Help

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob

Help

Bericht door Rob »

Remproblemen,

Ik krijg geen remdruk op mijn voorwielen.
Nadat ik de stuurkogel heb vervangen heb ik alles goed ontlucht. Meerdere keren. Achter remt het zeer goed maar voor totaal niet. Op een zandpad blokkeren de wielen niet.
Ik gebruik al druk 1,3 bar van reservewiel op het vaatje om te ontluchten.
Ik heb begrepen dat indien alle olie eruit is geweest er iets kan blokkeren om te voorkomen dat je achter niet meer kunt remmen. Dit controlelampen werkt denkt ik niet.
Wie weet er raad.
Zaterdag moet ik mee met een scoutingkamp er een grote aanhanger trekken. Goedkeuring is dan wel gewenst.
Groeten,
Rob
Exfietser

Re: Help

Bericht door Exfietser »

Wat voor auto? En dat van dat er iets blokkeert en daardoor iets remt begrijp ik niet. Verder, wat heeft een stuurkogel met remmen te maken. Heb je remdruk, geen lekkage ofzo? Waarom ben je de vloeistof aan vervangen. Heb je de remmen zelf losgehaalt?

Arnold.
richard78

Re: Help

Bericht door richard78 »

Ben het Arnold eens.

Kijk of je geen remvloeistof verliest en of je ergens lekkages hebt. Denk dat je een dual systeem hebt. Anders moet je kijken of er geen olie lekt bij de voorremmen waardoor je remmen niet werken. Dit geld natuurlijk alleen bij sommige type auto's.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b005e234f2e2849a1408e9abc9179f20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15776831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hans 109

Re: Help

Bericht door Hans 109 »

had dat niet iets te maken met het verdelertje ergens onder je blok?
( bij een series?)

mvg Hans
Rob

Re: Help

Bericht door Rob »

Beste mensen,
Het betreft een Laro 109 uit 1976 met een 6-cylinder motor
Om een stuurkogel te vervangen moet je de remleidingen losmaken en na afloop dus alles weer vullen en ontluchten.

Groeten,
Rob
Exfietser

Re: Help

Bericht door Exfietser »

Misschien was ik wat kortaf maar ik wordt altijd een beetje nerveus als mensen die niet weten hoe een remsysteem werkt er wel aan gaan zitten prutsen. Net als de posting van Hans. Erg leuk maar zit geen remverdeler in een series drie remsysteem. Het onderdeel dat daar altijd voor wordt uitgescholden heeft een heel ander doel. Verder zit er nooit olie in een remsysteem maar hydraulische remvloeistof. Twee totaal verschillende stoffen die elkaar heel erg bijten en de rubbers aantasten. Een keer olie in je systeem en je kunt alles vervangen. Als je geluk hebt tenminste. Als je pech hebt moet een ander jouw zooi opruimen.

Verder over je systeem. Als je remmerij goed werkte en je dus niets verandert hebt behalve je leidinkje los en weer vast. Als je ook nergens een lek hebt, is lucht in je systeem de enige mogelijkheid. Er is ook een kleine kans dat je hoofdremcilinder intern is lek geraakt doordat je hem helemaal tot op de bodem hebt ingetrapt.

Arnold.
Frans Bonnes

Re: Help

Bericht door Frans Bonnes »

Rob, hoeveel uitgaande leidingen zitten er aan je hoofdremcilinder?
Daaraan kan je namelijk zien of je wel of niet een gescheiden remsysteem hebt?

En aan de hand daarvan kunnen ze je hier misschien verder helpen.

fb
Rodietje nieuw

Re: Help

Bericht door Rodietje nieuw »

Als het een 109 6cyl uit 76 is heeft hij een dual systeem. Komt er wel vloeistof uit de van voorremmen tijdens het ontluchten? Kan natuurlijk ook wat vuil in de leiding gelopen zijn via het expansievat nadat je de leiding van de voorrem had losgemaakt. Lijkt mij als ik het zo lees een zeer goede mogelijkheid.
Rob

Re: Help

Bericht door Rob »

Vuil kan eigenlijk niet omdathet geheel is afgevuld met nieuwe remolie dot 3
Maar ik zal de leiding wel losmaken en kijken of dat helpt. Kan trouwens ook bijna niet omdat bij het ontluchten wel remolie uit de nippel komt.
Groeten,
Rob
Rob

Re: Help

Bericht door Rob »

Het betreft de break veilige switch.
Ik weet alleen niet hoe je deze het beste weer in het midden zet

groeten,
Rob
Rob

Re: Help

Bericht door Rob »

Beste exfietser,
Ik snap dat jij denkt het meeste te weten over landrovers maar wij weten hopelijk met z'n allen minimaal net zo veel.
Een forum is volgens mij bedoelt om inzichten te delen. Ik hoopte hier zinvolle ideeën op te doen om verder te komen met de remmen.
Na revisie van de versnellingsbak en meer dan 10 jaar ervaring mag ik volgens mij wel meepraten over landrovers.
Ik waardeer wel je bezorgdheid over de veiligheid rond landrovers.
Remvloeistof dot 3 is volgens mij de juiste olie voor de remmen, dat ik voor het gemak olie blijf noemen net als hydrolyk olie is.
het onderdeel dat bedoelt wordt is de brake faillure switch. Ik denk dat deze verschoven is, waardoor deze de leiding van voor afsluit. Ik weet alleen niet de beste methode om deze weer terug te krijgen in de midden stand.

