Wie weet wat dit geweest kan zijn

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Apen-nootjes

Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door Apen-nootjes »

Afgelopen zaterdag terug rijden van Scouting kamp, aanhanger achter de 109 series 2a. Op de 109 wel rembekrachtiging gebouwd. Kwam van een zandpad af, dus wat meer gas, kom bij de grote weg aan dus laat het gas los en trap op de rem. Rem gaat tot halverwegen de slag gewoon goed en de auto remt ook keurig af, daarna een soort plof-sssst (alsof er een luchtslang los schiet) en het rempedaal schiet in 1x door over de volledige slag. Rem weer op laten komen en nog een keer remmen doet weer normaal remmen. De rest van de weg ook geen last meer van gehad.

Wel direct even gestopt en gekeken of de slang van de rembekrachtiging er nog op zat wat het geval was, ook de vacuumslang naar de verdamper van de LPG zat er nog gewoon op... Ik snap dus niet helemaal wat hier gebeurd is maar zou het wel graag begrijpen

Iemand een idee ?
jamaar

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door jamaar »

heet lopende rem met wat vocht in de remolie
plof-ssssst misschien wat ontsnappende stoom via vloeistof bakje ?
wanneer heb je voor het laatst je remvloeistof gewisseld?

ik gok maar wat

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb3a73e93b5e3da7ede0f1030ce566d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15712426, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Apen-nootjes

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door Apen-nootjes »

Remvloeistof nog geen jaar oud, ook had ik pas een meter of 200 achter de rug, dus zou de remvloeistof dan al zo snel heet kunnen worden ?
jamaar

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door jamaar »

ligt er aan of er een rem aanloopt en of je bij het vervangen ook echt alles uit de cilinders gekregen hebt want water is zwaarder dan olie en zelfs het kleinste druppeltje dat nog onderin staat geeft problemen als het meer dan 100 graden word
maar 200 meter lijkt mij inderdaad te kort om zo heet te worden

zij toch, het is een gok

zou nog kunnen dat er iets in de hoofdremcilinder is blijven hangen, even de cilinder een beetje van de vacuümtrommel loshalen en kijken of er roest in de cilinder zit

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae628b3d0333d902248ab491bf2e0691', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15713446, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Everhard Mulder

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door Everhard Mulder »

Heb dit ook gehad: heel sporadisch schoot rempedaal helemaal door naar beneden. Ik vond het best eng, want het begon ooit met één keer, toen een tweede keer, een derde...remmen werd een onzekere aangelegenheid en in de file vond ik het best een eng idee.
Uiteindelijk bleek het de remcylinder te zijn: de rubbers waren aan het verslijten en deden het af en toe dus niet goed meer: ze klapten om, zal ik maar zeggen. Nadat er een nieuwe remcylinder op zat heb ik het nooit meer gehad.
E. Mulder
Apen-nootjes

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door Apen-nootjes »

Hmm... zou toch de remmen moeten zijn geweest als ik het zo begrijp... dan ga ik deze week maar eens alle trommels er af trekken en kijken... Een warm gelopen rem zou je moeten kunnen zien aan verkleuring in de trommel neem ik aan, een remcylinder die niet goed meer is... Hoe zou ik die kunnen herkennen ? (de cylinders zijn net als de vloeistof nog geen jaar oud, dus wil ze niet zomaar allemaal gaan vervangen )
gert

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door gert »

Ik denk dat Everhard Mulder bedoeld : Hoofdremcylinder

De zuigerstang van de hoofdremcylinder heeft rubbercups die een bepaalde hoeveelheid remolie meenemen tijdens de remslag en de leidingen in perst . Als die rubbers verslijten door gebruik ( standaard dus ) dan kan het gebeuren dat je ineens een "dooie "slag maakt , door de druk van je voet op het mechaniek kan de rubbercup/schijfje , omklappen .....en bij hernieuwde slag weer goed staan .

Hoofdremcylinder vervangen dus , er zijn ook revisiesetjes maar waarom zou je dat doen voor die paar tientjes en beetje extra werk
Exfietser

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door Exfietser »

Ik verdenk je hoofremcilinder. Zoals al eerder vermeld. Als je pedaal helemaal naar beneden gaat moet je in het hele systeem druk kwijt geraakt zijn. Dus ergens een groot lek en een boel vloeistof kwijt. Dat moet duidelijk zichtbaar zijn. Bovendien hoorde je een hoop gesis. De enige cilinder die je zou kunnen horen sissen is de hoofdremcilinder. Die zit in een huis dat een open verbinding heeft met de kabine. Een sis geluid kan daardoor dus in de kabine komen. Als die cilinder lekt moet je het zien aan een nat pedaal. Bovendien kun je de dot3 en vier als een zoetige geur in de cabine ruiken. Alleen is dit laatste niet het geval. Het enige dat overblijft is een cilinder die intern defect is. Je hebt dan geen vloeistof verlies. Het sissende geluid is de vloeistof die langs de (zoals al gezegd omgeklapte) pakking van de cilinder wordt geperst. Na een keer pompen is de boel weer hersteld. Pakking terug geklapt. En alles werkt weer zoals het hoort.

Als er een probleem bij je remcilinders in de wielen is, is het onwaarschijnlijk dat het bij allemaal tegelijk is. Er is waarschijnlijk maar een cilinder met een probleem en dan trekt de wagen scheef maar remt wel. En je kunt het eenvoudig zien door een lekkage van de remvloeistof. En gezien jouw rembeschrijving moet het er daar ongeveer uitgespoten hebben. Een lekkende cilinder remt namelijk nog wel een beetje. En jij had helemaal geen remmen meer.

Het lijkt me een doodenge ervaring. Ik zou onmiddelijk de hoofdrem cilinder vervangen door een genuine (Dus geen goedkoop pestding nemen.) exemplaar.

Arnold.
jamaar

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door jamaar »

aan wiel cilinders kan het dus niet liggen(nieuw) en als daar een rubber om zou klappen (wat niet kan) is gelijk al je olie weg
water kan het dus ook niet geweest zijn
dus blijft de hoofdremcilinder de verdachte, vind dat verhaal van gert heel aannemelijk al heb ik het zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5ec86a0610da50e14fd04516dfeaa60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15719310, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Everhard Mulder

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door Everhard Mulder »

Ik bedoelde inderdaad de hoofdremcylinder.....
Everhard Mulder
gert

Re: Wie weet wat dit geweest kan zijn

Bericht door gert »

jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> aan wiel cilinders kan het dus niet liggen(nieuw)
> en als daar een rubber om zou klappen (wat niet
> kan) is gelijk al je olie weg
> water kan het dus ook niet geweest zijn
> dus blijft de hoofdremcilinder de verdachte, vind
> dat verhaal van gert heel aannemelijk al heb ik
> het zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt


Ik wel ......en heb er vaak genoeg onder gelegen en aan gesleuteld . Het is ook iets wat ook bij andere auto's wel voorkomt , patrols hebben het ook regelmatig en dan vooral de type 160/260 waar ineens het hele pedaal wegvalt en blijft liggen , je trekt hem op en hij doet het weer ....zelfde probleem dus
Plaats reactie