Dichtslaan luchtslang 300TDI OPGELOST

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Thimo

Dichtslaan luchtslang 300TDI OPGELOST

Bericht door Thimo »

Beste sleutelaars,

Even een test gedaan zonder luchtfilter, sloeg de slang alsnog dicht.
Conclusie: een veel te slappe luchtslang.
Oplossing: stukken aluminium in de slang geplaatst zodat de slang niet meer dichtklapt.





Vandaag voor een APK geweest en helaas enkele afkeurpunten.
Een ding viel op dat de luchtslang tussen intercooler en inlaatsruitstuk ( geen EGR meer maar een vervangslang uit een stuk ) bij gasgeven voordat de turbo inkomt bijna volledig dichtslaat.
Het blok loopt erg mooi en bij een hoger toerental hoor je de turbo erg mooi.
Ik heb bij de ombouw van 3,5 V8 naar 300TDI het luchtfilter van de V8 gebruikt.
De rubber slang is een standaard artikel van een bekende leverancier uit nederland.
Deze slang is erg soepel maar mag volgens mij niets uitmaken.

Is dit bij een van jullie ook wel eens voor gekomen, is het normaal bij deze slang?

Ik heb overal de juiste diameter slangen en pijp gebruikt en zie voor zover geen restrictie in de luchttoevoer.

Mvg Thimo.

PS @ Bart: ontzettend bedankt voor de gegevens van het motorblok, geen enkele discussie bij de RDW m.b.t. de omkeuring.
Alles staat nu goed op het kenteken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2012 21:58 door Thimo.
Exfietser

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Exfietser »

Mischien moet je je filter vervangen door het filter dat bij de 300tdi hoort. Diesels hebben heel veel lucht nodig. Wie zegt dat de V8 evenveel nodig heeft?

Arnold.
Thimo

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Thimo »

Daar heb je misschien een punt!
Ik ben er vanuit gegaan dat hoe groter het filter is en hoe groter de aansluitingen van het luchtfilterhuis is des te meer adem het blok heeft.
Het filter van de 300TDI is kleiner en de ingang van het huis is ca 2 keer zo klein als die van een V8.
Daardoor leek het mij logisch om het huis van de V8 te hergebruiken ( natuurlijk met een nieuw filter ).

Voor de duidelijkheid even aanvullen dat het gehele motor luchtcicuit schoon gemaakt is en de kleppen goed gesteld zijn.

Mvg Thimo
disco ronl

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door disco ronl »

lijkt mij dat je luchtfilter niet het probleem kan zijn. die slang tussen interkoeler en inlaat moet geen slappe slang zijn maar een best wel dikwandige stevige (niet makelijk in te knijpen). ik denk dus dat je slang te slap is.
Bart van Dessel

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Bart van Dessel »

Thimo graag gedaan, fijn dat het bij de RDW goed is verlopen. Wat voor slang heb je nu? In principe kun je een slang van een 200 tdi gebruiken als je de EGR niet gebruikt, heb ik zelf ook op een 300 tdi geplaatst. Die is dikwandig en sterk. Lijkt me voor apk trouwens geen afkeurpunt.

gr, Bart
Puffino

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Puffino »

met een V8 heb je een grote motorinhoud EN kun je meer toeren maken, DUS meer lucht nodig, lijkt me.

Slang mag niet dichtklappen, moet stevige wand hebben. Die slang is in originele toestand volgens mij dubbelwandig. (dat zal wel die beroemde dichtklappende delaminerende slang wezen, denk ik).
Hendrik "Blue-Box"

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Een 300Tdi heeft meer lucht nodig dan een V8

2.5 liter met 1 bar overdruk = ca. 5 liter slagvolume tegen 3.5 met 0.8 onderdruk = 2.8 liter................

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b269a6f0ab265bb5237d2ebccd586093', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15803836, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Exfietser »

Je neemt nogal wat aan. 8 pitter met een inlaatdruk van 1 bar. Cilinders zijn kleiner dus bij hetzelfde toerental minder lucht nodig. Maar de v8 kan natuurlijk een groter toerental draaien. Die 300 tdi heeft daarentegen weer een turbo en een intercooler. 1 bar meer is bij dezelfde flow al twee keer meer lucht. Diesel heeft een andere verbrandingswaarde dan benzine en heeft per liter dus een andere hoeveelheid zuurstof nodig.

Heel veel variabelen waardoor ik niet kan zeggen of die v8 meer of minder lucht nodig heeft. Je kunt twee dingen doen. Gewoon uitrekenen. Volgens mij niet eens heel lastig om te doen. Of het gewoon proberen. Probeer het eens (op en niet stoffige dag) zonder dat filter (wel met die slang) of probeer voor de veiligheid zo'n koffiepapiertje van K&N als filter. Luchtslangen moeten natuurlijk wel stevig genoeg zijn.

