Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pieter (pjotr)

Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Bericht door Pieter (pjotr) »

Hoi,

Mijn 2,25 benzine in mijn series 2a wordt op benzine ca 100 graden als ik 100 rijd en tegen de 100 graden op LPG.
Voorheen (met oude ontsteking) liep ie op zowel benzine als LPG tussen de 80 en 90 graden.

Ik heb vandaag:
- kleppen gesteld (kop 8:1 compressie)
- ontsteking afgesteld met stroboscoop lamp (6 graden voor, 123-ignition curve E)
- carberateur afgesteld (zenith)
- stationair loopt ie heel mooi en reageert goed op het gas

Ik heb wat stukken proefgereden en wat afstelling aangepast:
- 3 graden voorontsteking
- carb halve slag rijker
- overgestapt naar ontstekingscurve A

Hij lijkt met deze afstelling beter te lopen, ca 90 graden op LPG maar nog steeds richting de 100 graden op benzine bij 100 km/u. Als ik 80 km/u rijd loopt hij ook op benzine ca 90 graden. Ik snap er niks meer van. Koelwater en thermostaat lijken in orde.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Toch nog een andere curve van de ontsteking?

Groeten Pieter
NetNait

Re: Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Bericht door NetNait »

Radiator goed schoon. Heb hetzelfde probleem gehad, bleek dat de radiator aan de koelvin zijde verstopt zat (modder)

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

richard78

Re: Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Bericht door richard78 »

Ja, je hebt problemen met de koeling maar kijkt eigenlijk niks van de koeling na!
Idd is je radiator van buiten schoon. Is je koelsysteem van binnen schoon (keertje uitspuiten met een tuinslang, geen bruistablet!). Is je thermostaat nog goed (even in een pannetje stoppen en kijken of deze open gaat).
Is de temperatuurmeter zelf wel goed?

100% is best veel. Als het blok van mijn lucht gekoelde motor te heet word ga ik dat merken omdat de benzine al in de carbs begint te verdampen. Ik noem het altijd sponsig worden op het gas. Gebeurd wel eens als ik lang stil sta voor het stoplicht terwijl er eens ene hittegold over het land gaat.

succes,
Richard

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e6ed136d1d6a49e33ec66d08e082db9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15771120, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eric&Betty Boop

Re: Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Bericht door Eric&Betty Boop »

Heb je die temperatuurwaarden gemeten met een nauwkeurige(externe) temperatuur meter of met de standaard serie temp meter?
De standaard meter in niet echt nauwkeurig te noemen en heeft ook geen schaalverdeling dus dan vraag ik me af hoe je op die waarden komt.
Heb je een andere meter ingebouwd,hoort de sensor die je gebruikt dan ook bij die meter?

De standaard meter van Betty heb ik geijkt door de sensor in een pannetje water te hangen en dat langzaam aan de kook te brengen. De temperattur van het water konstant gemeten met een vleesthermometer en die waarden vergeleken met de aanwijzing van de meter in het dashboard.
Bij 80 graden staat de wijzer dan precies op de rand tussen het "koude" vlak en het "normale" vlak.
Bij 100 graden staat hij net onder het midden van het "normale" vlak,dus nog ruimschoots in het veilige gebied maar dat vind ik al lang niet veilig meer . Niet echt nauwkeurig dus.
Ze komt daar alleen bij lang stationair draaien en/of filerijden bij deze buitentemperaturen.

Wat de ontsteking betreft.
Ik heb de 123 in Betty alleen statisch op tijd gezet(door middel van het ledje) en verder geen extra voorontsteking.
Van stationair tot 1000rpm heb je dan al 10 graden centrifugaalvervroeging bij alle curves. Van te voren wel het BDP van zuiger 1 gecheckt tov het merkteken op de poelie en er na ook de vervroeging bij verschillende toerentallen gecontroleerd met een stroboscoop om eventuele verloop in de distributieketting uit te sluiten.

Ik draai op LPG op curve 3.
Curve E is voor benzine wel leuk,maar voor LPG heb je mijns inziens veel te veel vervroegen bij maximum toeren zeker als je er ook nog een 6 graden extra vervroeging bij zet.

Edit: Landrover schrijft voor de 2,25 38-42 graden vervroeging bij 4500rpm voor. Maar dat was wel voor de benzine die in die tijd leverbaar was. Bij de huidige brandstoffen (hogere ontbrandingssnelheid) heb je een stuk minder vervroeging nodig.
Curve A zal dan voor benzine waarschijnlijk de betere zijn.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2acad9ffefb9e67c599bdcb7412a4eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15771605, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f71a5f2ef2e34b1bf3d714197f2bcd22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15771605, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2012 16:29 door Eric&Betty Boop.
Pieter (pjotr)

Re: Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Bericht door Pieter (pjotr) »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik was er vanmiddag al even mee aan de slag maar wilde nu nog een update geven.

Ik heb al jaren een VDO temperatuur meter (met schaalverdeling) die ik eens gechecked heb met mijn multimeter. Koelsysteem verwachtte ik verder niet omdat het water niet troebel of bruin is en de radiator schoon is. Bovendien loopt hij tot 80 km/u netjes op temperatuur.

Ik begrijp Eric zijn uitleg over de vervroeging. Mijn keuze voor curve E was idd gebaseerd op originele curve, niet rekening houdend met extra vervroeging en verschillen met huidige brandstof. De verbetering die ik zelf al zag van curve E naar A ondersteund dit. Ik heb hem nu ook op curve 3 gezet maar had nog niet de kans deze uit te proberen op de snelweg. Dat komt morgen.

Ik heb sowieso wel het idee dat in het lagere toerengebied deze 123 ontsteking meer vermogen geeft dan de originele (gereviseerde) mechanische ontsteking. Nu nog het hoge toerengebied juist krijgen maar dat komt goed. (Oude ontsteking ligt als backup onder de stoel).

Groeten Pieter
Jackthe

Re: Motor 2,25b te warm bij 100km/u

Bericht door Jackthe »

Mocht je een elektrische fan hebben; controleer de blaasrichting van de fan. Als je namelijk een stekkertje verkeerd om heb zitten....

(ja ik spreek uit ervaring )
Plaats reactie