verschillen in bekrachtigde stuurhuizen en rembekrachtiger

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

verschillen in bekrachtigde stuurhuizen en rembekrachtiger

Bericht door Maartenb »

Ik ben mijn 110 CSW uit 1986 van RHD naar LHD aan het ombouwen.

Hiervoor heb ik een ander stuurhuis gekocht, maar deze ziet er anders uit als het stuurhuis dat nu in de auto zit.
Beiden hebben 4 boutgaten.

Kan ik dit stuurhuis wel gewoon gebruiken?

Ik heb alle spullen als set gekocht en de rembekrachtiger is ook anders. De diameter van de nieuwe bekrachtiger is groter.
Wat is het voor- en of nadeel om deze vacuumbekrachtiger te gebruiken? Of kan ik beter de originele bekrachtiger omzetten?

Greetz, Maarten
defendertje90

Re: verschillen in bekrachtigde stuurhuizen en rembekrachtiger

Bericht door defendertje90 »

Welke boutgaten bedoel jij? In het chassis zitten altijd 4 boutgaten, je moet naar de deksel kijken van het stuurhuis dan kun je zien of het een 3, 4 of 6 bouts is (aantal boutjes in de deksel tellen)

Waarschijnlijk heb je een set van een nieuwer model gekocht
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ah, ik dacht dat het inderdaad om de gaten in het chassis ging. Ik heb nu een 6-bouts stuurhuis in de auto en een 4-bouts bij de set.
Jammer! Weet jij wat het verschil tussen beiden is, los van 4 of 6 boutjes in het deksel?

Blij dat is hier achter kom voordat ik het hele dashbord eruit heb gehaald. Nu moet ik eerst op zoek naar een goed stuurhuis. Suggesties??

Greetz, Maarten
defendertje90

ombouwen naar 4 bouts. (let er wel op dat de bouten die door het chassis gaan verschillend kunnen zijn mbt draad en lengte)

is het een bekrachtigd of onbekrachtigd stuurhuis? en welke motor heb je in de auto liggen?

Maartenb

Bericht door Maartenb »

Bedankt voor je reactie.

Het is een 110 CSW met bekrachtigd stuurhuis en een V8.
Als de gaten en bouten door het chassis passen, moet er dan nog meer omgebouwd worden? Droparm?

Greetz, Maarten
defendertje90

je zult moeten kijken of je aansluiting van de slangen gelijk is bij de pomp aangezien je de slangen ook om moet bouwen van rhd naar lhd. Je reservoir blijft zitten waar hij nu zit en de pomp blijft ook op de huidige locatie.

Je moet dus even kijken welk pomp nummer je hebt en of hier slangen voor te krijgen zijn voor jouw 4 bout stuurhuis.

Op www.lrparts.ru kun je een microcat versie vinden (door op in englisch te klikken en dan microcat aan te klikken en jouw auto te zoeken (staat helemaal onderaan))

motor opzoeken en kijken of hier ook slangen voor geleverd zijn mbt een 4 bout stuurhuis. Je kunt eventueel ook nog kijken of deze pomp gebruikt is bij een andere motor met waar een 4 bout stuurhuis is gebruikt.

Maar als je de slangen hebt voor jouw 4 bout stuurhuis hoef je waarschijnlijk alleen een banjo oog aan de slang te laten maken (neem dan de oude en de nieuwe slang waar het oog aan moet komen mee naar een hydroliek boer in de buurt) hun kunnen er dan een ander oog aan de slang persen.

je zult dan moeten kijken of hun een banjo oog hebben voor jouw. De code die hun waarschijnlijk gebruiken is bijv C04BAB-06 hierin staat 4 voor het type oog, BAB is een banjo bout en die 06 staat voor het type slang waar hij voor bedoelt is (in dit geval een 3/8 slang) (vraag me niet hoe ik dit allemaal weet)
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Bedankt voor alle info. Ik ben blij dat ik het 4-bouts stuurhuis wel kan gebruiken.

Ik heb de pomp en alles erbij. Als ik die spullen gebruik moet het kunnen toch, of zijn de pompen ook (erg) verschillend?
Anders kan ik altijd nog naar de hydrauliekboer hier in de buurt. Kunnen oude koppelingen nog worden gebruikt met nieuwe slangen?

Greetz, Maarten
defendertje90

koppeling kan misschien nog gebruikt worden maar de pershuls moet zeker vervangen worden. Tenzij er een vaste pershuls aan de koppeling zit dan kan het niet.

Of de pomp van jouw 4 bouts past durf ik niet te zeggen ik weet namelijk niet waar die pomp vanaf komt (welke motor) maar vergelijken is weten (of nummer op de pomp opzoeken en kijken waar deze pomp voor bedoeld is)
Plaats reactie