Ik kom uit de range rover P38 en een van de (vele ) )dingen waar ik even aan moet wennen is dat de kachel niet echt waar wordt.
nu niet zo een probleem maar deze winter wel
is de enige manier om wat warmere lucht uit de kachel te krijgen er een tweede radiateur ( warmte element) in te plaatsen ? of is er een andere oplossing ?
waarom is dat nog nooit qua aftermarket opgepakt en verbetert ?
of moet ik gewoon leren om dikke jassen aan te trekken ?
Ik heb inderdaad wel eens een verslagje gezien van iemand op een engels forum die er een 2de warmtewisselaar bijgebouwd had. Heb de link nu niet bij de hand, maar het schijnt dus te kunnen (was wel RHD natuurlijk).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Gewoon een dikke jas is zo gek nog niet: als je uitstapt is het immers ook koud.
Mij lijkt dat je ook bij een LHD Tdi er een tweede heater matrix tussen kan fröbelen.
Verder schijnt de doorgang door het schutbord aan de krappe kant te zijn.
Samen zou dit moeten helpen (want alleen meer lucht maakt de lucht waarschijnlijk koeler).
Wat ook hielp, althans bij een Td5: een "slabbetje" voor de radiator en dat vanaf ± 0 graden helemaal dicht doen.
O ja, wat ook "helpt": Een verwarmde voorruit. Niet dat die meetbaar warmte geeft, maar je kan dan de kachelwarmte tenminste binnen gebruiken.
En tenslotte: De Puma heeft een fundamenteel andere kachel, eentje die serieus veel warmte geeft. Ik heb nog niet gelezen dat het onmogelijk is die te monteren, ik heb overigens ook nog niet gelezen dat het mogelijk is.
Ik heb mijn kachel uit mijn 110 volledig gereviceerd.
Dit hielt in alles uit elkaar, schoon maken, verven en nieuwe afdichtingen gemaakt.
De afdichtingen ( tussen matrix en behuizing en tussen kachel en schutbord ) waren vergaan.
Dit alles is al een hele verbetering.
Maak de matrix goed schoon, vooral van binnen.
Je kunt de bak ( onder het dashboard ) isoleren ( grotere kans op roest ) of met wat slangen of pijpen de luchttoevoer naar de roosters maken ( zodat de bak en schutbord niet eerst opgewarmt hoeven worden ).
Dit heeft bij anderen al veel resutaat geboekt.
Het laatste heb ik zelf nog niet gedaan maar wacht ook eerst even mijn bevindingen in de winter even af.
Heb bij mij er ook een nieuwe radiateur in de kachel gezet en alles vernieuwd en verbeterd
Maar de mijne gaf al genoeg warmte en ook met de kou ja , goed ontluchten scheelt ook enorm trouwens .