LPG verbruik
-
Marc Frencken
LPG verbruik
Hoi beste medeprikkers,
Een dikke maand geleden heb ik een LPG installatie (120 liter tank met OMVL verdamper) in onze 110 3.5 V8 laten bouwen en rijden erop doet het prima.
Nadat de auto op LPG is gezet heb ik er nieuwe bougies (NGKBPR6ES) in gezet oude bougies waren op benzine gebruikt en eigenlijk versleten.
Qua ontstekingsdelen zijn bougiekabels, bobine en verdelerkap nieuw en de ontstekingsmechaniek is op 9 graden voor BDP gezet ivm LPG gebruik.
Wat me nu opvalt is het LPG verbruik dit zweeft ergens tussen de 1op 3,8 en 1 op 4. Dit vind ik eigenlijk nog aan de hoge kant want volgens mij moet toch zeker 1 op 4,5 haalbaar zijn op LPG of vergis ik me hiermee? Indien dit zo is met welke zaken moet ik dan rekening houden qua aanpassingen om dit verbruik beter te krijgen buiten mijn rechtervoet gedrag natuurlijk?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Een dikke maand geleden heb ik een LPG installatie (120 liter tank met OMVL verdamper) in onze 110 3.5 V8 laten bouwen en rijden erop doet het prima.
Nadat de auto op LPG is gezet heb ik er nieuwe bougies (NGKBPR6ES) in gezet oude bougies waren op benzine gebruikt en eigenlijk versleten.
Qua ontstekingsdelen zijn bougiekabels, bobine en verdelerkap nieuw en de ontstekingsmechaniek is op 9 graden voor BDP gezet ivm LPG gebruik.
Wat me nu opvalt is het LPG verbruik dit zweeft ergens tussen de 1op 3,8 en 1 op 4. Dit vind ik eigenlijk nog aan de hoge kant want volgens mij moet toch zeker 1 op 4,5 haalbaar zijn op LPG of vergis ik me hiermee? Indien dit zo is met welke zaken moet ik dan rekening houden qua aanpassingen om dit verbruik beter te krijgen buiten mijn rechtervoet gedrag natuurlijk?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
-
Wim Janssen
Re: LPG verbruik
Hoi Marc,
Afgelopen week met aanhanger 1 : 5,6 gereden op de route de soleil. Gemiddelde snelheid 100 km/h bergop, bergaf. Voor de rest kom ik meestal niet meer onder de 1 : 5. Het moet dus echt zuiniger kunnen. Ik rij nu met de BLOS mixer met een verantwoorde LPG afstelling, gecontroleerd door breedbandlambdasonde en AFR meter. Is die 1 : 4 trouwens na afstelling bij R&R? Anders is vanaf volgende week het spreekuur weer open.
groeten
Wim Janssen
Afgelopen week met aanhanger 1 : 5,6 gereden op de route de soleil. Gemiddelde snelheid 100 km/h bergop, bergaf. Voor de rest kom ik meestal niet meer onder de 1 : 5. Het moet dus echt zuiniger kunnen. Ik rij nu met de BLOS mixer met een verantwoorde LPG afstelling, gecontroleerd door breedbandlambdasonde en AFR meter. Is die 1 : 4 trouwens na afstelling bij R&R? Anders is vanaf volgende week het spreekuur weer open.
groeten
Wim Janssen
-
Geert LW79
Re: LPG verbruik
Met de RRC op korte stukjes zo'n 1 op 5.5 en op lange stukken bijna 1 op 6 (ook in de schotse hooglanden) OMVL verdamper en gewone bougies, ontsteking op 9 graden voorontsteking.
Nu heeft een RRC een iets betere stroomlijn dan een 110 maar echt veel zal dat niet schelen.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cbd18b9897217294453dbad4930207', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15781491, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu heeft een RRC een iets betere stroomlijn dan een 110 maar echt veel zal dat niet schelen.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cbd18b9897217294453dbad4930207', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15781491, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc Frencken
Re: LPG verbruik
Hoi Wim,
Op 27 juni ben ik inderdaad bij R&R geweest ivm de APK en afstelling/controle van de LPG installatie.
Het spreekuur bezoekje bij jouw en het afstellen van de ontsteking was voor deze datum dus men heeft wel e.e.a. aangepast want hij liep eigenlijk wat te arm was de opmerking. Sinds de gastank erin zit zijn dit de verbruiks cijfers die ik bij iedere tankbeurt uitreken en ik kom om de een of andere reden niet lager uit qua verbruik. Trouwens het probleemje met het niet naar stationair 800 toeren willen zakken en blijven hangen op 1200-1400 toeren na gas los is opgelost. Heb de carbs na goed schoonmaken een revisie beurtje gegeven (qua pakkingen, tempcompensator deksels en stelschroefjes voor stationair) en de klepjes in de gaskleppen zijn dichtgesoldeerd. Zakken in toerental naar stationair 800 toeren werkt nu weer perfect. We gaan komende zaterdag op vacantie naar Zweden als we terug zijn dan kom ik wel eens op het spreek uur van Dr. Wim.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Op 27 juni ben ik inderdaad bij R&R geweest ivm de APK en afstelling/controle van de LPG installatie.
Het spreekuur bezoekje bij jouw en het afstellen van de ontsteking was voor deze datum dus men heeft wel e.e.a. aangepast want hij liep eigenlijk wat te arm was de opmerking. Sinds de gastank erin zit zijn dit de verbruiks cijfers die ik bij iedere tankbeurt uitreken en ik kom om de een of andere reden niet lager uit qua verbruik. Trouwens het probleemje met het niet naar stationair 800 toeren willen zakken en blijven hangen op 1200-1400 toeren na gas los is opgelost. Heb de carbs na goed schoonmaken een revisie beurtje gegeven (qua pakkingen, tempcompensator deksels en stelschroefjes voor stationair) en de klepjes in de gaskleppen zijn dichtgesoldeerd. Zakken in toerental naar stationair 800 toeren werkt nu weer perfect. We gaan komende zaterdag op vacantie naar Zweden als we terug zijn dan kom ik wel eens op het spreek uur van Dr. Wim.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
-
Sybren
Re: LPG verbruik
Kijk eens of je vacuum vervroeger wel werkt, anders gaat hij ook meer verbruiken.
Sybren
Sybren
-
G-men (Gargamel)
Re: LPG verbruik
Moet zeggen dat ik met de 3.5 ook ergens rond de 1 op 4,5 uitkwam. Later werd het zelfs 1 op 4. Maar toen was er wel iets aan te merken op de carbs en ontsteking. Hij was gewoon versleten.
Zeker als je rond de 110-120 rijdt op de snelweg, dan doet de (geen) stroomlijn van de one-ten een flinke duit in het zakje.
Bij een goed motorblok, goede afstelling en een niet te zware rechtervoet moet je idd 1 op 5 kunnen halen.
Met de 4.6 erin (met carbs) kom ik ook uit op de 1:4,5 Maar die heeft wel aanzienlijk meer powerrrrrr.
Zeker als je rond de 110-120 rijdt op de snelweg, dan doet de (geen) stroomlijn van de one-ten een flinke duit in het zakje.
Bij een goed motorblok, goede afstelling en een niet te zware rechtervoet moet je idd 1 op 5 kunnen halen.
Met de 4.6 erin (met carbs) kom ik ook uit op de 1:4,5 Maar die heeft wel aanzienlijk meer powerrrrrr.
-
Ivo Cox
Re: LPG verbruik
Hoi Marc (en Wim),
Volgens mij heb ik je een paar weken geleden getroffen bij Wim.
Ik rij met een bijna identieke "opstelling" (OMVL van R&R, 120 liter, zelfde bougies enz) in mijn 110, 3.5. Qua verbruik zit ik tussen 1:4,3 en 1:4,8 (ik heb maat 46 in mijn schoenen en weeg zo'n 100 kg, dus redelijk zware voeten).
Goed te horen dat je toerentalprobleem is opgelost. Wim dacht al dat het aan het dichtsolderen van de gaskleppen zou liggen. Ik heb hetzelfde probleem, maar ga op korte termijn, als ik op spreekuur bij Dr. Wim ben geweest, de huidige carburateurs (Stromberg) vervangen door SU's waar de gaskleppen al zijn dichtgesoldeerd.
Fijne vakantie!
Groet Ivo
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Volgens mij heb ik je een paar weken geleden getroffen bij Wim.
Ik rij met een bijna identieke "opstelling" (OMVL van R&R, 120 liter, zelfde bougies enz) in mijn 110, 3.5. Qua verbruik zit ik tussen 1:4,3 en 1:4,8 (ik heb maat 46 in mijn schoenen en weeg zo'n 100 kg, dus redelijk zware voeten).
Goed te horen dat je toerentalprobleem is opgelost. Wim dacht al dat het aan het dichtsolderen van de gaskleppen zou liggen. Ik heb hetzelfde probleem, maar ga op korte termijn, als ik op spreekuur bij Dr. Wim ben geweest, de huidige carburateurs (Stromberg) vervangen door SU's waar de gaskleppen al zijn dichtgesoldeerd.
Fijne vakantie!
Groet Ivo
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
-
Marc Frencken
Re: LPG verbruik
Hoi Ivo,
Als ik jouw verbruik zo bekijk dan moet er dus nog wel wat winst te halen zijn met mijn 3.5 V8 en dezelfde gasinstallatie als jij die hebt. Het enige wat fysiek verschilt is de schoenmaat, het gewicht is het zelfde
Zelf heb ik het idee dat hij gewoon wat te rijk is afgesteld nu, maar goed dat is zorg voor na de vakantie. Ik denk niet dat wij elkaar ooit eens gezien hebben bij Wim maar ja wat niet is gaat ongetwijffeld nog een keer komen.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Als ik jouw verbruik zo bekijk dan moet er dus nog wel wat winst te halen zijn met mijn 3.5 V8 en dezelfde gasinstallatie als jij die hebt. Het enige wat fysiek verschilt is de schoenmaat, het gewicht is het zelfde
Zelf heb ik het idee dat hij gewoon wat te rijk is afgesteld nu, maar goed dat is zorg voor na de vakantie. Ik denk niet dat wij elkaar ooit eens gezien hebben bij Wim maar ja wat niet is gaat ongetwijffeld nog een keer komen.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
-
Roel
Re: LPG verbruik
1:5.5 met een OMWL verdamper, eenvoudige electronische ontsteking en bougies (N9Y Champion?) en ik dacht 6 graden (2e streepje?) voorontsteking. Kruissnelheid van 100 km/h autobaan of binnenwegen maakt qua verbruik weinig uit.
Waarschijnlijk is er nog wel ergens winst te behalen
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Waarschijnlijk is er nog wel ergens winst te behalen
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD