intercooler??
-
ToyRoverlander
Re: intercooler??
Quote Gepost door: Marc vd K ()
Datum: 31 juli 2012 21:06
ondertussen nog steeds geen tijd gehad... maar ik heb is gezocht op mijn werk naar informatie. en kwam dit dingetje tegen. klikklik
deze is voldoende tot 650PK en watergekoeld. ik kan dit ergens hangen waar het praktisch is en dichtbij de turbo. Daarnaast is hij qua lucht inhoud erg klein en heeft de turbo lijkt me minder tijd nodig om luchtdruk op te bouwen, in tegenstelling tot een grotere turbo,
Ja mijn koelwater word waarschijnlijk warmer, maar ik heb er een grote electrische koelfan op zitten die dit kan compenseren?
bijna alleen voordelen lijkt me zo? Waarom doet niet iedereen dit dan? Mis ik iets?
Niet kopen!!
Zo'n watergekoelde is helemaaaaaal niet interessant. Wat doet zo'n ding... neemt warmte op van de inlaatlucht in water, dat water moet dan weer zijn warmte kwijt aan de lucht dmv een radiator. Een stuk minder efficient dan direct de warmte kwijtraken. Daar komt bij dat zo'n ding helemaal niet goed is in continue koelen van de inlaatlucht. Je krijgt heat-soak. Dan wordt het water te warm, het radiatortje kan die warmte niet kwijt en de inlaatlucht temp stijgt.
Zo'n ding kopen is niet de oplossing voor je probleem, is gewoon weggegooid geld. Een Tdi moet het veel beter dan dan dat ie bij jou doet. Neem dat aanbod aan van diegene die voorstelde om hem na te kijken. Er zal iets anders aan de hand zijn. Die intercooler is je probleem niet, tenzij die helemaal dichtgekoekt zit natuurlijk. Eerst schoonmaken dus.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Datum: 31 juli 2012 21:06
ondertussen nog steeds geen tijd gehad... maar ik heb is gezocht op mijn werk naar informatie. en kwam dit dingetje tegen. klikklik
deze is voldoende tot 650PK en watergekoeld. ik kan dit ergens hangen waar het praktisch is en dichtbij de turbo. Daarnaast is hij qua lucht inhoud erg klein en heeft de turbo lijkt me minder tijd nodig om luchtdruk op te bouwen, in tegenstelling tot een grotere turbo,
Ja mijn koelwater word waarschijnlijk warmer, maar ik heb er een grote electrische koelfan op zitten die dit kan compenseren?
bijna alleen voordelen lijkt me zo? Waarom doet niet iedereen dit dan? Mis ik iets?
Niet kopen!!
Zo'n watergekoelde is helemaaaaaal niet interessant. Wat doet zo'n ding... neemt warmte op van de inlaatlucht in water, dat water moet dan weer zijn warmte kwijt aan de lucht dmv een radiator. Een stuk minder efficient dan direct de warmte kwijtraken. Daar komt bij dat zo'n ding helemaal niet goed is in continue koelen van de inlaatlucht. Je krijgt heat-soak. Dan wordt het water te warm, het radiatortje kan die warmte niet kwijt en de inlaatlucht temp stijgt.
Zo'n ding kopen is niet de oplossing voor je probleem, is gewoon weggegooid geld. Een Tdi moet het veel beter dan dan dat ie bij jou doet. Neem dat aanbod aan van diegene die voorstelde om hem na te kijken. Er zal iets anders aan de hand zijn. Die intercooler is je probleem niet, tenzij die helemaal dichtgekoekt zit natuurlijk. Eerst schoonmaken dus.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Marc vd K
intercooler??
Ik merk dat mijn defender de laatste tijd steeds minder vermogen begint te krijgen in de lage toeren. Als ze net gestart is komt ze met moeite een heuvel op, ik moet best wat extra gas geven wil ik met een koude motor een parkeer garage uitkomen.
Ik vermoed dat het aan mijn turbo systeem ligt aangezien dit het enige is dat nog niet vernieuwd is Ik ga komende weken mijn buizen werk vervangen door siliconen en alu pijpen.Daarnaast ziet mijn intercooler er best slecht uit.
Waar kun je zoiets nieuw kopen?? Paddock heeft ze niet? en op andere plaatsen betaal je al snel 500,-
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af1bc96c0330ed6282bc1614a7f4f428', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15775305, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Ik vermoed dat het aan mijn turbo systeem ligt aangezien dit het enige is dat nog niet vernieuwd is Ik ga komende weken mijn buizen werk vervangen door siliconen en alu pijpen.Daarnaast ziet mijn intercooler er best slecht uit.
Waar kun je zoiets nieuw kopen?? Paddock heeft ze niet? en op andere plaatsen betaal je al snel 500,-
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af1bc96c0330ed6282bc1614a7f4f428', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15775305, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
-
Puffino
Re: intercooler??
waarom moet de IC nieuw? Voor welk blok? Zijn er geen fatsoenlijke meer via de tweedehandshandel te regelen?
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: intercooler??
Rookt ie dan ook overmatig zwart? Anders betwijfel ik dat het daar aan ligt.
Hoe is het met de slag van gaspedaal en speling op de kabel?
Grtz. Erik
Hoe is het met de slag van gaspedaal en speling op de kabel?
Grtz. Erik
-
Gerard
Re: intercooler??
Dichte lamellen van de IC is natuurlijk niet goed, maar hoe is hij binnenin?
Je zou hem eens goed kunnen uitspoelen. Als de pijpen vuil zijn, is de IC dat ongetwijfeld ook en dan koelt hij niet (voldoende).
Gerard
Je zou hem eens goed kunnen uitspoelen. Als de pijpen vuil zijn, is de IC dat ongetwijfeld ook en dan koelt hij niet (voldoende).
Gerard
-
Gert
Re: intercooler??
Hoezo heeft Paddock ze niet ?
[www.paddockspares.com]
Maar als je intercooler inwendig vervuild is zoals hier reeds aangegeven dan inderdaad even goed spoelen
en
vooral niet vergeten de ic slangen na te kijken op lekkage / gaatjes .
[www.paddockspares.com]
Maar als je intercooler inwendig vervuild is zoals hier reeds aangegeven dan inderdaad even goed spoelen
en
vooral niet vergeten de ic slangen na te kijken op lekkage / gaatjes .
-
Michiel
Re: intercooler??
Wel allemaal voor td5 of Puma.
200tdi intercooler is haast niet meer aan te komen en zeker niet goedkoop.
Niet dat ik weet welk blok de TS heeft
Maar inderdaad eerst eens schoonmaken en controleren op lekkage. Als de IC en slangen schoon zijn en lekkagevrij, en je komt nog steeds met moeite een heuvel op, dnek ik niet dat je het probleem in de intercooler moet zoeken. Dingen die net vernieuwd zijn kunnen (juist) problemen veroorzaken.
200tdi intercooler is haast niet meer aan te komen en zeker niet goedkoop.
Niet dat ik weet welk blok de TS heeft
Maar inderdaad eerst eens schoonmaken en controleren op lekkage. Als de IC en slangen schoon zijn en lekkagevrij, en je komt nog steeds met moeite een heuvel op, dnek ik niet dat je het probleem in de intercooler moet zoeken. Dingen die net vernieuwd zijn kunnen (juist) problemen veroorzaken.
-
Marc vd K
Re: intercooler??
@puffino het is een 200tdi disco.. omdat ik alle onderdelen die ik vervang nieuw terug zet...ik heb slechte ervaringen met 2e hands spul
@ erik ja hij rookt overmatig zwart vooral rond de 2400 toeren daarna verdwijnt het weer. en duikt het weer op rond de 3000?. Bij 120 rookt hij zwart constant slag gas pedaal is goed en de turbodruk loopt op tot 1,0 bar
@ gerard ik spoel hem vandaag uit met thinner en controleer de buizen..
@gert ik heb een 200tdi en ze hebben alleen de 300tdi intercooler hier is de uitgangs hoek anders dacht ik
@ erik ja hij rookt overmatig zwart vooral rond de 2400 toeren daarna verdwijnt het weer. en duikt het weer op rond de 3000?. Bij 120 rookt hij zwart constant slag gas pedaal is goed en de turbodruk loopt op tot 1,0 bar
@ gerard ik spoel hem vandaag uit met thinner en controleer de buizen..