Arnold.
Thimo

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Thimo »

Met mijn simpele verstand zou ik zeggen dat een groter filter meer adem kan geven bij een zelfde onderdruk.
Tevens kan er meer lucht door een grotere opening ( zoals bij een V8 luchthuis t.o.v. een 300TDI ).
Dit is de rede waarom ik voor deze opzet heb gekozen ( en geen luchtfilterhuis een 300TDI hoefde te kopen ).

Mvg Thimo.
Puffino

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Puffino »

Hm, zit wat in.....

okokok.
Bart van Dessel

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Bart van Dessel »

Het gaat bij Thimo om een drukslang, tussen intercooler en inlaatspruitstuk, die slang heeft volgens mij niets te maken met te weinig inlaatlucht. Dus de discussie over een verkeerd luchtfilter is volgens mij zinloos. Of zit ik nu op een verkeerd spoor??

Gr, Bart
Exfietser

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Exfietser »

Dat is opzich een logische en prima aanname denk ik. Zelf zou ik het graag cijfermatig ondersteund willen zien. Verder ga altijd uit van een conversie waarbij je zoveel mogelijk originele compenenten uit de oorspronkelijke setup gebruikt. Daarvan weet je zeker het werkt. Ik ben geen mechanicus o.i.d. maar een simpele electronicus. Mechanisch weet ik het niet en daarom ga ik het liefste uit van de bestaande werkende situatie. Electrisch vind ik geen enkele verandering een probleem hoewel ik ook dan in principe van de orginele setup uitga. Dan kan namelijk ook iemand anders met het originele schema erbij de boel repareren. Maar ook als je het niet weet is het interresant om over dit soort dingen na te denken.

Luchtfilters zijn een betrekkelijk lastige materie. De hoeveelheid zuurstof moleculen die daadwerkelijn in het motorblok komen is sterk afhankelijk van de temperatuur, dichtheid, flow snelheid en druk waarmee het gas in de motor komt. Je kunt een filter hebben met een groot oppervlak waar een grote hoeveelheid gas met een lage snelheid en een lage druk door stroomt. Een klein filter waar het gas met een hoge snelheid doorstroomt kan mischien wel hetzelfde doen. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied. Maar redenerend met de ouderwetse wetten van de thermodynamica kan ik me iets dergelijks voorstellen.

Verder heb je natuurlijk ook de aanwijzing van een dichtklappende slang. Dat kan maar door twee reden. De slang is te slap. Of er zit ergens een obstructie. En naar ik aanneem is dat niet in de slang. Die is immers nieuw zeg je. Dan blijft dus het luchtfilter over. Daarvan is dan of de capaciteit te klein of het is verstopt.

In het verleden zijn er over het luchtfilteronderwerp aardige discussies geweest op dit PB. Toendertijd ging dat meer over het oliebadfilter van de series landrover. Veel mensen waren dat aan het vervangen door een k&N filter dat makkelijker schoon is maken en volgens veel mensen winst in het motor vermogen zou geven. Er is toen iemand geweest die de wagen op een rollenbank heeft gezet en een vermogensmeting met beide type filters heeft gedaan. Er bleek nauwelijks enig verschil tussen beide filters te zijn. Er circuleerd ook een officieel rapport waarin behalve vermogensmetingen ook gemeten is hoeveel het filter nu eigenlijk filterd. Daar kwam uit dat de z.g. K&N (race) filters eigenlijk niet filteren. Het ouderwetse oliebad cycloonfilter echter wel en zelfs zeer goed van met name fijn en zeer fijn stof. Het is ook niet voor niets dat landbouwvoertuigen die in enorme stofwolken moeten werken ook meestal met een of ander cycloon filter uitgerust zijn. Grappig is dat de Mercedes G die in afganistan gebruikt worden ook erg veel lasthebben (of hadden) van technische problemen veroorzaakt door stof. En dat terwijl de goede oude series met dezelfde stoffige toestanden als nu in afganistan daar vroeger juist weinig problemen mee gehad schijnen te hebben. Het Is dan wel niet helemaal eerlijk want een stof gevoelig onderdeel als de turbo hadden de series natuurlijk niet en de G's wel. Maar toch. Dat officiele rapport was overigens wel enigzins vooringenomen omdat het gemaakt was door een of ander filter producerend merk. En de filters van dat merk waren natuurlijk het best. Maar desondanks was het een aardig leesbaar rapport.

