De 200 TDI heeft problemen om het blok koel te houden.
Met file etc te weinig rijwind/koeling.
Nu wil ik eigenlijk een elektrische dan achter de radiateur plaatsen.
Heeft iemand tips hoe ik dat het beste kan doen en of (en zo ja hoe) ik een temperatuursvhakeling moet inbouwen?
Jan
Elektrische fan 200 TDI
-
Bart van Dessel
Re: Elektrische fan 200 TDI
Kun je niet beter beginnen met het zoeken naar de oorzaak? Een 200 tdi mag absoluut niet warmlopen, ook niet met dit weer. Ik vermoed een dicht geslibte radiateur en/of slechte viscofan. Je kunt overwegen om je koelsysteem te flushen met een goed middel, nieuwe thermostaat en evt. de viscofan. Een electrische fan zie ik persoonlijk als een lapmiddeltje. Maar dat is mijn mening, en ik kan er natuurlijk helemaal langs zitten.
Ik heb een 300 tdi met een verse radiateur en verse viscofan en die loopt absoluut niet warm, ook met 3500 kg aan de trekhaak, in de file, berg op, 30 graden buiten, geen probleem.
gr, bart
Ik heb een 300 tdi met een verse radiateur en verse viscofan en die loopt absoluut niet warm, ook met 3500 kg aan de trekhaak, in de file, berg op, 30 graden buiten, geen probleem.
gr, bart
-
Stage-2
Re: Elektrische fan 200 TDI
Is het heet in het zuiden, Jan?
Maar de 200TDi heeft toch een viscofan? Hoe kan die nu te weinig luchtstroom genereren?
Is de visco lam? En is de fan cowl wel gemonteerd? Is het koelsysteem verder in orde?
Heeft de brandstofpomp een te hoge opbrengst? (diesel: meer brandstof, hogere temperatuur)
Eerst de oorzaak, dan pas de extra's.
Achter de radiateur is bij mij aan de kant van het blok. Daar zit al een fan. Ik zou daar geen electrisch apparaat tussen gaan bouwen. Een extra fan moet je dan aan de voorkant zetten. Liefst zo groot mogelijk, omdat je de radiateur niet wil afschermen met een tunnel.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2ff46d374967af040903d19c8d5ff82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15767261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('171edcdec3ab348ca927285f1a5c41c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15767261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar de 200TDi heeft toch een viscofan? Hoe kan die nu te weinig luchtstroom genereren?
Is de visco lam? En is de fan cowl wel gemonteerd? Is het koelsysteem verder in orde?
Heeft de brandstofpomp een te hoge opbrengst? (diesel: meer brandstof, hogere temperatuur)
Eerst de oorzaak, dan pas de extra's.
Achter de radiateur is bij mij aan de kant van het blok. Daar zit al een fan. Ik zou daar geen electrisch apparaat tussen gaan bouwen. Een extra fan moet je dan aan de voorkant zetten. Liefst zo groot mogelijk, omdat je de radiateur niet wil afschermen met een tunnel.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2ff46d374967af040903d19c8d5ff82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15767261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('171edcdec3ab348ca927285f1a5c41c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15767261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Everhard Mulder
Re: Elektrische fan 200 TDI
Hallo Jan,
Ik onderschrijf wat iedereen je hier aanraadt: zoek de oorzaak. Je thermostaat kan kapot zijn, je waterpomp, je radiateur kan verstopt zijn......los dat eerst op voordat je aan een extra fan begint.
Maar: je vraag hier was: hoe doe je dat? En daar wil ik dit antwoord op stamelen:
In principe als volgt: kies een electrische fan uit die past achter je radiateur( dus aan de kant van het motorblok). (Bedenksel mijnerzijds: Maar: zit daar niet al de "gewone fan" van je 200TDI? Dan heeft een extra fan geen zin, hoor!) De elektrische fan moet stroom krijgen. Dat doe je via een relais: neem een zware kan ik je aanraden.
Dus: een draad bv. vanaf de plus van je accu naar dat relais en van het relais naar je fan. Uiteraard met een zekering ertussen.
Het relais wordt geschakeld door een temperatuurschakelaar. Ik noem als voorbeeld deze: www.mijnautoonderdelen.nl de temperatuur schakelaar 1.850.606. ( Je moet dit onderdeelnummer even intikken in het zoekveld op die site.) De schakelaar gaat aan op 87 graden, uit bij 82. Welnu: deze schakelaar (of een ander merk) moet je inbouwen in de koelwaterslang ná je thermostaat. Dus: doorsnijden die slang, stuk rvs-staal-pijp erin en in die pijp monteer je de schakelaar. Plus aan de ene kant, min aan de andere en een plus die gaat naar het eerdergenoemde relais.
Welnu: wordt je koelwater nu warmer dan 87 graden, dan gaat de temperatuurschakelaar "aan" : het relais krijgt stroom en schakelt je fan in. Zakt het koelwater beneden de 82 graden, gaat de schakelaar "uit" , relais gaat uit en je fan ook.
Ik heb zelf nog een extra draadje getrokken van het relais naar een klein ledlampje in mijn dashboard. Schakelt het relais "aan" dan gaat er niet alleen srtoom naar de fan, maar ook naar dat ledje...zo kan ik zien of de fan aangaat. (horen doe je dat niet met een 200TDI motor!!)
Ik hoop dat dit verhaal te snappen is!
Maar: sinds ik erachter kwam dat mijn temperatuurprobleem voortkwam uit een verstopte radiateur -en ik een nieuwe radiateur heb geplaatst- is mijn electrische fan, ook bij hitte in de file, niet meer aangeweest......terwijl die daarvoor na een kilometer of 15 altijd aansloeg.
Succes!
E. Mulder
Ik onderschrijf wat iedereen je hier aanraadt: zoek de oorzaak. Je thermostaat kan kapot zijn, je waterpomp, je radiateur kan verstopt zijn......los dat eerst op voordat je aan een extra fan begint.
Maar: je vraag hier was: hoe doe je dat? En daar wil ik dit antwoord op stamelen:
In principe als volgt: kies een electrische fan uit die past achter je radiateur( dus aan de kant van het motorblok). (Bedenksel mijnerzijds: Maar: zit daar niet al de "gewone fan" van je 200TDI? Dan heeft een extra fan geen zin, hoor!) De elektrische fan moet stroom krijgen. Dat doe je via een relais: neem een zware kan ik je aanraden.
Dus: een draad bv. vanaf de plus van je accu naar dat relais en van het relais naar je fan. Uiteraard met een zekering ertussen.
Het relais wordt geschakeld door een temperatuurschakelaar. Ik noem als voorbeeld deze: www.mijnautoonderdelen.nl de temperatuur schakelaar 1.850.606. ( Je moet dit onderdeelnummer even intikken in het zoekveld op die site.) De schakelaar gaat aan op 87 graden, uit bij 82. Welnu: deze schakelaar (of een ander merk) moet je inbouwen in de koelwaterslang ná je thermostaat. Dus: doorsnijden die slang, stuk rvs-staal-pijp erin en in die pijp monteer je de schakelaar. Plus aan de ene kant, min aan de andere en een plus die gaat naar het eerdergenoemde relais.
Welnu: wordt je koelwater nu warmer dan 87 graden, dan gaat de temperatuurschakelaar "aan" : het relais krijgt stroom en schakelt je fan in. Zakt het koelwater beneden de 82 graden, gaat de schakelaar "uit" , relais gaat uit en je fan ook.
Ik heb zelf nog een extra draadje getrokken van het relais naar een klein ledlampje in mijn dashboard. Schakelt het relais "aan" dan gaat er niet alleen srtoom naar de fan, maar ook naar dat ledje...zo kan ik zien of de fan aangaat. (horen doe je dat niet met een 200TDI motor!!)
Ik hoop dat dit verhaal te snappen is!
Maar: sinds ik erachter kwam dat mijn temperatuurprobleem voortkwam uit een verstopte radiateur -en ik een nieuwe radiateur heb geplaatst- is mijn electrische fan, ook bij hitte in de file, niet meer aangeweest......terwijl die daarvoor na een kilometer of 15 altijd aansloeg.
Succes!
E. Mulder
-
Fraggledefender
Re: Elektrische fan 200 TDI
Dank voor de heldere uitleg.
Die van mij trekt echt geen 3500 kg de berg op!
Ik zal hem thuis eens goed flushen en schoonmaken.
Let wel, ik heb een gloednieuwe viscofan, maar geen tunnel en de ruimte tussen fan en radiateur is aanzienlijk.
Jan
Die van mij trekt echt geen 3500 kg de berg op!
Ik zal hem thuis eens goed flushen en schoonmaken.
Let wel, ik heb een gloednieuwe viscofan, maar geen tunnel en de ruimte tussen fan en radiateur is aanzienlijk.
Jan