@gert ik heb een 200tdi en ze hebben alleen de 300tdi intercooler hier is de uitgangs hoek anders dacht ik
-
Alex aka Grizzly
Re: intercooler??
ik had ook last van veel zwarte rook de afgelopen week ic schoongemaakt en probleem opgelost echt minder vermogen heb ik niet gemerkt bij mij
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
-
berrys2a
Re: intercooler??
Ik heb eventueel nog een IC liggen hier. Mag je voor een fractie van die 500 euro wel overnemen.
-
Marc vd K
Re: intercooler??
@frans ik heb niets meer met mijn verstuivers gedaan en het "probleem" is er langzaam ingeslopen de laatste 2 jaar.
@berry ik hou me aanbevolen als schoonmaken niets uithaalt!
@berry ik hou me aanbevolen als schoonmaken niets uithaalt!
-
Marc vd K
Re: intercooler??
ondertussen nog steeds geen tijd gehad... maar ik heb is gezocht op mijn werk naar informatie. en kwam dit dingetje tegen. klikklik
deze is voldoende tot 650PK en watergekoeld. ik kan dit ergens hangen waar het praktisch is en dichtbij de turbo. Daarnaast is hij qua lucht inhoud erg klein en heeft de turbo lijkt me minder tijd nodig om luchtdruk op te bouwen, in tegenstelling tot een grotere turbo,
Ja mijn koelwater word waarschijnlijk warmer, maar ik heb er een grote electrische koelfan op zitten die dit kan compenseren?
bijna alleen voordelen lijkt me zo? Waarom doet niet iedereen dit dan? Mis ik iets?
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('adb10709160cacb89bc383c350889741', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15779570, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
deze is voldoende tot 650PK en watergekoeld. ik kan dit ergens hangen waar het praktisch is en dichtbij de turbo. Daarnaast is hij qua lucht inhoud erg klein en heeft de turbo lijkt me minder tijd nodig om luchtdruk op te bouwen, in tegenstelling tot een grotere turbo,
Ja mijn koelwater word waarschijnlijk warmer, maar ik heb er een grote electrische koelfan op zitten die dit kan compenseren?
bijna alleen voordelen lijkt me zo? Waarom doet niet iedereen dit dan? Mis ik iets?
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('adb10709160cacb89bc383c350889741', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15779570, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
-
Andtee
Re: intercooler??
is dit systeem niet geheel zelfstandig ?
zit het idd op het bestaande kloelwatersysteem, lees ik niet zo uit de info !
ben wel benieuwd
kun je hem er niet extra tussen zetten ?
zit het idd op het bestaande kloelwatersysteem, lees ik niet zo uit de info !
ben wel benieuwd
kun je hem er niet extra tussen zetten ?
-
Bart van Dessel
Re: intercooler??
Mark, koop a.u.b. nog even niet zo'n intercooler!! M'n vingers jeuken om je 200 tdi grondig te inspecteren, ik heb een compressiemeter, cylinderlektester, turbodrukmeter, micrometer voor injectiepomp etc etc. Ik wil het graag voor je doen, als je iemand anders hebt gevonden is natuurlijk ook geen probleem. Maar doe dit eerst voordat je spullen gaat kopen die misschien overbodig zijn.
gr, Bart
gr, Bart
-
Fraggledefender
Re: intercooler??
Ben wel benieuwd naar alle ervaringen, want ook ik mis vermogen in mijn 200tdi. Bergje op gaat het niet harder dan 75 en dan moet het niet te lang duren, zakt terug tot 50, dan ben ik gelukkig boven
Intressant draadje. geen idee wat er mogelijk is, dat ga ik hier lezen.
Jan
Intressant draadje. geen idee wat er mogelijk is, dat ga ik hier lezen.
Jan
-
Marc vd K
Re: intercooler??
@Bart ik zit volgende week denk ik wel een paar dagen bij de heer Asveld in Neerkant anders komt dat project nooit af , ik laat je graag je gang gaan het rijden was 2 jaar geleden een stuk fijner.
