kapotte verstuiver

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pen

kapotte verstuiver

Bericht door Pen »

Opeens stond hij stil. witte rook en tikkend geluid. 2.25 diesel series 3
Het leek erop dat hij geen diesel meer kreeg.
in eerste instantie was de opvoerpomp stuk, daar een nieuwe ingeschroefd en weer starten.
Toen bleek ook de hogedrukpomp stuk (lek)te zijn gegaan. Daar een gereviseerde voor gehaald en gemonteerd. Starten en lopen maar al snel bleek er ook een verstuiver stuk te zijn, die de druk van de arbeidslag terug gaf aan de twee pompen en die zijn daardoor stuk gegaan. Gelukkig heeft hij met de test maar kort gedraaid en hadden we het snel in de gaten(de nieuwe hebben het tijdens het testen gehouden). De verstuiverleiding van de kapotte verstuiver werd namelijk heet en de andere niet. Nu ook 4 nieuwe verstuivers rijker en een paar euro lichteren en gaan weer met die banaan.
Jan Koppen

Re: kapotte verstuiver

Bericht door Jan Koppen »

Pen

Waar het je die verstuivers laten reviseren/gekocht ?
Hoe moet je de verstuivers zelf inbouwen (is dat te doen) ?
Mijn 109 diesel ex NL leger rookt ook zeer veel.

Hoor graag van je,

Jan Koppen
www.landroverserie3.nl
plaetje

Bericht door plaetje »

elke bosch service en hier op het prikkersbord zijn genoeg verkopers
Ja het is zeer goed te doen (het plaatsen, wel nieuwe plaatjes er bij zetten)
maar ook de kleppen stellen is belangrijk als die rookt
en het op tijd stellen van de brandstofpomp

limburgrover
Pen

Bericht door Pen »

Ik heb de verstuivers gekocht bij budget-parts.nl in Gouda. Het waren gereviseerde en kosten €50,- per stuk. Als je de oude weer inleverd krijg je daar weer €22,- voor terug. Voor het uitbouwen hoef je alleen de verstuiverleiding los te halen en de twee moeren waar de verstuiver mee aan het blok zit geschroefd. Je moet er goed op letten dat er totaal twee ringen uit het gat waar de verstuiver zat moeten komen. De ene, de grootste, is van koper en blijft vaak aan de verstuiver zelf vast zitten en de andere is de brandplaat en is volgens mij van aluminium en heb ik er met een soort haaknaald uit het gat moeten peuteren. Van de 4 verstuivers heb ik maar twee brandplaten terug gevonden. Om er zeker van te zijn dat ze er allemaal uit zijn heb ik de diepte van de gaten gemeten en als die even diep zijn en van een gat weet je zeker dat je de ring er uit hebt gehaald dan weet je meteen dat de rest er ook uit is. Voor het monteren in ieder geval nieuwe ringen en brandplaten gebruiken en proberen de moeren gelijkmatig aan te draaien zodat de verstuiver recht in het gat komt te staan en de ringen makkelijker afdichten. Het lijkt een heel verhaal maar in 30 min ben je waarschijnlijk al een heel eind. Die van mij rookt trouwens nog net zo maar dat was niet de rede van de reparatie.

Succes

Christiaan
Davy

Bericht door Davy »

Roken kan vele oorzaken hebben, dit hoeft niet percee aan de verstuivers te liggen. Zoek maar eens in het archief. Verstuivers vervangen is helemaal niet moeilijk. Handboek erbij (zeer aan te raden voor alle klussen aan je LaRo) en je bent binnen een uurtje klaar. Wel even nieuwe ringetjes en branderplaatjes gebruiken zoals hierboven al aangegeven. Deze zijn voor een paar centen te koop bij bijvoorbeeld Landro.nl maar ook bij Budgetparts, Vis, etc.
Plaats reactie