Remdruk series 3 109

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gijs

Remdruk series 3 109

Bericht door Gijs »

Ik ben bezig geweest met het vervangen en afstellen van de remmen op mijn 109 series 3 uit 1981, maar heb een probleem met de remdruk, ik moet namelijk eerst een keer pompen voor hij op druk komt.

Alle remservo's, remschoenen en remtrommels zijn vervangen. Achter heb ik de remschoenen (leidende en volgende schoenen) goed gemonteerd evenals de veren (na dit forum er op na te slaan). Ik vraag me af of er bij de voorremmen ook verschil zit in de remschoenen (leidend en volgend)? Daarnaast vraag ik me af hoe ik er achter kom of de master brake cylinder kapot is. Na een keer pompen heb ik overigens wel gewoon blijvende druk op het pedaal.

Alvast enorm bedankt voor het advies en de tips!

Groet Gijs
Frans Bonnes

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Frans Bonnes »

Gijs Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vraag me af of er bij de voorremmen ook verschil zit in
> de remschoenen (leidend en volgend)?

In principe niet elke schoen heeft zijn eigen cilinder

> Na een keer pompen heb ik
> overigens wel gewoon blijvende druk op het
> pedaal.

Dan zal je hoogstwaarschijnlijk de schoenen beter moeten afstellen, de slag van de zuigertjes is nog te groot.

fb
Eric&Betty Boop

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik ga met je mee Frans.

En als toevoeging.
Wat voor merk remschoenen en trommels heb je gekocht?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('122e13f2fea5d41ecac9b4067f41c206', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15779807, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b70328c6d5fe230c6e93d4d4cdc53e77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15779807, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Leo van der Poel

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Leo van der Poel »

Hoi Gijs

Remschoenen tegen trommel aandraaien en een stukje terug zodat er maar een heeeeeeeeel klein beetje ruimte tussen schoen en trommel zit. Remmen en dan zou het goed moeten zijn. Niet goed? Gegarandeerd dat er dan nog lucht in de leiding/cilinder zit. Ik gok op lucht in de voorste cilinders. Voorzichtig de rubber leidingen van de voorste remmen dichtdrukken en remmen. Wedden dat je pedaal hard is. 1 leiding de klem eraf halen en nogmaals remmen. Pedaal hard?, zit het zeker in de andere leiding. Probeer maar. En een hoofrem cilinder is te testen door alle rubber leidingen VOORZICHTIG dicht te klemmen, en dan op het pedaal te trappen is het pedaal hard is de hoofdremcilinder intact.

mvrgr
Leo van der Poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5008ac8bcdf6fb6f6b638a17da29387', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 15780359, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frans Bonnes

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Frans Bonnes »

Waar gaan we heen, ik ga volgende week naar Terschelling, DvdLR

fb
plaetje

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door plaetje »

waar woont mijnheer Gijs, dan kan een prikker die het al eens gemaakt heeft helpen

limburgrover
Gijs

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Gijs »

Super bedankt voor alle reacties,

Ik heb de schoenen van paddock spares gekocht, een setje voor de 11 inch drums, weet niet precies het merk, Ik heb herhaaldelijk ontlucht en had het idee dat er geen lucht meer uit kwam. Mooi foefje dat testen met het dichtknijpen van de leidingen, denk dat ik dat maar eens moet proberen voor ik de boel weer opengooi!

Grt Gijs
Gijs

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Gijs »

Super bedankt voor het aanbod!

Maar gezien je naam gok ik dat we (voor een landrover) flink ver uit elkaar wonen, ik woon namelijk in Haarlem.

Ik ga het advies van het voorzichtig dichtknijpen van de leidingen maar eens opvolgen, hoop er op die manier achter te komen wat het probleem is.


Groet Gijs
René de Geeter

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door René de Geeter »

Een keer pompen voor je druk hebt en zeker weten dat je trommels goed gesteld zijn, betekend m.i. dat je toch nog ergens lucht hebt zitten. Series remmen staan er natuurlijk om bekend (berucht ??) dat ze zeer lastig te ontluchten zijn.
Ron Bolleboom heeft ooit een mooi schema gemaakt hoe te ontluchten. Heb hem hier zo niet bij de hand maar zwerft hier wel op de prikpagina's rond.

Succes

René
109 serie III StaWag



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2012 20:39 door René de Geeter.
Dirk109

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Dirk109 »

Als alles goed is gemonteerd met de juiste onderdelen is ontluchten niet moeilijk.
Wel zorgen dat de cylindertjes maximaal in zitten als je ontlucht.De afstellers dus helemaal terug draaien alvorens te ontluchten.
Afknellen van de slangentjes doe ik altijd met een lijmtang met doekje er tussen, gaat altijd goed.
Ik weet niet welke onderdelen je besteld hebt, goedkope en slechte merken kunnen wel eens moeilijk af te stellen zijn.
Ik gebruik dan ook altijd voor mijn remmen orgineel of anders een goed merk onderdeel.Vorig jaar de voorremmen vervangen en toen gelijk een set gekocht van trommels en bijpassenden schoenen, wat super past en super remde.Waren overigens niet duur.

