proberen. In het user manual van de weber 500 staan twee keuzetabellen.

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2012 17:38 door G-men (Gargamel).
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Gerrit,

Bedankt voor de reactie. Je had het natuurlijk al een beetje voorspeld. Ik heb de plaatselijke J**p-boer al gebeld en deze wil de onderdelen wel bestellen.
Is het vervangen van de sproeiers en naalden veel werk?

Een ander probleem dat ik nog heb is dat de auto niet op LPG wil starten met de IMPCO verdamper (model E) en mixer (300a).
Ik ga de auto vanavond ophalen en kan dan zelf eens op onderzoek naar wat het probleem kan zijn.
Heb jij ideeën?

Greetz, Maarten
G-men (Gargamel)

Het is op zich vrij eenvoudig en wijst eigenlijk zichzelf. Je moet de bovenzijde van de carb losschroeven. Je kunt dan bij de naalden komen. Als je die eruit hebt, kun je de sproeiers er zo uit schroeven. Zitten volgens mij wel 1-2 veertjes in; die loskomen als je de bovenkant losmaakt. Even opletten dus, en opletten dat je niets in je inlaatspruitstuk laat vallen. dan ben je de sjaak.
Geen special tools, gewoon een normale schroevendraaier.

Als hij op gas helemaal niets doet, zou ik eerst eens checken of het gasventiel (op tank en bij de motor) wel opengestuurd wordt. Als het goed is, wordt dit gestuurd door de ontsteking via de brandstofkeuzeschakelaar.
Tweede wat me te binnen schiet is de mixer. Zoals je gezien hebt zit er een ring op het luchtfilterhuis waarmee je de mixer terugtrekt uit het inlaattraject voor gebruik op benzine. Als hij op benzine staat, wordt de gastoevoer ook afgesloten....
Staat deze wel in de "gas" stand ? (ring zoveel mogelijk tegen de klok in draaien.)
Doorloop is overigens met mixer in de "gas" positie ruim voldoende voor de kleinere V8-en om ze ook op benzine prima te laten lopen. ( klein naar US begrippen dan. )

Verder zit er niet zo heel veel op. Onderop de mixer zit een omloopschroefje (kleintje) voor stationair, die kun je iets verder open draaien. maar ook al staat die helemaal fout, dan zou hij nog moeten starten als je wat gas geeft. Daar overigens pas aan gaan draaien als hij op benzine goed loopt !!! Die benzine afstelling is je uitgangspunt.

Gerrit
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Gerrit,

Ik heb de slang naar de mixer losgenomen en het contact aangezet. Als ik dan op het "knopje" midden op de verdamper druk hoor ik een heel klein pufje gas.
Hierna moet ik het contact uit en aan zetten om dit te kunnen herhalen.

Maakt het overigens uit hoe de verdamper hangt? Deze is een kwart slag rond gedraaid omdat dit beter uitkwam met de slangen ed. De uitgang naar de mixer wijst nu naar de voorkant van de auto.

Toen de motor vanmiddag liep wilde ik de olievuldop losdraaien om te controleren of ik olie zag lopen. Zodra ik de dop iets los had gedraaid dacht ik een blazend geluid te horen. Toen ik echter voorzichtig verder draaide
en probeerde de vuldop, met lopende motor dus, te verwijderen bleek het onderdruk te zijn. Ik kon de dop niet wegpakken en de motor ging hoger in zijn toeren lopen.
Weet jij of dit normaal is? Ik weet dat een motor bij slechte zuigerveren overdruk kan krijgen, maar zoveel onderdruk??

Groet, Maarten
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Dat hangt een beetje van het luchtfilter af.
De standaard setting vond ik veel te rijk!

Op mijn oude 3.9 had ik:
- 2 stages krapper op zowel eerste als tweede trap
- De slapste veertjes

Die veertjes zijn trouwens erg belangrijk!

Je kunt het er in tien minuten insleutelen.
Filter eraf (1 vleugel moer), clipje van het stangetje van de acceleratie pomp los. Een stuk op 10 boutjes losdraaien met de schroeven draaier.
Met torx schroendraaier de plaatjes boven de naalden naar de zijkant verplaaten. Veertjes eruit, naalden eruit, bovenkant van de vlotterbak eraf. Daarna kan je met een schroevendraaier alle vier de sproeiers verwisselen.
Check ook even de stand van de vlotters als het toch open is.

Je wellicht het beste een calibratie setje kopen zodat je wat kunt experimenteren.
G-men (Gargamel)

Het gassysteem ins beveiligd met een pulsrelais. Dat wil zeggen dat zolang de moto niet loopt, er geen gas komt.
Hiervoor moet een draan vanaf de bobine naar het contrloekastje van de gasschakelaar lopen.
Als je start, komen de pulsen van de ontsteking bij het relais en deze zal dan de gastoevoer vrijgeven. Als die draad er niet zit kun je bovenstaande krijgen. Bij contact inschakelen wordt de toevoer nameleijk een korte tijd vrijgegeven om het systeem te vullen. Bij inschakelen krijg je dus even een pufje gas.

Ik denk dan ook dat hier je fout zit. De verdamper moet rechtop staan; liefst parralel aan het schutbord ivm hellingen. Ikzelf heb hem bij hem links op het spatscherm gemonteerd. Dus ook een kwartslag gedraaid; werkt echter probleemloos.
Aan de zijkant van de verdamper zit een kelein beluchtingsopening, dat is de onderkant.
Afhankelijk van model leeftijd kunnen er afsluiters op de volgende plaatsen zitten : op de tank losse afsluiter in motorruimte of direct op de verdamper. Gewoon ff leiding volgen vanaf de tank.
Makkelijkse is even te meten op deze gasafsluiter iGewoon over de contacten en dan iemand laten starten. Je moet daar dan 12v meten.

Dat je een lichte onderdruk ervaart als je de oliedop loshaalt is prima. Dat is bij een goede motor volkomen normal en een teken dat vooral de zuigerveren nog in topconditie zijn. Overdruk treed vaak op bij slijtage, waarbij verbrandingsgassen via de zuigerveren in het onderblok komen. Om dat af te voeren is de carterbeluchting erop gemaakt.
Geen zorgen over maken dus. Blok is blijkbaar goed gereviseerd !

Maartenb Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit,
>
> Ik heb de slang naar de mixer losgenomen en het
> contact aangezet. Als ik dan op het "knopje"
> midden op de verdamper druk hoor ik een heel klein
> pufje gas.
> Hierna moet ik het contact uit en aan zetten om
> dit te kunnen herhalen.
>
> Maakt het overigens uit hoe de verdamper hangt?
> Deze is een kwart slag rond gedraaid omdat dit
> beter uitkwam met de slangen ed. De uitgang naar
> de mixer wijst nu naar de voorkant van de auto.
>
> Toen de motor vanmiddag liep wilde ik de
> olievuldop losdraaien om te controleren of ik olie
> zag lopen. Zodra ik de dop iets los had gedraaid
> dacht ik een blazend geluid te horen. Toen ik
> echter voorzichtig verder draaide
> en probeerde de vuldop, met lopende motor dus, te
> verwijderen bleek het onderdruk te zijn. Ik kon de
> dop niet wegpakken en de motor ging hoger in zijn
> toeren lopen.
> Weet jij of dit normaal is? Ik weet dat een motor
> bij slechte zuigerveren overdruk kan krijgen, maar