3.9 V8 tik

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Even

3.9 V8 tik

Bericht door Frans Even »

Hallo allemaal,

Wederom een vraag van mij betreffende mijn V8 3.9 (carburateurs uitvoering/ Land rover 110 uit 1984 met gas).
Na een rit van 1200 km (Almelo-Parijs-Almelo) waarbij de motor goed warm(heet) is geworden, kwam ik er achter dat er bijna geen olie meer in mijn motorblok aanwezig was.
Aangezien ik nauwlettend mijn oliedrukmeter in de gaten hou en het olielampje al helemaal niet is gaan branden, ga ik er van uit dat er nog genoeg olie aanwezig was om het rond te pompen. De olie stond net iets onder minimaal.
De meesten weten dat ik pas geleden het hele boven gedeelte van mijn motor heb aangepakt. Er zijn o.a. nieuwe hydraulische klepstoters en stangen gemonteerd. Tevens zijn de koppen gevlakt en afgeperst. Tot het ritje Parijs heeft de motor naar behoren gefunctioneerd. Voor het ritje heb ik alleen de carburateurs vervangen voor nieuwe, aangezien de motor heel slecht op benzine liep.
Nadat ik de motor weer voor de eerste keer start heeft deze een nare tik. Als ik zo luister komt deze weg bij het rechter gedeelte van de motor. Het lijkt tevens te komen uit de buurt van het kleppendeksel.....
Aangezien ik over 2 weken met deze auto naar Frankrijk (Jura) op vakantie ga(met de hele familie), wil ik dit opgelost hebben.

Wie kan mij helpen? elke oplossing of suggestie is welkom.

Wederom mijn dank aan iedereen...

Vriendelijke groet,

Frans Even
Wim Janssen

Re: 3.9 V8 tik

Bericht door Wim Janssen »

Frans,

In je vorige posting vroeg ik hoeveel olie je kwijt bent. Nu zeg je 'bijna geen olie meer in het blok" en "net iets onder minimaal". Dit strookt niet met elkaar. Bij mij is net iets onder min en halverwege tussen min en max nog geen liter. Dat is na 1200 km niet dramatisch.
Ik denk dat het ook niet slim is om steeds een nieuwe posting te beginnen. In je vorige posting is het verhaal heet lopen en olieverbruik nog niet afgerond. Meerdere "problemen" in een blok kunnen met elkaar samenhangen en op deze manier verliezen de lezers het overzicht.

groeten
Wim
Frans Even

Hallo Wim,

Deze vraag gaat in hoofdzaak over de tik en de andere over het warmlopen.
Misschien heb je gelijk, maar ik hoop zo meer antwoorden te krijgen.

Ik heb voor dat we weggingen de olie bijgevuld, en na de 1200 km stond de olie net onder min.
Voor mijn gevoel is dit erg veel.....
Ik gebruik trouwens 10W40.

Vriendelijke groet,

Frans Even
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Ok, om dan op de tik te reageren zijn er bekende manieren met de lange dunne schroevendraaier aan het oor of de stethoscoop om de tik zo goed mogelijk te lokaliseren. Maar wat me opvalt is dat je de klepstoters en stoterstangen hebt vervangen en niet de nokkenas. Nokkenas en klepstoters moeten eigenlijk paarsgewijs op elkaar lopen, dus een van de 2 vernieuwen is eigenlijk altijd een slecht plan.

groeten
Wim
Benno

Bericht door Benno »

1 op 1200 kan nog normaal zijn, tenminste als dit de eerste keer is dat de auto goed warm geworden is na een tijdje. Als je normaal alleen korte stukjes rijdt komt er water en benzine in de olie te zitten. Bij goed warm worden verdampt dit en verlies je 'ineens' veel olie. Als je de rit nu herhaalt zou je zomaar de helft van je olieverbruik kunnen hebben.

Harde tik moet op te sporen zijn. Kleppendeksels eraf en luisteren maar.

Benno
Frans Even

Hallo Benno,

Na de revisie is de motor gevuld met nieuwe olie.
op dit moment geef ik het op het inlopen van de motor. Goed in de gaten houden en na een tijdje weer testen hoe snel; de olie verdwijnt.
De tik is mijn grootste zorg.....
Ik heb vanmiddag het kleppendeksel verwijdert, maar kan de motor niet starten omdat de koppelings-cilinders er uit liggen.

Zou het een vastgelopen klepstoter kunnen zijn?
Of een tijdelijk tekort aan olie......misschien moet ik eerst maar eens een flinke rit op de snelweg gaan maken...of juist niet!!!!!!

Met een beetje geluk komen de onderdelen dinsdag of woensdag binnen.

Bedankt.

Gr. Frans
Plaats reactie