Succes

Dirk 109
Paul

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Paul »

Let erop dat je achteras 4 verschillende remschoenen heeft en dat die allemaal goed zitten (als ze niet goed zitten kun je de schoenen niet strak tegen de trommel draaien). Bij mij had Paddock het verkeerde setje opgestuurd (twee keer voor het linksachter-wiel) is overigens gratis verholpen.

Als je alle remschoenen tegen je trommel aan hebt gedraaid met de stelnokjes en het voelt nog steeds spons in je pedaal zit er toch nog lucht in.

Geloof me, been there, done that, dat kan ook na 20x ontluchten. Zelfs met een vacuüm ontluchter.

De oplossing?

Via een infuus. Potje met remolie hoog wegzetten, slang van enkele meters erin hangen en met een ducktapeje vastzetten en dan aanzuigen tot de olie gaat lopen. Als de olie bij het uiteinde van de slang is steek je hem op de ontluchtingsnippel en draai je de nippel open. Laat iemand je remvloeistofpotje in de gaten houden en waar nodig met een dot papier leeg zuigen. Zo ga je alle wielen af, vanaf het verste wiel (= linksachter, dan rechtsachter, dan linksvoor, dan rechtsvoor - althans dat was bij mij zo)

Wedden dat je pedaal (als de schoenen nog tegen de trommel staan) daarna geen krimp meer geeft? Ik kan nu met 4 rokende banden remmen met minimale 'travel' van het pedaal.
Exfietser

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Exfietser »

?????????????

QuoteVia een infuus. Potje met remolie hoog wegzetten, slang van enkele meters erin hangen en met een ducktapeje vastzetten en dan aanzuigen tot de olie gaat lopen
Remvloeistof is heeeel erg giftig en kankerverwekkend.


Arnold.
Paul

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Paul »

Ik bedoel: tot de olie gaat lopen, niet tot de olie eruit loopt. Als die olie 10 meter verderop in de slang zit zal het wel meevallen...
Dirk109

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Dirk109 »

Nog steeds een hele eenvoudige om in je eentje te ontluchten: oude (of nieuw) binnen fietsband doormidden knippen en uiteinde dubbelvouwen met een tyrap dichtbinden.
Andere eind met tyrap om de hals van remvloeistofpotje en band via ventiel iets oppompen tot middelhard.

Nu alle remverstellers allemaal terug draaien en op je gemak onder de auto in je eentje ontluchten.Wel zorgen dat er genoeg vloeistof in het potje blijft anders een keer bijvullen.
Nog makkelijker, ik heb van een oude dop op het potje een aansluiting gemaakt met een slang zodat hij zo op de compressor past.1 bar erop is voldoende om goed te ontluchten.
Als alle remdelen van goede kwaliteit zijn en goed passen en juist zijn gemonteerd moet het ontluchten een fluitje van een cent zijn.

succes
Dirk109
Marc vd K

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Marc vd K »

ik heb mijn lightweight ook voorzien van nieuwe schoenen en trommels echter daar kon ik bij mijn weten niet zien welke voor links of rechts waren?? waar staat dit?
Marc vd K

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Marc vd K »

niemand?
Frans Bonnes

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Frans Bonnes »

Normaal in het werkplaats handboek.

Verschil zit hem vaak in de plaats waar de pin zit voor het stellen.
Achter zit er vaak verschil in de lengte van de voering zelf en de hoogte waar deze begint.

fb
Hendrik "Blue-Box"

Re: Remdruk series 3 109

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Indien je de 10" trommels hebt die je zou moeten hebben:

in de remset zitten 4 schoenen.

2 hiervan zijn identiek en die komen L en R aan de achterzijde.
Onderop het draaipunt worden deze met een plaat en 2 schroeven gefixeerd zodat ze niet omhoog getild kunnen worden.
op deze schoenen komt 1 veer te zitten (onder bij het draaipunt van de achterste naar de voorste schoen).

2 hiervan zijn bijna gelijk maar er zit een pin aan.
Deze schoen komt aan L en R voorzijde.
De pin moet drukken tegen de stelschroef, een excentrisch plaatje.
Ap deze remschoen komen twee veren, de ene vanaf de achterste remschoen en de ander vanaf de pin naar de remankerplaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8298577449410bea2d87dd85def5be6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15791534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie