Functie van ignition light resistor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Thimo

Functie van ignition light resistor

Bericht door Thimo »

Beste sleutelaars,

Weet iemand de functie van de ignition light resistor ( item 63 uit het electisch schema ) van een 110 V8 uit 1985?

Mvg Thimo.
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Functie van ignition light resistor

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Niet precies, maar ben wel benieuwd. Het zit in de draad van het dynamo controle lampje. Ik ben er net bij een One-ten mee aan het stoeien geweest.

Ik gok dat het er mee heeft te maken dat het controle lampje stabieler wordt (aan of uit) en niet feller of zwakker gaat branden bij wisselende toerentallen.

Wellicht weet Arnold er meer van?

Grtz. Erik

Franc

Bericht door Franc »

Ik heb ook geen idee, maar ik vond het volgende:
QuoteIt's there to provide enough current to excite the field coils in the alternator while the alternator isn't generating enough itself and the warning light is blown. When the alty does spin fast enough, it self excites so the alternator terminal goes to +12v and the warning light goes out (if working). According to the wiring diagram if you're convinced the resistor has blown, you could hack a 100 ohm 5W resistor accross the ignition live (white) and the alternator warning line (brown/yellow) pretty much anywhere you can get to.
Ofwel: het is er voor om te zorgen dat de dynamo gaat laden ondanks dat het lampje kapot is.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Bedankt! Duidelijk. Weer wat geleerd..

Grtz. Erik

Thimo

Bericht door Thimo »

Heren,

Bedankt voor de uitleg!

Mvg Thimo.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Yep, klopt. Nummer 63 is een overbruggings weerstandje voor als het lampje defect is. Er is nog een ander weerstandje in de schakeling en dat is nummer 78. Die zit aan een witte draad die van het contactslot komt. Aan de andere kant van de weerstand zit een witte met paarse streep draad die naar je ontsteking gaat. Dit weerstandje moet je weglaten. De witte draad moet direct op de solenoide. In je verhaal lijk je dat gedaan te hebben. En zou dit dus goed zitten.

Verder zit er een knooppunt van witte draden dat door je contactslot onder spanning wordt gezet. Als daar iets bij zit dat veel stroom trekt en je contactslot is niet helemaal tof meer kan dat ook nog een oorzaak zijn.

Arnold.
Plaats reactie