Heb mistlampen voor opgebouwd, nu heb ik een tuimelschakelaar met zo'n controle lampje erin. Waar haal ik het beste de stroom vandaan voor dit lampje.
Let wel: de mistlampen zijn niet geschakeld met groot licht, is dus apart vanaf de accu gedaan (ja ja, ik weet het apk). Nu twijfel ik dus van waar het controle lampje stroom moet krijgen.
lampje
-
G-men (Gargamel)
Re: lampje
In dat geval kun je het lampje toch gewoon parralel zetten aan de mistlampen ?
Verreweg het simpelste.
G
Verreweg het simpelste.
G
-
Ruud
Ik neem aan met een relais?
Dat kan je elke geschakelde + nemen welke dicht bij de schakelaar zit.
Dat kan je elke geschakelde + nemen welke dicht bij de schakelaar zit.
-
defendertje90
Relais trekt ongeveer 600mA. oftewel 0,6A dit is dus redelijk te verwaarlozen in een stroomkring.
Je zou hem vanaf je contact kunnen pakken (witte draad) als het contact dan uitgezet word gaan ook automatisch deze lampen mee uit (voordeel ze trekken je accu niet leeg)
Dan kun je vanaf je accu de + pakken en die naar een relais leggen inderdaad en vanaf het relais weer naar de lampen. Als het 2 lampen zijn van 55 watt dan zou ik er een 10A ampere zekering tussen zetten ter beveiliging (wel zo verstandig) Deze kan de piekspanningen die onstaan bij het aanzetten van de verlichting goed aan.
Let er ook op dat je de juiste kabels gebruikt ivm Amperage. Nu kom je met je 2 lampen niet boven de 10A uit dus verstaan 1,5mm² kabels
Verder is het plug and play, kabels schoentjes goed aanknijpen om losse contacten en dus rare storingen te voorkomen
Je zou hem vanaf je contact kunnen pakken (witte draad) als het contact dan uitgezet word gaan ook automatisch deze lampen mee uit (voordeel ze trekken je accu niet leeg)
Dan kun je vanaf je accu de + pakken en die naar een relais leggen inderdaad en vanaf het relais weer naar de lampen. Als het 2 lampen zijn van 55 watt dan zou ik er een 10A ampere zekering tussen zetten ter beveiliging (wel zo verstandig) Deze kan de piekspanningen die onstaan bij het aanzetten van de verlichting goed aan.
Let er ook op dat je de juiste kabels gebruikt ivm Amperage. Nu kom je met je 2 lampen niet boven de 10A uit dus verstaan 1,5mm² kabels
Verder is het plug and play, kabels schoentjes goed aanknijpen om losse contacten en dus rare storingen te voorkomen