Er is ook een prikker (goed in thermodynamica) geweest die wat berekeningen op o.a. cycloonfilters heeft losgelaten. Daaruit bleek dat een cycloon filter is ontwikkeld voor de motor waar die op hoort. De cycloonwerking is sterk afhankelijk van het motor toerental. De lucht wordt pulsend door het filter getrokken. Het is dus niet mogelijk om zo'n filter even op een andere motor te schroeven als die motor teveel verschilt in werk toerental, benodigde luchthoeveelheid enz. Dan doet je cycloon het namelijk niet meer en blijft alleen het oliebad gedeelte over.

Nu heb jij geen cycloon fillter dus dat probleem heb je niet. Maar ik vraag me altijd af wat de consequenties zijn van het uitwisselen van componenten die eigenlijk voor een ander(e) motor(type) bedoelt zijn. Zomaar voetstoots aannemen dat het wel goed moet gaan blijkt in de praktijk toch niet altijd op te gaan.

Succes in elk geval.

Arnold.
Exfietser

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Exfietser »

Het lijkt er op dat je daar in gelijk hebt bart. Dan zou je dus een verstopping in de intercooler moeten zoeken denk ik. Of het is een te slappe slang.

Hoewel ik het niet helemaal begrijp. Door de turbo zou daar toch overdruk moeten heersen? Hoe kan die slang dan inklappen? Hoewel hij schrijft dat de turbo nog niets doet. Dus overdruk kan er niet zijn. Dan is toch de slang te slap of ergens een verstopping en kan het mischien toch de filtercapaciteit zijn. Mischien dat dat probleem overwonnen wordt door het naderhand ingaan van de turbo. Die gaat mischien zo hard aan het filter liggen lurken dat het dichtgaan van de slang niet meer optreed. Maar als dit zo is kan de motor dus ook zijn maximum vermogen niet leveren. Roken doet de motor hierdoor waarschijnlijk ook niet omdat de brandstof toevoer afhankelijk is van de turbodruk. En die haalt door de verstopping of wat dan ook zijn maximale waarde nooit maar wel voldoende om de slang te ontklappen zeg maar. Het mengsel blijft dus wel optimaal.

Ik zou eens zonder filter proberen wat die slang doet. En verder alles nog een keer nalopen op verstoppingen enzo.

Arnold.
Marc vd K

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Marc vd K »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------


> Grappig is dat de Mercedes G die
> in afganistan gebruikt worden ook erg veel
> lasthebben (of hadden) van technische problemen
> veroorzaakt door stof. En dat terwijl de goede
> oude series met dezelfde stoffige toestanden als
> nu in afganistan daar vroeger juist weinig
> problemen mee gehad schijnen te hebben. Het Is dan
> wel niet helemaal eerlijk want een stof gevoelig
> onderdeel als de turbo hadden de series natuurlijk
> niet en de G's wel.

een defensie G heeft geen turbo, het is gewoon een 5 pitter NA

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea161d5401c34e7541b38219885255bb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15804410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Thimo

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Thimo »

Beste Arnold,

Een verstopping kan het niet zijn ( heb alles schoon gemaakt en geinspecteerd ).
Ik ga inderdaad eens proberen zonder filter of de slang dan ook nog dicht klapt.
Zeer waarschijnlijk is het gewoon een te slappe slang ( kan hem tussen duim en pink dichtknijpen ).
Ik heb al een stuk pijp liggen welke ik er tussen ga zetten.
Het blok rookt niet en loopt erg mooi, met voelbaar genoeg power.

Mvg Thimo.
Exfietser

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Exfietser »

Ok, zo leer je elke dag weer wat. Ik nam aan omdat het een veel modernere wagen is die ook wel met een turbo zou zijn uitgerust.

Zo zie je maar dat je aannames gewoon fout kunnen zijn.

Arnold.
Gerard

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Gerard »

Het lijkt me echt een te slappe slang; er zijn niet voor niets metalen pijpen voor te koop ...

turbo_slangen.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9d6e1dfd9e160b5e5237fb1f2c50eff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fturbo_slangen.jpg', 'http://www.gerardlist.com/images/turbo_slangen.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fturbo_slangen.jpg', '', 15804767, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('c135201702d76376b1675aecb42b06d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 15804767, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Bart van Dessel

Re: Dichtslaan luchtslang 300TDI

Bericht door Bart van Dessel »

Een goede/gezonde of beter nog een nieuwe 200 tdi slang voldoet uitstekend, metalen pijp is nog beter en mooier natuurlijk. Ik heb er een blauwe siliconenset op, doet het al jaren prima, Paddock paar tientjes...

gr, Bart
Plaats reactie