Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
-
Victor
Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Als ik de auto op contact zet, staat er 12.8 Volt op de + van de bobine, start ik heb, dan staat er 7 Volt op. Er lopen ook twee draden in 1 kabelschoentje naar de plus van de bobine. Dit lijkt alsof er een voorschakelweerstand in zit. Maar dit heb ik niet. Heeft het altijd zo gedaan met mijn elektronische ontsteking van pertronix.
Ik wil daarom nieuwe bedrading leggen van mijn contactslot naar mijn bobine, maar weet ik niet welke aansluiting op het contactslot ik moet gebruiken. Heb het een en ander doorgemeten op het contactslot, maar kom er niet uit
Heeft iemand een schema voor mij of kan mij uitleggen waarom er twee draden in 1 kabelschoentje zitten?
Alvast bedankt
Gr. Victor
Range Rover 3.5 V8 1975
22526_3882970954647_636428749_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5988735ddc14f9ee729b4474bab06d33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', '', 15816107, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik wil daarom nieuwe bedrading leggen van mijn contactslot naar mijn bobine, maar weet ik niet welke aansluiting op het contactslot ik moet gebruiken. Heb het een en ander doorgemeten op het contactslot, maar kom er niet uit
Heeft iemand een schema voor mij of kan mij uitleggen waarom er twee draden in 1 kabelschoentje zitten?
Alvast bedankt
Gr. Victor
Range Rover 3.5 V8 1975
22526_3882970954647_636428749_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5988735ddc14f9ee729b4474bab06d33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', '', 15816107, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Tom_RRC
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Eentje is de 12v spanning bij het starten. De andere is de nominale spanning bij gebruik. Dus met voorschakelweerstand.
-
Leendert
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Heb je ook gemeten op de accu hoe veel spanning er op staat bij het starten?
Als je start valt deze ook behoorlijk terug, 7v is wel erg laag, dan zou je accu niet best meer zijn.
Als je start valt deze ook behoorlijk terug, 7v is wel erg laag, dan zou je accu niet best meer zijn.
-
Victor
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Tom dat vermoeden had ik al. Maar dat relais heb ik er niet tussen, dus ga er van uit ze dan beiden 12v moeten geven.
Accu is prima. Als ik een by pass maak van accu naar bobine is er niks aan de hand.
Accu is prima. Als ik een by pass maak van accu naar bobine is er niks aan de hand.
-
Geert LW79
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Volgens mij gaat dit niet met een relais, de 12 volt voeding komt volgens mij van de startmotor op moment van starten, als hij dan loopt komt de voeding van het contactslot via de voorschakel weerstand (als die er nog zit) zonder die voorschakel weerstand kan je eventueel die draad vanaf de startmotor laten vervallen.
Problemen die je beschrijft kunnen ook in een slecht contact slot zitten of ergens een slechte verbinding in de bedrading.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04b00e866ac29731a7dd669ac16478f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15816393, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Problemen die je beschrijft kunnen ook in een slecht contact slot zitten of ergens een slechte verbinding in de bedrading.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04b00e866ac29731a7dd669ac16478f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15816393, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roel
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Op de grote startmotor zit een extra aansluiting (tov het dunne type startmotor). Op het moment dat je start ontstaat daar een doorverbinding en krijgt deze draad 12V.
Deze draad gaat rechtstreeks naar de bobine. Dus ontvangt de bobine 12V zolang/zodra de startmotor draait. Laat je de sleutel los dan wordt dit circuit verbroken.
De motor slaat echter niet af omdat de bobine nu spanning krijgt van een draad die via de voorschakelweerstand loopt. Dus 12V voor de voorschakelweerstand en ik dacht ca. 7V of 9V er na. De bobine krijgt als de motor loopt dus slechts 7V/9V, want de standaard bobine zou anders te heet worden bij constant 12V.
Ik heb een electronische ontsteking met de originele voorschakel weerstand en voorschakel bobine, echter zit er (ivm de spaghettie uitlaat) een dunne startmotor op. Daar ik startproblemen had op LPG heb ik het circuit nagelopen en ontdekt dat de 12V draad niet aangesloten was/kon worden op de startmotor, terwijl de voorschakelweerstand wel nog gemonteerd was.
Dit heb ik dmv een 12V drukknop op het dashboard opgelost. Als ik start schakel ik zelf over naar 12V op de bobine, mijn startproblemen op LPG zijn in elk weertype geheel verdwenen.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Deze draad gaat rechtstreeks naar de bobine. Dus ontvangt de bobine 12V zolang/zodra de startmotor draait. Laat je de sleutel los dan wordt dit circuit verbroken.