Groeten,
Rob
Frans Bonnes

Re: Help

Bericht door Frans Bonnes »

Maar als dat ding dus niet in het midden staat, moet er dus een lampje op de dashbord blijven branden.

fb
Frans Bonnes

Re: Help

Bericht door Frans Bonnes »

En als je een gescheiden remsysteem hebt, zit er in de leidingen niks dat dat de voor of achterleiding helemaal afsluit.
Die veiligheid zit namelijk al in je vloeistofresevoir, die heeft 2 compartiementen, een voor voor en een voor achter.
De BFS laat alleen maar een lampje branden op het dashbord zodat je kunt zien dat er iets aan de hand is.

En hij sluit in jouw geval de leiding ook niet af, omdat zoals je zelf ook al schrijft er wel remvloeistof uit de nippel komt

Overigens is de BFS wel open te maken en te reviseren.

Het kan wel zijn dat als de hoofdremcilinder ook helemaal leeg geweest is daar lucht in blijft zitten, en je die dus ook moet ontluchten.

fb
jamaar

Re: Help

Bericht door jamaar »

heel makkelijk maar dan moet het lampje wel werken anders blijft het gokken, zo niet gebruik dan een multiemeter dacht dat beide pennetjes op de schakelaar naar massa schakelen, weet het niet zeker meer

achterrem leiding los en een keer hard op de rem trappen
als het goed is gaat hij dan weer naar het midden, of daar voorbij als je pech hebt
er zijn veel discussies over de werking van de schakelaar
1 zegt het is alleen ter controle en sluit niets af maar zelf heb een type in handen gehad dat wel degelijk de leidingen afsloot. helaas heb ik die toen in oud ijzer gegooid
zijn de remmen wel hard , geen lucht en goed afgesteld?
als het niet de switch is dan is er wat mis met hoofdremcilinder, kan me niet voorstellen dat de 2 flex. leidingen tegelijk dicht gaan zitten.

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12512b219b56994139f2a7cbd4db5c2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15777957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Help

Bericht door Exfietser »

Ik zeg dit niet om jou dwars te zitten of zo. In het verleden is het een aantal keer voorgekomen dat de remvloeistof is vervangen door inderdaad een olie met alle gevolgen van dien. Er zitten ook newbee's op dit forum die op het verkeerde been gezet kunnen worden.

En als jij vervolgens zoiets vaags als dit zegt:
QuoteRob, Ik heb begrepen dat indien alle olie eruit is geweest er iets kan blokkeren om te voorkomen dat je achter niet meer kunt remmen. Dit controlelampen werkt denkt ik niet.

Dan denk ik dat je niet weet hoe het werkt. Verder zeg ik helemaal niet dat ik alles weet. Ik heb een series drie en een series 2a Daar weet ik wat van maar andere typen landrovers weet ik niets. Zal ik ook zelden of nooit een reactie op geven. En als ik een reactie geeft is dat altijd onder voorbehoud en dan voornamelijk over de electriekerie. Ik heb namelijk wel een aantal schema's van verschillende typen hier.

Ik vermoed overigens dat je het inderdaad nog steeds in lucht in je systeem moet zoeken. Als de bpws het voorste systeem zou afsluiten krijg je met ontluchten ook geen vloeistof uit je ontluchtingsnippels. Is je pedaal wel hard met remmen? Als je pedaal hard en normaal aanvoelt moet je mischien eens kijken naar je voorste remschoenen. De wagen remde voor je ging knutselen wel normaal?

Succes,

Arnold.
Hans 109

Re: Help

Bericht door Hans 109 »

Ik bedoelde idd de brake failure switch. Overigens blijf ik verre van de remmerij, als er wat moet gebeuren behalve de remschoenen vervangen breng ik het spul wel naar een bedrijf die er verstand van heeft. Weigeren je remmen, is het niet jouw schuld. Misschien een beetje kort door de bocht, maar hoe reageert je verzekeraar in het geval als je zelf bezig bent geweest?

Elektrisch is gelukkig meer mijn ding. Zakelijk heb ik er een leuke boterham aan. ( iets met schoenmakers en leesten...)

mvg Hans
Plaats reactie