Accu/dynamo probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Overleven

Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Ik zit met het volgende, ondanks dat ik er op 1 punt wel een antwoord op weet te gegeven wil ik toch graag even jullie raad en inzicht.

Mijn Defender 90 TD5 uit ‘99
Onlangs had ik problemen met mijn accu, hij deed het steeds slechter en slechter als ik er 4 dagen niet mee reed dan was mijn accu leeg als ik binnen die 4 dagen reed dan kon ik gewoon starten en dus waarschijnlijk mijn accu bijladen. Nu vond ik dat niet helemaal de ideale manier en zeker niet als ik ergens in het niets in Noorwegen zou staan met een lege accu.
Dus op advies mijn accu laten vervangen naar een exide van 100ah.
Het starten ging als een zonnetje maar na een keer of 15 starten leverde ook deze ook geen power meer om de motor te starten. Dan de dynamo vervangen.

Vanmorgen de dynamo (uit een andere TD5) vervangen door een automonteur/maatje, na verschillende onderdelen los te hebben gehaald de dynamo vervangen. Eigenlijk ging alles goed mits 1 ding en dat is het kleine kabeltje wat je moet aansluiten met een stekker op de dynamo (onmogelijke plek om erbij te komen), bij het uithalen van de dynamo werd 1 draad uit het stekkertje getrokken. Nu hadden we dit gerepareerd en het kabeltje weer vastgezet, echter waarschijnlijk is deze weer los geraakt bij het plaatsen van de nieuwe dynamo.

Bij het naar huis rijden merkte ik dat niet alles meer werkte toen ik reed, kilometer teller werkte niet, tempmeter werkte niet, claxon werkte niet, ruitenwissers gingen heel traag heen en weer en ik hoorde het geluid van de richtingaanwijzers niet meer en de autoradio. Tevens toen ik thuis was en een uur met de defender had gereden was de accu niet bijgeladen. Gekeken naar het kabeltje en wat bleek het draadje zat toch los en heeft waarschijnlijk nog voordat ik het controleerde niet goed vastgezeten. Toen ik vanmorgen wegreed om de dynamo te vervangen deed alles het nog normaal behalve dan dat ik moest overstarten om de motor gestart te krijgen.

Mijn vraag, komt dit puur alleen doordat het draadje wat in de stekker zit niet verbonden is of is er iets anders aan de hand???
Moet de dynamo ondanks dat dit kabeltje kapot is wel gewoon bijladen? en wat doet deze aansluiten op de dynamo?

Omdat mijn monteur nu op de bus ergens in noord frankrijk zit heb ik daar even geen contact mee.

Hoop dat ik het zo een beetje goed heb kunnen verwoorden.

Al het advies is welkom.

Groet Dennis



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2012 20:56 door Overleven.
VeeTee

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door VeeTee »

Dat draadje is waarschijnlijk de aansluiting naar je veldwikkeling, die loopt via je laadcontrole lampje. Als die niet aangesloten is laadt de dynamo inderdaad niet bij, want dan wordt de veldwikkeling niet bekrachtigd. Het laadstroomcontrolelampje op je dashboard zou dan waarschijnlijk wel aan moeten zijn.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Exfietser

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Exfietser »

Als jij het over een dun kabeltje dat met een schuifstekertje op de dynamo geprikt zit hebt dan is het antwoord ja. Dat draadje gaat naar je laadlampje en zorgt voor veldspanning op de veldspoelen. Zonder deze spanning is er geen magneetveld in de dynamo aanwezig en doet de dynamo dus niets.

Arnold.
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Die ga ik zo even controleren. Ik heb geprobeerd om draadje weer in de stekker te krijgen echter omdat je niets kan aandraaien moet ik denk ik het hele stekkertje vervangen.
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Ja klopt dat is het stekkertje, hij zit echt op een onmogelijke plek en kan er amper bij.
Exfietser

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Exfietser »

Als dat draadje los is doet je lampje natuurlijk ook niets. Een lampje moet immers met twee draadjes aangesloten zijn.

Arnold.
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Arnold,

Heb je misschien ook een verklaring dat alles op half zeven werkte, radio die het niet meer deed, ruitenwissers die traag liepen etc???
VeeTee

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door VeeTee »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als dat draadje los is doet je lampje natuurlijk ook niets. Een lampje moet immers met twee draadjes aangesloten zijn.
>
> Arnold.

