merkwaardig geluid oliekoeler

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jur109

merkwaardig geluid oliekoeler

Bericht door jur109 »

Goedenavond Prikkers,

De restauratie van onze 109 ( serie 2A ) uit 1969 is in een zeer ver gevorderd stadium. We hebben een nieuw vraagstuk namelijk wanneer de motor warm is komt er een merkwaardig, zeer irritant geluid onder de motorkap vandaan. We zijn er achter gekomen dat het terugslagklepje voor de invoer van de externe oliekoeler ongelofelijk staat te trillen. Dit klepje voorkomt, volgens mij, dat de oliekoeler leegloopt wanneer de motor uitgeschakeld is. Heeft iemand een idee waarom dit terugslagklepje staat te trillen.

Groeten Jur.
Exfietser

Re: merkwaardig geluid oliekoeler

Bericht door Exfietser »

Ik denk niet dat dat een terugslagklepje is. Dat klepje moet opengaan als de pomp voldoende oliedruk levert. Dan pas mag de koeler mee gaan werken. Klopt het dat het klepje er van buiten uitziet als een zeskantige cilinder? Bij mijn s3 zit dat ding op de rechter motorsteun gemonteerd. Ik dacht bij een s2 dat dat ding aan de koeler vast zit. Maar kan me vergissen.

De oliekoeler is een bypass van het motorblok. Zonder dat klepje gaat dus de meeste olie door de koeler en te weinig door de motor bij lage toerentallen. Ik ben hierdoor na 8000 km een motor kwijtgeraakt. Gebroken krukas, onderblok aan snot enz. Door gebrek aan smering waren krukaslagers er uitgedraaid met de genoemde gevolgen. De vorige eigenaar had namelijk in al zijn wijsheid het klepje leeggehaald (De veer met kogel er uit dus.). en het ding verder laten zitten. Aan de buitenzijde zie je dat dus niet. Omdat motor erg slecht was (Waarschijnlijk ook vanwege de klep.) heb ik toen een motor-revisie gedaan a la 2500 euro. Na 8000 km was het prijs helaas.

Voor het regelen van de oliekoeler bestaan overigens verschillende varianten. Gewoon met het genoemde klepje zoals ik vertelde. Maar er bestaat ook een klep die afhankelijk van de olietemperatuur de radiator bijzet. Ik heb het systeem nooit gezien maar het schijnt dan een driewegklep te zijn die schakelt tussen de radiator en een bypass van de radiator. Ik weet het niet maar het lijkt me dat daar ook nog de druk geregelde klep bij moet zitten.

De oliekoeler is overigens niet nodig bij gewoon gebruik van de wagen. Ook niet in de sahara. Die radiator zit alleen in militaire voertuigen om stilstaand stroom te kunnen draaien. Er is dan geen carterkoeling van de rijwind.

Dat dat klepje trilt kan misschien door een onstabiele oliedruk. En dat is niet goed. De druk kan dan te laag worden. Of het veertje in de klep is lam. Dat is ook foute boel en moet gemaakt worden. De klep staat dan te veel open met als gevolg beroerde oliedruk en smering.

Dingen die ik aanraad:
Koop een knappe oliedrukmeter. (VDO). Als dat te duur is, koop dan een mechanische (mano)drukmeter en sluit die met zijn slangetje aan op de plek waar je oliedrukswitch zit. Op je filterhuis dus. Gebruik een t-stukje om op die plek zowel de switch als de meter aan te sluiten. Je moet een meter hebben met een schaal van 7 bar (100PSI).

Als je oliedruk goed is het en kwestie van het klepje vervangen door een nieuwe. Als je oliedruk te laag is dan even afdoppen van de koeler. Is de druk dan nog te laag oliepomp of de regelklep in de pomp vervangen. Is de druk dan nog te laag wordt het serieus zoeken naar de oorzaak. Dan is kans groot dat je lagers er aan zijn.

Je kunt ook de hele koeler laten vervallen. Als alles in orde is heb je een iets hogere oliedruk als normaal zou zijn. Dat kun je oplossen door de militaire drukregelbout in de oliepomp te vervangen door een civiel exemplaar. Die geeft minder druk en is als er geen oliekoeler opzit. Maar veel mensen hebben allen de koeler er uit gesloopt en hebben verder geen gevolgen van de iets hogere oliedruk.

Als je in de historie van dit prikbord gaat zoeken kun je het hele verhaal over die klep en de verschillen tussen militair en civiel terugvinden met foto's en alles.

Arnold.
Jur109

Re: merkwaardig geluid oliekoeler

Bericht door Jur109 »

Goedemiddag arnold,
Bedankt voor je reactie de oliedrukmeter is al in bestelling.

Groeten jur
Peter T.

Re: merkwaardig geluid oliekoeler

Bericht door Peter T. »

Duidelijk verhaal lijkt me. Overigs....maar dat weet je.... ben ik nog steeds blij met mijn oliekoeler die ik zeker twee keer in werking hebt gehad 1 X tijdens intensief terreinrijden en 1 keer in de woestijn van Iran (55 graden....) toen links en rechts al het verkeer stil stond en wij lekker konden doorrijden ;-) (waterkoelsysteem is overigs ook geweldig van Series

Belangrijk in deze is dat "Jeltsin" dus WEL de temperatuur geregelde drieweg aansluiting heeft (met inderdaad ook nog 2 drukregelaars in het systeem. 1 ervan te zien op de foto). Deze drieweg is destijds bij de Nederlandse ex defensie Land Rovers (laat 80er jaren) er uiteindelijk aan toegevoegd maar nooit verwerkt in de documentatie. Hierdoor heb je niet het probleem dat de olie continu gekoeld wordt maar alleen in werking komt als dit ook nodig is. Hieronder staat een foto van die temperatuur bediende driewegklep:
Foto-H6VLIVTR-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90e261d1e50a6efedcb50a58347ea522', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-H6VLIVTR-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6VLIVTR-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-H6VLIVTR-D.jpg', '', 15605345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aan de andere kant
Foto-HTHCB3QK-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e45200926a5bd5c89ba6171528e90aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HTHCB3QK-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HTHCB3QK-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HTHCB3QK-D.jpg', '', 15605345, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Omdat ik zelf ook getwijfeld heb over wat dat ding nu precies was heb ik er 1 uit mekaar gehaald en inderdaad....het is net zoiets als de termostaat van het koelwatersyteem alleen bediend die een schuifje die afhankelijk van de temperatuur 1 leiding meer of minder dicht zet (nooit helemaal!).

De foto er van liggen nog te wachten om geplaatst te worden op de Prik zodat die discussie eindelijk uit de wereld is. Binnenkort dus meer. Deze nuttige aanvulling op het oliekoelsysteem is overigs nog te krijgen bij bijvoorbeeld van Dam in Rhenen.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bd9341559f10759db8df999a4c4b677', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15605345, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2012 22:20 door Peter T..
Plaats reactie