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2813e202d58fe5d720ff7010a4dbf4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15780056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2813e202d58fe5d720ff7010a4dbf4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15780056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
-
Bart van Dessel
Re: intercooler??
Ik zit volgende week wat ruimer in m'n tijd, dus het zou moeten kunnen,
gr, Bart
gr, Bart
-
Everhard Mulder
Re: intercooler??
Ik heb een 110 uit 1984 met een 200TDI. In 2007 ben ik ermee op "wereldreis" geweest: 3 maanden weg naar Syrië heen en terug. Met hetzelfde verschijnsel: bergie op maximaal 50, soms in een haarspeldbocht een afslaande motor omdat ik 'm niet op tijd in zijn high-gear (of is het low-gear??? vergeet ik steeds) kreeg met dat pookje dat altijd vestzat of er niet in wilde als het snel moest. In Italië werd ik -oh schande- bergje op zelfs ingehaald door een Trabant!!! Griekenland heb ik met gemiddeld 40 km per uur doorkruisd! Maar ik dacht dat het zo hoorde: zo had ikde auto gekocht dus ik wist niet beter. Tot iemand me vertelde dat je met een 200TDI "makkelijk 130" moest kunnen halen. Nou, bergje af was 109 km mijn maximum ooit!
Enfin: om een lang verhaal kort te maken: het probleem bleek te zitten in de dieselpomp. De turbo geeft druk af door een klein slangetje van de turbo naar de dieselpomp en drukt bovenin je dieselpomp een membraam, waar een asje aan zit, naar beneden dat de retour van de diesel wat afsluit, zodat je motor meer diesel krijgt. Dat asje zat vast. Dus wat de turbo ook deed: de motor kreeg voortdurend te weinig diesel. Dat asje is schoon- en vrijgemaakt en het probleem was verholpen. Helaas dacht men eerst dat het probleem in de turbo zat, dus kocht ik voor niets een nieuwe turbo! Maar 130...nee dat gaat nog steeds niet en dat wil ik -gezien de herrie- ook niet!
Wie weet heb je iets aan deze tip
E. Mulder
Enfin: om een lang verhaal kort te maken: het probleem bleek te zitten in de dieselpomp. De turbo geeft druk af door een klein slangetje van de turbo naar de dieselpomp en drukt bovenin je dieselpomp een membraam, waar een asje aan zit, naar beneden dat de retour van de diesel wat afsluit, zodat je motor meer diesel krijgt. Dat asje zat vast. Dus wat de turbo ook deed: de motor kreeg voortdurend te weinig diesel. Dat asje is schoon- en vrijgemaakt en het probleem was verholpen. Helaas dacht men eerst dat het probleem in de turbo zat, dus kocht ik voor niets een nieuwe turbo! Maar 130...nee dat gaat nog steeds niet en dat wil ik -gezien de herrie- ook niet!
Wie weet heb je iets aan deze tip
E. Mulder
-
Exfietser
Re: intercooler??
Ik vraag me af welk koelwater voor dit dingetje wordt gebruikt?
full21840012.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84d3f7a045073fa3db0ba892195725b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstatic.%40%23%24%25%26%2Fwinkel%2Fmlcartech%2Ffull21840012.jpg', 'http://static.@#$%&/winkel/mlcartech/full21840012.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstatic.%40%23%24%25%26%2Fwinkel%2Fmlcartech%2Ffull21840012.jpg', '', 15780314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aangesloten op het koelsysteem van de motor wordt het denk ik moeilijk. Ik weet niet wat de uitgaande temperatuur van het koelwater uit de radiator bij een motor op bedrijfstemperatuur is. Maar ik kan me voorstellen dat het te hoog is om de uitgaande lucht van de turbo te koelen. De intercooler zou de door de turbo opgewarmde lucht toch weer aardig naar de omgevings temperatuur terug moeten brengen. Ik vraag me af of je dat red met dit koelapparaat. Misschien warm je alles juist wel op.
Misschien werkt het goed met een een eigen pompje en koelradiator buiten. Ik zou zeggen probeer het gewoon en meet dan de temperatuur van de lucht naar het spruitstuk met en zonder dit dingetje. En dan op het bestaande koelsysteem en op een eigen koelsysteem aangesloten.