Klopt.
Jup haans-klunder

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Jup haans-klunder »

Daar heb ik het nou ook steeds over ; die korte draadjes van dat draadje naar de veldwikkeling ; Beste Arnold ; vraag aan jou ; zit dit draadje ook aan de start motor . Dat is ook zoiets , ben je in staat , om maar gelijk je startmotortje te dementeren ; kom je een slemielig stekertje tegen , wat aan prutsen , start en lopen . Loop ik te skelden , dat de paus in Rome het kan horen ; zegt mijn lieve Ega , juppe , met zoveel auto`s , dat draadje krap op lengte , geeft weer zoveel meters extra . Dat heb ik van de week , met mijn larootje devil , meegemaakt ; misschien een idee ; de draadjes van Jup te bundelen ( memories van Landroverloper Juppe . ) Iedereen van de Prikkers die ruzie hebben , met stekertjes en korte draadjes . Veel plezier met onze; '' LAND - ROVER ''. Vehikels . Gr ; Juppe .
Exfietser

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Exfietser »

Gedurende de rit zijn er allerlei dingen in de auto dien stroom gebruiken. Je zegt het zelf al. Verlichting, radio, (kachel) ventilator enz. Omdat de dynamo niet werkte was de accu de stroom leverancier. En die werd steeds leger. Of te wel de spanning daalde langzaam. Daardoor stopt de radio als de spanning onder een bepaalde waarde is gedaald. De ruitenwissers stoppen niet maar gaan steeds langzamer draaien. De verlichting gaat ook steeds slapper branden enz. Een (mechanische) dieselmotor heeft echter geen stroom nodig om te blijven draaien. Dus die blijft gewoon lopen alsof er niets aan de hand is. Een benzine motor was er waarschijnlijk mee gestopt omdat de ontsteking te weinig spanning krijgt om nog een fatsoenlijke vonk op te wekken. Een moderne computer gestuurde diesel was waarschijnlijk ook allang gestopt omdat de equ(=computer) op een te lage spanning ook niets meer doet.

Dus dat is zeer verklaarbaar.
Exfietser

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Exfietser »

Nope, dat dunne draadje aan je startmotor is het draadje dat van je startslot naar je startsolenoide loopt. Als je gaat starten komt spanning op dat draadje te staan waardoor de startsolenoide de bendix van je starter naar buiten gooit en twee grote contacten sluit. Door die contacten gaat de grote startstroom van de accu naar je startmotor lopen met als bijverschijnsel dat die motor dan ook nog eens gaat draaien. Je startsolenoide is de kleine cilinder die aan de startmotor vast zit.

Hier nog een plaatje van een opengesloopte solenoide. De contacten waren verbrand en hier ben ik ze aan het opknappen:
GroteFoto-S7IRGOFN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9a7b9b2b16e8be13681b745b0d37434', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-S7IRGOFN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S7IRGOFN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-S7IRGOFN.jpg', '', 15546586, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-F3ZGSLFE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7f84e20bc72f953731592d21e07015f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-F3ZGSLFE.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F3ZGSLFE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-F3ZGSLFE.jpg', '', 15546586, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-YUEM4PAB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7fcd6b4427004d5bb64ca0c1562a26c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YUEM4PAB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YUEM4PAB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YUEM4PAB.jpg', '', 15546586, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2012 23:33 door Exfietser.
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Het klinkt allemaal zo logisch als je het zo omschrijft. Ik ga nu voor de volgende stappen, nieuw stekkertje erop zetten. Motorstarten, kijken of alle nodige lampjes branden die dienen te branden en kijken of de accu bij laadt. En hopelijk is ie dan weer normaal. Alvast bedankt voor de antwoorden. Zal het nog even laten weten hoe het afloopt.
Jup haans-klunder

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Jup haans-klunder »

@ Arnold : bedankt voor de uitleg . Gr ; Juppe.
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Het stekkertje vervangen, kreeg weer de melding van de dynamo op mijn dashboard. Auto overgestart en vervolgens van de dynamo getest of er stroom vanaf kwam.
Dat deed het, het kwam ook overeen met wat ik direct op de accu meette echter na een dik uur te hebben rond gereden nog steeds niets bijgeladen.
Dus er moet een ander iets zijn waarom ie niet oplaad. Iemand een idee?
Veronica

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Veronica »

Hier was het een te ruime/grote V-snaar., die niet meer te spannen was.
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Zo ik zou nog even terugkomen op het probleem.

Als het goed is, werkt alles weer zoals het hoort.
Dynamo vervangen bleek ik nog steeds hetzelfde probleem te hebben. Na een uurtje de defender bij Bram (autorega noord) te hebben neergezet bleek eigenlijk alles wel goed te zijn behalve de nieuwe accu die geleverd was, deze gaf een fout melding op de acculader. Dus na het vervangen van de oude accu, een andere dynamo een ander stekkertje en vervolgens een nieuwe accu doet alles het weer zoals het voorheen ook deed.

Het enige wat veranderd is dat ik nu wanneer ik een tijdje de auto niet heb gestart het knopje op de sleutel moet indrukken omdat anders het lampje van immobilisator blijft branden en dan vervolgens niet zou kunnen starten. Dit neem ik nu even voor lief.
Marc-my-Words

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Marc-my-Words »

Wat betreft het starten: Misschien moet je het alarm er een paar keer achtereen op en af zetten. Daarmee synchroniseer je de keyfob, wellicht helpt dat om weer als vroeger te kunnen starten. (En als je langere tijd het alarm er niet op zet dan gebeuren er soms rare dingen, dan lijkt de auto de keyfob niet meer te herkennen.)

Marc
Overleven

Re: Accu/dynamo probleem

Bericht door Overleven »

Ga ik dat nog even proberen, het is inderdaad raar dat ie hem niet herkend.
Plaats reactie