Nokkenas v8 motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robbert RRC LSE

Nokkenas v8 motor

Bericht door Robbert RRC LSE »

Beste mede prikkers,

Het volgende:

Ik sta op het punt mijn nokken as te vervangen en alle bij behorende onderdelen.
Nu wat zijn de voordelen van een "snelle"nokkenas tov een standaard.
Hiermee bedoel ik niet dat ik meer koppen en vermogen krijg maar zijn er nog andere voordelen?
Bv de kleppen blijven koeler omdat ze langer open blijven enz.

Ik ben erg benieuw of de extra investering die je er voor moet doen ook loont.

M.vr.gr.

Robbert
Wim

Re: Nokkenas v8 motor

Bericht door Wim »

Robbert,

een originele nieuwe standaard 3.5 ltr nokkenas heb ik evt. nog voor je liggen.

Mvg
Wim
Roel

Bericht door Roel »

Robbert RRC LSE Schreef:
-------------------------------------------------------

> Nu wat zijn de voordelen van een "snelle"nokkenas
> tov een standaard.
> Hiermee bedoel ik niet dat ik meer koppen en
> vermogen krijg

Wil je dan graag 3 koppen hebben Dan zal die wel bij die snellere nokkenas horen

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Aan je gebruikersnaam te zien heb je een 4.2i (LSE??), dan zou ik een standaard 4.2 as pakken, een snellere nokkenas heeft als nadeel dat het toeren-werkgebied hoger komt te liggen, terwijl een standaard 4.2 eigenlijk genoeg vermogen levert en onderin vrij sterk is, vanwege de langere slag, boring is gelijk aan 3.9i.

Gr, Bart
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Een snellere nokkenas, tsja, is iets voor in een sportauto denk ik zo. Die gaan dan meestal over op een type waarbij geen hydraulisch klepstoters meer zijn, maar vaste exemplaren met verstelbare rockers.
Waar je behoeft aan hebt, is meer koppel en dat krijg je dan over het hele toerenbereik als je een b.v Piper TorqueMax of de Viper Hurricane neemt.

Maak het niet te bont, gewoon de eerste Upgrade nemen en spaar je motor want om meer vermogen te krijgen moet je hem toch echt gaan aftrappen en dat kost sloten benzine en wellicht een kapotte motor.
Doe maar meteen de stoters vervangen. De rockers?, zou ik vooraf even nakijken, wel een nieuwe timing set, de pakkingen etc.
Vergeet geen "Running In Oil" erbij te bestellen. De nokkenas moet helemaal ingesmeerd met die dikke olie gemonteerd worden.
Zet de stoters rechtop in een badje met olie en druk ze in, laat ze weer los en dan zuigen ze zich vol met olie.

Belangrijk bij het monteren van alles is dat de oliepomp tandwielen worden ingevet met vaseline, draai met een boormachine en een verlengstuk (even lijken of het een schroevedraaier of een dop 13mm o,i,d, moet zijn) eerst de oliepomp goed rond tot de boormachine zwaarder beging te lopen (je krijgt dan al oliedruk). Wel nieuwe motorolie en een filter gebruiken.
Daarna de motor starten kijk of je oloiedruk hebt en dan meteen een half uur op 2.000 tot 2.500 toeren laten draaien. Geen lagere toerentallen laten draaien. Klopt er iets niet, meteen de motor stilzetten en het probleem oplossen.
Meestal zit er bij zo een nieuwe nokkenas ook een instructie.

Succes en sleutel ze.

Jos
Robbert RRC LSE

Dank je Jos,

Voor de informatie ik zal dit zeker meenemen. Naar de assen die jij opnoemt heb ik gekeken en vandaar ook mijn vraag want ze kosten bijna het drievoudige en ik zit niet echt te wachten op meer vermogen of koppel want dat heb ik voor mijn gevoel genoeg.

Maar dat zijn in mijn optiek afgeleiden van het feit dat de kleppen langer open staan en dus meer lucht/benzine mengsel naar binnen komt.

M.vr.gr.

Robbert
Robbert RRC LSE

Hoi Bart,

Klopt helemaal het blok wat er nu in ligt is een 4.2i. En zover ik weet en terug kan vinden in de papieren is de nokken as nog nooit vervangen en dat bij 252000km.
Vandaar dat ik ook erg zit te denken aan de standaard nokken as. Dit gezegd hebbende dat een andere nokken as veel voordelen zou hebben.
Maar dat betwijfel ik ook na het lezen van jouw antwoord.

M.vr.gr.

Robbert
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Wim, als je hem nog hebt.....................................let me know.

Groet Michel
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Waarom wil je eigenlijk een nokkenas wisselen wanneer je vindt dat je voldoende vermogen en koppel hebt?

Een Rover V8 nokkenas is helemaal niet per definitie bij 250.000 kilometer versleten. Dat heeft erg veel met olie verversen, type olie en benzine (meer slijtage) danwel gas (minder slijtage) te maken. Meet anders eerst de nokken eens op en kijk of alle kleppen uniform ingedrukt worden.

Een 4.2 heeft van nature veel koppel onderin door de lange slag. De bottle neck van de motor zijn de koppen waardoor er bij hoge toerentallen te weinig lucht de motor in komt. Daardoor kan een 4.2 met andere koppen en een andere nokkenas opeens een bak extra vermogen leveren en nog steeds veel koppel hebben. Het vermogen komt er vooral in hogere toeren bij terwijl het koppel onderin gehandhaafd blijft. Dat is bijvoorbeeld met een 270/110 nokkenas. Neem geen racy nokkenas (bv 285) want dan verlies je te veel koppel en dat werkt niet in het dagelijks verkeer in een zware auto zoals een Range Rover.

Maar de fabriek heeft ooit nagedacht over een goed compromis voor de normale gebruiker. Als ik het zo lees ben je een normale gebruiker waardoor je het wellicht beter standaard kunt laten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2013 09:33 door JoostKenya.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Piper heeft een aantal nokkenassen voor de V8; de ene levert wat meer koppel, de andere wat meer pk's bij verschillende toerentallen.

[www.pipercams.co.uk]

Echter, als je tevreden bent met bestaand zou ik gewoon de standaard versie nemen. Overigens mis ik ook de reden waarom hij vervangen wordt. Je schrijft dat je tevreden bent met het vermogen en koppel; dus waarom vervanging ??

If it ain't broke... don't fix it.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2013 09:58 door G-men (Gargamel).
Robbert RRC LSE

Klopt ik heb het gevoel niet dat ik iets mis.
Echter ik weet ook niet hoe het voelt als het nieuw is.
Ik merk nu wel dat ik bij het optrekken en het gas geven vanalles hoor tikken en als ik dan weer normaal rij dan is het tikken weg.
Dus ik vermoed dat er in dat stuk nu echt wel iets aan vervangen toe is, al is het niet alles.

M.vr.gr.

Robbert
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Dat ie een beetje tikt is met die km-stand niet heel vreemd. Doet ie waarschijnlijk ook even als ie koud is.
Maar de Rover V8 is voorzien van hydraulische klepstoters, en die willen weleens gaan tikken als ze wat ouder (vervuiling) worden.
Kan overigens geen kwaad; er is wel een toevoeging voor in de olie die zou kunnen helpen.
Maar een paar controles zijn heel eenvoudig :

Check even de druk/volume van de oliepomp. (vertrouw niet op het lampje !) Je kunt dit eenvoudig zien door de olievuldop. Er hoort wat olie over de tuimelaars te lopen. Als het er erg droog uitziet even met een echte meter gaan meten. Verwacht overigens geen rivier van olie.....
Een eenvoudige compressietest geeft je overigens direct een betrouwbaar uitsluitsel over de conditie van de motor
.
Als je het alleen bij optrekken en accelereren hoort : check dan even afstelling ontsteking/mengsel (pingelen ??) Andere vaak voorkomende oorzaak is een klein lekje bij het uitlaatspruitstuk....

Als je namelijk eenmaal begint met iets aan zo'n blok, dan ga je vaak veel verder als de bedoeling was...... Naast de nokkenas moet je dan eigenlijk ook de nokkenasketting en tandwielen gaan meenemen.... enz. enz. enz.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

En dan.......... voor dat je het weet, trek je de koppen er af en als je het niet kunt laten, de Carterpan er onderuit en dan zitten daar 26 dikke bouten waar je niet van af kunt blijven. en dan gaan die dikke ronde dingen uit het blok en dan en dan en dan.

Beetje tikken kan geen kwaad. Afhankelijk welke klep bij een weekje stil staan ingedrukt is geweest, tikt de onze ook wel eens. Even behoorlijk en als het blok dan weer warm is, verdwijnt het weer.
Ook ik moet een keer een nieuwe nokkenas en de klepstoters vervangen. Daar hebben we um toch voor?

Succes en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5e07f8563bd13072f9ca9f2519fd97b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16410730, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('6868b92fbd9f62432e185727bd0d1bfd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16410730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

+1, been there, done that!
Maar die van mij wilde helemaal niet meer... En tikt nu koud ook weer, tijd om de uitlaatlijn te gaan vernieuwen...
Edgar

Bericht door Edgar »

Als de motor normaal loopt en er geen smurry aan de binnenkant van je klepdeksels zit, nergens aanzitten.
Als je besluit de nokken as te vervangen. Ook de ketting en beide tandwielen vervangen en de tappets en eventueel ook de olie pomp, je kunt er namelijk gemakkelijk bij. Maar voordat je hieraan begint, met de kilometer stand van het blok is het misschien verstandig een compresie test te doen zodat je de conditie van de rest van het blok weet.

Edgar Stage I V8
Robbert RRC LSE

Heren,

Bedankt voor jullie feedback.
Het klopt dat als hij koud is ook iets tikt maar dat is snel weg.
Het tikken is overgens alleen als ik versnel of optrek.
Uitlaat heb ik ook bekekken en dan voornamelijk bij de headers maar daar zie ik gen zwarte plekjes wat mij zouo kunnen aanduiden dat er een lek zit.

Ik zal eerst eens beginnen met de compresietest en vandaaruit verder gaan.
Want ik heb ook nog een complete ombouw liggen van de motor electronica en de conversie naar lpg.
Vandaar moet ik toch het een en ander demonteren dat ik dit dan wel mee zou willen nemen mits nodig natuurlijk.

Groeten,

Robbert
Plaats reactie