De motor slaat echter niet af omdat de bobine nu spanning krijgt van een draad die via de voorschakelweerstand loopt. Dus 12V voor de voorschakelweerstand en ik dacht ca. 7V of 9V er na. De bobine krijgt als de motor loopt dus slechts 7V/9V, want de standaard bobine zou anders te heet worden bij constant 12V.
Ik heb een electronische ontsteking met de originele voorschakel weerstand en voorschakel bobine, echter zit er (ivm de spaghettie uitlaat) een dunne startmotor op. Daar ik startproblemen had op LPG heb ik het circuit nagelopen en ontdekt dat de 12V draad niet aangesloten was/kon worden op de startmotor, terwijl de voorschakelweerstand wel nog gemonteerd was.
Dit heb ik dmv een 12V drukknop op het dashboard opgelost. Als ik start schakel ik zelf over naar 12V op de bobine, mijn startproblemen op LPG zijn in elk weertype geheel verdwenen.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Wim Janssen
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Roel,
Je hebt die extra aansluiting op de startmotor niet nodig. De 12V die de startmotor stuurt is ook prima en hoef je niet handmatig de knop in te drukken.
groeten
Wim Janssen
Je hebt die extra aansluiting op de startmotor niet nodig. De 12V die de startmotor stuurt is ook prima en hoef je niet handmatig de knop in te drukken.
groeten
Wim Janssen
-
Victor
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Thanks voor de reacties. Als ik het zo lees zit er toch nog ergens een voorschakelweerstand. Hoe ziet die eruit en waar hoort die te zitten?
Ander probleem is, dat wanneer ik de bobine via een bypass aansluit en hij dus constant 12v krijgt als de motor draait, hij na een tijdje, soms 15min., soms 15 sec. uitvalt. Slechte massa? Massa van het electrische ontstekingskastje zit op de wielkast. Moet ik die is op de min van de accu zetten en kijken wat ie dan doet?
Ander probleem is, dat wanneer ik de bobine via een bypass aansluit en hij dus constant 12v krijgt als de motor draait, hij na een tijdje, soms 15min., soms 15 sec. uitvalt. Slechte massa? Massa van het electrische ontstekingskastje zit op de wielkast. Moet ik die is op de min van de accu zetten en kijken wat ie dan doet?
-
Frans Bonnes
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Voorschakelweerstand = meestal klein plastic/steen wit blokje, lijkt erop dat er een zekering inzit.
Zit vaak in de buurt van de bobine.
Kan ook zijn dat het gewoon een stroomdraad is, met een bepaalde hoge weerstand ( ik dacht wit met een roodachtig streepje - maar weet dat niet zeker)
Uitval bobine = wordt te heet door te hoge spanning.???
fb
Zit vaak in de buurt van de bobine.
Kan ook zijn dat het gewoon een stroomdraad is, met een bepaalde hoge weerstand ( ik dacht wit met een roodachtig streepje - maar weet dat niet zeker)
Uitval bobine = wordt te heet door te hoge spanning.???
fb
-
Victor
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Ik meet max 12,8V. Dus lijkt me niet te veel spanning....dat witte draadje met rood/paarsachtig streepje loopt wel naar de + van de bobine, maar waar die weg komt.......uit een kabelboom die omringt is met zwarte tape. In het dashbord kan ik hem niet.
-
Frans Bonnes
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
12.8V is wel te veel voor een 6/9 volts bobine.
Of is de bobine vervangen bij de ombouw naar electronische ontstekking.
Bobine waar je wel stroom instopt, maar geen stroom uithaalt door middel van de vonkjes kan ook te heet worden en ermee stoppen
Meet eens hoeveel spanning er staat op die wit / paarse kleur.
Meten tijdens het lopen van de motor.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2012 15:26 door Frans Bonnes.
Of is de bobine vervangen bij de ombouw naar electronische ontstekking.
Bobine waar je wel stroom instopt, maar geen stroom uithaalt door middel van de vonkjes kan ook te heet worden en ermee stoppen
Meet eens hoeveel spanning er staat op die wit / paarse kleur.
Meten tijdens het lopen van de motor.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2012 15:26 door Frans Bonnes.
-
Victor
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Het betreft een 12V bobine. Originele voor een 3.5i. Dat is lastig meten omdat ie samen met een ander draadje in in 1 kabelschoentje zit. Maar zal wel ff wat gaan proberen vanavond.
-
Henk Bossinade
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Wim, dan moet je er alsnog een relais of een diode tussenhangen.Als je start werkt jou plan.Maar wat gebeurt er als de motor loopt? Dan komt er ook de 7 /9 V van de bobine (terug)op de stuurstoomaansluiting van je startmotor.Vr gr Henk B.
-
Wim Janssen
Re: Nog steeds een probleem met bedrading bobine V8
Henk, je hebt volkomen gelijk, er moet even een diode tussen. Ik ben van de week weer begonnen met werken na de vakantie en had nog niet alles gelezen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]