Arnold.
full21840012.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84d3f7a045073fa3db0ba892195725b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstatic.%40%23%24%25%26%2Fwinkel%2Fmlcartech%2Ffull21840012.jpg', 'http://static.@#$%&/winkel/mlcartech/full21840012.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstatic.%40%23%24%25%26%2Fwinkel%2Fmlcartech%2Ffull21840012.jpg', '', 15780314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aangesloten op het koelsysteem van de motor wordt het denk ik moeilijk. Ik weet niet wat de uitgaande temperatuur van het koelwater uit de radiator bij een motor op bedrijfstemperatuur is. Maar ik kan me voorstellen dat het te hoog is om de uitgaande lucht van de turbo te koelen. De intercooler zou de door de turbo opgewarmde lucht toch weer aardig naar de omgevings temperatuur terug moeten brengen. Ik vraag me af of je dat red met dit koelapparaat. Misschien warm je alles juist wel op.
Misschien werkt het goed met een een eigen pompje en koelradiator buiten. Ik zou zeggen probeer het gewoon en meet dan de temperatuur van de lucht naar het spruitstuk met en zonder dit dingetje. En dan op het bestaande koelsysteem en op een eigen koelsysteem aangesloten.
Arnold.
-
RoLandrover
Re: intercooler??
De water-lucht warmtewisselaar heeft idd een eigen koelcircuit met pomp en nog een warmtewisselaar/radiator nodig. Koelen met water van zo 90gr heeft niet veel nut als de inlaatlucht maximaal 130 graden wordt en dan vliegensvlug gekoeld moet worden.
grtn
RolandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2012 17:24 door RoLandrover.
grtn
RolandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2012 17:24 door RoLandrover.
-
Fraggledefender
Re: intercooler??
Goede tip!
Is dat voor een leek eenvoudig toedoen of ga ik dan gedoe en ellende krijgen met afstellen?
Jan
Is dat voor een leek eenvoudig toedoen of ga ik dan gedoe en ellende krijgen met afstellen?
Jan
-
Exfietser
Re: intercooler??
Dat is inderdaad niet echt goed. Dan kun je beter een 2,25D hebben. In goede staat doen die het veel beter dan dat wat jij nu beschrijft. Ik had toen een 2,25d motor die eigenlijk op was en die deed eigenlijk hetzelfde als wat jij nu beschrijft. Berg op met 40 km/u. Na de revisie ging ik omhoog met 80 km/u op dezelfde bult. Topsnelheid was toen gewoon 110km/u. En dat met belading en een groot imperiaal. Die oude 2,25 motoren zijn helemaal niet zo verkeerd hoor. Het grootste pluspunt is wel de betrouwbaarheid van die motoren.
Dat iedereen er zo graag vanaf wil is meer omdat al die motoren tegenwoordig meer dan oud zijn en vaak ook meer dan versleten.
Arnold.
Dat iedereen er zo graag vanaf wil is meer omdat al die motoren tegenwoordig meer dan oud zijn en vaak ook meer dan versleten.
Arnold.
-
Jup haans-klunder
Re: intercooler??
Laat Ik nou ; Juppe dus , van dit soort zaken helemaal geen verstand hebben . Kan daarom dit draadje met interresse volgen , ben ook blij om te lezen , dat veel ''Prikkers '', een andre motor willen . Kan Juppe langer blijven rijden met de ; '' Gateway - Devil . Gr ; Juppe .
-
ToyRoverlander
Re: intercooler??
Het was even zoeken maar ik vond dan eindelijk de info die ik zocht..
Quote How can an air-to-air intercooler be more efficient than a water based intercooler?
There is an overwhelming quantity of ambient air available to cool an air-to-air core relative to the charge air thru the inside of the intercooler (The iced down water intercooler is the only exception to this argument.). At just 60 mph, with a 300 bhp engine at full tilt, the ambient air available to cool the intercooler is about ten times the amount of charge air needed to make the 300 hp. Whereas the water intercooler largely stores the heat in the water until off throttle allows a reverse exchange. Some heat is expelled from a front water cooler, but the temperature difference between the water and ambient air is not large enough to drive out much heat. Another way to view the situation is that ultimately the heat removed from the air charge must go into the atmosphere regardless of whether it's from an air intercooler or a water based intercooler. The problem with the water intercooler is that the heat has more barriers to cross to reach the atmosphere than the air intercooler. Like it or not, each barrier represents a resistance to the transfer of heat. The net result; more barriers, less heat transfer.
