parallel gloeiers relais series

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Fer

parallel gloeiers relais series

Bericht door Fer »

Hallo Prikkers,

worden parallel gloeistiften via een relais bekrachtigd ?
Normaal kan ik door door te draaien in het contactslot (laatste stand), bij mijn late 12 volts series 3 2.25 Ltr. diesel voorgloeien.
Ik hoor n.l. normaal een relais klikken en dan gaat het gloeilampje aan. Dat is nu niet meer het geval. Ik hoor ook geen klik.
Weet iemand waar het relais hoort te zitten?

Mvg
Fer
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: parallel gloeiers relais series

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Draadje van de eerste plug terug volgen richting bulkhead. Die zal aan het gloeirelais zitten.

Grtz. Erik

Exfietser

Re: parallel gloeiers relais series

Bericht door Exfietser »

Ik weet het niet zeker maar zijn series ooit wel met parallelle gloeiers geleverd? Ik dacht van niet maar zeker weten doe ik het niet.

Dat zou betekenen dat je gloeisysteem naderhand is omgebouwd. Hoe dat dan zit is lastig te achterhalen. In het originele systeem ging de draad van de vierde gloeiplug (Die bij het shutbord dus.) naar een voorgloeiweerstand die net achter de motor op het schutbord gemonteerd zat. Aan die weerstand zat ook je voorgloeilampje aangesloten. Van die weerstand ging dan weer een draadje naar het voorgloeirelais dat ook op het schutbord zat. Ik kan me voorstellen dat ze dat relais hebben laten zitten en daar in plaats van de weerstand de pluggen en het gloeilampje direct op hebben aangesloten. Het lampje test op deze manier alleen of het relais werkt. Een defecte plug zie je niet meer aan lampje. Eigenlijk een zinloos lampje omdat je het relais ook al horen kunt.

Dus zoek eens op je schutbord naar een relais dat met een draadje aan plug nummer vier zit.

Arnold.
Plaats reactie