What are the relative merits of an air or water-cooled intercooler and which would suit my purposes best?
This depends on the circumstances. These circumstances are; street use, drag racing, or endurance racing (more than two minutes).
Street use: The air-to-air intercooler will prove superior in efficiency when sized properly.
Drag racing: The short spurt of power allows the iced water to cool the charge air to below ambient temperature.
Endurance racing: The air-to-air intercooler is clearly superior due to the shorter route of getting the heat out of the air charge and into the atmosphere. Endurance racing would preclude the use of ice water, thus negating the singular advantage of the water intercooler. Further, the air-to-air intercooler is (virtually, see comments below) maintenance free.
Info komt hier vandaan:
[www.bellintercoolers.com]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Quote How can an air-to-air intercooler be more efficient than a water based intercooler?
There is an overwhelming quantity of ambient air available to cool an air-to-air core relative to the charge air thru the inside of the intercooler (The iced down water intercooler is the only exception to this argument.). At just 60 mph, with a 300 bhp engine at full tilt, the ambient air available to cool the intercooler is about ten times the amount of charge air needed to make the 300 hp. Whereas the water intercooler largely stores the heat in the water until off throttle allows a reverse exchange. Some heat is expelled from a front water cooler, but the temperature difference between the water and ambient air is not large enough to drive out much heat. Another way to view the situation is that ultimately the heat removed from the air charge must go into the atmosphere regardless of whether it's from an air intercooler or a water based intercooler. The problem with the water intercooler is that the heat has more barriers to cross to reach the atmosphere than the air intercooler. Like it or not, each barrier represents a resistance to the transfer of heat. The net result; more barriers, less heat transfer.
What are the relative merits of an air or water-cooled intercooler and which would suit my purposes best?
This depends on the circumstances. These circumstances are; street use, drag racing, or endurance racing (more than two minutes).
Street use: The air-to-air intercooler will prove superior in efficiency when sized properly.
Drag racing: The short spurt of power allows the iced water to cool the charge air to below ambient temperature.
Endurance racing: The air-to-air intercooler is clearly superior due to the shorter route of getting the heat out of the air charge and into the atmosphere. Endurance racing would preclude the use of ice water, thus negating the singular advantage of the water intercooler. Further, the air-to-air intercooler is (virtually, see comments below) maintenance free.
Info komt hier vandaan:
[www.bellintercoolers.com]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Fraggledefender
Re: intercooler??
@everhard, lijkt me een mogelijke oplossing. Idd, 130 hoeft niet ivm geluid, maar nu heb ik echt geen vermogen.
Is dat iets wat een leek makkelijk kan doen? Of ga uk dan gedie krijgen met afstellinfen?Ben toch benieuwd hoe de status van mijn blok en afstellingen etc nu eigenlijk is. Moet denk ik echt meer inzitten.
Jan
Is dat iets wat een leek makkelijk kan doen? Of ga uk dan gedie krijgen met afstellinfen?Ben toch benieuwd hoe de status van mijn blok en afstellingen etc nu eigenlijk is. Moet denk ik echt meer inzitten.
Jan
-
Andtee
Re: intercooler??
in een italiaanse blad het volgende merk tegen gekomen !
[www.saito.it]
hebben al een verbeterde Turbo voor de TD5 voor € 950,--
hebben ook turbo's voor de gemini motoren ( 200 en 300 tdi)
alleen geen woord engels op de site en dat betekent dat ze het waarschijnlijk ook niet spreken !
kan iemand het uit zoeken ?
lijkt me een goede optie ipv de 1500 spullen in engeland !
[www.saito.it]
hebben al een verbeterde Turbo voor de TD5 voor € 950,--
hebben ook turbo's voor de gemini motoren ( 200 en 300 tdi)
alleen geen woord engels op de site en dat betekent dat ze het waarschijnlijk ook niet spreken !
kan iemand het uit zoeken ?
lijkt me een goede optie ipv de 1500 spullen in engeland !